"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Eventuele negatieve aspecten van een stabilisatie koppeling.
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Di 26 Aug 2008 01:05    Onderwerp: Eventuele negatieve aspecten van een stabilisatie koppeling. Reageren met citaat

Negatieve aspecten van een stabilisatorkoppeling?

Afgelopen voorjaar in Toscane stond ik naast Henk met zijn spiksplinternieuwe Kip.
Zij (de Kip) was zo nieuw omdat zijn vorige Kip van 8 maand oud overleed op weg van de stalling naar huis. €16.000 naar de kloten.
Henk zegt tegen mij: ik sta er met mijn neus bovenop toen de jongens van de stalling mijn hut aankoppelden.
Zelf draai ik na het aankoppelen altijd het neuswiel omhoog ter contrôle.
Maar ik vond dat het er prima uitzag. Die lui doen niet anders en zelf heb ik er nog een ruk aan gegeven. Alles o.k. Ook het pieletje stond op groen.
1200 meter verder lag de Kip op de kop in de sloot. Te vroeg afgekoppeld.


Een stabi belemmert een goed zicht op de aankoppeling denk ik.

Zelf heb ik een Albe koppeling. No nonsense. Pang! zegt het ding en de BIOD hangt.
Nog even met het handeltje flink naar links en rechts fröbelen en een blik aan de onderzijde werpen en rijden.

Stabies zijn ingeburgerd. Het moet erop.

Ik kom hierop omdat ik weer reportages zie van verongelukte combinaties.
Wel fietsen achterop, geen fietsen achterop, enz. enz.

Niemand heeft het over het klemmende effect van de stabi. En dus over het eventuele nadelige effect daarvan op de veiligheid van de combinatie.

Bij caravan dealer Pen in Haaksbergen hebben ze zo'n ding in een demonstratie-opstelling in de showroom.
Kogel, stabi, stang van één meter en trekken maar.
Onvoorstelbaar wat een kracht er nodig is om het ding in beweging te krijgen.

Ik ben hier bij vraag en antwoord. Bij het zien van verongelukte combinaties, links en rechts op het net, is mijn de vraag:

Weet iemand wat het effect is van zo'n stabi op bijvoorbeeld de kogelduk?
En dus op de stabiliteit van de combinatie in zijn geheel?


Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 26 Aug 2008 07:32    Onderwerp: Re: Eventuele negatieve aspecten van een stabilisatie koppel Reageren met citaat

benno coopman schreef:
Weet iemand wat het effect is van zo'n stabi op bijvoorbeeld de kogelduk? En dus op de stabiliteit van de combinatie in zijn geheel?

Ga naar http://www.caravanhandboek.nl en lees de stukken over 'Stabiliteit van het span' en over de 'Stabilisator'.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 26 Aug 2008 12:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Benno schreef:
Citaat:
Weet iemand wat het effect is van zo'n stabi op bijvoorbeeld de kogelduk?
En dus op de stabiliteit van de combinatie in zijn geheel?

Pff, ik ga even hardop mee denken.
Een auto rolt over de weg, die wil je tot stilstand brengen, dat kan je binnen 50cm. doen, daar heb je dan veel kracht voor nodig, je kan het ook proberen binnen drie mtr, dan heb je daar veel minder kracht voor nodig, maar de verrichte arbeid is in beide gevallen hetzelfde.
Zo zie ik het ook bij een stabilisator
Volgens mij neemt met een stabilisator met vertikale demping de kogeldruk, eigenlijk verkeerd woord, het is de kracht op de kogel, meer toe/af bij rijden over oneffenheden ,dan met géén stabilisator.
De neiging tot deinen wordt tegengewerkt, hierdoor wordt de afstand die de kogel zou willen afleggen verkort. Deze kortere afstand moet ergens gecompenseerd worden, dit gebeurt in de wrijvingsblokken.
Sad
Natuurlijk neemt de stabiliteit toe, daar zijn die dingen voor. Smile
Dit bericht zit tussen gascomfoor en watertank. Ga nu verder. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 26 Aug 2008 12:52    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
De neiging tot deinen wordt tegengewerkt, hierdoor wordt de afstand die de kogel zou willen afleggen verkort.

Verticale demping is alleen van toepassing bij de Stabifix- en de Winterhoff-koppeling. Dus niet bij de Alko's en Westfalia. De Aks 3004 pretendeert het, maar lijkt in de praktijk nauwelijks te werken.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Di 26 Aug 2008 23:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop schreef: Natuurlijk neemt de stabiliteit toe, daar zijn die dingen voor.

Ik betwijfel dat.
Ik denk dat de inzet van de markt is : comfortverhoging.
"Wees maar niet bang, de opbouw is wel 6 meter lang, maar standaard voorzien van nieuwste techniek. De allernieuwste stabi zit erop! Je merkt bijna niets van de bus die je inhaalt".
Zodat Madelijntje ook durft te rijden terwijl de man naast haar even een tukje doet.
En Madeleintje koopt de caravan.


