Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Ma 17 Mrt 2008 20:44 Onderwerp: |
|
|
Moet ik de mijne nu weggooien??
_________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 17 Mrt 2008 21:00 Onderwerp: |
|
|
Lijkt me niet, zolang je hem niet hebt uitgeprobeerd onder je caravan.
Misschien staat het draagvermogen zelfs wel op de krik vermeld...
De huidige schaarkrikken worden speciaal bij een bepaald type auto gezocht en geleverd.
Daardoor kan het hefvermogen tbv een caravan wel eens fors te laag uitvallen! |
|
Terug naar boven |
|
|
benno coopman
Geregistreerd op: 09 Feb 2007 Berichten: 238 Woonplaats: ENSCHEDE
|
Geplaatst: Ma 17 Mrt 2008 21:33 Onderwerp: |
|
|
Lex,
Die krik lijkt mij een heel oud model.
Nieuwe VW en dus Alko krikken hebben een scharnierende voet, waardoor je hem bijna rechtop kunt zetten.
Ze zullen ook wel hoger zijn want met 3 of 4 plankjes van 2 centimeter was ik klaar.
Je kunt het zelf bekijken in de door jou zo bejubelde Vrijbuiter om de hoek.
Trouwens, waarom krik je niet achter het wiel?
Benno. _________________ BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion. |
|
Terug naar boven |
|
|
benno coopman
Geregistreerd op: 09 Feb 2007 Berichten: 238 Woonplaats: ENSCHEDE
|
Geplaatst: Ma 17 Mrt 2008 22:30 Onderwerp: |
|
|
Ik zit nog even na te denken ja ja.
Dat zwarte U-profiel waar jij met de krik net naast zit, kan hij daar niet op?
Ik zou in jouw situatie proberen een VW krik van de sloop te halen. Of een (bijna)nieuwe VW kopen. In beide gevallen ben je met één aanschaf klaar.
Wat betreft lekke band.
In mijn geval kwam dat door een knijpblaar aan de binnenzijde van het rechterwiel. Ik heb geen idee waar ik hem heb opgelopen maar wel hoe.
Je krijgt op een smalle weg een tegenligger. Met de auto zit je op de rand van de weg maar de caravan gaat er net overheen. Als daar een scherpe punt zit en de berm is iets verzakt, ben je aan de beurt. Ik kwam net terug uit Frankrijk waar bij Metz ook het een en ander aan de hand was op de autoweg.
Vervolgens rijd ik van Trier richting Keulen. Op een stuk 4-baans zonder vluchtstrook hoor ik pof. Alsof ik een vogel raakte met de caravan.
In een zeldzaam moment van verlichting denk ik, laat ik de banden eens in de gaten houden. Spiegeltjes kijken.
Nog geen minuut later zie de R band half leeg zijn.
Volgende afrit genomen en zaakje opgelost.
Zo'n band heeft dus in eerste instantie een bult die vervolgens knapt.
Leeftijd maakt niet uit.
Benno.
_________________ BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion. |
|
Terug naar boven |
|
|
Johan de Jong
Geregistreerd op: 29 Nov 2004 Berichten: 125 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Di 18 Mrt 2008 02:38 Onderwerp: |
|
|
En als het een klapband wordt, heb je een probleem. De stukken rubber slaan door de wielkast met veel schade voor het interieur. Maar erger nog, de combinatie wordt onbestuurbaar doordat de band van de velg loopt.
Daarom Tyron velgringen! Ik had ze op de 420 en ze gaan binnenkort ook op de Fendt 510TG.Kosten 195 euro voor de 2 banden.
En wat de krik betreft; ik gebruik voor het levellen een schaarkrik met daarop gelast een 19mm bout en bovenop de schaar een 4mm aluplaat en daarbovenop gelijmd een 3cm hoog hardrubberpakket.Met een Bl&D XT accuboormachine, dwz met een hoog koppel, gaat elke caravan en auto moeiteloos de lucht in en door het rubberpakket is het opkrikpunt minder krities . En uiteraard gaat daarmee ook de luifel uit en in en idem de poten. Mijn polsen worden na 72 jaar minder en ik probeer daarom dit soort krachtoefeningen met hulpmiddelen te doen.
ja ik volg deze site nog steeds,
groeten, Johan _________________ Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor |
|
Terug naar boven |
|
|
benno coopman
Geregistreerd op: 09 Feb 2007 Berichten: 238 Woonplaats: ENSCHEDE
|
Geplaatst: Vr 21 Mrt 2008 17:02 Onderwerp: |
|
|
Dit is de scharnierende voet van een nieuwe krik.
Benno. _________________ BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion. |
|
Terug naar boven |
|
|
Markparket
Geregistreerd op: 22 Dec 2007 Berichten: 144 Woonplaats: Meppel
|
Geplaatst: Vr 21 Mrt 2008 17:44 Onderwerp: |
|
|
Benno, hier heb ik wat aan!
Met dit plaatje in de hand loop ik straks door heel het autoslopersland
Zo ga ik vast de goede vinden
Thanks _________________ Driekleur 400 TL 1989 + Mercedes-Benz 230GE aut. 1986 of Mercedes-Benz 200 aut. 1981, Daarnaast 2011 Peugeot 107, 1990 Citroën 2CV6, 1985 Peugeot 205 GRD en 1970 Mercedes-Benz W114 Bähr Cabriolet
EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD!! |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Vr 21 Mrt 2008 18:36 Onderwerp: |
|
|
Misschien bestaat het ding ook in verschillende kwaliteiten en hoogtes, bijvoorbeeld omdat VW het een goede krik vindt en die ook bij hoger of zwaarder uitgevoerde modellen gebruikt. Misschien is het de moeite waard om dat meteen te bekijken? |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Vr 21 Mrt 2008 18:42 Onderwerp: |
|
|
benno coopman schreef: | Ik zit nog even na te denken ja ja.
