"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Bed bouwen / afbreken

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 07 Jul 2004 23:37    Onderwerp: Bed bouwen / afbreken Reageren met citaat

In de 400TL borg ik de dekbedden en kussens overdag op in een bankkast. Slapen deden we dwars, het bed besloeg 2/3 van de zitgroep.
Het bedopmaken betekende dan: dekbedden en kussens uit de bankkast, bed bouwen, hoeslaken om de ligkussens, dekbedden goed leggen.
En dan 's morgens de omgekeerde gang van zaken.
Beide handelingen een paar minuten werk.

Maar in de Excellent zijn de bedbanken kleiner en zijn de kussens onhandiger verdeeld, zodat je wat moeilijker in de bedbanken kunt komen.
Daarom hebben we naar een andere oplossing gezocht.
En die hebben we gevonden met hulp van Dick Extase.
We maken nu van de hele zitgroep een bed zodat we nu in de lengterichting liggen. We hebben een dun dekmatrasje gekocht bij Ikea, een Sultan Talliden van 1,40 bij 2 meter. Op het matrasje liggen de dekbedden. Het geheel is op te rollen tot een mooie compacte rol.
Bedopmaken is nu een fluitje van een cent: tafel laten zakken en kussens goed leggen, rol uitrollen en het bed is gereed. 's Morgens dekmatrasje en dekbedden oprollen, kussens op de plaats, tafel omhoog, klaar.
Ik ga dat in de 400TL ook zo doen.
Wie heeft er zo nog behoefte aan een vastbed? Wij niet

Hier is de rol, afgedekt met een fleece-dekentje. In de rol zitten het dekmatrasje en 2 slaapzakken.



Laughing
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Dick Extase



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 103
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Zo 01 Aug 2004 22:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex, het is ons nu ook in de praktijk prima bevallen om zo met het beddegoed om te gaan.
_________________
Janine & Dick, BIOD Extase 2L 1972.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Zo 22 Aug 2004 13:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste Lex,

ik heb altijd al gedacht dat je een 'dwarsligger' was en nu dan omgeturnd tot 'langslaper'. Ook wij zoeken naar een oplossing voor ons 400TL. Overigens hebben we bij Obelink in Winterswijk al een andere tafel gekocht. Iets smaller omdat wij tijdens de 'zitopbouw' steeds de tafel moesten verschuiven van links naar rechts of andersom om er een beetje langs te komen. De nieuwe tafel is iets smaller, maar heeft dan weer het nadeel dat hij niet als bedplank gebruikt kan worden. Het liefst willen wij de set zo aanpassen dat wij - klein van stuk - dwars kunnen slapen en dan kunnen ontbijten op de overgebleven twee zitplaatsen. Nogmaals, ik ben aan het puzzelen en tekenen. Zoals je weet heb ik in de afgelopen jaren, zowel met de 300TL en nu de 400TL gezocht naar ruimtewinners. Ik zal ook die binnenkort op foto zetten en in het forum deponeren zodat ook anderen er wat aan hebben. Dan nog een vraagje.

Wanneer het regent lekt de luifel- of voortentgeleider. Met andere woorden: regen sijpelt tussen de rail en de buitenwand naar beneden hetgeen ronduit hinderlijk is. Om nu de hele rail los te maken en opnieuw te bevestigen met nieuwe kit is mij een beetje (te)veel van het goede. Welke kit kan ik het best gebruiken om de rail aan de bovenzijde dusdanig in te kitten - na verwijderen van oude kitresten - dat dat sijpelende water normaal langs de rail wordt afgevoerd?

Bij voorbaat dank voor suggesties. Groetjes,

Cees
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 22 Aug 2004 13:50    Onderwerp: Reageren met citaat

C.M. van der Mast schreef:
ik heb altijd al gedacht dat je een 'dwarsligger' was en nu dan omgeturnd tot 'langslaper'. Ook wij zoeken naar een oplossing voor ons 400TL. Overigens hebben we bij Obelink in Winterswijk al een andere tafel gekocht. Iets smaller omdat wij tijdens de 'zitopbouw' steeds de tafel moesten verschuiven van links naar rechts of andersom om er een beetje langs te komen. De nieuwe tafel is iets smaller, maar heeft dan weer het nadeel dat hij niet als bedplank gebruikt kan worden. Het liefst willen wij de set zo aanpassen dat wij - klein van stuk - dwars kunnen slapen en dan kunnen ontbijten op de overgebleven twee zitplaatsen.
Wij hebben de tafel in 2 stukken gezaagd. Dat levert een kortere tafel, groot genoeg voor ons en zonder inschuifprobleem.

