"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Koudeventilatie

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Wo 27 Feb 2008 14:49    Onderwerp: Koudeventilatie Reageren met citaat

Koudeventilatie

Voor wie geen airco wil inbouwen zijn er simpeler methoden om wat koelte in de caravan te brengen.

Mogelijkheden:

1. Ramen en/of deur open
Niet altijd een oplossing i.v.m. windstilte en veiligheid.

2. Airmix en luchtnet verwarming
Met een verwarmingssysteem voorzien van een Truma Airmix is het mogelijk ventilatielucht onder de caravan aan te zuigen.
De airmix op 100% buitenlucht instellen en de ventilator van de verwarming aanzetten.
Echter:
De uitblaasopeningen van de verwarming zijn laag in de caravan geplaatst omdat warme lucht van nature opstijgt en zich zo vanzelf door de ruimte verspreidt.
Wanneer koelen de bedoeling is zitten deze openingen dus verkeerd. De koude ventilatielucht veroorzaakt alleen koude voeten en zal zelfs het bed niet bereiken. Bovendien valt de koude lucht door lage ventilatieopeningen weer naar buiten zodat ook van "opdrukken" geen sprake is.
Ook eventuele uitblaasopeningen onder de ramen zetten geen zoden aan de dijk. Deze werken volgens het convectieprincipe. De koude lucht stijgt niet op vanuit de geperforeerde buizen maar lekt weg in de bankkast.

3. Hoog uitblazen
Koude lucht valt door het hogere soortelijke gewicht naar beneden. Voor een goede koudeverdeling moet dus hoog worden ingeblazen. De ventilatieopeningen kunnen bijvoorbeeld hoog in de garderobekast worden geplaatst.

3a. Uitbreiden op verwarmingssysteem
Bij de twee afgaande buizen aan de Trumavent T- of Y-stukken met klep aanbrengen. Van deze aftakkingen buizen naar de bovenzijde van de garderobekast aanbrengen, eindigend in de bekende ronde uitblaasopeningen van Truma.


Van rechts naar links: kachel, Airmix en Trumavent.
Aan de rode slangen aftakken naar hoge uitblaaspunten.


Voordeel:
De koele lucht van onder de caravan verdeelt zich goed doordat ze vanzelf naar beneden zakt.
Nadelen:
- Door lekkage in de kleppen van de T-stukken ontsnapt bij verwarmen wat warme lucht naar boven. De luchtopbrengst onder in de caravan zal hierdoor wat afnemen.
- Men moet er aan denken de kleppen in de beide T-stukken om te schakelen van hoog naar laag inblazen en andersom.
(Er zijn kleppen met afstandsbediening).

3b. Separate koelteventilatie
Betere (iets duurdere) oplossing: een aparte ventilator (Truma Multivent) door een apart kanaal lucht vanuit een extra opening in de vloer aanzuigen en bovenin de caravan laten uitblazen.
Voordeel:
- Geen ingrepen in het verwarmingssysteem
- geen omschakelen van kleppen nodig
Nadeel:
- Hogere kosten. Geen T-stukken met klep maar wel een extra ventilator.


Truma Multivent

Er zijn ook hulpstukken om andere ventilatoren in een Truma-buis op te nemen.


Overgangsstuk voor toepassing andere ventilator

Ten slotte
Sinds wij de zomer mijden is onze behoefte aan koudeventilatie minder. Op termijn wil ik wel iets verkoelends installeren.
Een echte airconditioning conflicteert echter met mijn groene imborst. Bovendien moet je daarvoor je caravan aan de paal leggen. We waren toch op zoek naar vrijheid!
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)


Laatst aangepast door Hans Plantinga op Ma 21 Feb 2011 13:27; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 27 Feb 2008 17:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Hans,
Hoe denk je over de combinatie van de Truma Airmix (zachtjes) samen met een afzuiging boven in het dakluik. Zoals Pjotr reeds aangaf.
Om de warmte s'avonds/s'nachts uit de caravan te krijgen.
Dan valt de investering nogal mee. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Wim en Gerrie



Geregistreerd op: 31 Okt 2007
Berichten: 24

BerichtGeplaatst: Wo 27 Feb 2008 20:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Hans en Joop,
De airmix zachtjes aan en de ventilatie in een extra dakluik boven de keuken werkt goed. De dakluikventilator van Omnistor werkt zowel in zuig- en blaasstand. Ik kan hem echter alleen gebruiken op een langzame stand omdat hij anders teveel lawaai maakt. Als ik hem op de hoogste stand zet moet ik een lege camping hebben anders stroomt de camping alsnog leeg. Binnenkort vertrekken Gerrie en ik naar het diepe zuiden en zullen we alles eens goed uitproberen. We laten het dan wel weten.
_________________
Voor mijn Nomade BIOD (Blijf Ik Ontzettend Dankbaar)
BIOD Nomade TLHS bouwjaar 2007.
Tot ziens, ergens! Wim en Gerrie
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 27 Feb 2008 21:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
De airmix zachtjes aan en de ventilatie in een extra dakluik boven de keuken werkt goed.