Dat zwarte U-profiel waar jij met de krik net naast zit, kan hij daar niet op? |
Ja, dat kan heel goed.
Eerder vroeg je: waarom niet achter het wiel?
Waarom wel?
benno coopman schreef: | Ik zou in jouw situatie proberen een VW krik van de sloop te halen. Of een (bijna)nieuwe VW kopen. In beide gevallen ben je met één aanschaf klaar. |
Ik zou niet weten waarom. Hij krikt de BIOD prima op en de Laguna ook _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
benno coopman
Geregistreerd op: 09 Feb 2007 Berichten: 238 Woonplaats: ENSCHEDE
|
Geplaatst: Vr 21 Mrt 2008 22:53 Onderwerp: |
|
|
Lex
Het U-profiel (één kant ervan) past beter bij de krik.
De krik is daarvoor ontworpen.
De rand past dan in de gleuf van de krik waardoor hij beter geborgd is.
Ook bij het opkrikken blijft het ding lekker op de plek aangezien hij niet weg kan draaien.
Je hoeft niet steeds op te letten of hij wel goed onder de chassisbalk zit.
Bijkomend voordeel is dat je hoogte wint.
Achter het wiel lijkt mij gemakkelijker.
Het gewicht van de caravan is daar lager en het lijkt het mij dat je bij opkrikken vóór het wiel zelfs een stukje auto opbeurt.
Een nieuwe krik heb je natuurlijk niet nodig als wat je hebt goed voldoet.
Wat ik op jouw foto zie is dat je twee klossen hout gebruikt om de schuine voet houwvast te geven. Bij de moderne krik is één blok voldoende. De krik kan bijna rechtop.
Een wiel verwisselen is toch een enigszins nerveus gedoe.
Je wilt het zo snel mogelijk achter de rug hebben met een zo klein mogelijke foutkans.
In een Marokkaanse berm voorzien van los gesteente en gruis wil je niet dat de ene klos van de andere afglijdt.
Benno.
PS. Ruil hem voor deze vakantie met oom Piet die geen caravan heeft. _________________ BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Vr 21 Mrt 2008 23:25 Onderwerp: |
|
|
benno coopman schreef: | Achter het wiel lijkt mij gemakkelijker.
Het gewicht van de caravan is daar lager en het lijkt het mij dat je bij opkrikken vóór het wiel zelfs een stukje auto opbeurt. |
Achter het wiel is geen u-profiel.
Ik zou niet weten waarom het gewicht achter lager zou zijn: de druk van het andere wiel en de kogeldruk verandert niet, want de plaats van het zwaartepunt verandert nauwelijks.
benno coopman schreef: | Een wiel verwisselen is toch een enigszins nerveus gedoe.
PS. Ruil hem voor deze vakantie met oom Piet die geen caravan heeft. |
Geen idee, ik heb nog niet te maken gehad met een lekke caravanband.
PS. Ik heb geen oom Piet. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Za 22 Mrt 2008 00:33 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Ik zou niet weten waarom het gewicht achter lager zou zijn: de druk van het andere wiel en de kogeldruk verandert niet, want de plaats van het zwaartepunt verandert nauwelijks. |
Lengte/gewicht van de hefboom, denk ik.
Andere gewichtsverdeling over de drie steunpunten krik, neuswiel en andere wiel. |
|
Terug naar boven |
|
|
Johan de Jong
Geregistreerd op: 29 Nov 2004 Berichten: 125 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Za 22 Mrt 2008 01:53 Onderwerp: |
|
|
ik kom even terug op mijn eerder bericht. Vrijwel elke krik van de sloop is natuurlijk nieuw. In elk geval op de japanse staat het max draaggewicht van bv 700kg en daar zal nog wel een veiligheidsmarge op zitten.Als je daar bovenop een plaatje last of een alu-plaatje met lijm of schroefverbinding bevestigd en daarop weer een hardrubberpakket, kun je zowel de caravan als de auto op elk daarvoor geschikt opkrikpunt (as, u-profiel, krikprofiel etc) levellen en ik doe dat dus met de accuboor ( zie hierboven). Zowel de caravan als de auto van elk 1700kg _________________ Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Za 22 Mrt 2008 13:39 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | Lengte/gewicht van de hefboom, denk ik.
Andere gewichtsverdeling over de drie steunpunten krik, neuswiel en andere wiel. |
Ik kan me voorstellen dat, indien je vóór het wiel krikt en je caravan net wat weinig kogeldruk heeft, hij gewoon achterover valt met zijn kont op de grond. _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Za 22 Mrt 2008 13:46 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | Peter schreef: | Lengte/gewicht van de hefboom, denk ik.
Andere gewichtsverdeling over de drie steunpunten krik, neuswiel en andere wiel. |
Ik kan me voorstellen dat, indien je vóór het wiel krikt en je caravan net wat weinig kogeldruk heeft, hij gewoon achterover valt met zijn kont op de grond. |
Zeker, maar als je dat doet, ben je toch onnadenkend bezig.
Als je opkrikt, moet je de caravan aangekoppeld laten indien mogelijk.
Is dat niet mogelijk, dan zou ik de uitdraaipoten gebruiken om stabiliteit te verkrijgen. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|