"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Volkswagen-krik.
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Za 22 Mrt 2008 15:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Frank Selen schreef:
Peter schreef:
Lengte/gewicht van de hefboom, denk ik.
Andere gewichtsverdeling over de drie steunpunten krik, neuswiel en andere wiel.

Ik kan me voorstellen dat, indien je vóór het wiel krikt en je caravan net wat weinig kogeldruk heeft, hij gewoon achterover valt met zijn kont op de grond.

Zeker, maar als je dat doet, ben je toch onnadenkend bezig.
Als je opkrikt, moet je de caravan aangekoppeld laten indien mogelijk.
Is dat niet mogelijk, dan zou ik de uitdraaipoten gebruiken om stabiliteit te verkrijgen.


Als beginneling Confused volg ik jullie uitwisseling van ervaringen met meer dan belangstelling. De van vorige eigenaar overgenomen Biod 3K 350TL heeft een krik bijgeleverd die ik nog niet op de foto's ben tegengekomen. Type beschrijving (uit het hoofd, de caravan is tot nu slechts één weekendje met ons op reis geweest en nu bij de boer):
Metalen voet met recht erop (ik meen toch iets scharnierend) een holle stalen buis met draaispindel en "zijstang". De zijstang lijkt me te passen in een ronde holle buis nét achter de wielkast aan het chassis. DAARONDER zit de Reich Mover gemonteerd. Mijn vragen: wie kent deze krik en is tie origineel? Verder nog de volgend opmerkingen: ik ben van mening (maar als beginneling mogelijk eigenwijs?)
a oefen de handelingen ZONDER MEER als er niks aan de knikker is.
b weet dat de wielbouten op eigen kracht losgedraaid kunnen worden en zet ze zonodig in grafietvet.
c en nou word ik eigenwijs: als je de uitdraaipoten omlaag hebt heb je drie steunpunten op één lijn, áls je dan daarbij het neuswiel ook nog eens omlaag hebt en je gaat dan "krikken" komen er zoals ik het zie, extra krachten op het voorste uitdraaipootje en dat lijkt me niet gezond.
d gebruik wielkeggen of twee keitjes/stenen en laat de koppeling aan de auto instand! Idea ?

benieuwd naar reacties.
groetn: TenT-Mens



Laatst aangepast door tent-mens op Za 22 Mrt 2008 20:55; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 22 Mrt 2008 17:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik wil wel een reactie geven
Citaat:
en nou word ik eigenwijs: als je de uitdraaipoten omlaag hebt heb je drie steunpunten op één lijn, áls je dan daarbij het neuswiel ook nog eens omlaag hebt en je gaat dan "krikken" komen er zoals ik het zie, extra krachten op het voorste uitdraaipootje en dat lijkt me niet gezond.

Heeft niks met eigenwijs te maken. Smile
Bij het bovenstaande ben je inderdaad een beetje dom bezig.
Caravan aan de auto vast, krik achter de as, geen pootjes naar beneden, voor de zekerheid de rem erop, wel zo makkelijk om het wiel weer te monteren, wielboutjes/moeren los, en krikken maar.
Keggen heb ik niet.
Kind kan de was doen.
Met losse caravan, en weinig kogeldruk, nooit voor de as krikken, zoals reeds aangestipt, ook al is het vlak voor de as.
Bij mij wilde de 350 B.B. dompen, en dat was oliedom. Crying or Very sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 22 Mrt 2008 17:18    Onderwerp: Reageren met citaat



Huisvlijt, strip op 1000kg. krikje laten lassen.
Natuurlijk niet 1000kg. bij een platte krik.
Er moet nog een dik multiplexplaatje onder.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 22 Mrt 2008 18:05    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Met losse caravan, en weinig kogeldruk, nooit voor de as krikken, zoals reeds aangestipt, ook al is het vlak voor de as.
Bij mij wilde de 350 B.B. dompen, en dat was oliedom. Crying or Very sad

Pootje erbij Joop en het verloopt prima.
Zoals je hebt kunnen zien, zal ik hem voor de as pakken met dat VW-krikje. Dat combineert mooi met het u-profiel. Smile
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Za 22 Mrt 2008 18:17    Onderwerp: volkswagen-krik Reageren met citaat

3kleur Idea
Er gaat mij een licht op.

Ik zag vanmorgen (een "collegiale")3K 350TL, waarvan de dissel er toch wel iets anders uitzag (nog minder ruimte voor een fietsrek) dan die van mij( by head)
De eerste, jongere versie, scheelt slechts drie jaren met die van mij en staat op een Peitz chassis; onze drie jaar oudere op een BMnogwat.
Al die verschillende vormen en dan nog Alko......... vandaar dat krukken met krikken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Za 22 Mrt 2008 18:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo allemaal.

Om de draad overzichtelijk te houden wil ik graag met iedereen hier afspreken dat we praten over het gebruik vande krik onderweg, dus aangekoppeld.
Dus wat mij betreft hebben we het niet over neuswielen en uitdraaisteunen.
Voor je het weet discussieren we hier oeverloos over levelen enz.

Voor of achter het wiel krikken is dan minder relevant.
Met een VW krik kies je voor het U-profiel.

De opmerking van Joop dat je de handrem lekker aan moet trekken is relevant. Altijd doen. Van de auto ook niet te vergeten.

