Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 24 Mrt 2008 17:12 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Bij de krikker denk ik eerder aan Mekka.
Kan liggen aan de overdosis eieren. |
Nee, ik denk niet zozeer aan Mekka, maar eerder aan iemand die niet meer bijkomt van het lachen, als hij ons ziet klooien met drie man aan één caravan: één voor de voorpoot, één aan de krik en één met een paraplu in de hand om veilig het verkeer te regelen bij de achterpoot
Maar wat bedoel jij nou met die eieren? |
|
Terug naar boven |
|
|
benno coopman
Geregistreerd op: 09 Feb 2007 Berichten: 238 Woonplaats: ENSCHEDE
|
Geplaatst: Ma 24 Mrt 2008 18:59 Onderwerp: |
|
|
Peter,
In Twente eten we ons met Pasen te barsten ik de eieren.
Je weet niet precies wat dat doet met je hersenen, indien aanwezig.
Als ik vandaag iets stoms zeg ligt het daar aan . _________________ BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion. |
|
Terug naar boven |
|
|
benno coopman
Geregistreerd op: 09 Feb 2007 Berichten: 238 Woonplaats: ENSCHEDE
|
Geplaatst: Ma 24 Mrt 2008 19:27 Onderwerp: |
|
|
Lex M schreef: | benno coopman schreef: | Voor de as is de caravan zwaarder dan achter de as. Vandaar voorkeur voor achter de as krikken. |
Voor de goede orde: het gewicht van de caravan is niet afhankelijk van het krikpunt, dat is een constante op het bewuste moment.
Wel kun je stellen dat de 'krikkracht' afhankelijk is van de afstand tot het zwaartepunt van de caravan. Als je zegt dat de nodige 'krikkracht' achter de as minder is dan die voor de as, is dat juist als het zwaartepunt van de caravan voor de as ligt. Wel moet je in dat geval hoger opkrikken dan voor en onder de as. Tenslotte moet in alle gevallen het wiel van de grond komen en daar is in alle gevallen dezelfde arbeid voor nodig. Maar ik denk dat het verschil in nodige 'krikkracht' niet interessant is. |
Helemaal correct.
Wel: het zwaartepunt ligt gelukkig voor de as (kogeldruk).
Trouwens, is er invloed van een strakke stabi-koppeling?
Paasgroet,
Benno. _________________ BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion. |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Ma 24 Mrt 2008 22:18 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | In theorie is onder de as krikken de beste plek.
Je heft de caravan niet eerst uit de veren voordat het wiel omhoog komt. |
Dus de vering zit tussen de as en de caravan. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Ma 24 Mrt 2008 22:24 Onderwerp: |
|
|
Ik heb op het ogenblik een caravan bij het huis staan.
Morgen ben ik daar mee bezig (nieuwe wasbak monteren), toiletruimte gedeeltelijk moeten slopen,dan wil ik ook wel even een demonstratie geven wat betreft;"opkrikken van een caravan".
Dan zullen jullie zien dat het echt niks voorstelt, wil het ook nog doen alsof je twee lekke banden tegelijk hebt, dus met twee wielen van de grond. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
benno coopman
Geregistreerd op: 09 Feb 2007 Berichten: 238 Woonplaats: ENSCHEDE
|
Geplaatst: Ma 24 Mrt 2008 22:32 Onderwerp: |
|
|
joop brand schreef: | Citaat: | In theorie is onder de as krikken de beste plek.
Je heft de caravan niet eerst uit de veren voordat het wiel omhoog komt. |
Dus de vering zit tussen de as en de caravan. |
krijg nou wat,
Benno is oerstom. _________________ BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion. |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Di 25 Mrt 2008 00:47 Onderwerp: |
|
|
Ik wil ook nog wel even een bijdrage leveren, zoals ik het zie.
Lekker uitdiepen.
Achter de as krikken is altijd lichter werk dan voor de as, ook als het zwaartepunt van de caravan moedwillig in het achterlicht is gestopt.
De armen naar het wiel dat op de grond blijft staan en naar de trekhaak is daarbij het langst, theoretisch ligt de arm ergens tussen beiden in, de caravan scharniert zowel om het wiel als de trekhaak.
Bij deze theoretisch uitgangspositie, zwaartepunt achterin, zou het misschien niet mogelijk zijn de caravan vóór de as op te krikken.
Gewicht caravan 1000kg helemaal achterin, en is de lengte naar de trekhaak 6mtr en zet je de krik vóór de as op een afstand van 3mtr. van de trekhaak dan moet de krik een kracht van 2000kg opbrengen.
Bij omhoog krikken van de normaal beladen caravan verplaatst het zwaartepunt zich ook, dat gaat naar voren. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Di 25 Mrt 2008 00:58 Onderwerp: |
|
|
benno coopman schreef: | joop brand schreef: | Citaat: | In theorie is onder de as krikken de beste plek.
Je heft de caravan niet eerst uit de veren voordat het wiel omhoog komt. |
Dus de vering zit tussen de as en de caravan. |
krijg nou wat,
Benno is oerstom. |
Dat zijn jóuw woorden...! Al wat je zegt, zal ook tegen je worden gebruikt!
Daarom zou ik het willen ombuigen naar:
Benno heeft zich vergist......
Waarschijnlijk ligt dat ook wat dichter bij de werkelijkheid? |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Di 25 Mrt 2008 06:52 Onderwerp: |
|
|
joop brand schreef: | Ik wil ook nog wel even een bijdrage leveren, zoals ik het zie.
