"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Service luiken en cassette toilet
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Di 03 Jun 2008 16:40    Onderwerp: Service luiken en cassette toilet Reageren met citaat

Hallo,
Ik heb gisteren een Biod 400 de Luxe langslaper (TL?) gekocht. Een driebanden uit april 1992. Na wel 30 jaar Landers te hebben gehad, maar dat terzijde. Er zit een Portaportti in uit het jaar nul (een emmer in een portapottibehuizing). Die vervang ik door een nieuwer model, maar ik overweeg ook om er een cassettetoilet in de bouwen. Heeft iemand ervaring met het inbouwen van zo'n thetford toilet? Vooral het aanbrengen van het deurtje, het serviceluik, baart me zorgen. En als ik dat zou doen zou ik ook serviceluiken kunnen aanbrengen voor de kisten onder de banken. Maar aanwijzingen, tips en, vooral, te vermijden fouten zijn zeer welkom.
met vriendelijke groet,

Paul Jansen

PS wat is een goede prijs (vanuit de koper bezien) voor mijn Biod caravan?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
pjotr



Geregistreerd op: 23 Jul 2005
Berichten: 113
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Za 26 Jul 2008 18:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Sorry voor de wat late reaktie, we waren met vakantie..
Wat betreft het inbouwen van een cassettetoilet en service luiken, kom dan naar het BIOD septemberweekend. Want er zijn daar diverse liefhebbers ,waaronder mijn persoon, die een casettetoilet én serviceluik hebben ingebouwd. En het is bovendien met al die gelijkgestemden hartstikke gezellig en daar is het weekend voor beide zaken ook voor georganiseerd.
_________________
BIOD 300TL de luxe '86 (19 jaar)
BIOD 400TL Witte Band '86 met TOYOTA RAV 4
als trekpaard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Za 26 Jul 2008 19:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat zou ik zeker doen als ik niet de maand september met mijn Biod op vakantie zou zijn naar noord Spanje.
groeten,

Paul
_________________
hartelijke groeten,

Paul

Fiat Multipla JTD + Biod 400 TL 1992
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 26 Jul 2008 20:15    Onderwerp: Re: Service luiken en cassette toilet Reageren met citaat

arnoudj schreef:
Hallo,
Ik heb gisteren een Biod 400 de Luxe langslaper (TL?) gekocht. Een driebanden uit april 1992. Na wel 30 jaar Landers te hebben gehad, maar dat terzijde. Er zit een Portaportti in uit het jaar nul (een emmer in een portapottibehuizing). Die vervang ik door een nieuwer model, maar ik overweeg ook om er een cassettetoilet in de bouwen. Heeft iemand ervaring met het inbouwen van zo'n thetford toilet? Vooral het aanbrengen van het deurtje, het serviceluik, baart me zorgen. En als ik dat zou doen zou ik ook serviceluiken kunnen aanbrengen voor de kisten onder de banken. Maar aanwijzingen, tips en, vooral, te vermijden fouten zijn zeer welkom.
met vriendelijke groet,

Paul Jansen

PS wat is een goede prijs (vanuit de koper bezien) voor mijn Biod caravan?

Door onze afwezigheid zie ik deze vraag nu pas.
Het plaatsen van luiken zal geen probleem zijn, er zijn voldoende voorbeelden daarvan. (Ik heb het zelf nooit gedaan.) Ik neem aan dat je er op moet letten een luik te plaatsen op een stuk dat een minimale ronding heeft.
Mbt het toilet. Een van de grote voordelen van de 400TL is de grote wasruimte. Als je daar een vast toilet in plaatst, wordt die minder bruikbaar. Daarom doen wij het nog steeds met een Porta-Potti (165). Ik weet niet hoe het in jouw 400 is, maar in die van ons zijn openingen gemaakt vanuit de wasruimte naar de naastliggende legkast. Wij vinden dat erg handig. De onderste opening is zo groot dat de Porta-Potti in de kast geschoven kan worden. Als we van het toilet willen gebruik maken, schuiven we het eerst naar voren en, als klaar, weer terug. Zo behoud je de ruimte als ruime was- en kleedruimte. Wij vinden dat erg prettig. Vandaar dat wij geen toilet inbouwen en de PP trouw blijven. Dat ik iets meer werk heb als het toilet geleegd moet worden (eens per 3 dagen), heb ik er graag voor over.

