"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Eventuele negatieve aspecten van een stabilisatie koppeling.
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Za 06 Sep 2008 22:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is nog niet zo heel erg lang geleden, gemeten naar de geschiedenis der mensheid, dat iedereen zeker wist dat de aarde plat was en dat de zon er omheen draaide.

Tegen de gangbare stroom in denken door een handjevol mensen, die daardoor vaak grote problemen ondervonden, heeft ons gebracht waar we nu zijn.

Mijn beste vriend heeft een leidinggevende functie.
Hij is smoorverliefd op iedere werknemer die bij hem komt met kritische
vragen omtrent de doeltreffendheid van dit of dat.
Probeer er elke dag een pennalty in te schieten is zijn credo.

Peter, bijna iedereen hier is enthousiast over zijn stab.
Meestal terecht denk ik.

Maar daarom is het toch niet verkeerd om er eens een keer lekker kritisch naar te kijken? Onbevooroordeeld.
Zodat er heel misschien een beetje extra veiligheid onstaat?

Maar hoe dan ook, hier gebeurt weer eens iets.


Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.


Laatst aangepast door benno coopman op Zo 07 Sep 2008 21:59; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 07 Sep 2008 00:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Je moet goed lezen; ik had het niet over een joekel van een stab, maar over mijn caravan van 1700kg. En daar ga ik morgen weer mee op stap. Ik probeer jullie discussie dan te volgen via een nieuwe WiFi-usb stck met een 10db antenne op het dak. De camperaars doen dat dmv, wat heet, wardriving, ik hoop dat ze (gratis) WiFi hebben op de camping.
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Zo 07 Sep 2008 21:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Sorry Johan,

Ik had inderdaad gelezen dat het een joekel van een stab betrof.
Stom, maar achteraf behulpzaam in mijn brainstorm.
Ga beter mijn best doen en een afspraak maken met prinses Laurentien!

Trouwens 1700 kg.! Wat een gewicht zeg.
Wat weegt de Plechelmus? Very Happy

Veel plezier morgen. Hou het spul heel.
Als je digitale expiriment slaagt horen we van je hoop ik.

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 08 Sep 2008 00:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Benno Coopman schreef:
Bij het zien van verongelukte combinaties, links en rechts op het net, is mijn de vraag:

Weet iemand wat het effect is van zo'n stabi op bijvoorbeeld de kogelduk?
En dus op de stabiliteit van de combinatie in zijn geheel?


Het effect op de kogeldruk is tijdens het rijden niet merkbaar/voelbaar.

De stabilisator is gemaakt met het doel de stabiliteit van de combinatie te bevorderen en voldoet daar zeer redelijk tot goed aan, afhankelijk van merk en uitvoering.
Terug naar boven
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Ma 15 Sep 2008 09:49    Onderwerp: Reageren met citaat

kijk hier maar naar:

http://www.youtube.com/watch?v=s4MQEYe4_0Y
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Ma 15 Sep 2008 22:51    Onderwerp: Reageren met citaat

?
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Za 20 Sep 2008 13:35    Onderwerp: Re: Eventuele negatieve aspecten van een stabilisatie koppel Reageren met citaat

Deze stabi-feuilleton zet mij aan het denken.
Het (hier aangenomen) koppel van 125Nm is als ik het goed begrijp de grens waarbij de beweging van de combinatie stopt. Je blijft daarna een beetje geknikt rondrijden totdat kleinere oneffenheden de zaak weer strekken.
Het is vergelijkbaar met achteruitrijdend de handrem van de auto aantrekken. Die blijft met z'n kont omhoogstaan.

Na een korte analyse blijf ik soepel bij mijn jarenoude standpunt: die wrijvingsstabilisator is een paardemiddel.
Ik stel overigens met alle respect vast dat paardemiddelen in de praktijk vaak goede diensten bewijzen.

Maar als liefhebber van in de grond van de zaak simpele oplossingen houd ik het bij de kale, doch megalange dissel van mijn Biod 420. Die stabiliseert ook! Daar heb ik eens in de zoveel jaar een extra bedragje voor een veerboot voor over.

Bij gebrek aan die extra decimeters profielstaal zou ik een hydraulische oplossing prefereren. Daarvan wordt het effect geleidelijk minder naar mate het koppel de 0Nm nadert of eigenlijk naar mate de snelheid van de beweging afneemt. En dat gaat dan door tot 0,0Nm.
Wijlen mijn vader had zoiets in de jaren 70 al aan zijn Adria.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Ma 22 Sep 2008 22:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Hans,

In de feuilleton zoals jij het omschrijft hebben we het over 125 Nm.
Die dingen gaan echter met gemak tot over de 300Nm. en ik weet zeker, dat als je aan een willekeurig iemand vraagt "hoeveel Nm. zit er op dat ding van jou?" hij/zij je aankijkt alsof je knettergek bent.

In tests bewijzen bijvoorbeeld de Alko 2004/3004 en Winterhoff WS 3000 dat ze een geweldige dienst bewijzen m.b.t. stabiliteit, comfort en veiligheid. De Stabifix 4 is nog beter lees ik hier.

Allemaal goed. Is geen speld tussen te krijgen. Kopen!

