"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Een alternatieve oplossing voor het reservewiel

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 15 Jul 2004 18:06    Onderwerp: Een alternatieve oplossing voor het reservewiel Reageren met citaat

Vond van de winter dat ik wat met de vrije tijd moest doen.
Het reservewiel achterop de caravan heeft wel wat. Zodoende maar een kap gemaakt. Je staat versteld van de "kenners"op de camping. O, dat is een optie, en meer van die ongein.

_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Ma 22 Nov 2004 21:08; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 16 Jul 2004 20:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Het was een alles of niks klus. Kon ook een vissenkom worden.
De foto is de tweede, verbeterde, uitvoering.
Bij de eerst uitvoering draaide de vorm rondom de buitenkant van de ronde horizontale schaal. Maar daar zat teveel speling in, was wel goed voor het ruwe voorbereidende werk.
Begonnen met ik dacht roodband (gekregen). Die roodband is vrij grof.
Onder die schraper van dat open schuurlinnen van de Gamma gedaan,
gewoon met de hand vast gehouden, zodat de hogere vlakken weg gehaald konden worden. Daarna over gegaan op Albastine, dat spul is veel fijner.
En toen ben ik finaal de fout in gegaan!! (Bleek later.)
Hoe kan je zien dat de vorm egaal is, en alle rondingen zo perfect mogelijk? Door het te laten glimmen.
Dus de vorm met glansverf geschilderd.
Weer bijgewerkt, geschilderd enz.
Totdat ik dacht, zo vind ik het wel genoeg.
Witte gelcoat erin, daarna polyester en glasmat.
En toen wilde de kap niet uit de mal lossen, was daar intussen voor gewaarschuwd, de gelcoat was vast gaan zitten aan de nog verse verf.
De mal met een hamer kapot geslagen, en de kap kwam er prima uit.
Nu had ik die kap 4cm. smaller gemaakt dan het wiel, het was de bedoeling dat het wiel in de caravan zou vallen. Nou, dat vond ik teveel werk, ik kan nu nog altijd terug, kwestie van vier gaten dicht polyesteren.
Dus de kap moest dieper worden. Heb me eigen suf zitten piekeren hoe dat op te lossen. Totdat ik op m'n werk een lamel van de zonwering op de grond zag liggen. Die lamel rondom de kap gebonden, met afplakband in vorm gehouden en verder gepolyesterd. Op die gladde lamel houdt geen polyester. Beetje bijgeschuurd en voila, schilderen, klaar.
Hoe zit nu de kap vast? Interesse! Geef maar een gil
joop

_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Za 29 Jul 2006 10:01; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 18 Jul 2004 10:55    Onderwerp: Reageren met citaat

>> Een heel klein lampje dat onder de caravan de opstap een beetje verlicht kan misschien een doodsmak voorkomen. <<

Dat is met de huidige tuinlampjes van de Praxis helemaal geen probleem meer. Die dingen werken op zonnecellen en geven net een mooie voetverlichting. Het enige nadeel is, dat je ze, bij gebruik van een luifel, steeds moet verplaatsen om op te laden.

Een andere optie is een LED-lampje van bijvoorbeeld PETZL. Die dingen hebben een brandduur van 130 uur, zijn spatwaterdicht en geven ruim voldoende licht.

Maar vorig jaar heb ik ook nog iets anders gezien: Led verlichting boven de deur, die absoluut niet storend is, maar wél aangeeft waar je caravan staat en waar het opstapje zich bevindt. Lex, dat ding zat tijdens het herfstkampje op de caravan van Ronald, misschien is het merkgebonden?

Ik ben er al een tijdje naar op zoek, want ik ben niet zo gek op het stroomverbruik van de standaard tentverichting.

Voor electronici is dit alles natuurlijk simpel te maken, zéker, als je net zo goed kunt polyestheren als Joop, want dan kun je meteen ook de behuizing naar je eigen zin bouwen.....
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 18 Jul 2004 12:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Ik ben er al een tijdje naar op zoek, want ik ben niet zo gek op het stroomverbruik van de standaard tentverichting.
Is dit wat voor je?
http://www.solorb.com/elect/solarcirc/
Kijk bij: Seven Component Regulated LED Lamp
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 18 Jul 2004 12:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Helaas, die bedoel ik niet.. Smile
Maar op die site is voor Joop wel iets bruikbaars te vinden, hij knutselt op dat gebied stukken beter dan ik...

Als je naar de caravan van Ronald kijkt, zie je een vrij plat kapje boven de deur. Jammer genoeg kon ik op de fotoos van het kampje het merk van zijn caravan niet zien. Als ik dat merk eenmaal weet, is het makkelijker verder zoeken.
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 18 Jul 2004 13:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Helaas, die bedoel ik niet.. Smile
Dat weet ik.
Maar zelfs jij kan van die 7 onderdeeltjes en een jampotje een goedkoop lampje maken. applaus

De caravan van Ronald is een TEC.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 18 Jul 2004 14:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Peter schreef:
Helaas, die bedoel ik niet.. Smile
Dat weet ik.
Maar zelfs jij kan van die 7 onderdeeltjes en een jampotje een goedkoop lampje maken. applaus

De caravan van Ronald is een TEC.


Dank! En verder heb je toch wel een té hoge hoed van me op... Wink

Met hout kan ik alles, maar zodra er snoertjes aan zitten wordt het al moeilijk! indewar
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 18 Jul 2004 20:13    Onderwerp: Reageren met citaat

De ophanging.
Plaat roestvast staal waar 5 bussen met inwendige draad zijn opgelast.
Een centrale bus voor fixeren wiel en waar de draadstang van de kap doorheen gaat. Plaat zit vast met 4 slotbouten
Aan de buitenkant van de kap zit een ronde plaat daar zit de draadstang aan gelast, aan de binnenkant ook een ronde plaat die vast geschroefd is aan de buitenkant.