Citaat:
Joop schreef: De neiging tot deinen wordt tegengewerkt, hierdoor wordt de afstand die de kogel zou willen afleggen verkort.


Mooier kun je het niet zeggen.
Dat is precies waarover ik zit na te denken.
Stel de wrijvingskracht van de stabi is 125 Nm.
Dan stopt dat ding dus daar. Met die kracht drukt of trekt hij de auto omlaag of omhoog na een bult of een kuil.
Bij een kritische combinatie in een netelige situatie (maar misschien ook bij een goede combinatie in een nog iets neteliger situatie) lig je dan in de berm in plaats van op het strand.

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 27 Aug 2008 10:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Joop schreef: Natuurlijk neemt de stabiliteit toe, daar zijn die dingen voor.

Ik betwijfel dat.

Je leest niets anders dan dat bij gebruik van een stabilisator de kritische snelheid toeneemt. Dus tot aan die snelheid is de stabiliteit toegenomen.
Of slingeren helemaal niet meer optreed , omdat de nieuwe kritische snelheid niet gereden wordt.



Citaat:
Joop schreef: De neiging tot deinen wordt tegengewerkt, hierdoor wordt de afstand die de kogel zou willen afleggen verkort.


Mooier kun je het niet zeggen.
Dat is precies waarover ik zit na te denken.
Stel de wrijvingskracht van de stabi is 125 Nm.
Dan stopt dat ding dus daar. Met die kracht drukt of trekt hij de auto omlaag of omhoog na een bult of een kuil.
Bij een kritische combinatie in een netelige situatie (maar misschien ook bij een goede combinatie in een nog iets neteliger situatie) lig je dan in de berm in plaats van op het strand

Benno, bovenstaande kan niet, de stabilisator kan nooit een auto omlaag of omhoogtrekken/drukken na een bult of kuil. Dat ding kan geen eigen leven leiden, en met 125Nm aan de achterkant vervelend gaan doen.
De stabilisator doe niets anders dan reageren op een beweging tussen dissel en kogel.
Je kan bij de caravan-handelaar dat demonstratie ding haast niet bewegen, je kan nu wel nagaan wat voor een kracht die dissel op de kogel uitoefent. Altijd groter dan wat de stabilisator kan doen, anders is het een starre verbinding geworden.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Wo 27 Aug 2008 13:28    Onderwerp: Reageren met citaat

quote]Joop schreef: De neiging tot deinen wordt tegengewerkt, hierdoor wordt de afstand die de kogel zou willen afleggen verkort.


Mooier kun je het niet zeggen.
Dat is precies waarover ik zit na te denken.
Stel de wrijvingskracht van de stabi is 125 Nm.
Dan stopt dat ding dus daar. Met die kracht drukt of trekt hij de auto omlaag of omhoog na een bult of een kuil.
Bij een kritische combinatie in een netelige situatie (maar misschien ook bij een goede combinatie in een nog iets neteliger situatie) lig je dan in de berm in plaats van op het strand[/quote]
Benno, bovenstaande kan niet, de stabilisator kan nooit een auto omlaag of omhoogtrekken/drukken na een bult of kuil.....

De stabilisator doe niets anders dan reageren op een beweging tussen dissel en kogel.
Je kan bij de caravan-handelaar dat demonstratie ding haast niet bewegen, je kan nu wel nagaan wat voor een kracht die dissel op de kogel uitoefent. Altijd groter dan wat de stabilisator kan doen, anders is het een starre verbinding geworden.

Mijn zienswijze Rolling Eyes trek een denkbeeldige cirkel met de knobbel als middelpunt evenwijdig aan de achterzijde van de auto; vector krachten in die cirkel naar boven/beneden/links/rechts optredend. Die krachten worden deels teniet gedaan door wrijving in de stabifix en omgezet in warmte. De kogeldruk, in stilstand gemeten, zal m.i. verhoogd worden cq verlaagd worden met de Nm krachten die al rijdend optreden. Zonder stabilisator zal de som van deze krachten hoger uitvallen en met stabilisator wordt het deinen minder. Ergo: beter met dan zonder.

Alle moderniteiten als ABS-ESP mogen dan de veiligheid en kritische snelheid verhogen, maar de winst hiervan is eindig. stabifix
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Wo 27 Aug 2008 20:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
De krachten worden omgezet in warmte.


Kun je na een lange rit naar de wintersport-camping uren buiten zitten naast de gloeiende kop.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Wo 27 Aug 2008 21:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop,

Ik moet mezelf even corrigeren.
Jij schreef: Natuurlijk neemt de stabiliteit toe, daar zijn die dingen voor.
Ik reageerde met: Ik betwijfel dat.

Welnu, wat ik betwijfel is de zinssnede: "daar zijn die dingen voor".

Ik vermoed dat de techneuten in eerste instantie een oplossing zochten voor de zijwindgevoeligheid van de dozen.