Zo'n test wordt echter uitgevoerd met een goede, veilige combinatie en soms gedeeltelijk in het lab.
Maar dan zie je een plaatje van een SEAT Leon (zeg maar een Golf) met een joekel van een hut inclusief stab op de kop in de sloot liggen.
Rechte weg, zonnig weer, misschien een windstootje.
Voorbeelden van dergelijke ongelukken zie je veel.

Ik heb het hier al eerder gezegd, ik weet helemaal niets, maar dat soort dingen zetten mij aan het denken.
Misschien wordt een zeer kritische combinatie in een enkele situatie nog kritischer met een stab?
Of kan het zijn dat de kritische-combinatie-bestuurder op het weerbericht hoort: rukwinden! en denkt: ik heb Winterhoff! ??

Ik zocht het in de vertikale demping, maar aangezien veel verongelukte combi's voorzien zijn van ALKO met zijn geringe vertikale demping zet ik daar een vraagteken achter.
ALKO zelf zegt trouwens dat de druk (van 1,5 ton) gelijkmatig wordt verdeeld over 4 schijfjes.
Vroeger had je Hans Hugenholtz (?) de autotester, die met zij testwagen langs een windkanon reed om de zijwindgevoeligheid van het ding te testen.
Misschien moeten ze dat nu maar weer eens gaan doen met caravancombinaties (niet met een BIOD natuurlijk).

Even over de lange dissel. Heb ik gelukkig ook (minpunt: stallingping).
Die stabiliseert ook zeg jij.
Hoe komt dat?

Groet'n,
Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Di 23 Sep 2008 22:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat lees ik bij Caravantrekker.nl ?????? Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

Gebruik nooit een stab als de trekauto aan de lichte kant is.
Gaat de caravan toch slingeren, dan zijn de krachten zo groot dat er geen houden meer aan is
.

Tot nu toe never nooit iemand over gehoord.


Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 23 Sep 2008 22:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Een keer moet de eerste wezen.
Bevalt het een beetje, die eerste keer? Wink

Maar ik kan wel een redelijke reden verzinnen:
De meeste caravanners rijden met stevige trekkers, denken helemaal nooit na over lichte autootjes als trekauto.
Dientengevolge ook niet over een stab op de knobbel van een licht autootje.

Er nu voor het eerst over nadenkend, schiet me ook weer de situatie in hevige gladheid te binnen: In die situatie heeft een zware auto nog enig voordeel, zolang er langzaam gereden wordt, maar van een licht autootje kan ik me zo maar voorstellen, dat het na een bocht geknikt blijft staan, of zelfs niet de bocht om wil.

Daarbij ga ik uit van een andere stab dan een Stabifix, omdat die de enige is, die qua aanklemming aangepast kan worden op de combinatie.
Terug naar boven
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Do 25 Sep 2008 21:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Caroline,

Hebben jullie enig idee hoeveel druk er op jullie Stabifix staat?
En weet een gemiddelde Stabifix gebruiker hoe dat is te controleren?

Graag een reactie.

Groet'n,

Benno.

PS. Natuurlijk zijn reacties van iedere Stabifix gebruiker hierover welkom.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.


Laatst aangepast door benno coopman op Do 25 Sep 2008 21:42; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 25 Sep 2008 21:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
In vraag dat speciaal aan jou omdat jullie op mij overkomen als "normale" kampeerders die geen gereedschapskist van hier tot gunder bij zich hebben.

Ik ben dan wel niet Caroline, maar wil wel even reageren.
Benno,
Doe me een lol en lees je berichten nou eens goed door voordat het weg gaat.
Bovenstaande slaat toch nergens op. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Do 25 Sep 2008 21:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Oké Joop.

Bedankt en sorry.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 26 Sep 2008 13:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Mijn Stabifix is getest met behulp van een momentsleutel en in orde bevonden.
Terug naar boven
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Vr 26 Sep 2008 19:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter,

Weet jij wat de procedure is bij een onderhoudsbeurt?
Wordt een eventueel aanwezige stab getest op weerstand en weet een monteur van de hoed en de rand?
Bijvoorbeeld wat betreft de maat van de trekauto?

Het lijkt mij dat de Stabifix een enorm voordeel heeft t.o.v. niet verstelbare stabs.
Stel, je komt bij de caravanboer met je 420 en je trekt hem met een VW Polo. Dan moet je daar rekening mee houden bij de afstelling van de stab.
Ik zou er in dat geval vanuit gaan dat de monteur het niet weet en hem inseinen dat hij de stab af moet stellen op zeg 80 Nm.

Maar nu heb je dezelde combinatie met als stab een ALKO 3004.
Je laat voor de gein de weerstand meten. Die is 250 Nm.
Wat moet je dan?

Ik lees bij ALKO:
AKS 3004: Anpressdruck seitlich bis 330 Nm.
Pendel oder Nickbewegungen werden bereits im Ansatz wirkungsvoll unterdrückt.

Daar rij je dan heerlijk ontspannen op de Route National richting zuiden.
Je lacht om elke vrachtwagen, voelt niets, beetje gas erbij.
Plotseling 2 enorme zwiepers, hutje op zijn kant, Polo'tje met de kont omhoog.

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 4 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.