"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Volkswagen-krik.
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 24 Mrt 2008 17:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Bij de krikker denk ik eerder aan Mekka.
Kan liggen aan de overdosis eieren.


Nee, ik denk niet zozeer aan Mekka, maar eerder aan iemand die niet meer bijkomt van het lachen, als hij ons ziet klooien met drie man aan één caravan: één voor de voorpoot, één aan de krik en één met een paraplu in de hand om veilig het verkeer te regelen bij de achterpoot Wink

Maar wat bedoel jij nou met die eieren? vrolijk
Terug naar boven
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Ma 24 Mrt 2008 18:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter,

In Twente eten we ons met Pasen te barsten ik de eieren.
Je weet niet precies wat dat doet met je hersenen, indien aanwezig.
Als ik vandaag iets stoms zeg ligt het daar aan Laughing .
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Ma 24 Mrt 2008 19:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
benno coopman schreef:
Voor de as is de caravan zwaarder dan achter de as. Vandaar voorkeur voor achter de as krikken.

Voor de goede orde: het gewicht van de caravan is niet afhankelijk van het krikpunt, dat is een constante op het bewuste moment.

Wel kun je stellen dat de 'krikkracht' afhankelijk is van de afstand tot het zwaartepunt van de caravan. Als je zegt dat de nodige 'krikkracht' achter de as minder is dan die voor de as, is dat juist als het zwaartepunt van de caravan voor de as ligt. Wel moet je in dat geval hoger opkrikken dan voor en onder de as. Tenslotte moet in alle gevallen het wiel van de grond komen en daar is in alle gevallen dezelfde arbeid voor nodig. Maar ik denk dat het verschil in nodige 'krikkracht' niet interessant is.


Helemaal correct.
Wel: het zwaartepunt ligt gelukkig voor de as (kogeldruk).
Trouwens, is er invloed van een strakke stabi-koppeling?

Paasgroet,

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 24 Mrt 2008 22:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
In theorie is onder de as krikken de beste plek.
Je heft de caravan niet eerst uit de veren voordat het wiel omhoog komt.

Dus de vering zit tussen de as en de caravan. Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 24 Mrt 2008 22:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb op het ogenblik een caravan bij het huis staan.
Morgen ben ik daar mee bezig (nieuwe wasbak monteren), toiletruimte gedeeltelijk moeten slopen,dan wil ik ook wel even een demonstratie geven wat betreft;"opkrikken van een caravan".
Dan zullen jullie zien dat het echt niks voorstelt, wil het ook nog doen alsof je twee lekke banden tegelijk hebt, dus met twee wielen van de grond. Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Ma 24 Mrt 2008 22:32    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Citaat:
In theorie is onder de as krikken de beste plek.
Je heft de caravan niet eerst uit de veren voordat het wiel omhoog komt.

Dus de vering zit tussen de as en de caravan. Very Happy


krijg nou wat,

Benno is oerstom.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 25 Mrt 2008 00:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik wil ook nog wel even een bijdrage leveren, zoals ik het zie. Smile
Lekker uitdiepen.
Achter de as krikken is altijd lichter werk dan voor de as, ook als het zwaartepunt van de caravan moedwillig in het achterlicht is gestopt.
De armen naar het wiel dat op de grond blijft staan en naar de trekhaak is daarbij het langst, theoretisch ligt de arm ergens tussen beiden in, de caravan scharniert zowel om het wiel als de trekhaak.
Bij deze theoretisch uitgangspositie, zwaartepunt achterin, zou het misschien niet mogelijk zijn de caravan vóór de as op te krikken.
Gewicht caravan 1000kg helemaal achterin, en is de lengte naar de trekhaak 6mtr en zet je de krik vóór de as op een afstand van 3mtr. van de trekhaak dan moet de krik een kracht van 2000kg opbrengen.
Bij omhoog krikken van de normaal beladen caravan verplaatst het zwaartepunt zich ook, dat gaat naar voren.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 25 Mrt 2008 00:58    Onderwerp: Reageren met citaat

benno coopman schreef:
joop brand schreef:
Citaat:
In theorie is onder de as krikken de beste plek.
Je heft de caravan niet eerst uit de veren voordat het wiel omhoog komt.

Dus de vering zit tussen de as en de caravan. Very Happy


krijg nou wat,

Benno is oerstom.


Dat zijn jóuw woorden...! Al wat je zegt, zal ook tegen je worden gebruikt! Laughing Laughing Laughing
Daarom zou ik het willen ombuigen naar:
Benno heeft zich vergist......