Citaat:

Wanneer het regent lekt de luifel- of voortentgeleider. Met andere woorden: regen sijpelt tussen de rail en de buitenwand naar beneden hetgeen ronduit hinderlijk is. Om nu de hele rail los te maken en opnieuw te bevestigen met nieuwe kit is mij een beetje (te)veel van het goede. Welke kit kan ik het best gebruiken om de rail aan de bovenzijde dusdanig in te kitten - na verwijderen van oude kitresten - dat dat sijpelende water normaal langs de rail wordt afgevoerd?
Je kunt daarvoor gerust de siliconenkitspuit pakken.
Het mooist blijft natuurlijk: even afnemen, dichtband eronder en weer vast poppen. Bij BIOD doen ze dat in een mum.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 22 Aug 2004 14:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Citaat:

Wanneer het regent lekt de luifel- of voortentgeleider. Met andere woorden: regen sijpelt tussen de rail en de buitenwand naar beneden hetgeen ronduit hinderlijk is. Om nu de hele rail los te maken en opnieuw te bevestigen met nieuwe kit is mij een beetje (te)veel van het goede. Welke kit kan ik het best gebruiken om de rail aan de bovenzijde dusdanig in te kitten - na verwijderen van oude kitresten - dat dat sijpelende water normaal langs de rail wordt afgevoerd?
Je kunt daarvoor gerust de siliconenkitspuit pakken.
Het mooist blijft natuurlijk: even afnemen, dichtband eronder en weer vast poppen. Bij BIOD doen ze dat in een mum.

Geen siliconenkit en geen dichtband...
Als je er voor kiest om de peesrail los te maken, kun je de oude kitresten verwijderen en dan de zaak opnieuw afkitten met Poly Max van Bison.
Dat losmaken is niet persé nodig, want je kan inderdaad ook gewoon langs de bovenkant van de rail kitten. Gebruik dan schilderstape om het netjes te houden!

Kijk voor de kit-info hier: http://www.bisonprof.nl/bisonprof/

Ik gebruik dat spul al heel lang voor zowat alle denkbare toepassingen waarvan het belangrijk is, dat het te kitten deel niet meer loskomt. Onderdelen die los moeten kunnen, zoals de breekbare oogjes voor je luifelliggers, kit je af met butyleenkit.

Geen siliconenkit, omdat bij eventueel schilderwerk geen enkele verfsoort meer op die plek hecht en dus ook niet op plekken waar je met je siliconenvingers de lak hebt aangeraakt.

Geen dichtband, omdat dit niet soepel genoeg is om bij buitentemperaturen te verwerken. Het is uitstekend spul bij binnenwerk...
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 22 Aug 2004 16:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Geen dichtband, omdat dit niet soepel genoeg is om bij buitentemperaturen te verwerken. Het is uitstekend spul bij binnenwerk...
Ik gebruik dat dichtband al jaren buiten tot volle tevredenheid.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 22 Aug 2004 18:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Peter schreef:
Geen dichtband, omdat dit niet soepel genoeg is om bij buitentemperaturen te verwerken. Het is uitstekend spul bij binnenwerk...
Ik gebruik dat dichtband al jaren buiten tot volle tevredenheid.


Dat lukt je alleen maar als je zeer verhit aan het klussen bent en jou kennende............ rotfl
Dat dichtband is eigenlijk al jaren achterhaald door heel wat kitsoorten en wordt alleen nog maar gebruikt door mensen en instellingen die geen vertrouwen hebben in kit. Het neemt alleen maar erg veel tijd... zz
Vroeger, omstreeks 1960, was er werkelijk niets beters op afdichtingsgebied dan Therostat-strip. Het is op heel wat manieren nagemaakt, tot eindelijk afdichtingskit werd uitgevonden. Sinds die tijd werk ik lekker snel met kitpatronen. Idea
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 22 Aug 2004 21:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Dat dichtband is eigenlijk al jaren achterhaald door heel wat kitsoorten en wordt alleen nog maar gebruikt door mensen en instellingen die geen vertrouwen hebben in kit.

Ik vraag me af of wij het over hetzelfde hebben. Wat ik bedoel, is dichtband, kit op basis van synthetische rubber, in de vorm van een band van 1 cm breed, 1 à 2 mm dik, op glad papier opgerold. Ik haal het bij de automaterialenhandel.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 23 Aug 2004 00:21    Onderwerp: Reageren met citaat

We hebben het over hetzelfde.
Dat soort materialenkennis is een deel van mijn oorspronkelijke vak, waarnaar ik geen heimwee meer heb, maar waarvan je de opgelopen wetenschappen niet zomaar wegpoetst Wink

Nog ff over dat band: Dat zat waarschijnlijk ook onder het profiel waarvan bij je 400 alle schroefgaten lekten, dus zo goed is het echt niet......
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 23 Aug 2004 07:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
We hebben het over hetzelfde.

Zoals dit bijvoorbeeld?
http://www.sika.nl/tds_sikalastomer_registered_831_nl.pdf
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 23 Aug 2004 19:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Peter schreef:
We hebben het over hetzelfde.

Zoals dit bijvoorbeeld?
http://www.sika.nl/tds_sikalastomer_registered_831_nl.pdf


Hé bah, de verwerkingstemperatuur is verbeterd! Smile Verder vraag ik me af, of dit de kwaliteit van dat Therostatstrip benadert of passeert, want dat was toch echt wel heel goed spul, maar daar kan ik nu niets van vinden. Straks zal ik wel ff echt zoeken...
Butyleenkit doet overigens ongeveer het zelfde, voor de caravan voldoende en vooral voordeliger..
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.