"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Biod extase 4L koelkast
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
guus born



Geregistreerd op: 11 Jul 2004
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Zo 11 Jul 2004 23:16    Onderwerp: Biod extase 4L koelkast Reageren met citaat

Het koelkastje in mijn extase is aan vervanging toe. Wie heeft ervaring met het vervangen van de electrolux koelkast. Op het eerste oog geen simpele klus. Wat is de goede volgorde zodat je kan zien hoe een en ander in elkaar zit.
Kan de koelkast vervangen worden door een standaard (inbouw) koelkast van een willekeurig merk met uiteraard de goede afmeting ?

Guus Born
Amstelveen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 11 Jul 2004 23:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat valt wel mee, denk ik.
Ik heb zelfs onlangs de koelkast uit mijn Excellent gehaald, schoongemaakt en weer terug gezet.
Mijn koelkast zit aan de zijkanten vastgeschroefd in het meubel.
Schroeven los draaien en dan de kast naar voren trekken.
Waarschijnlijk zit hij met een gasslang vast aan de gasleiding.
Gasslang los maken en bij herplaatsing vervangen door een nieuwe.
De gasafvoer komt vanzelf los.



Afhankelijk van wat er mis is met de koelkast is het mogelijk dat hij weer goed koelt als je hem eerst even op de kop zet en daarna weer in de normale stand tot rust laat komen.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 13 Jul 2004 17:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Nog een aanvulling: ik las dit bericht zo juist in de Engelse nieuwsgroep uk.rec.caravanning.

The turning the fridge upside down does the trick most times, because what happens is over time amonia crystals form in the pipes, this will especialy happen if you've run the fridge off level for some time, (the water can't get back into the bottom of the heat riser pipe, so it boils what little does get there, and this causes the amonia to crystalize)
If you get these crystals near the smaller pipes, they can partialy block the flow of the hydrogen.
So turning the fridge upside down for 24 hours allows the water/amonia solution to sit in parts that dont usually get a pure wet solution, and the crystals can be re-absorbed into the solution. 9 out of ten times this works.
i know of a few people who have bought fridges off ebay for 10 or 20 quid, because they were sold as non working, 24 hours upside down and they were working fine again.
Try it, as long as you are competent enough to take the fridge out your self, it'll cost you nothing but a few hours of your time.
I've got a thetford fridge in my motorhome i recently built, and their technical people recomend the 'leave upside down a day' method for most problems.. first thing i was told to do when i phoned up with a warrenty claim.. my gas thermostat wasn't working properly, once i described the fault they got me a new one and got it fitted asap.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
guus born



Geregistreerd op: 11 Jul 2004
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: Di 13 Jul 2004 22:20    Onderwerp: Koelkast Reageren met citaat

Lex,

Bedankt voor je spontane en uitgebreide reactie. Zeker de moeite waard om te proberen, immers mijn koelkastje is niet echt stuk maar werkt niet zo snel meer en moet in ieder geval op vol vermogen staan. Bovendien werkt de 12V omschakeling niet goed, althans hij werkt niet op de accu van de auto onder het rijden.

Weet jij soms hoe het zit met vervanging mocht de koelkast toch niet goed gaan werken. Kan je een "willekeurige" nieuwe koelkast inbouwen - van de goede afmeting uiteraard - die je bij wijze van spreken bij een witgoed zaak haalt ?

gr
Guus
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 13 Jul 2004 22:33    Onderwerp: Re: Koelkast Reageren met citaat

guus born schreef:
Bovendien werkt de 12V omschakeling niet goed, althans hij werkt niet op de accu van de auto onder het rijden.
Bij 12v uit de auto gaat er veel energie verloren door de lange draad en contacten. Kortom op 12v is de koeling altijd marginaal. Ik rij zelf altijd zonder koelkast op 12v. Als je zorgt dat hij goed koud is als je vertrekt, zul je versteld staan hoe koel hij nog is als je aankomt. Ik heb de 12v verbinding dan ook niet meer hersteld.
Citaat:
Weet jij soms hoe het zit met vervanging mocht de koelkast toch niet goed gaan werken. Kan je een "willekeurige" nieuwe koelkast inbouwen - van de goede afmeting uiteraard - die je bij wijze van spreken bij een witgoed zaak haalt ?
Ja, dat zou wel kunnen. Maar 'gewone' koelkasten zijn compressiekasten, die hebben een motor, maken dus herrie en werken alleen op 230v. Caravankoelkasten zijn zogenaamde absorptiekasten, zonder motor, geluidloos dus en werken op 230v, gas en 12v. Compressorkasten presteren beter.
Je kunt er http://www.caravanhandboek.nl eens op nalezen.

