"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Gebruiksaanwijzing
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Ma 30 Jun 2008 22:41    Onderwerp: Gebruiksaanwijzing Reageren met citaat

Ik weet niet of Biod indertijd gebruiksaanwijzingen meeleverde bij de caravans maar ik vermoed het natuurlijk wel. Als iemand in het bezit is van zoiets voor een 400 TL uit 1992 dan zou ik graag een kopietje krijgen, uiteraard tegen vergoeding van kopieerkosten en porto.

groeten,

Paul
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 30 Jun 2008 23:35    Onderwerp: Re: Gebruiksaanwijzing Reageren met citaat

arnoudj schreef:
Ik weet niet of Biod indertijd gebruiksaanwijzingen meeleverde bij de caravans maar ik vermoed het natuurlijk wel. Als iemand in het bezit is van zoiets voor een 400 TL uit 1992 dan zou ik graag een kopietje krijgen, uiteraard tegen vergoeding van kopieerkosten en porto.

Paul, BIOD heeft nooit uitgeblonken in de productie van documentatie.
Alle documenten die ik ken, staan op de stek bij 'Documenten'.
Als er zaken zijn waar je iets over wilt weten, vraag maar.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Markparket



Geregistreerd op: 22 Dec 2007
Berichten: 144
Woonplaats: Meppel

BerichtGeplaatst: Wo 02 Jul 2008 02:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Paul,

Ik heb een gebruiksaanwijzing van de tijd dat BIOD en Avento samen waren...ik heb een 400TL uit 1989.

Je moet er niet teveel van verwachten hoor Exclamation

Beetje algemeen geneuzel, maar wel leuk natuurlijk Wink

Als je een kopie wilt maak ik hem wel even voor je Laughing
_________________
Driekleur 400 TL 1989 + Mercedes-Benz 230GE aut. 1986 of Mercedes-Benz 200 aut. 1981, Daarnaast 2011 Peugeot 107, 1990 Citroën 2CV6, 1985 Peugeot 205 GRD en 1970 Mercedes-Benz W114 Bähr Cabriolet

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Do 03 Jul 2008 15:14    Onderwerp: Allerlei vragen Reageren met citaat

Dag Lex,
Ik heb voordat ik deze Biod400TL1992 kocht een paar Biods 350 bekeken. Die hadden in de lengte onder de bodem een steunbalk zitten, klem tussen as en bodem. Mijn 400 heeft dat niet. Is die er nooit geweest? Is die er onderweg uitgevallen? Het lijkt mij logisch dat een langere caravan eerder een steunbalk nodig heeft dan een kortere.
En verder doet de verlichting wonderlijke dingen. Soms maar lichtsterkte 50%, dan ineens weer naar 100%. En dat hangt niet af van het verbruik, treedt al op bij één lampje aan. Dat zal de omvormer wel zijn? Of zit er een geheime sensor ergens ingebouwd?
Ik heb een fietsenrek voor twee fietsen op de dissel gezet. Maar ik vermoed dat nu de kogeldruk wel erg hoog wordt, thuis zal ik het nog eens exact nameten. Anders toch maar een rek achterop. Maar welk type is dan het beste? De omni-bike sport w150 die op de achterwand wordt bevestigd of de omni-bike sport caravan universal die onderaan wordt vastgemaakt aan het chassis (lijkt mij beter, want minder belasting van de wand).
En verder ben ik benieuwd naar ervaringen met het inbouwen van een cassette toilet.
Ik hoop dat ik geen misbruik heb gemaakt van je uitnodiging maar als je een 'nieuwe' caravan hebt rijzen er allerlei vragen.
groeten en dank bij voorbaat,

Paul
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 03 Jul 2008 16:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Paul,
we hebben ook nog een www.caravanhandboek.nl , waar je veel antwoorden kunt vinden.
Over het meenemen van fietsen is nogal wat geschreven op internet, maar de uitkomst is simpel: achterop de caravan is de slechtste optie.
Plaatsing op de dissel is al beter. Nog iets beter is op het dak van de auto en helemaal goed zijn plaatsing in caravan of auto.

