"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Volkswagen-krik.
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Vr 14 Mrt 2008 18:44    Onderwerp: Volkswagen-krik. Reageren met citaat

In mijn Golf en, naar ik aanneem in elke Volkswagen, ligt een krik die er precies zo uitziet als een Alko krik.
Het enige verschil is dat de Alko is aangepast om hem op de Alko kriksteun te laten passen.
De Volkswagen krik heeft bovenin een gleuf, waar de felsnaad van de auto in past.
Het chassis van een BPW/BIOD onderstel en de VW krik passen op dezelfde manier uitstekend bij elkaar.
De hoogte haalt hij net niet, maar caravanners hebben plankjes en daarvan moeten er 2 of 3 onder.
Het hefvermogen van de Golfkrik is 960 kg., dus ruim voldoende.
Ik weet dat omdat ik vorig jaar een lekke band had in Duitsland.
Het verwisselen van het wiel ging als een speer.
Ik was wel heel blij dat ik thuis had geoefend.
Het reserve wiel zit namenlijk heel erg strak in de beugel.
Als je de moer losdraait gebeurt er nog niets. Niet schrikken, maar met de rubberhamer die wij bij ons hebben een beuk tegen de ophangbeugel geven. Het zaakje klettert dan tegen de grond en het wiel ligt pakklaar.
Probeer niet het wiel met de lekke band in de ophangbeugel op te bergen.
Te strak. Gewoon in de auto of caravan met dat ding, je moet er toch mee naar de bandenboer.
Niet vergeten om de lege beugel weer vast te zetten.

Ik kan iedereen die een krik zoekt de VW krik aanbevelen, eventueel van de sloop.
Daar moeten er voldoende van aanwezig zijn aangezien er vele extra snelle Golfjes rondrijden met snelle jongens achter het stuur, al dan niet met petjes. Die zijn regelmatig overmoedig. Auto total loss, maar nooit de krik.

Vriendelijke groet,

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pjotr



Geregistreerd op: 23 Jul 2005
Berichten: 113
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Vr 14 Mrt 2008 19:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Goed idee ,die Golfkrik, dat geef ik door aan andere BIOD-lovers
_________________
BIOD 300TL de luxe '86 (19 jaar)
BIOD 400TL Witte Band '86 met TOYOTA RAV 4
als trekpaard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 14 Mrt 2008 20:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Dan heb ik een aanvullend kunstje voor onderhangende klemmende reservewielen:
Leg een plankje op je krik en draai zo het zwikkie omhoog. Alleen weet ik niet, of dat met die VW krik zou kunnen?
Terug naar boven
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Vr 14 Mrt 2008 21:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Jawel, dat met de krik lukt wel, maar het gaat toch niet.
Je moet een harde dreun tegen tegen dat kreng geven en tegelijk de bout of ik weet niet meer precies hoe en wat, raak in de war #(;%`"$.
Ben je zelf een uur hulpeloos bezig, niets lukt, zegt de bandenboer BENGGG en hij hangt.

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 14 Mrt 2008 23:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Onder mijn bus zat ook zo'n onderhanger en op zaterdag plakten ze in die garage wel m'n band, maar ik moest zelf de zooi opruimen.
Ik zag ze al gnuiven...

Maar ik heb er mooi dat aldi-krikje onder gezet en zonder enig gebeng kwam het ding op z'n plek.

Op dezelfde manier deed de bandenboer het bij de caravan. Okee, niet met een Aldikrikje... ;-
Terug naar boven
Markparket



Geregistreerd op: 22 Dec 2007
Berichten: 144
Woonplaats: Meppel

BerichtGeplaatst: Za 15 Mrt 2008 00:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Benno,

Mooie tip Exclamation

Zou dat voor mijn caravan ook opgaan Question

Ik heb een Peitz as, kan dat ook in combinatie met een Alko chassis?

Anders ga ik even rap naar de sloop Wink

Nu heb ik een schaarkrikje uit het jaar 0 bij me...
_________________
Driekleur 400 TL 1989 + Mercedes-Benz 230GE aut. 1986 of Mercedes-Benz 200 aut. 1981, Daarnaast 2011 Peugeot 107, 1990 Citroën 2CV6, 1985 Peugeot 205 GRD en 1970 Mercedes-Benz W114 Bähr Cabriolet

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 15 Mrt 2008 01:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Met schaarkrikken moet je uitkijken.
Meestal zijn ze te licht uitgevoerd voor gebruik onder een caravan.
Terug naar boven
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Za 15 Mrt 2008 19:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Pjotr,

Heel goed. Zeg je er wel bij van wie je te tip hebt Idea Question

Mark,

Die krik past onder jouw caravan net zo goed als onder die van mij.
Kopen dat ding.