Trouwens, Bob heeft op het prikbord een koelkast te koop.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Di 13 Jul 2004 23:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik wil er graag ook nog even wat aan toevoegen!
Het is ook van belang dat de koelkast ( dus de caravan) recht staat!
Ik heb met onze Camper nog wel eens problemen gehad als deze ongunstig scheef stond. (stond deze een paar dagen later weer recht dan was het probleem weer verholpen)
In zeer warme omstandigheden (geen wind of heel warm land) geeft de koelkast juist als hij zo hard nodig is niet meer zijn volle koelcapaciteit.
Ik heb dit toen verholpen door er later achter het onderste rooster (buiten achter de koelkast bevinden zich 2 gelijke roosters) een heel klein 12 Volt ventilatortje (uit een oude computer) te plaatsen.
Deze schakel ik bij zeer warme omstandigheden in en de boter (of nog belangrijker het BIER!) blijft heerlijk koel.
Verklaring hiervoor is dat de warmte echt achter je koelkast blijft hangen en zelfs je aanrechtkastjes aan het opwarmen is!
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 13 Jul 2004 23:13    Onderwerp: Reageren met citaat

abel schreef:
Ik wil er graag ook nog even wat aan toevoegen!
Het is ook van belang dat de koelkast ( dus de caravan) recht staat!

In zeer warme omstandigheden (geen wind of heel warm land) geeft de koelkast juist als hij zo hard nodig is niet meer zijn volle koelcapaciteit.

Ik heb dit toen verholpen door er later achter het onderste rooster (buiten achter de koelkast bevinden zich 2 gelijke roosters) een heel klein 12 Volt ventilatortje (uit een oude computer) te plaatsen.


Het blijkt beter te zijn om de ventilator aan het bovenste rooster op te hangen om warme lucht af te zuigen. Daarmee wordt dan meteen door het lagere rooster verse lucht aangezogen.

Hierover is meer te vinden op www.caravanhandboek.nl ...

Dat van die waterpasse opstelling maakt zeker voor de oudere types veel verschil. De nieuwere types zijn niet meer zo gevoelig Wink
Terug naar boven
Dick Extase



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 103
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Zo 01 Aug 2004 23:12    Onderwerp: Reageren met citaat

De vorige eigenaar was enthousiast over de koeling van het koelkastje in onze Extase in de topkeuken. Wij niet. Geen wonder dacht ik want er zit geen enkele ventilatie openening aan de buitenzijde van de caravan. Dus een rooster onder en een rooster boven aangebracht aan de buitenzijde van de caravan. Wel achter de disselkast zodat er uiterlijk niets te zien is. Het hielp. Bij een proef thuis voor de deur liet het koelkastje van zijn beste kant zien. Een temperatuur van 1 graad en in het vriesvakje was het min 17 graden! Maar op onze kampeeradressen in het buitenland ging het mis. Twaalf graden lager wilde het niet. En ik had de koelast onderweg nog wel aangesloten op de auto-accu en op de camping met een de stekker in het stopkontakt gestoken... Proefondervindelijk ben ik er achter gekomen wat de beste methode is. Onder het rijden staat de koelkast uit. Mits je onderweg de koelkast niet te vaak en te lang open doet blijft de zeker 8 uur prima op temperatuur. Eenmaal aangekomen op de camping laat ik de koelkast een half uur met rust zodat de koelvloeistof kan zakken en zich verzamelen op het laagste punt. Dit punt wordt verwarmd wanneer ik de koelkast aan zet. Nu al het koelvloeistof bij elkaar is ontstaat er een prima gelijkmatige stroming en koelt de koelkast als ik niet oppas tot onder het vriespunt(!). Ik weet niet of alle koelkasten zo goed functioneren maar bij mij werkt het prima.
Ook ik heb gehoord dat een keer per jaar de koelkast 48 uur omkeren de gebruiksduur ten goede komt.
_________________
Janine & Dick, BIOD Extase 2L 1972.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 13 Aug 2004 22:27    Onderwerp: Reageren met citaat