PS. Over de prijs is weinig te zeggen. Die hangt sterk af van de toestand waarin hij verkeert en wat het kost om hem in prima staat te brengen, ihb mbt het onderstel.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Vr 01 Aug 2008 13:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor je reactie. Je het gelijk wat betreft de ruimte. Maar ik heb een soort allergie tegen een portapotti. Een persoonlijk defect zal ik maar zeggen. Dus denk ik het toilet in te bouwen op de plaats waar nu het kastje met het wastafeltje zit. Dan in een hoek een klein driehoekig wastafeltje (moet ik nog ergens opsnorren) en dan van de plaats waar je nu de portapotti in kan schuiven weer een kastje maken, voor spullen die je niet iedere dag nodig hebt. Handdoekenvoorraad, kacheltje, boeken, dat soort dingen. Zo beperk je het ruimteverlies zoveel mogelijk.
_________________
hartelijke groeten,

Paul

Fiat Multipla JTD + Biod 400 TL 1992
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
pjotr



Geregistreerd op: 23 Jul 2005
Berichten: 113
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Za 02 Aug 2008 12:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je toch bezig bent, sloop dan ook de kachel (die je bijna nooit gebruikt) eruit en plaats daar twee laden in van 23 cm hoog en 30 en 42cm diep, je krijg hier door een zee van ruimte én gemakkelijk bereikbaar. Koop een toilet die het spoelwater uit je voorraadtank pompt (dat scheelt weer een vulopening plaatsen, o.a. omdat die net uitkomt op de onderste aluminium bies. Het plaatsen van het toilet in de hoek geeft problemen met de vertikale ronding waardoor het toilet bijna in het midden van toiletruimte belandt. Beter is om het 5 á 10 cm van de houten wand (dan hangen de handdoeken er naast) op een houten sockel van 8 á 9 cm hoog, zodat het service luik net boven de ronding uittkomt. Het uitgezaagde gat van het luik verstevigen met twee U.vormige profielen ( een onder en een boven ) van 2cm dik van watervast multiplex van 4 cm breed dat aan de binnenkant de pol.wand wordt vastgelijmd (isolatie verwijderen en goed schoonmaken en drogen). E.e.a. tijdens het drogen van de lijm goed vast klemmen met véél lijmtangen. Een heel verhaal, maar een ervaring uit de praktijk. Succes en neem de tijd, dit is echt een klusje van drie á vier dagen.
_________________
BIOD 300TL de luxe '86 (19 jaar)
BIOD 400TL Witte Band '86 met TOYOTA RAV 4
als trekpaard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Zo 03 Aug 2008 13:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Pjotr,

Bedoel je dat het toilet wel evenwijdig staat aan de achterwand tegen de achterkant? En dan een eindje van de wand van het keukenblokje af? Dus met sloop van het wasbakje en kastje? Of bedoel je dat het toilet evenwijdig staat aan de achterwand maar dan tegen het houten wandje waar nu het gat voor de portapotti in zit, dus rechts als je de toiletruimte binnenkomt? Dan zou je het kastje met wasbakje kunnen laten zitten.

De tip voor de kachel zal ik zeker opvolgen, vooral ook omdat er tegenwoordig kleine electrische kacheltjes zijn die maar 400 watt zijn zodat nergens de stoppen doorslaan. En we gaan toch niet op wintersport.
_________________
hartelijke groeten,

Paul

Fiat Multipla JTD + Biod 400 TL 1992


Laatst aangepast door arnoudj op Zo 03 Aug 2008 20:38; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
pjotr



Geregistreerd op: 23 Jul 2005
Berichten: 113
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Zo 03 Aug 2008 17:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Arnoudl,