Als iedere caravan identiek zou zijn aan die van mij waren ze misschien nooit bedacht.
Fluitend weersta ik zorgeloos de zwaarste stormen. Echt waar.

Nu ga ik naar FC Twente kijken, ze gaan een achterstand van 2-0 tegen Arsenal wegwerken.

Gegroet,

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 27 Aug 2008 22:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Benno, ik kan je niet volgen, helaas. Sad
Wat is het verschil tussen;
Citaat:
Natuurlijk neemt de stabiliteit toe, daar zijn die dingen voor.

en:
Citaat:
Ik vermoed dat de techneuten in eerste instantie een oplossing zochten voor de zijwindgevoeligheid van de dozen.

Men wilde van de zijwindgevoeligheid van de "dozen" af.
Als je het voor elkaar krijgt dat de zijwindgevoeligheid drastisch afneemt, dan is de combinatie stabieler geworden.
Dus van onstabiel naar stabiel, dus stabiliteit toegenomen.
Dat jij zo'n ding niet nodig hebt, komt omdat de stabiliteit bij harde wind nog goed is, ik probeer dat met m'n stabilisator. Rolling Eyes
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Za 30 Aug 2008 22:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Joop,

Sorry dat ik een beetje laat reageer. Maar....
Een grote termopeen Confused ruit ging spontaan lekken.
Nieuwe ruit erin, maar vervolgens sta je tot je eigen verbijstering zowel binnen als buiten je huis opnieuw te schilderen.
En toen dat klaar was moest ik op bedevaart naar Kevelaer Very Happy .

Nu naar de koppeling.
Ik zie trouwens dat er een taalfout Embarassed zit in de aanhef.
Eventuele moet m.i. zijn: eventueel.

Terzake.

Het probleem van de zijwindgevoelgheid is goeddeels teniet gedaan door de stabi. Klaar. Mooi ding als je er geen misbruik van maakt ( harder rijden).

Mij ging het om de vertikale demping.
Je rijdt over een bult en de caravan maakt een hoek t.o.v. de auto.
Na de bult (of kuil) komt de combi niet helemaal terug in ruststand door de remmende werking van de koppeling. In casu: hij stopt bij 125 Nm.
Door kleinere bewegingen daarna zal hij zich meer strekken.
Het gaat mij om het vrij korte moment na de bult.

Lijkt mij kwetsbaar.

Groet'n,

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 30 Aug 2008 22:44    Onderwerp: Reageren met citaat

benno coopman schreef:
En toen dat klaar was moest ik op bedevaart naar Kevelaer Very Happy

Ik heb je niet ontdekt. Waarom heb je niet even gezwaaid? Wink
Wanneer vier jij je 25e bedevaart? Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Zo 31 Aug 2008 01:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Waarom heb je niet even gezwaaid.


Goeie vraag Lex.
Maar helaas geen kans.
Moest mijn vaandel stevig vasthouden van de bedevaartbaas.

Citaat:
Wanneer vier jij je 25e bedevaart?


Eergisteren Laughing .

Ik wens je een uiterst plezierige najaarsvakantie.
Ben zelf helaas niet op het WEEKEND.

Groet'n,

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 31 Aug 2008 10:05    Onderwerp: Reageren met citaat

benno coopman schreef:
Citaat:
Wanneer vier jij je 25e bedevaart?


Eergisteren Laughing .

Je was niet bij de jubilarissen op het podium.
Stil gevierd? Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
kees koster



Geregistreerd op: 12 Aug 2007
Berichten: 21
Woonplaats: swifterbant

BerichtGeplaatst: Zo 31 Aug 2008 20:14    Onderwerp: gebruik stabilisator kopeling Reageren met citaat

Ik gebruik het ding nooit. Ik vind het een toevoeging om inderdaad je kritische snelheid te verhogen, maar het is een hulpmiddel. Ik voel liever wat de caravan aan de haak doet, zodat ik kan reageren op het gedrag van de caravan. Ik heb zeker 10 jaar een caravan met een stabikoppeling, maar gebruik het niet. In het begin reed ik eerst een stuk zonder het in te schakelen om het effect van de caravan op de auto te voelen. Daarna ingeschakeld, maar vaak een onrustiger weggedrag geconstateerd. Tijdens de wintersport al helemaal niet gebruikt. Toen een caravan van totale lengte 7.26 meter, die beter/rustiger volgde zonder de stabilisator. Ik vind het een middel, wat voor mij niet bruikbaar is. een goede gewichtsverdeling tussen auto en caravan en een juiste belading vraagt geen hulpmiddel! Verder is de bandenspanning crusiaal.
Wat betreft het jubileum in Kevelaar: ik ga er regelmatig heen om de sfeer te proeven. Ik wist niet dat je m.b.t. het aantal bezoeken kunt jubileren. Het lijkt mij meer iets te maken te hebben met een gevoel van beleving.
_________________
Scout TLL 2003
leef het leven wat vrijer
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 1 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.