"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Gasfles wegen.
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Di 25 Mrt 2008 22:40    Onderwerp: Gasfles wegen. Reageren met citaat

Je bent 6 weken op vakantie en na drie weken word je onzeker over de inhoud van je gasfles. Het was een beetje koud.
De fles weegt leeg 6.5 kg, vol 11.5 kg.
Je vraagt aan de buren of ze een weegschaal hebben. Nee dus.
Ik maakte hem zelf.
In mijn disselbak ligt een lat van 1 meter lang om de klep omhoog te houden. Ik plak een gratis papieren meetlint uit de bouwmarkt op die lat.
Als ik de gasfles aan de ene kant op 10 cm. uit het midden hang (aan een touwtje) en 3 literflessen water op 30 cm. (na correctie) aan de andere kant en de zaak hangt in evenwicht weegt de gasfles 9 kg. en zit ik dus precies op de helft van mijn gasvoorraad.
Als het niet zo is schuif je met een vierde waterfles net zolang tot de zaak in evenwicht is. Elke centimeter uit het midden is een ons meer of minder al naar gelang de kant waar je hem hangt..
Vele variaties zijn mogelijk probeer maar, je hebt tijd genoeg.
Er is ook een Duitse methode.
De hele disselbak volproppen met gasflessen.
Kies maar.

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.


Laatst aangepast door benno coopman op Do 27 Mrt 2008 19:55; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Di 25 Mrt 2008 22:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat probleem heb ik niet met mijn kunstofgasflessen. Ik kan heel nauwkeurig zien hoever ze nog gevuld zijn.
Leen
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 25 Mrt 2008 23:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Ga op de disselweger staan , met- en zonder gasfles, het verschil is het gewicht van de gasfles. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Di 25 Mrt 2008 23:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat wordt dus paaldansen.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Wo 26 Mrt 2008 08:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Het systeem op zich klinkt goed, en zal ook zeker haalbaar zijn. Maar ten eerste moet je heel erg nauwkeurig werken, en ten tweede klopt de berekening niet, volgens mij...

Natuurkunde is voor mij een hele tijd geleden, dus ik kan het fout hebben, maar toch... Als we jouw redenatie volgen, dan betekent dat dat we als je de gasfles 30 cm. meer naar binnen hangt, je op een gewicht uitkomt van 30 ons=3 kg minder, dus 6 kg. Toch hangen de beide dingen (waterflessen en gasfles) dan allebei op 10 cm. uit het midden...

Moet je niet werken met verhoudingen? Dus als de flessen water (3 kg) op 10 cm. hangen, moet de gasfles van 9 kg. op 30 cm. hangen (3 x de afstand, want 3 x het gewicht)?
Dat betekent volgens mij ook dat je niet zomaar kan zeggen dat iedere cm. 100 gr. scheelt, je moet echt gaan rekenen: als de afstand 2 cm. verder is voordat het evenwicht is bereikt, dan is de verhouding dus 3,2, dus weegt de gasfles dan 9,6 kg. Als de afstand 25 cm is, verhouding dus 2,5, weegt de gasfles 7,5 kg.
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 26 Mrt 2008 09:27    Onderwerp: Reageren met citaat

De lat blijft in evenwicht door gelijke 'momenten' aan beide zijden.
Moment = Kracht x Arm = Gewicht x Afstand tot draaipunt.
Zie bijvoorbeeld: http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=782342


_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 26 Mrt 2008 11:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb gewoon een unstertje bij me...: klein en duidelijk.
Gepiel met latten en natuurkunde gaat allemaal van mijn luie slaaptijd af! zz zz zz
Terug naar boven
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Wo 26 Mrt 2008 12:21    Onderwerp: gasfles wegen Reageren met citaat

Peter schreef:
Ik heb gewoon een unstertje bij me...: klein en duidelijk.


Ja! alweer wat geleerd door TenT.
Nu nog het gemiddeld verbruik zien te bepalen per tijdseenheid
Koelkast op gas en gemiddelde bij AGV (aardappelen-groenten-vlees) maaltijden naast knorr-gerechten (nee geen varken doch iets van de Unilever-poot).

