"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Eventuele negatieve aspecten van een stabilisatie koppeling.
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 01 Sep 2008 23:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Doordeinen volledig bedwingen door te spelen met de kogeldruk is niet mogelijk.
Ook een BIOD kan goed last hebben van zijwind en kan dus slingerneigingen krijgen.
Een Stabifix4 kan niet los gereden worden.
Van loctite-achtige situaties zul je met een goede stabilisator geen last hebben, behalve als het spiegelspekglad is, maar dan heb je geen zin om te rijden.
Wie zijn caravan niet voelt, is daarom nog niet achterlijk of blind: Je hebt spiegels om te kijken en je weet als goed chauffeur uitstekend waar je mee bezig bent.

En verder: als jij twijfelt over het nut van een stab, is dat je goed recht.
Ik vind mijn Stabifix4 comfortverhogend en ook een goede beveiliging.
Dat laatste heb ik ervaren na een stomme stuurfout van mij.
Zonder die Stabifix zou het spul op z'n kop gelegen hebben.
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Di 02 Sep 2008 02:25    Onderwerp: Reageren met citaat

ik ben het geheel met Peter eens. Na ruim 30 jaar Extase, daar heb je ook bij 120km/u geen stab. nodig en 4 jaar 420T met Stabifix 4 en nu sinds 1 jaar een Fendt 510 van 1700kg met de Stabifix 4 achter een Opel Omega 2,5 Td; is mijn ervaring: met Stabilisatie rijdt veel rustiger.
Ik meet dat af aan de ervaring van een goede kennis met dezelfde Fendt ( van 1500kg) maar dan met Alko koppeling en Subaro Forester, die bij vrachtwagenpassage steeds moet corrigeren.
Wij rijden, mede met het oog op brandstofverbruik, tussen de 80 en 90 km/u. Natuurlijk merk ik wel , dat bij 100km/u de combinatie instabiel kan worden en die snelheid moet je met deze combinatie, zeker bergaf , uit je hoofd laten.
Kortom, voel goed aan waar je kritische snelheid ligt en blijf daar ruim beneden.
Ik heb de meeste ongelukken zien gebeuren, heuvel af en een ongunstige gewichtsverhouding auto/caravan.
Een stabilisator moet je niet gebruiken om sneller te kunnen rijden, maar om tijdens het rijden meer comfort te hebben. En een Stabifix heeft dan als extra voordeel de stabilisatoe van de (hor) deining.
Ik stel de Stab.4 af op 120Nm
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Di 02 Sep 2008 23:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan en Peter,

Voor de duidelijkheid.

Ik heb het helemaal niet over het nut van een stab.

Dat ik zo'n apparaat zelf niet nodig heb zegt niets over het nut daarvan voor mede caravanners.

Wat mij bezig houdt zijn de plaatjes van verongelukte nieuwe caravans met stab en al.
Daarover ging mijn vraag.

Een stab wringt met grote kracht waardoor de combinatie stabieler wordt.

Maar: zit er mogelijk een addertje onder het gras?
Kan het ding ook kwaad in een enkele situatie?
Zoals bij veiligheidsgordels en airbags bijvoorbeeld?

Ik weet niets hoor.
Denk alleen maar hardop.


Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.


Laatst aangepast door benno coopman op Wo 03 Sep 2008 00:47; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 03 Sep 2008 00:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste Benno,
Ik beantwoord je vragen, méér niet!
Ook geef ik mijn mening over de werking van de stab bij mijn combinatie.
Naar mijn bescheiden mening is dat iets anders dan in gordijnen klimmen, of niet soms?

Je hebt het niet over het nut van een stab?
Kom nou toch Benno!
Je geeft voortdurend aan, waarom je er geen wilt! Wink
Je vreest rechtdoor te gaan na een bult of een bocht.
Je vreest schade aan dissel of auto.

Dat was wel niet je startvraag, maar gedurende de discussie kwam dat toch wel ferm bovendrijven, vind je niet?
Je stelt dezelfde vragen nu zelfs opnieuw, het schemert overal tussendoor!

En wat mijn ervaring met stabs betreft, kan ik je melden, dat ik er meer ervaren heb dan alleen mijn huidige Stabifix 4. Zelfs op mijn huidige caravan!
Terug naar boven
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Wo 03 Sep 2008 00:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Peter,

Ik lees mijn verhaaltje nog eens na en corrigeer.
Dat kon omdat er nog geen reactie was.
Ik verzend het en zie jouw reactie.

