Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
tent-mens
Geregistreerd op: 04 Sep 2007 Berichten: 155 Woonplaats: Hengelo
|
Geplaatst: Za 22 Mrt 2008 15:51 Onderwerp: |
|
|
Lex M schreef: | Frank Selen schreef: | Peter schreef: | Lengte/gewicht van de hefboom, denk ik.
Andere gewichtsverdeling over de drie steunpunten krik, neuswiel en andere wiel. |
Ik kan me voorstellen dat, indien je vóór het wiel krikt en je caravan net wat weinig kogeldruk heeft, hij gewoon achterover valt met zijn kont op de grond. |
Zeker, maar als je dat doet, ben je toch onnadenkend bezig.
Als je opkrikt, moet je de caravan aangekoppeld laten indien mogelijk.
Is dat niet mogelijk, dan zou ik de uitdraaipoten gebruiken om stabiliteit te verkrijgen. |
Als beginneling volg ik jullie uitwisseling van ervaringen met meer dan belangstelling. De van vorige eigenaar overgenomen Biod 3K 350TL heeft een krik bijgeleverd die ik nog niet op de foto's ben tegengekomen. Type beschrijving (uit het hoofd, de caravan is tot nu slechts één weekendje met ons op reis geweest en nu bij de boer):
Metalen voet met recht erop (ik meen toch iets scharnierend) een holle stalen buis met draaispindel en "zijstang". De zijstang lijkt me te passen in een ronde holle buis nét achter de wielkast aan het chassis. DAARONDER zit de Reich Mover gemonteerd. Mijn vragen: wie kent deze krik en is tie origineel? Verder nog de volgend opmerkingen: ik ben van mening (maar als beginneling mogelijk eigenwijs?)
a oefen de handelingen ZONDER MEER als er niks aan de knikker is.
b weet dat de wielbouten op eigen kracht losgedraaid kunnen worden en zet ze zonodig in grafietvet.
c en nou word ik eigenwijs: als je de uitdraaipoten omlaag hebt heb je drie steunpunten op één lijn, áls je dan daarbij het neuswiel ook nog eens omlaag hebt en je gaat dan "krikken" komen er zoals ik het zie, extra krachten op het voorste uitdraaipootje en dat lijkt me niet gezond.
d gebruik wielkeggen of twee keitjes/stenen en laat de koppeling aan de auto instand! ?
benieuwd naar reacties.
groetn: TenT-Mens
Laatst aangepast door tent-mens op Za 22 Mrt 2008 20:55; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Za 22 Mrt 2008 17:00 Onderwerp: |
|
|
Ik wil wel een reactie geven
Citaat: | en nou word ik eigenwijs: als je de uitdraaipoten omlaag hebt heb je drie steunpunten op één lijn, áls je dan daarbij het neuswiel ook nog eens omlaag hebt en je gaat dan "krikken" komen er zoals ik het zie, extra krachten op het voorste uitdraaipootje en dat lijkt me niet gezond. |
Heeft niks met eigenwijs te maken.
Bij het bovenstaande ben je inderdaad een beetje dom bezig.
Caravan aan de auto vast, krik achter de as, geen pootjes naar beneden, voor de zekerheid de rem erop, wel zo makkelijk om het wiel weer te monteren, wielboutjes/moeren los, en krikken maar.
Keggen heb ik niet.
Kind kan de was doen.
Met losse caravan, en weinig kogeldruk, nooit voor de as krikken, zoals reeds aangestipt, ook al is het vlak voor de as.
Bij mij wilde de 350 B.B. dompen, en dat was oliedom. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Za 22 Mrt 2008 17:18 Onderwerp: |
|
|
Huisvlijt, strip op 1000kg. krikje laten lassen.
Natuurlijk niet 1000kg. bij een platte krik.
Er moet nog een dik multiplexplaatje onder. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Za 22 Mrt 2008 18:05 Onderwerp: |
|
|
joop brand schreef: | Met losse caravan, en weinig kogeldruk, nooit voor de as krikken, zoals reeds aangestipt, ook al is het vlak voor de as.