Wim en Gerrie bedankt voor jullie antwoord.
Eigenlijk voel ik hier ook wel voor.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Do 28 Feb 2008 11:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop,

Wat ik schrijf is goeddeels theorie, ondersteund door koffiepraat met werktuigbouwkundige collega's. Zelf ben ik elektrotechnicus. En dan nog zo een die over zijn vak praat en schrijft, bij uitzondering een berekening maakt.
Bij mijn dagelijkse engineeringswerk vormen een beperkt aantal uitgangspunten de rode draad, vaak ingegeven door architecten: licht, maar ik wil geen lamp zien; warmte maar ik wil geen radiator zien; luchtkwaliteit maar geen roosters, enz. Ik ga daar doorgaans een eind in mee. Zo wil ook onze Biod gaaf en rustig houden.

Natuurlijke en bestaande bronnen
Natuurlijke ventilatie en daglicht hebben altijd de voorkeur. In de winter kunnen we de warmteafgifte van allerlei apparaten nuttig gebruiken.

Besparen en beperken
In de zomer is juist het beperken van warmtebronnen belangrijk. In een caravan hebben we al snel een Watt of 100 aan verlichting. Ook een koelkast en een laptop zijn in een caravan van pakweg 15m3 relatief belangrijke warmtebronnen.
Zelf geven we rustig lezend een Watt of 60 af.

We kunnen natuurlijk het licht en de eventuele tv vroeg uit doen en gaan slapen. Willen we in een goed klimaat nog wat opblijven dan nemen we de volgende punten in acht:

- De verlichting beperkt inschakelen;
- efficiënte lichtbronnen gebruiken;
- dat gezellige kaarsje uit;
- zorgen dat het rvs aanrecht door de koelkast geen straalkachel wordt.

Efficiënte verlichting
LED heeft de toekomst, de warmteafgifte is nihil. Ik ben er nog terughoudend mee omdat ik hecht aan een juiste kleurtemperatuur (kleur) en een evenwichtige kleurweergave.
12V TL’s heb ik uit de caravan verbannen vanwege de matige betrouwbaarheid.

Ventilatie
Ik zal niet snel een helikopter in mijn dakluik hangen. Het is lelijk en lawaaiig. Bovendien neemt de effectiviteit af zodra het rolgordijn gesloten wordt. Een Electrolux bolletje met ventilator maakt meer kans.

Electrolux GY11 ventilator

Een tafelventilator een poosje laten draaien mengt de lucht en zorgt dat er geen warmte in luwe hoeken blijft hangen (Ik kocht een 12V exemplaar bij Kruidvat, werkt maar herrie).

O ja, wat was de vraag ook weer Question
Van de combinatie van Airmix en ventilator in het dakluik verwacht ik een luchtbeweging richting dakluik die 's nachts het bed overslaat omdat de uitblaasopeningen onder het bed zitten en het bed zich in de luwte bevindt.
In combinatie met een tafelventilator die de luchtstroom naar het bed afbuigt kan het wat worden.

Ten slotte
Een caravan en zeker een Biod is een geweldig laboratorium vanwege zijn geringe omvang en overzichtelijkheid. De effecten van ingrepen zijn vaak direct voelbaar en meetbaar.
Helaas ontbreek het mij aan tijd om aan mijn Biod te sleutelen. In 2007 zijn we maar twee weken op stap geweest. En dat is toch prioriteit nummer één!


joop brand schreef:
Hans,
Hoe denk je over de combinatie van de Truma Airmix (zachtjes) samen met een afzuiging boven in het dakluik. Zoals Pjotr reeds aangaf.
Om de warmte s'avonds/s'nachts uit de caravan te krijgen.
Dan valt de investering nogal mee. Smile

_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Vr 29 Feb 2008 15:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Hans,

Wat een deskundigheid laat jij hier zien. Fantastisch, echt waar.
Wat ik vervolgens voor me zie is dat jij met jouw collega's zich gaan bemoeien met de mover.
Kortgeleden was ik bij die grote stenen kampeertent in Winterswijk alwaar een hele rij movers was uitgestald. Groot, zwaar en heel gek eigenlijk, die solexen.
Tegenwoordig zijn electrische fietsen in de mode. Ausgereifte technologie.
Een electromotor in de wielnaaf en karren maar.
Bedenk bij de koffieautomaat een variant voor caravans.
Als het lukt: Eeuwige roem. En rijkdom niet te vergeten!
Misschien gaat je hond dan ook vrolijker kijken.
Ik deel ruimschoots mee in de winst natuurlijk Very Happy .

