"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Hoe houd ik het vocht uit mijn caravan (tijdens stalling)TIP

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
macm
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 01 Aug 2008 12:46    Onderwerp: Hoe houd ik het vocht uit mijn caravan (tijdens stalling)TIP Reageren met citaat

Beste mensen, het is een letterlijk en figuurlijk Paardenmiddel, maar door een liksteen van zout bij een Boerenbond/Welkoop o.i.d. te kopen en deze vrij hangend boven je gootsteentje te hangen, trekt deze het vocht aan uit de ruimte en bij verzadiging lekt het vocht door je afvoer naar buiten.

Let er wel op dat zout (water) van alles aan kan tasten; vooral metaal delen en elektronica (daarom kan er na het gebruik van een poederblussers elektronica een tijd later naar de haaien gaan omdat het poeder ook een zout is)!
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 01 Aug 2008 13:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Caravans zijn niet echt luchtdicht.
Als je dus die steen ophangt, trek je dus vooral vocht van buiten de caravan aan.
Zoals je zegt, tast dat zout ook nog eens van alles aan...

Ik ben niet positief over dit idee, net zo min over vochtvreters van Bison en alle andere vochtaantrekkers.
Terug naar boven
macm
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 01 Aug 2008 15:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Tja je hebt een punt.

Anderzijds is dit wel een erg goedkoop alternatief voor die dure Bisonkorrels en beperkt het vocht in je sleurhut.
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 01 Aug 2008 19:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Nee, wat ik bedoel: Je voert van buiten vandaan nieuw vocht je caravan in, omdat je je dakluik nooit verder dichtkrijgt dan 85 % en er ook nog een rijtje andere gaten zitten voor allerhande doeleinden.

Het is dus echt geen goede tip, het spijt me!
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 01 Aug 2008 21:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat Bison spul heb ik jaren geleden ook gebruikt, na een paar maanden is het foetsie en staat dat potje vol water. Helpt dus helemaal niet, want waar komt dat water vandaan? Via de ventilatie van buiten de caravan.
Zoals hier boven ook vermeld staat.
Trouwens dat zout in m'n gootsteen lijkt me ook niks, er zit verschil in roestvast staal.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
macm
Gast





BerichtGeplaatst: Za 02 Aug 2008 21:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Tja allemaal waar. Helaas heeft onze Expert geen dakluik, mar toch.
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 02 Aug 2008 22:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Maar waarschijnlijk wel koelkastroosters en diverse gaten door de vloer?
Terug naar boven
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Do 15 Jan 2009 17:56    Onderwerp: Re: Hoe houd ik het vocht uit mijn caravan (tijdens stalling Reageren met citaat

Onze 420TL heeft het voorrecht thuis, in de tuin, te overwinteren.
De caravan is voorzien van een Truma Ultraheat (elektrisch element in de Truma kachel) en een Truma Airmix (biedt de mogelijkheid buitenlucht in standaard recirculerende ringverwarming te mengen).

Als de caravan niet gebruikt wordt staat de Ultraheat op 500W, de thermostaat op 7 graden Celsius. De ventilator staat in de stand "auto" en de Airmix mengt een beetje buitenlucht bij.

Belangrijk is dat de blaasopeningen van de ringverwarming open staan.
Alle kastdeuren open, de bankkleppen op een kier.

De caravan blijft zo lekker droog. Kleren en dekbedden overwinteren er en ruiken na de winter lekker fris.

Voor de CEE-contactdoos waarop de caravan is aangesloten is een kWh-meter aangebracht. In een gemiddelde winter kost de maatregel pakweg 100kWh.
Als de caravan als logeerhok wordt gebruikt draait de kWh-meter enige malen sneller.

Natuurkundige achtergrond:
Warme lucht kan meer vocht bevatten/opnemen dan koude lucht. Wanneer de ingeblazen buitenlucht iets verwarmd wordt kan die lucht dus altijd vocht opnemen.

Wanneer het vriest is de relatieve vochtigheid van de buitenlucht 0%. Dan droogt de caravan dus zonder meer van ventileren met buitenlucht.

Tips:
- Let op of de ventilatie in een overdekte stalling voldoende is.
- Pak bij Praxis eens de kluswijzer "vocht en ventilatie" mee. http://www.praxis.nl/uploadedFiles/318.pdf
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.