Bij mij wilde de 350 B.B. dompen, en dat was oliedom. |
Pootje erbij Joop en het verloopt prima.
Zoals je hebt kunnen zien, zal ik hem voor de as pakken met dat VW-krikje. Dat combineert mooi met het u-profiel. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
tent-mens
Geregistreerd op: 04 Sep 2007 Berichten: 155 Woonplaats: Hengelo
|
Geplaatst: Za 22 Mrt 2008 18:17 Onderwerp: volkswagen-krik |
|
|
Er gaat mij een licht op.
Ik zag vanmorgen (een "collegiale")3K 350TL, waarvan de dissel er toch wel iets anders uitzag (nog minder ruimte voor een fietsrek) dan die van mij( by head)
De eerste, jongere versie, scheelt slechts drie jaren met die van mij en staat op een Peitz chassis; onze drie jaar oudere op een BMnogwat.
Al die verschillende vormen en dan nog Alko......... vandaar dat krukken met krikken. |
|
Terug naar boven |
|
|
benno coopman
Geregistreerd op: 09 Feb 2007 Berichten: 238 Woonplaats: ENSCHEDE
|
Geplaatst: Za 22 Mrt 2008 18:39 Onderwerp: |
|
|
Hallo allemaal.
Om de draad overzichtelijk te houden wil ik graag met iedereen hier afspreken dat we praten over het gebruik vande krik onderweg, dus aangekoppeld.
Dus wat mij betreft hebben we het niet over neuswielen en uitdraaisteunen.
Voor je het weet discussieren we hier oeverloos over levelen enz.
Voor of achter het wiel krikken is dan minder relevant.
Met een VW krik kies je voor het U-profiel.
De opmerking van Joop dat je de handrem lekker aan moet trekken is relevant. Altijd doen. Van de auto ook niet te vergeten.
De krik van Tent mens was afgebeeld bij de 400 TD van Marktplaats. De verkoper had het over de originele krik bij de laatste bouwserie.
Benno. _________________ BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Za 22 Mrt 2008 18:48 Onderwerp: |
|
|
benno coopman schreef: | Om de draad overzichtelijk te houden wil ik graag met iedereen hier afspreken dat [knip] |
Even voor de duidelijkheid Benno: ieder mag hier over krikken schrijven wat hij/zij wil. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
benno coopman
Geregistreerd op: 09 Feb 2007 Berichten: 238 Woonplaats: ENSCHEDE
|
Geplaatst: Za 22 Mrt 2008 20:17 Onderwerp: |
|
|
Natuurlijk Lex,
Maar mijn opmerking was er om te voorkomen dat je onderweg een BIOD ziet met een lekke band en dat meneer tijdens het krikken telkens zijn steunen en neuswiel mee uitdraait.
Dan vraag je: waarom doet u dat?
En dan luidt het antwoord: dat leerde ik in het BIOD forum
Benno. _________________ BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion. |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Za 22 Mrt 2008 20:49 Onderwerp: |
|
|
Nou kom ik hier toch al een tijdje, maar ik heb toch nooit de neiging gehad om je een verkeerde poot uit e draaien, Benno!
Maar verder vind ik je reactie wel begrijpelijk, want het is wat onoverzichtelijk aan het worden in deze draad...
Nou is het ook verrekte moeilijk om het correct opkrikken van een caravan te visualiseren....
Overigens denk ik gevonden te hebben, waarom je aangehaakt niet voor het wiel moet gaan krikken: Kijk maar eens naar de werking van een knoflookpers, waarbij het scharnier de koppeling voor moet stellen.... Inderdaad komt door de lange hefboom een oneigenlijk grote druk op de krik terecht, waardoor de boel instabiel is.
Ook staan de vaste punten te dicht bij elkaar, waardoor de basis gewoon te klein is. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Za 22 Mrt 2008 20:58 Onderwerp: |
|
|
De aanpak bij wiel wisselen komt aan de orde in http://www.caravanhandboek.nl bij 'Lekke band'
De beste plaats voor de krik is onder de as (in het algemeen).