De krik van Tent mens was afgebeeld bij de 400 TD van Marktplaats. De verkoper had het over de originele krik bij de laatste bouwserie.

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 22 Mrt 2008 18:48    Onderwerp: Reageren met citaat

benno coopman schreef:
Om de draad overzichtelijk te houden wil ik graag met iedereen hier afspreken dat [knip]

Even voor de duidelijkheid Benno: ieder mag hier over krikken schrijven wat hij/zij wil.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Za 22 Mrt 2008 20:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Natuurlijk Lex,

Maar mijn opmerking was er om te voorkomen dat je onderweg een BIOD ziet met een lekke band en dat meneer tijdens het krikken telkens zijn steunen en neuswiel mee uitdraait.
Dan vraag je: waarom doet u dat?
En dan luidt het antwoord: dat leerde ik in het BIOD forum Laughing Shocked

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 22 Mrt 2008 20:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Nou kom ik hier toch al een tijdje, maar ik heb toch nooit de neiging gehad om je een verkeerde poot uit e draaien, Benno! schaamte

Maar verder vind ik je reactie wel begrijpelijk, want het is wat onoverzichtelijk aan het worden in deze draad... Wink
Nou is het ook verrekte moeilijk om het correct opkrikken van een caravan te visualiseren....

Overigens denk ik gevonden te hebben, waarom je aangehaakt niet voor het wiel moet gaan krikken: Kijk maar eens naar de werking van een knoflookpers, waarbij het scharnier de koppeling voor moet stellen.... Inderdaad komt door de lange hefboom een oneigenlijk grote druk op de krik terecht, waardoor de boel instabiel is.
Ook staan de vaste punten te dicht bij elkaar, waardoor de basis gewoon te klein is.
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 22 Mrt 2008 20:58    Onderwerp: Reageren met citaat

De aanpak bij wiel wisselen komt aan de orde in http://www.caravanhandboek.nl bij 'Lekke band'
De beste plaats voor de krik is onder de as (in het algemeen).

PS. Bericht over Extase weggehaald. We hebben het over krikken.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Ma 24 Mrt 2008 15:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
De beste plaats voor de krik is onder de as.


In theorie is onder de as krikken de beste plek.
Je heft de caravan niet eerst uit de veren voordat het wiel omhoog komt.
Met een gewone krik is het in de praktijk niet te doen, je moet op de buik onder de caravan en dan aan het werk.
Dat wil je niet.

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 24 Mrt 2008 16:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je een lekke band hebt, wil je wel hoor! Vooral als je geen VW-krik bij je hebt... idee! paraplu danku

(let op de krikker...) Wink
Terug naar boven
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Ma 24 Mrt 2008 16:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Nou kom ik hier toch al een tijdje, maar ik heb toch nooit de neiging gehad om je een verkeerde poot uit e draaien, Benno! schaamte

Maar verder vind ik je reactie wel begrijpelijk, want het is wat onoverzichtelijk aan het worden in deze draad... Wink
Nou is het ook verrekte moeilijk om het correct opkrikken van een caravan te visualiseren....

Overigens denk ik gevonden te hebben, waarom je aangehaakt niet voor het wiel moet gaan krikken: Kijk maar eens naar de werking van een knoflookpers, waarbij het scharnier de koppeling voor moet stellen.... Inderdaad komt door de lange hefboom een oneigenlijk grote druk op de krik terecht, waardoor de boel instabiel is.
Ook staan de vaste punten te dicht bij elkaar, waardoor de basis gewoon te klein is.


Hoi Peter,

Voor de as is de caravan zwaarder dan achter de as. Vandaar voorkeur voor achter de as krikken.

Wat betreft scharnierpunt, de kogel is dat slechts zijdelings.
Het hoofdscharnierpunt Confused ligt bij het andere wiel waardoor het allemaal wat minder gewichtig wordt.
Kijk maar naar Lex, die had geen probleem met het voor het wiel krikken.

Groetjes,
Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Ma 24 Mrt 2008 16:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Als je een lekke band hebt, wil je wel hoor! Vooral als je geen VW-krik bij je hebt... idee! paraplu danku

(let op de krikker...) Wink


Stom van mij.

Ik had moeten zeggen:
Dat wil je niet, behalve als je Peter heet en een Aldi krik bij je hebt Laughing .

Bij de krikker denk ik eerder aan Mekka.
Kan liggen aan de overdosis eieren.

Gegroet vriend,

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 24 Mrt 2008 17:02    Onderwerp: Reageren met citaat

benno coopman schreef:
Voor de as is de caravan zwaarder dan achter de as. Vandaar voorkeur voor achter de as krikken.

Voor de goede orde: het gewicht van de caravan is niet afhankelijk van het krikpunt, dat is een constante op het bewuste moment.

Wel kun je stellen dat de 'krikkracht' afhankelijk is van de afstand tot het zwaartepunt van de caravan. Als je zegt dat de nodige 'krikkracht' achter de as minder is dan die voor de as, is dat juist als het zwaartepunt van de caravan voor de as ligt. Wel moet je in dat geval hoger opkrikken dan voor en onder de as. Tenslotte moet in alle gevallen het wiel van de grond komen en daar is in alle gevallen dezelfde arbeid voor nodig. Maar ik denk dat het verschil in nodige 'krikkracht' niet interessant is.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 3 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.