"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

zekering elektrische watervoetpomp

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ineke Klopper



Geregistreerd op: 11 Feb 2007
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Di 20 Feb 2007 22:36    Onderwerp: zekering elektrische watervoetpomp Reageren met citaat

Bij mijn bruine band biod 350 weigert de laatste tijd de elektrische watervoetpomp. Het zekeringetje wat in een blok onder de aanrechtbak zit trilt of raakt wat los. Draai je of rommel je er wat aan dan doet de eletriciteit het weer en dus de pomp. Het is vervelend als dit frequent gebeurt. Is dit een bekend euvel en is er wat aan te doen? Bvd voor reacties. Groet Ineke K
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 21 Feb 2007 20:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste Ineke,
Ik zal proberen je te helpen.
Electrische watervoetpompen werden/worden niet veel gebruikt.
Tenminste als we over hetzelfde praten, een electrische schakelaar op de vloer gemonteerd, met de voet te bedienen om het pompje te laten draaien.
En heel belangrijk in dit geval werkend op 12V.
Mocht het pompje ook onder de schakelaar zitten, dus geen dompelpomp, dan maakt dat in principe niks uit.
Je snapt dus direct dat het euvel niet veel voorkomt.
Het is vervelend maar niet onoverkomenlijk.
Ga eens kijken waarom dat ding steeds lostrilt, vertrouw je het niet meer, sloop het eruit, zet er een zweefzekering tussen van ongeveer 5 ampere en je hebt weer water.
Zweefzekering: kan je in een van de twee draden van de schakelaar zetten, het liefst in de toevoerdraad, dus ergens vanaf de 12V naar de schakelaar de andere draad gaat naar de pomp?
Nogmaals:weet heel zeker dat het 12V is.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 22 Feb 2007 00:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik snap helemaal niks van deze 2 berichten.
"Zekering in blok onder het aanrechtblad?"
"Pompje onder de schakelaar?"
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 22 Feb 2007 00:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
"Pompje onder de schakelaar?"

Jaren geleden, had je electrische waterpompjes die je in de vloer van de caravan monteerde, de schakelaar stak er bovenuit.
Citaat:
"Zekering in blok onder het aanrechtblad?"

Misschien wel een batterijblok (12V).
Er kan natuurlijk in de loop van de jaren veel aan een caravan veranderd zijn.
Wat de een een zekeringengroep/kastje noemt , noemt misschien de ander een blok.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Ineke Klopper



Geregistreerd op: 11 Feb 2007
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Do 22 Feb 2007 22:40    Onderwerp: zekering elektrische watervoetpomp Reageren met citaat

Hartelijk dank Joop voor je antwoord. Uit de reactie van Lex begrijp ik dat ik geen vakmanstaal spreekmaar je hebt mij goed begrepen. de waterpomp werkt via een (voet)schakelaar op de grond. het "blok" onder de aanrechtbak zal de pomp zijn( want dààr hoor je ook het pompgeluid) en dààr zit het zekeringetje in. Ik ben een klusser met hamer en nijptang, van elektriciteit heb ik minder verstand. Via de hulp op deze site ben ik weer wijzer geworden en ga ik het uitproberen. Nogmaals dank. Groet, Ineke K
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 22 Feb 2007 23:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Nu zijn ook voor mij de gegevens wat duidelijker... Wink
Ineke, misschien moest je eens langs wat garages om te zien of het zekeringetje ook wat dikker kan zijn en daardoor beter in de klemmetjes kan passen? Gerede kans, dat zoiets nu speelt...

Misschien is het ook slim om de klemmetjes wat op te schuren met staalwol? Vaak zit het in zulke kleine dingen Rolling Eyes
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 23 Feb 2007 00:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik snap het nog steeds niet.
Maar misschien zit er een pomp in die mij onbekend is.
Ik heb geen zekering bij mijn waterpomp.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 24 Feb 2007 14:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Even geschiedenis (taaie kost)
Door het toepassen van een toiletruimte met wasbak is de electrische schakelaar op de vloer en de balgpomp bij het aanrecht verdwenen.
Deze voetschakelaar is in een toiletruimte, waar men meestal hoog opgeeft van de douche faciliteiten, niet uitvoerbaar.
Vandaar de kranen met ingebouwde schakelaar. (kunststof)
Door het toepassen van twee wasbakken moest men ook "afsluitbare kranen" gaan gebruiken.
Met één wasbak is een kraan zonder afsluiter met toepassing van een voetschakelaar of balgpomp best handig, je hebt de handen vrij.

Verschillende soorten pompen.
1: de voetpomp met balg, met je voet de balg naar beneden drukken.
2: de voetpomp met balg en jukje, hierbij stak het jukje bij de vloer uit het gootsteenkastje.
3: zelfaanzuigende waterpomp, vaak in gootsteenkastje, kan via electrische kraan of voetschakelaar werken
4: zelfaanzuigende pomp met schakelaar, schakelaar stak uit de vloer.
5: zelfaanzuigende waterpomp met drukschakelaar, hierbij worden geen electrische kranen toegepast, kraan open druk valt weg en pomp gaat draaien. (vooral op boten en bij boilers.)
6: onze betrouwbare dompelpomp. Wel of niet een smeltveiligheid toepassen in z.kastje.
De smeltveiligheid van droog geplaatste pompen kan op de pomp of in z.kastje zijn.
Of ik volledig ben? Geen idee, het Caravanhandboek en het boek "Caravan " van Tony Bradford geven geen verdere informatie. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Zo 25 Feb 2007 14:11; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 24 Feb 2007 16:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ik heb geen zekering bij mijn waterpomp.

Je bedoelt, de waterpomp is niet gezekerd.
Waarom het een wel en het ander niet ? Kleine moeite, en weer iets geëlimineerd waar een storing verder de electrische installatie in kan werken. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 24 Feb 2007 19:54    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Citaat:
Ik heb geen zekering bij mijn waterpomp.

Je bedoelt, de waterpomp is niet gezekerd.

Nee, dat bedoel ik niet.
Het circuit waarin de pomp, zal best ergens gezekerd zijn.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Ineke Klopper



Geregistreerd op: 11 Feb 2007
Berichten: 5

BerichtGeplaatst: Za 24 Feb 2007 20:47    Onderwerp: zekering elektrische watervoetpomp Reageren met citaat

Hartelijk dank, Peter, Joop en Lex voor julie reacties en uitleg.
Ik zal binnenkort de caravan uit de stalling halen om de pomp, schakelaar en zekering nog eens goed te bestuderen en om te zien of ik jullie informatie kan (laten) toepassen. Bedankt en vriendelijke groet, Ineke K
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.