"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Biod 420 op krikken plaatsen

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Doufee



Geregistreerd op: 03 Jan 2007
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Wo 03 Jan 2007 11:04    Onderwerp: Biod 420 op krikken plaatsen Reageren met citaat

Wij willen onze Biod op krikken zetten omdat we een min of meer vaste standplaats hebben gekregen. Het is de bedoeling dat de caravan gedurende de zomer- en wintermaanden op de camping blijft staan. We willen er ook nog wel mee kunnen trekken. Maar om de banden te sparen denken we er dus over om de caravan op krikken zetten. Wat zijn de beste (makkelijkste) krikken en wat is de beste plek om ze onder het chassis te plaatsen.
Moeten de banden helemaal los zijn om vierkanten wielen te voorkomen?

Als iemand advies heeft houden we ons aanbevolen.
Bij voorbaat dank.

Douwe
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 03 Jan 2007 11:32    Onderwerp: Re: Biod 420 op krikken plaatsen Reageren met citaat

Doufee schreef:
Wij willen onze Biod op krikken zetten omdat we een min of meer vaste standplaats hebben gekregen. Het is de bedoeling dat de caravan gedurende de zomer- en wintermaanden op de camping blijft staan. We willen er ook nog wel mee kunnen trekken. Maar om de banden te sparen denken we er dus over om de caravan op krikken zetten. Wat zijn de beste (makkelijkste) krikken en wat is de beste plek om ze onder het chassis te plaatsen.
Moeten de banden helemaal los zijn om vierkanten wielen te voorkomen?

Als iemand advies heeft houden we ons aanbevolen.
Bij voorbaat dank.

Douwe

De beste plek is onder de as. Daarna de caravan stabiliseren met steunen.
Ik zou het chassis niet 'onder spanning' laten staan.
Suggestie: demonteer de wielen met de banden en koop indien gewenst (tweedehands) een paar wielen met (nep)banden.
Overigens hoef je niet zo bang te zijn voor vierkante banden. De radiaalbanden zouden zich snel herstellen, heb ik begrepen.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 03 Jan 2007 14:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat ik zou doen, omdat je toch af/toe nog weg wil.
Wat krikken betreft, helemaal niks.
Zo neer zetten met de vier steunen alsof je morgen weer weg gaat.
In mijn ogen voldoende.
(Of je gaat een bergruimte onder de caravan maken. zie antwoord Lex).
Waarom.
Als ik hier zie hoe de caravans tijdens de winterstalling staan doet men er ook niet veel aan. En dat is dan soms 11 maanden van het jaar. Na ongeveer 6 jaar moet je die banden toch weg gooien.
Verder zorgen dat de banden goed op spanning staan, en eventueel bedekken tegen de felle zon.
Wat radiaal banden betreft heeft Lex gelijk.
Hier praat ik uit ervaring .( Auto die elk jaar 8 maanden achter elkaar stil staat)
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 03 Jan 2007 18:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Gewoon op die vaste plek neerzetten en als je ooit gaat rijden even naar je banden kijken. Als er wat oppervlaktescheurtjes in zijn gekomen, rijd je naar de eerste de beste bandenboer voor nieuwe. Als ze er goed uitzien, rijd je de eerste 100 km heel rustig (max 80 km/h) en pas daarna ga je die snelheid fors overschrijden... (Frankrijk en zo...)
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 06 Jan 2007 12:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Op de standplaats niet op de handrem laten staan. Sad
Leuk voor manoeuvreren, verder zie ik het nut niet.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Zo 07 Jan 2007 17:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop schreef:
Citaat:
Op de standplaats niet op de handrem laten staan.
Leuk voor manoeuvreren, verder zie ik het nut niet.

Er is wel eens meer over geschreven, maar dat kon ik niet zo gauw vinden, daarom mijn vraag wat is er mis mee (nodig of niet) als de handrem er langdurig op staat? Ik weet zeker dat bij mijn caravan in de stalling de handrem is aangetrokken. Geeft dat dan problemen?
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 07 Jan 2007 18:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Leen schreef:
Er is wel eens meer over geschreven, maar dat kon ik niet zo gauw vinden, daarom mijn vraag wat is er mis mee (nodig of niet) als de handrem er langdurig op staat? Ik weet zeker dat bij mijn caravan in de stalling de handrem is aangetrokken. Geeft dat dan problemen?

Mogelijkheid tot verkleving van remvoering in de trommel. Veren staan onder spanning.
Als de caravan horizontaal staat, is er geen enkele reden te bedenken om remmen te bekrachtigen, zeker niet als hij op de pootjes staat.
Wil je hem toch graag zekeren aan de wielen, doe dat dan met wiggen, (bak)stenen, blokjes hout, ....., verzin het maar.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Zo 07 Jan 2007 18:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zal het er eens met mijn stallinghouder over hebben.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.