Wat die steunbalk betreft, is dat een houten of een stalen voorziening en daarmee onderdeel van het chassis?

En wat die verlichting betreft, kun je best wel gelijk hebben!
Terug naar boven
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Do 03 Jul 2008 16:50    Onderwerp: Balk Reageren met citaat

Dag Peter,
Bedankt voor je reactie.
Die balk is een houten balk in de lengte, waarschijnlijk gelijmd/geschroefd tegen de bodemplaat.
Ik heb de fietsen ook op het dak gehad, maar ik word dat getil een beetje zat. We willen ook graag gaan trekken met de Biod (deden we eerder met Landers) en dan is het leuk om savonds even de aankomstplaats in te fietsen en smorgens weer te vertrekken. Maar dat doe je niet als je je daarvoor moet inspannen als een Bulgaarse gewichtsheffer (die overigens vanwge doping niet aan de Spelen meedoen, maar dat terzijde). En die hoge kogeldruk baart me zorgen, en ik zie zoveel caravans rijden met de fietsen achterop, en het gras is altijd groener op de volgende camping, dus ....
groeten,
Paul
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 03 Jul 2008 17:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Balken beginnen zo'n beetje bij het formaat van 7 x 17 cm, voor die tijd heten ze nog badding... Wink
Ik ga er van uit, dat je "balk" een stuk lichter is uitgevoerd.
Misschien was vloer van de 350 wat lichter uitgevoerd dan die van een 400, waardoor het noodzakelijk bleek om die extra ondersteuning aan te brengen.

Je ziet het trouwens bij meer caravans...
Terug naar boven
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Do 03 Jul 2008 17:17    Onderwerp: Balk Reageren met citaat

Inderdaad, mijn 'balk' is zo'n 8x4 cm, schattend uit mijn geheugen. Misschien zijn er 400TLdrieband1992 bezitters die onder hun caravan willen kijken of er zoiets zit?
groeten,
Paul
_________________
hartelijke groeten,

Paul

Fiat Multipla JTD + Biod 400 TL 1992
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 03 Jul 2008 19:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Vanwege de wat slappe vloer van mijn 420 heb ik twee dwarsbalkjes aangebracht.
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 03 Jul 2008 21:24    Onderwerp: Re: Allerlei vragen Reageren met citaat

arnoudj schreef:
Dag Lex,
Ik heb voordat ik deze Biod400TL1992 kocht een paar Biods 350 bekeken. Die hadden in de lengte onder de bodem een steunbalk zitten, klem tussen as en bodem. Mijn 400 heeft dat niet. Is die er nooit geweest? Is die er onderweg uitgevallen? Het lijkt mij logisch dat een langere caravan eerder een steunbalk nodig heeft dan een kortere.

De mijne heeft er ook een. Ik kan mij niet meer herinneren of hij al op zat of er later onder geplaatst is. Hij dient ter ondersteuning van de bodemplaat. Je zou Jeroen Bolks eens kunnen melen en hem vragen. Deelnemen aan het BIOD-weekeinde kan veel vragen beantwoorden.
arnoudj schreef:
En verder doet de verlichting wonderlijke dingen. Soms maar lichtsterkte 50%, dan ineens weer naar 100%. En dat hangt niet af van het verbruik, treedt al op bij één lampje aan. Dat zal de omvormer wel zijn? Of zit er een geheime sensor ergens ingebouwd?

Controleer de verbindingen maar eens goed.
arnoudj schreef:
Ik heb een fietsenrek voor twee fietsen op de dissel gezet. Maar ik vermoed dat nu de kogeldruk wel erg hoog wordt, thuis zal ik het nog eens exact nameten. Anders toch maar een rek achterop. Maar welk type is dan het beste? De omni-bike sport w150 die op de achterwand wordt bevestigd of de omni-bike sport caravan universal die onderaan wordt vastgemaakt aan het chassis (lijkt mij beter, want minder belasting van de wand).