Waarschijnlijk ligt dat ook wat dichter bij de werkelijkheid?
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 25 Mrt 2008 06:52    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Ik wil ook nog wel even een bijdrage leveren, zoals ik het zie. Smile
Lekker uitdiepen.
Achter de as krikken is altijd lichter werk dan voor de as, ook als het zwaartepunt van de caravan moedwillig in het achterlicht is gestopt.
De armen naar het wiel dat op de grond blijft staan en naar de trekhaak is daarbij het langst, theoretisch ligt de arm ergens tussen beiden in, de caravan scharniert zowel om het wiel als de trekhaak.
Bij deze theoretisch uitgangspositie, zwaartepunt achterin, zou het misschien niet mogelijk zijn de caravan vóór de as op te krikken.
Gewicht caravan 1000kg helemaal achterin, en is de lengte naar de trekhaak 6mtr en zet je de krik vóór de as op een afstand van 3mtr. van de trekhaak dan moet de krik een kracht van 2000kg opbrengen.
Bij omhoog krikken van de normaal beladen caravan verplaatst het zwaartepunt zich ook, dat gaat naar voren.

Aan- of losgekoppeld is belangrijk voor de actie.
Maar we babbelen eigenlijk over niks. Want hoe dan ook moet je zo dicht mogelijk (liefst onder) de as krikken. En dan maakt voor of achter een marginaal verschil, naar mijn mening.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Di 25 Mrt 2008 10:47; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Di 25 Mrt 2008 10:11    Onderwerp: volkswagen-krik Reageren met citaat

Lex M schreef:

Aan- of losgekoppeld is belangrijk voor de actie.
Maar we babbelen eigenlijk over niks. Want hoe dan ook moet je zo dicht mogelijk (liefst onder) de as krikken. En dan maakt voor of achter een marginaal verschil, naar mijn mening.


En hier ben ik het volkomen mee eens. Stel de "drukpunten" zijn totaal 3; beide wielen en kogeldruk op de aangekoppelde auto. Zolang deze trein stilstaat is de "krachtendriehoek" naar beneden gericht. De drukpunten kun je je voorstellen als een krachtenparallellogram, maar zolang je treintje stilstaat....... een PIJL recht naar beneden. ca 75kg down bij de auto en gewicht caravan minus 75kg gedeeld door 2 op de wielen cq de as. Op mijn foto (pagina3 van dit onderwerp) zie je het krikgat direct ACHTER de wielkast. En da's de officiële plek voor DIE krikvorm. Daarmee Lex, vind ik dat je het gelijk aan jouw kant hebt. Ook liefst onder de as krikken heeft vanzelf het voordeel dat het caravanchassis geen krachten te verduren krijgt. Daarbij mijn conclusies: géén poten uitdraaien Confused en al HELEMAAL NIET vóór het opkrikken; krik afhankelijk van eigen ervaringen en chassis/as-steun. proost

groet'n
TenT-Mens
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 25 Mrt 2008 11:00    Onderwerp: Re: volkswagen-krik Reageren met citaat

tent-mens schreef:
Daarmee Lex, vind ik dat je het gelijk aan jouw kant hebt. Ook liefst onder de as krikken heeft vanzelf het voordeel dat het caravanchassis geen krachten te verduren krijgt.

Het is geen kwestie van gelijk of ongelijk. Very Happy

Aanvankelijk dacht ik altijd dat het chassis sterk en stijf genoeg was. Overblijfsel uit Extase-tijd, die stelde ik op de pootjes horizontaal.
Sterk waarschijnlijk wel, maar stijf zeker niet.
Uit ervaring weet ik dat bij het op de poten zetten (ik ga meestal net wat verder dan anti-wiebel) de deur klemt als voor en achter niet op elkaar afgestemd zijn. Het chassis kromt dus en de romp vervormt. Wel voor de hand liggend, als je iets verder doordenkt Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Di 25 Mrt 2008 20:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Het chassis kromt dus en de romp vervomt.


Mijn Oldenzalertje is zo stijf als de bovenlip van een Engelse Lord.
Soms gekke dingen gedaan doch hij geeft geen krimpje.

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 12 Jun 2008 19:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Over mijn wijlen VW-krik: Bij een poging de caravan met de VW-krik waterpas te krijgen zegt de krik krak en geeft het op. Hij ruste in vrede in Midelt Wink
Wat zal ik nu aanschaffen?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 12 Jun 2008 20:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Een tweetons schaarkrik. Dat is ook makkelijk, als je ooit eens achteruit in een putje rijdt! bukken rotfl bukken
Het is misschien gek, maar ik heb absoluut te weinig vertrouwen in potkrikken, al heb ik verschillende van die dingen toch wel moeten gebruiken gedurende mijn professionele bestuurdersleven.
Terug naar boven
Egbert



Geregistreerd op: 30 Aug 2005
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: Ma 16 Jun 2008 21:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik gebruik een 1,5 tons hydraulisch pompkrikje met wieltjes er onder, deze heeft een wat hoger eigen gewicht maar is heel stabiel. Tijdens de reis ligt hij helemaal achterin onder de bank als contragewicht om de (te) hoge kogeldruk te compenseren.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 4 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.