Ik hoorde iets van een week of 6 voor de 7,2kg fles, maar of dat klopt kan ik nu zelf bepalen. Idea
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 26 Mrt 2008 12:41    Onderwerp: Re: gasfles wegen Reageren met citaat

tent-mens schreef:
Nu nog het gemiddeld verbruik zien te bepalen per tijdseenheid

Zie http://www.caravanhandboek.nl bij 'Gasverbruik'
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 26 Mrt 2008 19:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Benno, volgens mij ben jij goochelaar.
Hoe krijg je alles weer van je latje, zonder dat die flessen met een rotklap op de grond uit elkaar spatten.
Het scharnierpunt, is dat in de deuropening, kan me niet voorstellen dat er een draadnagel boven je disselbak zit.
Ik ben benieuwd naar de praktische uitvoering.
Kleinigheidje, in je som zit een schrijffout, zoals het er staat weegt de fles 12kg. Smile
aan de andere kant, moet zijn, naar rechts, of naar de andere kant.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Wo 26 Mrt 2008 22:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop

Ik goochel slecht en ga uitleggen dat dat geen probleem is.
Die lat heb ik gewoon bij me, om de klep open te houden. Als ik hem ga gebruiken voor een ander kunstje haal ik hem uit de disselbak. Om de fles te wegen leg ik hem gewoon op de grond of op de tafel.
Op 10 cm. uit het midden knoop ik met een touwtje (kleine inkeping maken) de gasfles aan de lat. Die gasfles heb ik dus uit de caravan gehaald.
Vervolgens scharrel ik 4 lege plastic waterflessen op die ik vul met water zodat ze 1 kg. wegen. Met een touwtje om de halsjes verbind ik 3 flessen met elkaar zodat ik die met één touwtje op 30 cm aan de andere kant van het midden kan ophangen. Het hele zaakje ligt nu nog op de grond c.q. tafel.
Als ik nu de lat opbeur in het midden en ik voel geen verschil in gewicht links of rechts plaats ik hem op een paaltje om wat nauwkeuriger te kunnen kijken. Eventueel een schroevendraaier er dwars onder.
Voel ik wel veel verschil links of rechts, kan ik met een vierde fles van 1 kg. gaan fröbelen. Is de gasfles kant te zwaar, heb ik te weinig water en omgekeerd. De vierde fles kun je dus aan beide kanten gebruiken, waarbij dus elke cm. uit het midden 100 gram is. Hang je hem aan de gasfles kant op 20 centimeter om evenwicht te krijgen, zit er nog 500 gram gas in de fles.
Dank voor de correctie Joop, 3 kg. water op 40 cm. is natuurlijk 12 kg.
En sorry voor de gebrekkige uitleg in eerste instantie.

pm3
Dus niet de gasfles verschuiven, doch een 1 kg. waterfles.

Lex
Bedankt voor de link.

Leen en Peter
Proficiat.

Gegroet,

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 27 Mrt 2008 00:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
En sorry voor de gebrekkige uitleg in eerste instantie.

Dat hoeft ook weer niet. Smile
Ik snap het, vind je het erg als ik toch aan het circus moet denken, een beetje jongleren.
Vroeger, vóór electronica zijn intrede deed, accepteerde men in de Meet/Regeltechniek een foutmarge tot 5%, denk dat je daar ruimschoots onder blijft.
Het is knap bedacht. Very Happy
Chapeau.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 27 Mrt 2008 01:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Zo is er toch ook een manier om met behulp van een personenweegschaal je caravan te wegen? Het was een of ander kunstje met twee plankjes en wat omrekenwerk. Ik heb geen idee, waar ik dat kunstje nog eens zou kunnen bekijken.
Terug naar boven
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Do 27 Mrt 2008 08:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex, bedankt voor de link. Precies wat ik dacht dus: de afstand tot het scharnierpunt de helft, het gewicht wat eraan hangt dubbel om de boel in evenwicht te houden.

dus bij 3 kg. water op 30 cm uit het midden en een gasfles op 10 cm dan weegt de fles 9 kg. gasfles op 15 cm. dan weegt die 6 kg. enz. Een verhoudingsgetal dus, en geen lineaire verlaging per cm. verschuiving.
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Do 27 Mrt 2008 20:28    Onderwerp: Reageren met citaat

pm3 schreef:
Lex, bedankt voor de link. Precies wat ik dacht dus: de afstand tot het scharnierpunt de helft, het gewicht wat eraan hangt dubbel om de boel in evenwicht te houden.

dus bij 3 kg. water op 30 cm uit het midden en een gasfles op 10 cm dan weegt de fles 9 kg. gasfles op 15 cm. dan weegt die 6 kg. enz. Een verhoudingsgetal dus, en geen lineaire verlaging per cm. verschuiving.


De natuurkundige formule waar Lex op wijst is de basis van mijn tipje.
Dat lees jij niet goed en reageert conform.
Daarna verduidelijk ik mijn verhaal in reactie op Joop en wijs jou op de (lees)fout die je maakt.
Vervolgens bedank je Lex voor de link, alsof mijn betoog niet klopt.
Hetzelfde betoog dat jij kopieert.

Vreemd.

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.