Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Wo 30 Jul 2008 08:45 Onderwerp: Lakken |
|
|
Even een vraagje. Ik heb wat reparatiewerk aan de zijkant van de caravan. Een kras en wat 'oude' barsten die zich weer aftekenen. Ik heb de barsten uitgeslepen. na aan de binnenkant een (extra) matje te hebben gelamineerd. Vervolgens dichtgeplamuurd met polyestervezelplamuur en fijnplamuur en tenslotte geschuurd met als laatste 400 nat. Nu mijn vraag: kan ik nu gelijk met kleurlak er over of moet er eerst nog een primer over? Bij staal is het mij wel duidelijk, maar in dit geval twijfel ik over het nut van een primer. _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Wo 30 Jul 2008 08:52 Onderwerp: |
|
|
Een mono-urethaanlak kan er meteen op, maar ik heb toch voor de zekerheid een primer gebruikt. |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Zo 03 Aug 2008 00:23 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het maar zonder primer gewaagd. Dan heb ik ook geen probleem om een bijpassende primer te vinden. Met de kwast opgezet en vervolgens glad proberen te schuren/polijsten, met als resultaat dat de plamuur weer aan het oppervlak kwam. Maar dat had primer ook niet verhinderd. Nu maar wat meer laklagen opgezet. Volgende week gaan we verder. _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 03 Aug 2008 13:22 Onderwerp: |
|
|
Voor welke lak heb je uiteindelijk gekozen?
Als het goed blijkt te werken, kan dat onder de streep opgeslagen worden als naslagwerk voor volgende Rembrandts... |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 03 Aug 2008 13:25 Onderwerp: |
|
|
Binnenkort zal ik ook de door mij gebruikte lak hier vermelden, samen met de tekst van het blik.
Ik ervaar met deze lak, dat de verfsporen erg zichtbaar blijven. binnenkort spreek ik weer een schilder, dan zal ik meteen eens vragen of ik het beter met de rol had kunnen doen, en vooral dan ook met welke soort... |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Ma 04 Aug 2008 17:25 Onderwerp: |
|
|
Ik heb de lak bij een zaak gehaald die uitsluitend autolak verkoopt. Het is acrylaatlak op kleur gemaakt. Autolakken zijn volgens de verkoper tegenwoordig vrijwel uitsluitend op basis van acrylaatlak (zijn met thinner verdunbaar). Om een snellere doorharding te verkrijgen, heb ik ook een busje verharder meegekregen. Met verharder kan na ca. 72 uur de lak geslepen/gepolijst worden om kwaststrepen te verwijderen, anders duurt het een paar maanden voor de lak hard genoeg is. Hangt natuurlijk ook van de temperatuur af.
Wat het schuren/polijsten betreft heb ik de volgende soorten papier gebruikt:
voor het glad schuren van de vezelplamuur P120. De vezelplamuur hoeft eigenlijk niet te worden geschuurd, alleen wat te veel is moet worden weggeschuurd. Het moet iets onder de oppervlakte blijven, omdat er nog een laag fijnplamuur op moet. De fijnplamuur ook 2 componenten polyesterplamuur, net als de vezelplamuur. De fijnplamuur met de hand en schuurblokje droog geschuurd met P 280 en nat met waterproof P800. Daarna heb ik de lak opgebracht in meerdere lagen. Een laag lak, 5 minuten drogen en weer een laag enz. De lak wil ik over een paar dagen schuren met P800 en daarna met P2000. Een tussenstap is ook mogelijk bijv. met P1200. Of dat nodig is weet ik nog niet, 'k zal wel zien. Na de P2000 kan met Commandant nr. 4 en de polijstmachine nog meer glans worden verkregen. De fijnproevers gaan nog veel verder, maar ik denk dat dit voor mij al mooi genoeg is.
Deze site kan ik je overigens aanraden voor verdere info: http://www.autoschrauber.de/art/000042/kratzer_rauspolieren.htm Dit is het eerste deel van de Serie Lehrgang Lackieren. Ik heb er ook het nodige uit geleerd voor het bijwerken van mijn auto. _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|