Peter,

De beugel moet omhoog en dan naar je toe getrokken worden om de bout door het gat van het vaste gedeelte te trekken.
Als je nu het wiel met de krik tegen de caravan bodem duwt krijg je er geen beweging meer in.


Ciao,

Benno.

PS. Moderator, dank voor het verplaatsen.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 15 Mrt 2008 20:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
De beugel moet omhoog en dan naar je toe getrokken worden om de bout door het gat van het vaste gedeelte te trekken.
Als je nu het wiel met de krik tegen de caravan bodem duwt krijg je er geen beweging meer in.


Dat is waarom garagekrikken wielen hebben? Hij deed het héél erg makkelijk hoor!
Terug naar boven
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Za 15 Mrt 2008 23:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij Alko zochten ze de krik voor de caravan en voor hun handel.
Ze kwamen uit bij de krik die o.a. door VW wordt gebruikt.
Voor Alko onderstellen moest hij aangepast worden d.m.v. steun en adapter.
Velen van ons hebben onder de caravan een chassis waar hij zonder aanpassing zijn voortreffelijke werk kan doen.
Dat heb ik zelf in de praktijk ondervonden en dus meld ik dat aan mijn soulmates.
Daar gaat het om.
Vervolgens meld ik erbij dat het verstandig is om niet de martelaar uit te gaan hangen om te proberen het lekkebandwiel ter plekke in de beugel te plaatsen.
Een lekke band krijg je namenlijk precies op die plek waar je zo snel mogelijk weg wilt.
Mensen die zich geroepen voelen om, langs de weg, dat wiel persé d.m.v. een professionele garagekrik op wielen onder de caravan terug te plaatsen moeten dat gewoon doen.

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 15 Mrt 2008 23:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Vervolgens meld ik erbij dat het verstandig is om niet de martelaar uit te gaan hangen om te proberen het lekkebandwiel ter plekke in de beugel te plaatsen.
Een lekke band krijg je namenlijk precies op die plek waar je zo snel mogelijk weg wilt.


Daar heb je gelijk in. Die lekke band mieter je op een plek waar hij geen kwaad kan, om hem eerst ergens te laten herstellen. Daarna kun je alle trukendozen opentrekken om hem er weer onder te krijgen.
Die bandenboer deed het bij mijn caravan schijnbaar zonder moeite, maar wel met behulp van een rollende krik.

Zelf heb ik het nog niet bij de hand gehad (gelukkig), maar bij de minste geringste tegenwerking van die rotbeugel zou ik toch wel dat kleine rooie krikkie op wielen er bij halen, net als bij mijn bus...
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 15 Mrt 2008 23:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Een lekke band krijg je namenlijk precies op die plek waar je zo snel mogelijk weg wilt.


Dat kan ik volledig beamen!

Op een ander forum, waar het ook over krikken ging, plaatste ik het volgende artikel:

...dat is allemaal niet zo erg als een lekke band krijgen met de vrachtwagen, want dan is het meteen het binnenste wiel aan de straatkant. Dan sneeuwt het flink en terwijl je de potkrik onder de as wilt schuiven, glijdt hij door naar de andere kant, terwijl je dan meteen wordt ondergeblubberd door de sneeuwschuiver en als je het dan eindelijk voor elkaar denkt te hebben, komen er twee pekelwagens langs, die je nog even zandstralen.

Okee, de sneeuw op straat wordt pap en elke voorbijkomende wagen spuit een zwik van die natte kledderzooi in je nek, net zo lang tot je alle moeren weer vast hebt, de potkrik laat zakken, die vervolgens weer weg schuift...

Op lekke banden heeft Murphy zijn wet uitgetest, ik weet het zeker!
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 17 Mrt 2008 18:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Hier mijn krik:



Ik heb hem eens geprobeerd: ?????
Het lukt me niet. De poot staat veels te schuin.
Is dit wel de bedoelde krik?
Of waarom kan ik niet krikken met dat ding?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 17 Mrt 2008 18:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Ik heb hem eens geprobeerd: ?????
Het lukt me niet. De poot staat veels te schuin.
Is dit wel de bedoelde krik?
Of waarom kan ik niet krikken met dat ding?

Ja, hij doet het toch Smile
Er moeten wel een fiks blok (of meer dan een) onder:



Nog niet helemaal goed: de voet is niet horizontaal, maar ik weet nu hoe het moet, geloof ik Smile
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 17 Mrt 2008 19:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Het loont de moeite om een T-stukje op de flens van het chassis te monteren, zodat de krik niet van het staal kan schuiven.
Ook ben ik een voorstander van één blok, in plaats van twee, dus in die richting zou ook nog wat moeten gebeuren, maar verder ziet het systeem er bloedje-betrouwbaar uit.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 1 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.