Magnana vervolg.

Welterusten.

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 03 Sep 2008 01:08    Onderwerp: Reageren met citaat

benno coopman schreef:


Maar: zit er mogelijk een addertje onder het gras?
Kan het ding ook kwaad in een enkele situatie?
Zoals bij veiligheidsgordels en airbags bijvoorbeeld?

Benno.


Peter schreef:
Van loctite-achtige situaties zul je met een goede stabilisator geen last hebben, behalve als het spiegelspekglad is, maar dan heb je geen zin om te rijden.


Dit lijkt me de enige adder, maar dat vroeg je al eerder en dit was daarop mijn antwoord.
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Wo 03 Sep 2008 01:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Benno,
Jouw reactie kan niet onbeantwoordt blijven.
Ik heb nu in 45 jaar en 250.000km met diverse caravans gereden met en zonder stabs.
mijn thema was: een stab. is comfortverhogend en kan ook- binnen grenzen - de veiligheid verhogen.
Zoek die grens voor jouw combinatie op, ga er ruim onder zitten en je rijdt veel prettiger.
Ik ben niet in de gordijnen geklommen, daar ben ik te oud voor, ik geef alleen mijn ervaring weer en daar is dit forum voor.
vriendelijk gegroet door,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Wo 03 Sep 2008 18:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Met belangstelling heb ik de discussie over 'addertjes onder het gras' of over het nut (keuze naar smaak) van een stabilisator gevolgd. Mag ik een ander element inbrengen of ben ik dan buiten de orde?
De stabilisator brengt een torsie over op de trekhaak en naar ik begreep niet zo weinig ook. Ik vraag mij af of dat een probleem kan zijn voor de bevestiging van de trekhaak. Mijn trekauto dateert van 1972 toen stabilisatoren nog niet in de mode waren. De toelaatbare kogeldruk is ook maar 50 kg wat in vergelijking met tegenwoordig ook al niet zo veel is (fietsen achterop helpen heel goed om deze te beperken Very Happy ) E.e.a. was tot nu toe reden voor mij om nog geen stabilisator aan te schaffen. Maar mogelijk zie ik beren waar ze niet zijn.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 03 Sep 2008 19:30    Onderwerp: Reageren met citaat

In de loop der jaren heb ik diverse trekhaken onder dito auto's aangebracht en zelfs voor de trekhaak van een eend kan die torsie geen kwaad. Die zitten allemaal errug goed vast!
Wel heb ik steeds de trekhaakbouten later nog eens nagetrokken en dit ook bij auto's laten doen waarop al een trekhaak zat toen ik ze kocht.

Wat je op een oude auto kan overkomen is een geschroefde kogel en dan is het duidelijk: geen stabilisator gebruiken, die op de kogel klemt!
Terug naar boven
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Wo 03 Sep 2008 23:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:

Ik heb nu in 45 jaar en 250.000km met diverse caravans gereden met en zonder stabs.
mijn thema was: een stab. is comfortverhogend en kan ook- binnen grenzen - de veiligheid verhogen.
Zoek die grens voor jouw combinatie op, ga er ruim onder zitten en je rijdt veel prettiger.
Johan


Hallo Johan,

Fijn dat je reageert.

Jij met je ervaring, andere praktijervaringen en de ADAC test die Lex in deze draad heeft geplaatst laten zien dat een stab uitstekend werk doet.

Jouw Stabifix doet het zefs nog beter dan de door de ADAC geteste Alko wees jouw praktijk uit.
In plaats van de 30% demping van de Alko in de Duitse test komt de Stabifix misschien wel op 35%.
Klaar. Goed apparaat schreef ik al eerder.
In jouw situatie zou ik hem direct kopen.

Maar dat betekent nog niet dat je geen vragen mag stellen.

Je schreef zelf dat je met je Extase zonder stab. 120 km. per uur kon rijden.
Met jouw Fendt van 1700 kg. en meer dan 5 mtr. opbouwlengte kun je hem niet missen.

De ADAC test zegt ook dat hoe langer de caravan, des te belangrijker de functie van de stab.

Jouw stab houdt bij 120 Nm. die enorme caravan redelijk in bedwang.

Echter, naast je op de camping staat een Opel Corsa met een caravan van beladen en al 800 à 900kg.
Er zit een stab op met misschien wel 130 Nm.
Wat betekent dat voor die combinatie.