Wieltje:



Resultaat binnen.
Aan de achterwand ter breedte van de ruimte tussen de banken een plaat multiplex aangebracht, bevestigd boven, aan de lat die horizontaal onder het raam loopt, en onder, met twee hoekijzers aan een versteviging tussen de banken.
Wat je nu ziet is het draadeind van de kap waar een moer op zit, voor de zekerheid nog een splitpennetje aangebracht.


_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 18 Jul 2004 22:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Peter schreef:
Ik ben er al een tijdje naar op zoek, want ik ben niet zo gek op het stroomverbruik van de standaard tentverichting.
Is dit wat voor je?
http://www.solorb.com/elect/solarcirc/
Kijk bij: Seven Component Regulated LED Lamp


Al brainstormend hebben we de oplossing gevonden: Ik had nog een oud 3e remlicht in de schuur liggen met 42 LEDjes.
Al die rooie dingen worden voor een prikkie vervangen door groene en zodra klaar, monteer ik het waarschijnlijk boven de deur, maar een plek aan de onderkant van de vloer is ook een optie, misschien maak ik zelfs wel een gleuf in de skirt...

Ik kampeer nogal eens op volledig onverlichte plekken en soms zoek ik me rot naar m'n caravan, vooral bij nieuwe maan. Dat vooral is mijn motivatie om op de een of andere manier een laagverbruikslampje aan te brengen, zodat ik het al in de middag kan aanzetten.
De tweede gedachte is gelijk aan die van Joop: vanuit het licht van de caravan zie je vaak het opstapje niet staan. Dus Joop schudde me meteen wakker met zijn tussenstap over dat opstapje Smile
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 19 Jul 2004 16:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter, Lex,
Bedankt voor het mee denken, weet nu welke richting ik op moet zoeken.
Het zal wel een ledje worden onder de caravan. i.v.m wegwerken draden en lampje zelf.
joop
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dick Extase



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 103
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Zo 01 Aug 2004 22:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Misschien is een kant en klare led-fiets-koplamp op batterijen een oplossing wanneer je niet op het electriciteitnet aangesloten zit.
Zit je dat wel dan zou ik het zelf als volgt oplossen:
Onder mijn caravan, vlak bij het opstapje, steek ik dubbele wandkontaktdoos op spies in de grond (voor 5 euro te koop bij Gamma) en sluit deze aan op mijn buitenstopkontakt van de caravan. In een van de wandcontactdozen steek ik een kinderbedlampje met lichtsensor. Het zwakke licht gaat vanzelf aan wanneer het donker wordt en weer uit wanneer het licht wordt. Dergelijke lampjes zijn eveneens te koop bij de Gamma.
_________________
Janine & Dick, BIOD Extase 2L 1972.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Dick Extase



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 103
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Zo 01 Aug 2004 22:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop, ik vind jouw oplossing voor het reserve wiel werkelijk schitterend. Lang heb ik dezelfde plaats in mijn hoofd voor het reserve wiel gehad, maar dan met een hoes. Maar achter op een Extase is weinig plaats voor een reserve wiel zodat deze uiteindelijk belandde in de kofferbak van de auto die toch leeg was omdat we vol verbazing al onze bagage kwijt konden in de caravan. Wat een ruimte! Ik heb het reserve wiel onder de caravan vandaan gehaald omdat deze bij drempels over de grond sleept. Dit heeft te maken met de stand van de caravan achter de auto. Eigenlijk staat de trekhaak te hoog op de auto maar daar verander je niets aan. Ik zag een oplossing bij een andere caravan. Hier was een verhoging gelast tussen het frame en de dissel. Misschien iets voor volgend jaar. Maar ik heb ook gemerkt dat het achterover kantelen van de caravan een gunstig gevolg heeft voor de kogeldruk en dat is zeer welkom bij een caravan met kopkeuken en een grote kledingkast voor de as. In ieder geval was de hele combinatie stabiel tot 120 km/uur.
Toch vind ik jouw oplossing Joop stoer en avontuurlijk staan. Ik ben jaloers!
_________________
Janine & Dick, BIOD Extase 2L 1972.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 02 Aug 2004 17:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Dick,
Bedankt voor het compliment. Smile
Eigenlijk had ik hetzelfde probleem met dat reservewiel onder de caravan.
Het kwam niet tegen drempels aan of zo, maar de caravan zou van de kogel af moeten om het te verwijderen.
Over dat lassen van een tussenstuk op je dissel. Ik zou daar maar goed naar informeren, wil je niet ongerust maken , maar volgens mij mag dat niet. Ouderwets dat ding vast bouten, lijkt mij.
joop
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 13 Aug 2004 22:10    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Peter, Lex,
Bedankt voor het mee denken, weet nu welke richting ik op moet zoeken.
Het zal wel een ledje worden onder de caravan. i.v.m wegwerken draden en lampje zelf.
joop


Het geval met de vele ledjes werkt goed: licht op de plek waar ik het wil hebben, zonder dat het stoort.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 12 Okt 2004 11:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik was met het verlichtingsverhaal een beetje 'off topic" gegaan, maar wil het van mijn kant even afronden.
Bij Blokker hadden ze een tuinlampje met zonnecel voor zeven euro nog wat. Het electrisch gedeelte en het ledje eruit gesloopt. Het ledje aan een lang snoer gesoldeerd en in de onderkant van een ballpoint gefriemeld.
Het ledje werkt nu enigszins als een zaklampje, net genoeg om het opstapje te verlichten. Het zonnecelletje komt aan de voorkant van de caravan tussen de dissel.
gegroet, joop brand
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.