PS. Bericht over Extase weggehaald. We hebben het over krikken. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
benno coopman
Geregistreerd op: 09 Feb 2007 Berichten: 238 Woonplaats: ENSCHEDE
|
Geplaatst: Ma 24 Mrt 2008 15:49 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | De beste plaats voor de krik is onder de as. |
In theorie is onder de as krikken de beste plek.
Je heft de caravan niet eerst uit de veren voordat het wiel omhoog komt.
Met een gewone krik is het in de praktijk niet te doen, je moet op de buik onder de caravan en dan aan het werk.
Dat wil je niet.
Benno. _________________ BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion. |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 24 Mrt 2008 16:09 Onderwerp: |
|
|
Als je een lekke band hebt, wil je wel hoor! Vooral als je geen VW-krik bij je hebt...
(let op de krikker...) |
|
Terug naar boven |
|
|
benno coopman
Geregistreerd op: 09 Feb 2007 Berichten: 238 Woonplaats: ENSCHEDE
|
Geplaatst: Ma 24 Mrt 2008 16:31 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | Nou kom ik hier toch al een tijdje, maar ik heb toch nooit de neiging gehad om je een verkeerde poot uit e draaien, Benno!
Maar verder vind ik je reactie wel begrijpelijk, want het is wat onoverzichtelijk aan het worden in deze draad...
Nou is het ook verrekte moeilijk om het correct opkrikken van een caravan te visualiseren....
Overigens denk ik gevonden te hebben, waarom je aangehaakt niet voor het wiel moet gaan krikken: Kijk maar eens naar de werking van een knoflookpers, waarbij het scharnier de koppeling voor moet stellen.... Inderdaad komt door de lange hefboom een oneigenlijk grote druk op de krik terecht, waardoor de boel instabiel is.
Ook staan de vaste punten te dicht bij elkaar, waardoor de basis gewoon te klein is. |
Hoi Peter,
Voor de as is de caravan zwaarder dan achter de as. Vandaar voorkeur voor achter de as krikken.
Wat betreft scharnierpunt, de kogel is dat slechts zijdelings.
Het hoofdscharnierpunt ligt bij het andere wiel waardoor het allemaal wat minder gewichtig wordt.
Kijk maar naar Lex, die had geen probleem met het voor het wiel krikken.
Groetjes,
Benno. _________________ BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion. |
|
Terug naar boven |
|
|
benno coopman
Geregistreerd op: 09 Feb 2007 Berichten: 238 Woonplaats: ENSCHEDE
|
Geplaatst: Ma 24 Mrt 2008 16:43 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | Als je een lekke band hebt, wil je wel hoor! Vooral als je geen VW-krik bij je hebt...
(let op de krikker...) |
Stom van mij.
Ik had moeten zeggen:
Dat wil je niet, behalve als je Peter heet en een Aldi krik bij je hebt .
Bij de krikker denk ik eerder aan Mekka.
Kan liggen aan de overdosis eieren.
Gegroet vriend,
Benno. _________________ BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Ma 24 Mrt 2008 17:02 Onderwerp: |
|
|
benno coopman schreef: | Voor de as is de caravan zwaarder dan achter de as. Vandaar voorkeur voor achter de as krikken. |
Voor de goede orde: het gewicht van de caravan is niet afhankelijk van het krikpunt, dat is een constante op het bewuste moment.
Wel kun je stellen dat de 'krikkracht' afhankelijk is van de afstand tot het zwaartepunt van de caravan. Als je zegt dat de nodige 'krikkracht' achter de as minder is dan die voor de as, is dat juist als het zwaartepunt van de caravan voor de as ligt. Wel moet je in dat geval hoger opkrikken dan voor en onder de as. Tenslotte moet in alle gevallen het wiel van de grond komen en daar is in alle gevallen dezelfde arbeid voor nodig. Maar ik denk dat het verschil in nodige 'krikkracht' niet interessant is. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|