"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Stroomvoorziening in Biod Nomade

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lex van Velzen



Geregistreerd op: 08 Aug 2008
Berichten: 1
Woonplaats: Vriescheloo

BerichtGeplaatst: Vr 08 Aug 2008 14:21    Onderwerp: Stroomvoorziening in Biod Nomade Reageren met citaat

Uit een erfenis heb ik als tentkampeerder (Karsten 350) ineens een Biod Nomade TLC Executive voor de deur gekregen. Ik weet alleen helemaal niet hoe het ding werkt: wanneer wordt bijvoorbeeld de accu opgeladen, tijdens het rijden of als de caravan aan de 220V hangt? En hoe komt een mens er achter of je in de caravan 12V of 220 gebruikt voor de kranen en verlichting? Is er iemand die kans ziet wat uitleg bij een dergelijke caravan te geven? Ik weet nog niet of ik de Biod hou. Het is weliswaar een plaatje van een caravan, maar ik ben nogal aan m'n tent verknocht (meer ruimte, sneller reizen) en ik weet niet of m'n Sharan TDI het wel zo'n goed plan vindt om te gaan trekken (zit niet eens een trekhaak onder...) Is het verstandig de caravan altijd of in ieder geval zoveel mogelijk aan de 220V te laten hangen, of is dat nergens voor nodig? Ik heb het idee dat alle elektrische fratsen (mover, poten, assteunen) nogal wat van de accu vergen, dus die wil ik wel graag op peil houden! Tips? Ik houd me aanbevolen! Ook als iemand weet hoe ik de buitenkant weer netjes krijg: ik zie nogal wat smerige poetssporen, ik vrees dat de vorige waslaag niet goed uitgewreven is, hoe krijgt een mens dat weer goed?
_________________
Kamperen: stap ik van een Karsten 350 over naar een Biod Nomade?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 08 Aug 2008 14:48    Onderwerp: Re: Stroomvoorziening in Biod Nomade Reageren met citaat

Lex van Velzen schreef:
Uit een erfenis heb ik als tentkampeerder (Karsten 350) ineens een Biod Nomade TLC Executive voor de deur gekregen. Ik weet alleen helemaal niet hoe het ding werkt: wanneer wordt bijvoorbeeld de accu opgeladen, tijdens het rijden of als de caravan aan de 220V hangt? En hoe komt een mens er achter of je in de caravan 12V of 220 gebruikt voor de kranen en verlichting? Is er iemand die kans ziet wat uitleg bij een dergelijke caravan te geven? Ik weet nog niet of ik de Biod hou. Het is weliswaar een plaatje van een caravan, maar ik ben nogal aan m'n tent verknocht (meer ruimte, sneller reizen) en ik weet niet of m'n Sharan TDI het wel zo'n goed plan vindt om te gaan trekken (zit niet eens een trekhaak onder...) Is het verstandig de caravan altijd of in ieder geval zoveel mogelijk aan de 220V te laten hangen, of is dat nergens voor nodig? Ik heb het idee dat alle elektrische fratsen (mover, poten, assteunen) nogal wat van de accu vergen, dus die wil ik wel graag op peil houden! Tips? Ik houd me aanbevolen! Ook als iemand weet hoe ik de buitenkant weer netjes krijg: ik zie nogal wat smerige poetssporen, ik vrees dat de vorige waslaag niet goed uitgewreven is, hoe krijgt een mens dat weer goed?

Een snelle reactie: de meeste info betreffende caravans in het algemeen is te vinden in http://www.caravanhandboek.nl
Elektriek is gescheiden in een 12V en 230V-circuit.
Waarschijnlijk zit er een apparaat in dat 12V levert voor licht en pompje. Tevens zal dat apparaat in deze caravan de accu bijladen.
Of de accu tijdens rijden bijgeladen wordt is niet op afstand te bepalen. Wel wordt tijdens het rijden de koelkast voorzien van 12V. Ook is de 12V uit de auto beschikbaar voor licht en pomp. Een en ander hangt wel af van de aansluiting die op de auto beschikbaar is.
De Sharan zal geen probleem hebben met de BIOD, neem ik aan. Je kunt dit controleren op http://www.caravantrekker.nl
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 08 Aug 2008 17:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je gewoon net als bij een auto gaat poetsen, komt het allemaal goed.
Meestal wordt meteen opgeladen, zodra je of aan de paal, of aan de auto hangt.
Daarvoor is de aanwezigheid van een lader/regelaar nodig.
Als er een mover is, zit er ook ergens een accu. In die buurt moet je even zoeken naar die regelaar.
De kranen werken op 12V, voor de verlichting kijk je het snelst even op de lampjes, maar vaak is dat ook 12V. Soms zit boven het aanrecht ook nog een 230V-lampje.

Randaarde stopcontacten zijn altijd van het door de paal geleverde voltage. Wink

Met een mover trek je de accu niet zomaar leeg, maar bijhouden is inderdaad handig.
Als de caravan lang niet gebruikt wordt, kun je er voor kiezen om de accu thuis op te slaan en maandelijks met een gewone acculader even op te laden.

Ook goed om te weten: In de stalling zijn gasflessen niet toegestaan.
Terug naar boven
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Vr 22 Aug 2008 09:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Hij is nu te koop.

http://link.marktplaats.nl/188469908
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Vr 22 Aug 2008 12:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja, echt een mooi ding!
Maar... hoewel zij 10 maal duurder is als onze Expert zou ik niet willen ruilen....

Laughing Laughing Laughing
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Vr 22 Aug 2008 12:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Wel mooi zo'n nomade.
Alleen voor een selectief publiek met zo'n bureau.
Ik zou ook niet willen ruilen met mijn 400.
Tenzij:
http://www.biod.nl/pdf/Nomade_TD+TLL.pdf



http://www.biod.nl/applet_nomadeTD.php
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.