"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Extra accu

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
h.f. arentsen



Geregistreerd op: 16 Jun 2006
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Za 21 Okt 2006 16:11    Onderwerp: Extra accu Reageren met citaat

Hallo .
Eerder las ik de tip dat je een aparte accu in een bak( van bijv. chemisch afval) voorzien van een contactdoos naast de dissel kunt zetten en via de stekker van de caravan kunt aansluiten. De tip eindigde met ; als je een geschikte aansluiting in de kofferbak van de auto maakt ,de accu wordt bijgeladen onder het rijden.
Nu meen ik te weten dat accu,s zich in die situatie gedragen als communicerende vaten en je dus het risico loopt dat je met twee half lege accu,s niet verder kan als je na stoppen weer wilt wegrijden
Een oplossig zou kunnen zijn(naast een accu- schakelaar) het installeren van een scheidingsdiode die de accu ,s scheidt zodat ze na elkaar worden opgeladen.

Het lijkt mij het beste deze diode dan onder te brengen in dezelfde bak waar de accu in staat, zodat er in de auto alleen maar een aansluiting naar de dynamo nodig is .
Is er iemand die mij uit ervaring kan vertellen wat je precies nodig
hebt,of dat in bak kan worden ondergebracht en wat zo,n diode kost.

al vast bedankt
Herman
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 21 Okt 2006 18:15    Onderwerp: Re: EXTRA A C C U Reageren met citaat

h.f. arentsen schreef:
Hallo .
Eerder las ik de tip dat je een aparte accu in een bak( van bijv. chemisch afval) voorzien van een contactdoos naast de dissel kunt zetten en via de stekker van de caravan kunt aansluiten. De tip eindigde met ; als je een geschikte aansluiting in de kofferbak van de auto maakt ,de accu wordt bijgeladen onder het rijden.
Nu meen ik te weten dat accu,s zich in die situatie gedragen als communicerende vaten en je dus het risico loopt dat je met twee half lege accu,s niet verder kan als je na stoppen weer wilt wegrijden
Een oplossig zou kunnen zijn(naast een accu- schakelaar) het installeren van een scheidingsdiode die de accu ,s scheidt zodat ze na elkaar worden opgeladen.

Het lijkt mij het beste deze diode dan onder te brengen in dezelfde bak waar de accu in staat, zodat er in de auto alleen maar een aansluiting naar de dynamo nodig is .
Is er iemand die mij uit ervaring kan vertellen wat je precies nodig
hebt,of dat in bak kan worden ondergebracht en wat zo,n diode kost.

al vast bedankt
Herman

Herman, kijk eens in deze draad: http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=458
Waarschijnlijk vind je daar het antwoord op je vraag.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 22 Okt 2006 01:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb die draad er nog eens op nagelezen. Tsjonge jonge wat een verhaal.
Herman het gaat om de laatste 2 pagina's. Kort en goed: 2 of 3 van de door mij genoemde diodes parallel geschakeld tussen de autoaccu en de caravanaccu, nog een zekering ertussen, en de zaak is gepiept.
Mocht je nog vragen hebben, ik zie het wel.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
h.f. arentsen



Geregistreerd op: 16 Jun 2006
Berichten: 17

BerichtGeplaatst: Zo 22 Okt 2006 17:24    Onderwerp: extra accu Reageren met citaat

Halo Johan,
bedankt voor je antwoord.Ik ga er van uit dat je verwijst naar jouw bijdrage, Meten is weten van 16-06-06.

Omdat het neo techneuts voor mij moeilijk te volgen is en ik a-technisch ben vat ik het maar even eenvoudig samen.

Ik monteer een 7-polig stopcontact in mijn auto en sluit dat aan op de auto-accu(of de dynamo)?? met een draad van voldoende dikte(welke dikte kern ?) waar in een zwevende zekering(pool 54g), alsmede een draad aan de massa pool 31.
Ik plaats mijn reserve-accu in een bak en maak aan een snoer van voldoende dikte( kern? mm ?)aan een kant twee accuklemmen en aan de andere kant een 7-polige stekker, en sluit dat aan op de accu
Ik heb 3 Schottky diodes type SB540 nodig en plaats die in het snoer tussen accuklemmen en stekker????
Ik heb geen enkel idee hoe die diodes er uit zien en of dat kan en hoe je die monteert. Heb begrepen dat die dingen warm kunnen worden , dus dat zou ook nog een rol kunnen spelen.
Mag ik je vragen om te kijken of ik je goed heb begrepen, en zo niet dat nog even te corrigeren/aan te vullen.

Wat ik erg grappig vond is dat toen ik op de aangegeven site van dos keek , de voor mij dichtsbijzijnde dealer MUCO in Amsterdam was.
Daar kocht ik in de 50er jaren spullen voor mijn kristal-ontvanger, een primitief radiootje waarvoor je wel een vrijhangende koperen antennedraad van 25 meter nodig had, maar GEEN BATTERIJ.
Enfin veel verder ben ik in de techniek niet gevordert, maar ik wil WEL nog steeds graag leren

al vast hartelijk bedankt
hartelijke groeten

Herman
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.