Vr. Groet,

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Vr 29 Feb 2008 17:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Benno,

Collega's
Caravanners zijn hier dun gezaaid. Moet zelf de klimaat-techniek vertalen naar onze zeepdoosjes.

Mover
Mover laat ik nog even in de winkel. Red me nog met de viercilinder mover en mijn spierballen.
Vind vaak plek waar je met een sierlijke boog op scheurt.
Ik zeg echter zelden of nooit nooit. Soms toch, kom ik dan er nogal eens van terug. indewar

Hond
Sad Op de foto heeft Boris een uitstekend humeur. Kan alleen maar zo kijken.

Link
Idea Boris trekt mij zowat omver. Als ik hem nu eens voor mijn karretje span...


benno coopman schreef:
Hallo Hans,

Wat een deskundigheid laat jij hier zien. Fantastisch, echt waar.
Wat ik vervolgens voor me zie is dat jij met jouw collega's zich gaan bemoeien met de mover.
Kortgeleden was ik bij die grote stenen kampeertent in Winterswijk alwaar een hele rij movers was uitgestald. Groot, zwaar en heel gek eigenlijk, die solexen.
Tegenwoordig zijn electrische fietsen in de mode. Ausgereifte technologie.
Een electromotor in de wielnaaf en karren maar.
Bedenk bij de koffieautomaat een variant voor caravans.
Als het lukt: Eeuwige roem. En rijkdom niet te vergeten!
Misschien gaat je hond dan ook vrolijker kijken.
Ik deel ruimschoots mee in de winst natuurlijk Very Happy .

Vr. Groet,

Benno.

_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Vr 29 Feb 2008 18:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Link
Boris voor karretje spannen.

Goed idee! Misschien 2 Borissen? Wel oppassen voor Marianne Thieme.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Do 15 Jan 2009 18:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb weinig tijd voor ausreifen.
Denk ook wel eens: waarom geen "fietsaandrijving" in de achterwielen van mijn Peuzjootje om de voorwieldrive indien nodig uit te breiden naar fourwheeldrive.
Waarom zijn die hybride-auto's trouwens zo ingewikkeld? Waarom niet een klein motortje in elk wiel. Een versnellingsbak is wellicht overbodig. Aandrijfassen, homokyneten, differentieel enz. vervangen door wat kabels en vermogenselektronica en je hebt een jeep die er vanonderen simpeler uitziet dan een 2CV.
Wordt vast al ergens in Frankrijk of Duitsland développé c.q. ausgereift.

Hans Plantinga schreef:
Benno,

Collega's
Caravanners zijn hier dun gezaaid. Moet zelf de klimaat-techniek vertalen naar onze zeepdoosjes.

Mover
Mover laat ik nog even in de winkel. Red me nog met de viercilinder mover en mijn spierballen.
Vind vaak plek waar je met een sierlijke boog op scheurt.
Ik zeg echter zelden of nooit nooit. Soms toch, kom ik dan er nogal eens van terug. indewar

Hond
Sad Op de foto heeft Boris een uitstekend humeur. Kan alleen maar zo kijken.

Link
Idea Boris trekt mij zowat omver. Als ik hem nu eens voor mijn karretje span...


benno coopman schreef:
Hallo Hans,

Wat een deskundigheid laat jij hier zien. Fantastisch, echt waar.
Wat ik vervolgens voor me zie is dat jij met jouw collega's zich gaan bemoeien met de mover.
Kortgeleden was ik bij die grote stenen kampeertent in Winterswijk alwaar een hele rij movers was uitgestald. Groot, zwaar en heel gek eigenlijk, die solexen.
Tegenwoordig zijn electrische fietsen in de mode. Ausgereifte technologie.
Een electromotor in de wielnaaf en karren maar.
Bedenk bij de koffieautomaat een variant voor caravans.
Als het lukt: Eeuwige roem. En rijkdom niet te vergeten!
Misschien gaat je hond dan ook vrolijker kijken.
Ik deel ruimschoots mee in de winst natuurlijk Very Happy .

Vr. Groet,

Benno.

_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)


Laatst aangepast door Hans Plantinga op Ma 21 Feb 2011 13:33; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 24 Jan 2009 14:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Deze draad begint met: Voor wie geen airco wil inbouwen...
Hoeft ook niet, neem de verplaatsbare airco van thuis mee.
Hebben we jaren geleden gedaan, wel in een pop-up caravan, waar de opbouw van doek is en dus de afvoerslang listig naar buiten gebracht kon worden. Werd s'avonds aangezet en bleef de hele nacht draaien, geen probleem. De aansluitwaarden op dat continent (Australië) zijn wel iets ruimer dan hier. Het werkte perfect. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Zo 25 Jan 2009 17:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Hans,

Kortgeleden zag ik in een Duits autoblad een foto van een experimenteel wiel van Michelin met ingebouwde elektromotor.
Er wordt dus aan gewerkt.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.