"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

torsievering Biod extase 2L 1974

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frans de Lange



Geregistreerd op: 24 Okt 2005
Berichten: 9
Woonplaats: Abcoude

BerichtGeplaatst: Wo 18 Okt 2006 21:12    Onderwerp: torsievering Biod extase 2L 1974 Reageren met citaat

Op het geslaagde biod weekend waar wij als beginnende biod'ters veel tips en onze ogen uitgekeken hebben, naar de schitterende oude oldtimer biods. Bij het wegrijden werd ons gezegd, omdat de extase vrij laag hing aan de achterkant,dat de vering niet in orde was.Na veel discussie bleek dat er torsievering onder zit. Mijn vraag is nu hoe zit een torsievering van een Biod uit 1974 in elkaar? Heeft iemand hier van een tekening en of beschrijving om de torsievering te stellen cq te richten.

Frans de Lange
Biod extase 2L 1974
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 18 Okt 2006 22:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Na veel discussie bleek dat er torsievering onder zit.

Frans, dat zie je in een oogwenk, je moet wel even bukken. Smile
Om het even simpel te houden.
In de ronde as zit ongeveer halverwege een blokje waarin een stelletje lange platte strippen zitten, het veren pakket, het zit opgesloten met die brede bout op de as.
Bij de asstomp van het wiel zit dat verenpakket ook opgesloten, die asstomp kan in de as draaien, als een soort glijlager, doordat het verenpakket onder invloed van het gewicht e.d. kan torderen, verbuigen, gaat het wiel op/neer.
Dat glijlager kan van staal zijn of kunststof.
Theoretisch zou het mogelijk zijn om na losdraaien van die grote bouten het hele zooitje uit elkaar te slaan, dus asstomp uit de as en uit het verenpakket, en het verenpakket ook uit de as.
Als de wielen nog veren heb je geluk, door gebrek aan smering kan zoiets muurvast zitten.
Door breken van een van de strippen, of gewoon door vermoeidheid gaat het wiel hoger in de wielkast zitten.
Stellen of richten kan je volgens mij wel vergeten wil je het weer goed hebben en zijn die glijgedeelten niet ingevreten dan zit er niks anders op dan een nieuw verenpakket.
Een tekening heb ik niet.
Ik weet van iemand waarvan dat verenpakket brak tijdens vakantie in Frankrijk, was altijd goed gesmeerd, dus alles was gelukkig goed gangbaar, na opsturen van een nieuw pakket door de ANWB is op de camping het geheel verwisseld.
Daarom had ik altijd het serienr. van de as bij m'n caravanpapieren.
Volgens Triorep, die ik eens aan de telefoon had is niet op voorhand te zeggen, of er een lang veerpakket onder de caravan zit , of een linker en rechter gedeelte.
Ik hoop dat je wat aan dit verhaal hebt.
Bel eens met Triorep. http://www.triorep.nl
Nou ik heb toch nog wat gevonden, krijg je enig idee wat nou een torsie as is. Very Happy
http://www.abgcampertechniek.nl/trrep.htm

Succes.
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Wo 18 Okt 2006 23:22; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 18 Okt 2006 23:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Waaraan ik dan nog zou willen toevoegen, dat je eens kunt spitten op www.triorep.nl en eventueel met hen een afspraak kunt maken voor onderzoek of herstel van het verenpakket.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.