Lekker uitdiepen.
Achter de as krikken is altijd lichter werk dan voor de as, ook als het zwaartepunt van de caravan moedwillig in het achterlicht is gestopt.
De armen naar het wiel dat op de grond blijft staan en naar de trekhaak is daarbij het langst, theoretisch ligt de arm ergens tussen beiden in, de caravan scharniert zowel om het wiel als de trekhaak.
Bij deze theoretisch uitgangspositie, zwaartepunt achterin, zou het misschien niet mogelijk zijn de caravan vóór de as op te krikken.
Gewicht caravan 1000kg helemaal achterin, en is de lengte naar de trekhaak 6mtr en zet je de krik vóór de as op een afstand van 3mtr. van de trekhaak dan moet de krik een kracht van 2000kg opbrengen.
Bij omhoog krikken van de normaal beladen caravan verplaatst het zwaartepunt zich ook, dat gaat naar voren. |
Aan- of losgekoppeld is belangrijk voor de actie.
Maar we babbelen eigenlijk over niks. Want hoe dan ook moet je zo dicht mogelijk (liefst onder) de as krikken. En dan maakt voor of achter een marginaal verschil, naar mijn mening. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Laatst aangepast door Lex M op Di 25 Mrt 2008 10:47; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
tent-mens
Geregistreerd op: 04 Sep 2007 Berichten: 155 Woonplaats: Hengelo
|
Geplaatst: Di 25 Mrt 2008 10:11 Onderwerp: volkswagen-krik |
|
|
Lex M schreef: |
Aan- of losgekoppeld is belangrijk voor de actie.
Maar we babbelen eigenlijk over niks. Want hoe dan ook moet je zo dicht mogelijk (liefst onder) de as krikken. En dan maakt voor of achter een marginaal verschil, naar mijn mening. |
En hier ben ik het volkomen mee eens. Stel de "drukpunten" zijn totaal 3; beide wielen en kogeldruk op de aangekoppelde auto. Zolang deze trein stilstaat is de "krachtendriehoek" naar beneden gericht. De drukpunten kun je je voorstellen als een krachtenparallellogram, maar zolang je treintje stilstaat....... een PIJL recht naar beneden. ca 75kg down bij de auto en gewicht caravan minus 75kg gedeeld door 2 op de wielen cq de as. Op mijn foto (pagina3 van dit onderwerp) zie je het krikgat direct ACHTER de wielkast. En da's de officiële plek voor DIE krikvorm. Daarmee Lex, vind ik dat je het gelijk aan jouw kant hebt. Ook liefst onder de as krikken heeft vanzelf het voordeel dat het caravanchassis geen krachten te verduren krijgt. Daarbij mijn conclusies: géén poten uitdraaien en al HELEMAAL NIET vóór het opkrikken; krik afhankelijk van eigen ervaringen en chassis/as-steun.
groet'n
TenT-Mens |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Di 25 Mrt 2008 11:00 Onderwerp: Re: volkswagen-krik |
|
|
tent-mens schreef: | Daarmee Lex, vind ik dat je het gelijk aan jouw kant hebt. Ook liefst onder de as krikken heeft vanzelf het voordeel dat het caravanchassis geen krachten te verduren krijgt. |
Het is geen kwestie van gelijk of ongelijk.
Aanvankelijk dacht ik altijd dat het chassis sterk en stijf genoeg was. Overblijfsel uit Extase-tijd, die stelde ik op de pootjes horizontaal.
Sterk waarschijnlijk wel, maar stijf zeker niet.
Uit ervaring weet ik dat bij het op de poten zetten (ik ga meestal net wat verder dan anti-wiebel) de deur klemt als voor en achter niet op elkaar afgestemd zijn. Het chassis kromt dus en de romp vervormt. Wel voor de hand liggend, als je iets verder doordenkt _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
benno coopman
Geregistreerd op: 09 Feb 2007 Berichten: 238 Woonplaats: ENSCHEDE
|
Geplaatst: Di 25 Mrt 2008 20:40 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Het chassis kromt dus en de romp vervomt. |
Mijn Oldenzalertje is zo stijf als de bovenlip van een Engelse Lord.
Soms gekke dingen gedaan doch hij geeft geen krimpje.
Benno. _________________ BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Do 12 Jun 2008 19:52 Onderwerp: |
|
|
Over mijn wijlen VW-krik: Bij een poging de caravan met de VW-krik waterpas te krijgen zegt de krik krak en geeft het op. Hij ruste in vrede in Midelt
Wat zal ik nu aanschaffen? _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Do 12 Jun 2008 20:50 Onderwerp: |
|
|
Een tweetons schaarkrik. Dat is ook makkelijk, als je ooit eens achteruit in een putje rijdt!
Het is misschien gek, maar ik heb absoluut te weinig vertrouwen in potkrikken, al heb ik verschillende van die dingen toch wel moeten gebruiken gedurende mijn professionele bestuurdersleven. |
|
Terug naar boven |
|
|
Egbert
Geregistreerd op: 30 Aug 2005 Berichten: 72
|
Geplaatst: Ma 16 Jun 2008 21:07 Onderwerp: |
|
|
Ik gebruik een 1,5 tons hydraulisch pompkrikje met wieltjes er onder, deze heeft een wat hoger eigen gewicht maar is heel stabiel. Tijdens de reis ligt hij helemaal achterin onder de bank als contragewicht om de (te) hoge kogeldruk te compenseren. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|