Dat is wat in mijn hersenpan tekeer te gaat.

Groet´n

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 03 Sep 2008 23:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat betekent nog niet, Benno, dat je hier kunt doen alsof er geen antwoord op die vraag is gekomen.
In diverse bewoordingen heb je nu uitgelegd wat er in je kop spookt, vooral de Loctite-beeldspraak vond ik lekker duidelijk, maar je schijnt finaal over antwoorden heen te lezen.

Zit er mogelijk ook veel Loctite in je kop? Laughing
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Vr 05 Sep 2008 01:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Benno,
Ik snap de reaktie van Peter, en reageer maar op mijn manier.
Met een kleine lichte auto+ kleine caravan en stab, of zware auto en een joekel en stab; harder gaan rijden omdat de stab. dat mogelijk maakt; is onverstandig en link. Ga je over de kritische grens, zeker bergafwaarts, dan lig je eruit en alle spullen over de autobaan...............
Dus blijft mijn credo: Zoek de snelheid op waar de combinatie wat instabiel wordt, op de vlakke weg. Dat is een beetje afhankelijk van de wind. En ga daar ruim onder zitten. Dan loop je geen risico en dan werkt de stab comfortverhogend. En daar is ie voor bedoeld en niet om harder te kunnen rijden!
Ik denk ineens aan onze combinatie Renault 16 TX met Extase en een Brink Stabilisator, eind 70 er jaren, ik was nog jong, met 135 km/u bij Bapaume vals plat van de heuvel af en de combinatie ging 'kwispelen'.
Je schrikt je rot, stab er af en verkocht.
Benno, je kunt de grenzen opzoeken en zeggen, daar werkt het dus niet
Ik maak gebruik van het plus-effect van de stab.
viendelijke groet,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Vr 05 Sep 2008 21:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Johan,

Zoals ik hier al menigmaal heb aangegeven zie ik, helemaal in jouw geval, de grote voordelen van een stabilsator.
Zoals jij je grens opzoekt is helemaal correct.

Echter, ik zie foto's en hoor en lees vele verhalen over onverklaarbare ongelukken met combinaties.
Daarom dacht ik na over over effecten van de stab in vertikale richting.

Zie verder hierover mijn reactie op Peter.

Interessant is wel dat jij schrijft over een joekel van een stab met een zware auto en een gewone stab bij lichte auto.
Ik kijk het na en zie:

Alko heeft 2 stabs (ik beperk me even voor de duidelijkheid).
De AKS 1300 voor aanhangers tot 1360 kilo en de AKS 3004 voor aanhangers tot 3000 kilo. Aleen de tweede heeft 4 "remmen" waarvan 2 voor de vertikale demping.

Zie vervolg bij mijn reactie op het schrijven van Peter.

Groet'n,

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Vr 05 Sep 2008 21:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Peter,

Sorry hoor, maar ik zag geen antwoord op mijn vraag tot nu toe.
Wel heel interessant is jouw ervaring met je stab op zeer gladde bodem.
Je kreeg de combinatie bijn niet gestrekt c.q. geknakt.

Mijn vraag gaat over effecten van de stab in vertikale richting.
Je rijdt met je 4-stab over een bultje en hij knikt, vervolgens duurt het even voor de combinatie zich bijna volledig strekt.

Dus precies jouw ervaring horizontaal vertaald naar vertikaal.

Dan heeft het effect op de kogeldruk neem ik aan.
Dat is waar ik over brainstorm.

Interessant in dat opzicht is de gewichtsaanduiding van ALKO voor zijn stabs.
Zie mijn reactie hierboven op Johan.

Het lijkt erop dat zij gevaar zien in een 4-stab in combinatie met een lichte combinatie.


Ik zoek dat uit.

Groet'n,

Benno.

PS.
Jouw reactie op 2 september negeer ik.
Het gaat mij om de ongelukken die ik zie/hoor.
De enige reden dat ik geen stab heb is dat ik hem niet mis.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 05 Sep 2008 22:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij verticale demping heeft gladheid geen invloed op de werking.
Ook een lichte auto zal dan altijd goed terugkomen.
Ongelukken met caravans hebben naar ik meen te weten nooit iets te maken met ge gevolgen van het stabiliseren maar met het bewust of onbewust overschrijden van grenzen.

Stuurfouten en de gevolgen van schrik komen denkelijk het meeste voor.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 3 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.