Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Hans Plantinga
Geregistreerd op: 20 Okt 2004 Berichten: 181 Woonplaats: Heteren
|
Geplaatst: Za 07 Mrt 2009 02:04 Onderwerp: Koeling remmen |
|
|
Vorig jaar heb ik de remmen van mijn Albino 420TL laten reviseren.
Na een kilometer of 25.000 waren de remvoeringen verglaasd en braken er stukjes af.
De oorzaak zit volgens mij in de hoge temperatuur van de remvoeringen tijdens lange afdalingen.
Brainstormend zie ik de volgende oplossingen:
- grotere trommelremmen of schijfremmen
(is er iets passends of wordt dat een andere as?)
- waterkoeling
(trommels bevochtigen bij hoge temperatuur, bijvoorbeeld met een
ruitensproeiertje)
- extra koeloppervlak creëren.
(aluminium "vinnen" op de remtrommels klemmen)
- andere, betere remvoeringen
(als die er zijn)
- .....
Wie heeft een simpele oplossing?
Hoge alpenpassen mijden is geen optie. Ik kan het niet laten! _________________ Hans
Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Za 07 Mrt 2009 12:30 Onderwerp: |
|
|
Verglaasde remmen worden veroorzaakt door "te lief" remmen.
Dus ook door een ietwat slepende caravanrem in een afdaling.
Vaker wat steviger remmen is een hele goede optie om van de verglazing af te komen. |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Za 07 Mrt 2009 14:50 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | - waterkoeling
(trommels bevochtigen bij hoge temperatuur, bijvoorbeeld met een
ruitensproeiertje) |
Daar is veel meer water voor nodig, helaas.
Je moet voor de gein eens aan je remschijven, aan de voorkant, voelen hoe warm ze zijn na het ritje naar de supermarkt.
Waarschijnlijk zeg je : "AU ". _________________ Joop, helaas zonder Biod
Laatst aangepast door joop brand op Za 07 Mrt 2009 14:59; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Za 07 Mrt 2009 14:55 Onderwerp: Re: Koeling remmen |
|
|
Hans Plantinga schreef: | Wie heeft een simpele oplossing? |
Die is er niet voor dit systeem. Elektrische rem, dat is de oplossing.
2 maatregelen die wel helpen, maar onveiligheid vergroten:
1 breng een voorziening aan die het indrukken van de demper blokkeert,
2 monteer een demper die een hogere druk nodig heeft voordat hij in werking treedt.
Er zijn een paar systemen op de markt die zouden kunnen helpen, maar echt enthousiaste verhalen heb ik er niet over gelezen. Kijk bij www.caravantrekker.nl/algemeen/adrem.php _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 08 Mrt 2009 13:30 Onderwerp: |
|
|
Gewoon voortaan wat stugger remmen dus... |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|