Ik bedoel het wandje aan de de kant van de kachel, dus waar de p.p. nu wordt weggeschoven, dan kun je het wastafeltje met de onderbouw laten zitten, dat scheelt je een hoop werk om dat te restaureren. We hebben aan dat wandje een kapstokje waar onze badjassen en handdoeken aan hangen, vandaar de 5 á 10 cm ruimte tussen de wand en het toilet .
_________________
BIOD 300TL de luxe '86 (19 jaar)
BIOD 400TL Witte Band '86 met TOYOTA RAV 4
als trekpaard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Zo 03 Aug 2008 20:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Dankdankdank voor je uitvoerige en zeer welkome reacties. Het is me nu duidelijk op nog een puntje na: komt het toilet dan veertig cm voor het wandje te staan, dus zo'n 30 cm voor de deuropening?
_________________
hartelijke groeten,

Paul

Fiat Multipla JTD + Biod 400 TL 1992
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
pjotr



Geregistreerd op: 23 Jul 2005
Berichten: 113
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Ma 04 Aug 2008 11:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Arnoudj,

Omdat het toilet op een sockel komt te staan van 8 á 9 cm hoogte ( de hoogte van de voor- en achterkant van de sockel zijn niet hetzelfde, omdat de vloer en caravanwand niet zuiver haaks op elkaar staan) met aan de achterkant afgerond waardoor het toilet met de achterzijde vlak tegen de caravanwand komt te staan. Helaas is deze wand niet helemaal vlak, maar dit is, met een in model geschaafde vurenlat, gemakkelijk op te vullen. Het is jammer dat je niet in de gelegenheid bent om naar het biod weekend te komen, dan had je de hele verbouwing kunnen zien. Eind augustus haal ik onze caravan naar huis om nog iets te aan de watertoevoer te verbeteren, dan zal ik een paar foto's maken ter verduidelijking van het voorgaande verhaal. Ik hoop dat e.e.a. te begrijpen is...
_________________
BIOD 300TL de luxe '86 (19 jaar)
BIOD 400TL Witte Band '86 met TOYOTA RAV 4
als trekpaard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Ma 04 Aug 2008 14:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Pjotr,
Zou het ook niet een goede oplossing zijn om een ander model, een uit de 200 serie, bijvoorbeeld de C200CS met zo'n gewone pot, gewoon tegen de zijwand te monteren zoveel mogelijk naar voren tegen het wandje aan met het Portapotti gat? Die serie heeft het service luikje namelijk ahw aan de achterkant terwijl de 400 serie het serviceluikje aan de zijkant van het toilet nodig heeft. Wat denk jij daarvan?
_________________
hartelijke groeten,

Paul

Fiat Multipla JTD + Biod 400 TL 1992
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
pjotr



Geregistreerd op: 23 Jul 2005
Berichten: 113
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Ma 04 Aug 2008 18:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb zelf het toilet C200CS gebruikt. De C200 heeft 2 modellen n.l.
1e met eigen reservoir, dat van buiten af moet worden gevuld, dus met extra buiten aansluiting( zie vorige uitleg) en 2e. met aansluiting op de "vaste" watertank, bijv. je drinkwatertank . Kijk zelf maar wat voor jouw de beste oplossing is.
Ikzelf zou kiezen voor de drinkwater tank met een extra aanzuigslang.
_________________
BIOD 300TL de luxe '86 (19 jaar)
BIOD 400TL Witte Band '86 met TOYOTA RAV 4
als trekpaard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Ma 04 Aug 2008 19:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Pjotr,
Nu is me alles duidelijk, ik ging stilzwijgend steeds van de 404L uit. Vandaar mijn domme vragen.
_________________
hartelijke groeten,

Paul

Fiat Multipla JTD + Biod 400 TL 1992
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 04 Aug 2008 19:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Even zand in de lagers van deze draad Wink
Morgen ga ik vòòr mijn doesjbeurt de pp legen en daarna krijgt hij een lekkere beurt onder de doesj. Istie weer lekker schoon en kandie zo weer de wasruimte in Smile Dat laatste natuurlijk na mijn doesjbeurt.
Ben ik hem zat, dan gaat hij de contener in en haal ik voor een paar tientjes een nieuwe. Beetje zielig natuurlijk, maar aan alles komt een end, zelfs aan een pp.
ola vrolijk wave banaan wub
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Di 05 Aug 2008 17:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
maar aan alles komt een end, zelfs aan een pp.


Ik hoop toch dat dat in mijn geval nog heel wat jaartjes duurt! Wink
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.