In mijn vakantie heb ik onze koelkast moeten vervangen, omdat er geen millimeter tempverlaging meer uitkwam.
Alle gekende truken uitgehaald met kantelen, twee ventilatortjes, maar nee, de laagste temp was 23 graden Sad

Op internet is terug te vinden, welke koelkast de vervanger van je huidige is. Ik had daar geen weet van en kocht er een, die me wel goed en passend leek. Ik heb me werkleijk drie slagen in de rondte gewerkt om het hele zootje passend te krijgen, waarbij het slopen van een deel van de wielkastomtimmering een peuleschil was.

Zoek je dus eerst liever klem op alle sites van Dometic naar vervangende typenummers, vóór je net zo als ik zowat een volle dag bezig bent met het aanpassen van je caravan aan de koelkast!

Overigens bleek in dat ding geen 230 Volt-element te zitten en bleek er duidelijk mee te zijn geklooid, maar dat is door de leverancier, A2-Campeercentrum in Maastricht, bijzonder snel in orde gemaakt. Het is, dat die zaak wat bij me uit de buurt ligt, anders werden zij mooi mijn vaste adres voor alle technische zaken! Perfecte service!
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 13 Aug 2004 23:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Lijst van vervangende koelkasten:
http://www.dometic.nl/node1522.asp

Peter, vreemd verhaal: een koelkast zonder 230 element?
Van Vinkenslag misschien? Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 14 Aug 2004 00:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Die kast stond al een tijdje in de winkel, in de loop van de tijd was er door deze en gene wel eens iets aan gefrunnikt... Wink
Terug naar boven
freek



Geregistreerd op: 09 Nov 2004
Berichten: 45
Woonplaats: uden

BerichtGeplaatst: Di 16 Nov 2004 23:32    Onderwerp: Reageren met citaat

zoals jullie weten hebben wij een extase 2L op de kop getikt.
maar er zit geen koelkast in.
nu zie ik op div. foto's dat de koelkast is ingebouwd onder de spoelbak.(kopkeuken)
wat is het standaard type en welke vervanger kan ik daar plaatsen?
_________________
extase 2L bezitter
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 17 Nov 2004 00:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Je kunt het beste goed opmeten welke maat je kwijt kunt, daarbij ook rekening houdend met een eventuele wielkast of sterke ronding vanuit de vloer.
De diepte van de KK is ook belangrijk, er zijn verschillende dieptes in de handel.
Als er nog geen KK in heeft gezeten, kun je overwegen om het onderste rooster weg te laten en in plaats daarvan een rooster door de vloer te maken. Dat is al uitvoerbaar door een aantal gaten daar aan te brengen en die af te dekken met horrengaas. Persoonlijk vind ik alleen een bovenrooster beter staan bij sterk geronde caravans...

Veel plezier!
Terug naar boven
freek



Geregistreerd op: 09 Nov 2004
Berichten: 45
Woonplaats: uden

BerichtGeplaatst: Wo 17 Nov 2004 00:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter ik heb een kopkeuken dus de roosters komen in de dissel bak uit
_________________
extase 2L bezitter
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 17 Nov 2004 00:22    Onderwerp: Reageren met citaat

freek schreef:
Peter ik heb een kopkeuken dus de roosters komen in de dissel bak uit


Das lastig, want een goede werking van een absorptiekoelkast is alleen maar optimaal bij een goede ventilatie van het systeem.
Gekke vraag: Kan de kk in een andere kast en de kachel onder het aanrecht? Als je aan de kachel een rondblazer hangt, heb je geen last van stralingshitte bij het aanrecht én een betere verdeling van de warmte...
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.