Ik (en bijvoorbeeld de Britse Caravan Club en vele anderen) raad een fietsenrek achterop ten sterkste af. Tenzij je van plan bent slechts eenvoudige tochtjes te maken. Bij de TL kunnen fietsen op de dissel best als je slechts 1 gastank in het vooronder plaatst en de watertank (bijna) leeg laat. Een en ander is goed te compenseren door bijvoorbeeld een of meer tankjes met water in de wasruimte te plaatsen. En andere zware zaken op de vloer net achter de as.
arnoudj schreef:
En verder ben ik benieuwd naar ervaringen met het inbouwen van een cassette toilet.

Daar is natuurlijk ruimte zat voor. Maar wij vinden het heerlijk dat de wasruimte zo prettig groot is. Een losse porta-potti staat in de naast liggende kast op de vloer. Uitaard is er een opening (gemaakt) naar de kast vanuit de wasruimte.
Schrijf je in voor het weekeinde en ervaar dat je daarna veel wijzer zult zijn Smile
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Do 03 Jul 2008 21:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zou inderdaad graag naar zo'n weekend komen maar waarschijnlijk zijn we de hele maand september op vakantie, met de Biod natuurlijk. Voorlopig moet ik het dus van dit forum hebben, met veel dank voor de reacties uiteraard.
Wat betreft de inbouw van het cassette toilet ben ik vooral benieuwd naar ervaringen met het aanbrengen van het serviceluikje. Kan een niet onhandige doehetzelver dat zelf of kun je het beter aan Marcar overlaten?
vriendelijke groet,
Paul
_________________
hartelijke groeten,

Paul

Fiat Multipla JTD + Biod 400 TL 1992
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Markparket



Geregistreerd op: 22 Dec 2007
Berichten: 144
Woonplaats: Meppel

BerichtGeplaatst: Vr 04 Jul 2008 02:29    Onderwerp: Reageren met citaat

@ Paul en Lex:

Kopie van het instructieboekje is via TNT onderweg Laughing

PS: hoe zit dat met het weekend Question

Gaat dat nog door, en hoe in te schrijven Question

September is ook onze vakantiemaand, maar wellicht een mouw aan te passen Cool Laughing
_________________
Driekleur 400 TL 1989 + Mercedes-Benz 230GE aut. 1986 of Mercedes-Benz 200 aut. 1981, Daarnaast 2011 Peugeot 107, 1990 Citroën 2CV6, 1985 Peugeot 205 GRD en 1970 Mercedes-Benz W114 Bähr Cabriolet

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 04 Jul 2008 07:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Markparket schreef:
PS: hoe zit dat met het weekend Question
Gaat dat nog door, en hoe in te schrijven Question

Stuur een bericht naar gebruiker 'pjotr'.
Die verzorgt de inschrijving.
Algemene info over het weekend op de webstek: http://biod.info
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
arnoudj



Geregistreerd op: 03 Jun 2008
Berichten: 99
Woonplaats: Terborg

BerichtGeplaatst: Vr 04 Jul 2008 10:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Vanwege de wat slappe vloer van mijn 420 heb ik twee dwarsbalkjes aangebracht.

Dag Peter,
Kun je nog wat meer vertellen hoe je dat gedaan hebt? Gelijmd of geschroefd, of allebei? Hout geschilderd, geimpregneerd? Ik ben daar wel benieuwd naar.
met vriendelijke groet,

Paul
_________________
hartelijke groeten,

Paul

Fiat Multipla JTD + Biod 400 TL 1992
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 04 Jul 2008 14:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Paul, zoek even naar "krakende wagens..."
Daar staat het helemaal voor je klaar! Wink
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.