"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Capaciteit van stekkers en kabels

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 07 Mrt 2009 15:11    Onderwerp: Capaciteit van stekkers en kabels Reageren met citaat

Ik heb een CEE-contrastekker gehaald en daar een stukje snoer aangezet.
Aan de andere zijde van dat snoertje moet tzt een geschikte stekker komen om prik te kunnen afnemen op campings in Noord-Amerika.
Nu staat er bijvoorbeeld op de contrastekker: 16A - 6h, 200 - 250V~
Dat zou betekenen dat hij niet goed zou zijn voor 110V.
Maar zolang de stroom niet boven de 16A komt, zie ik niet in waarom hij niet met 110V gebruikt zou mogen worden.
Heb ik het mis? Zo ja, waarom?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 07 Mrt 2009 15:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Je hebt het niet mis.
De stekker is zodanig geconstrueerd dat het bij "normaal' gebruik veilig is voor 220V, dus helemaal voor 110V.
Maar dat weet je wel. Smile
Ze hebben alleen 60 Hertz in Amerika dacht ik, maar dat maakt voor bovenstaande niks uit.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 07 Mrt 2009 15:25    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Je hebt het niet mis.
De stekker is zodanig geconstrueerd dat het bij "normaal' gebruik veilig is voor 220V, dus helemaal voor 110V.
Maar dat weet je wel. Smile
Ze hebben alleen 60 Hertz in Amerika dacht ik, maar dat maakt voor bovenstaande niks uit.

Waarom zetten ze er dan niet op: 0 - 250V ?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 07 Mrt 2009 15:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Waarom zetten ze er dan niet op: 0 - 250V ?

Levensgevaarlijk.
Dan zit je te pielen in je caravan met je 12V, blijkt dat je met 220V bezig bent. Andere voltages andere apparatuur.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 07 Mrt 2009 16:23    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Citaat:
Waarom zetten ze er dan niet op: 0 - 250V ?

Levensgevaarlijk.
Dan zit je te pielen in je caravan met je 12V, blijkt dat je met 220V bezig bent. Andere voltages andere apparatuur.

Dat lijkt me niet ter zake in dit geval. De plakker die er op zit, lijkt een soort keurmerk. Afgaande op de stikker mag deze dan niet gebruikt worden voor 110V-gebruik.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 07 Mrt 2009 16:36    Onderwerp: Reageren met citaat

In de vijftiger jaren hadden we 220V en 110V in Nederland.
Ik dacht niet dat we daar aparte stekkertjes voor hadden.
Haal die stikker er af en probleem is opgelost. Smile
Alle fabrikanten dekken zich in tegen gebruik waar het niet geschikt voor is, dus 220V voor 12V, noem maar wat.
Dat die contra-stekker meegaat naar Amerika, so what?
Je gaat toch niet alle apparatuur in je caravan veranderen, om een Amerikaanse waterkoker aan de praat te krijgen?
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Ben



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 33
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Za 07 Mrt 2009 18:25    Onderwerp: Reageren met citaat

De notatie 220V heeft dacht ik alleen te maken met de doorslagspanning van de isolatie. De dikte van de stiften bepalen de maximale stroom, in dit geval 16 A.
_________________
BIOD 300L bj 1981
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 07 Mrt 2009 19:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Het heeft blijkbaar met een standaard te maken (reactie in nl.reizen.caravan).
Zie: http://www.hatenboer.com/index.jsp?pageId=69&nodeId=25
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 08 Mrt 2009 00:28    Onderwerp: Reageren met citaat

En wat doe je nu?
Misschien overbodig, maar je electrische wekker, zonder batterijen, loopt in Amerika sneller, of alles wat een motortje heeft is omschakelbaar voor 50/60 Hertz. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 08 Mrt 2009 08:05    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
En wat doe je nu?
Misschien overbodig, maar je electrische wekker, zonder batterijen, loopt in Amerika sneller, of alles wat een motortje heeft is omschakelbaar voor 50/60 Hertz. Smile

Hoe bedoel je?
Ik ga mijn eigen snoeren gebruiken om aan te sluiten op 110V.
Binnen zet ik tussen het punt waar de stroom binnenkomt en de aardlekschakelaar een 1500W-omvormer. En dan heb ik 230/220V binnen.
http://www.220-electronics.com/Transformers/trans/twowaytrans.htm
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
bleekie



Geregistreerd op: 12 Jul 2005
Berichten: 62
Woonplaats: Vinkeveen

BerichtGeplaatst: Zo 08 Mrt 2009 13:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex,

Deze step up/down transformer verhoogt/verlaagt alleen de aangeboden spanning voor je. Gezien de afmetingen zou ik zeggen dat deze trafo geen gescheiden wikkelingen heeft. De blauwe CEE stekker die je nu gekocht hebt en waarschijnlijk een contrastekker is goed genoeg voor 110 V max 16 A. Wat Joop Brand bedoelt is dit, je dient er ernstig rekening mee moet houden dat alle apparaten die gebruik maken van de 50Hz van onze spanning, klokken enz. harder of zelf niet meer kunnen functioneren op de in de US gebruikte 60 Hz. Als je nog de orginele gelijkrichter in de caravan hebt zou deze wel eens flink kunnen gaan brommen. Als je weinig gebruik denkt te maken van 220 V in de caravan dan zou ik kijkend naar alleen al het gewicht van de transformator kiezen voor een gelijkrichter die werkt op 110 V. En voor die zaken die toch 220V behoeven een omvormer 12V/230V meenemen. Voor de zekerheid zou ik een copie van de uurstanden van de CEE stekkers meenemen naar de US.
_________________
Biod 420THL voortgetrokken door een Seat Alhambra 20VT
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 08 Mrt 2009 13:26    Onderwerp: Reageren met citaat

bleekie schreef:
Lex,

Deze step up/down transformer verhoogt/verlaagt alleen de aangeboden spanning voor je. Gezien de afmetingen zou ik zeggen dat deze trafo geen gescheiden wikkelingen heeft. De blauwe CEE stekker die je nu gekocht hebt en waarschijnlijk een contrastekker is goed genoeg voor 110 V max 16 A. Wat Joop Brand bedoelt is dit, je dient er ernstig rekening mee moet houden dat alle apparaten die gebruik maken van de 50Hz van onze spanning, klokken enz. harder of zelf niet meer kunnen functioneren op de in de US gebruikte 60 Hz. Als je nog de orginele gelijkrichter in de caravan hebt zou deze wel eens flink kunnen gaan brommen. Als je weinig gebruik denkt te maken van 220 V in de caravan dan zou ik kijkend naar alleen al het gewicht van de transformator kiezen voor een gelijkrichter die werkt op 110 V. En voor die zaken die toch 220V behoeven een omvormer 12V/230V meenemen. Voor de zekerheid zou ik een copie van de uurstanden van de CEE stekkers meenemen naar de US.

Ik heb geen apparaten die de problemen opleveren met 60 Hz.
Als de gelijkrichter erg gaat brommen, schakel ik hem uit en gaat de 12V met de accu. Die ligt permanent aan de lader.
De omvormer heb ik al gekocht, die staat klaar in de VS.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.