"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

klusser gezocht
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mous



Geregistreerd op: 13 Apr 2009
Berichten: 3
Woonplaats: eindhoven

BerichtGeplaatst: Ma 13 Apr 2009 23:35    Onderwerp: klusser gezocht Reageren met citaat

Hallo allemaal,

wij zijn van plan een biod expert te kopen, maar hebben 2 linkerhanden.
de caravan moet helemaal gerestaureerd worden!
wie heeft ervaring en tijd om deze klus voor ons tegen een redelijke vergoeding op te pakken.
graag een snelle reactie ivm met aankoop caravan.

met vriendelijke groet, mous yuen

Ik heb even je andere twee (identieke) berichten verwijderd (Frank).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Do 16 Apr 2009 08:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik denk dat je meer geluk hebt bij marcar Wink .
Op hun site staat ook een restauratie beschreven
van een expert.
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
BigF



Geregistreerd op: 25 Mei 2008
Berichten: 47
Woonplaats: Roden

BerichtGeplaatst: Vr 17 Apr 2009 00:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Mous.

Over de aankoop van een Expert niet te lang nadenken. Als je een goede plek hebt om hem neer te zetten (dus niet de parkeerplek van de buurman): gewoon kopen.
M.b.t. het renoveren/restaureren geldt dan gewoon de stelregel: komt tijd komt raad.
Het wezenlijke onderdeel van de caravan (de polyester schaal) rot niet echt snel en valt ook niet zo gauw uit elkaar. (er vallen echter wel na verloop van tijd zowel binnen als buiten wel dingen af)
We hebben zelf vorig jaar juni een Expert gekocht die de afgelopen 20 jaar onder een kastagneboom had gestaan. Achteraf niet de meest ideale plek voor het stallen van een Biod.
Allereerst op zoek om gegevens voor de RDW bij elkaar te krijgen om een kenteken te kunnen regelen. Is eigenlijk niet persé nodig, maar staat wel stoer.
Daarbij bleek dat we de nummer "6" hadden. Een 4L uit 1973.
Dan kom je al googelend logisch op de site van deze club-die-geen-club-is terecht. (Bij deze overigens mijn welgemeende hoogachting, respect en dank voor/aan diegenen die dit allemaal mogelijk maken. Als er iets is, waarmee ik zou kunnen helpen hoor ik dat graag).
Het oorspronkelijke plan was er dit voorjaar een stoomcleaner over te halen, een paar stukken triplex binnen te vervangen i.v.m. lekkage, een kwast verf buitenom en dan het campingleven tegemoet.
Dat met die stoomcleaner is prima gelukt.
Mijn vrouw vond echter, dat de vloer onder het achterzitje wel erg ver doorboog. Een "proefboring" (het is tenslotte polyester) bevestigde het bange vermoeden: eerst een laag (asbesthoudend) zeil, een laagje polyester, een laag hoogveen, een laag kurk en weer polyester.
Onderzoek op dit forum leerde, dat die laag hoogveen, ook hier in Drenthe, eigenlijk multiplex had moeten zijn.
Mede aangespoord door verhalen op dit forum over het vervangen van vloeren van Bambi/Extase werd besloten dat deze klus "do-able" was.
Ik ben dus gisteren bezig geweest het meubilair buiten te zetten teneinde bij de vloer te kunnen.
Dit is (zelfs met één linkerhand) best wel een tamelijke klus.
Ik zal de uren een beetje bijhouden, dan weet je achteraf bij het uitbesteden van jouw klus ongeveer waar je over praat.
Ook zal ik het draadje over het plaatsen van foto's nog eens een paar keer doorlezen in de hoop op licht aan het eind van de tunnel naar het plaatsen van photografiën op het world wide web.

Veel wijsheid bij je komende beslissing.

Frans


.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Thijs van der Harst



Geregistreerd op: 08 Mrt 2009
Berichten: 93
Woonplaats: Breda

BerichtGeplaatst: Vr 17 Apr 2009 23:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Mous,
Ja, doen dat kopen.
IK heb zelf een aantal maanden geleden een Bambi gekocht, geheel vers in caravan/BIOS land. Nú weet ik waar ik op moet letten als ik nóg eens een BIOD zou kopen:
-Check de bodem. In de bankkasten onder de vloerbedekking kijken. Als daar donkere plekken zitten goed prikken met een schroevedraaier. Zacht hout =rot.
-Kijk naar de bekleding. Als daar verticale vuilstrepen op zitten, zeker onder de ramen, kan dat duiden op lekke raamrubbers. Bij mij was dat het geval bij het achterraam. De houten lijst was nogal 'turf-ig' (erg leuk Frans). Je hebt dat snel door door het raam te openen en te voelen hoe stevig de uitzetsteun nog vast zit aan de raamlijst. Door die lekkage was uiteindelijk ook de vloer aangetast.
-Ook aan de voorzijde heb je wat 'lekplekken' die voor 'rottigheid' aan de bodem kunnen zorgen. Dus ondersteboven in die kopkeuken en weer prikken.
Als nou die bodem aan vervanging toe blijkt, wat zoals je op dit forum kunt lezen vaak het geval is én ook best wel te doen, én de verkoper zegt het niet dan moet er minimaal EUR 500 van de prijs af. Aan materiaal ben je sowieso al EUR 200 kwijt en dan nog een ruime dag werk.

Dan komt het chassis nog, maar dat is bij een Bambi aluminium en dus niet zo snel slecht. Expert heeft geloof ik een stalen chassis dus check op roest enzo.
Ik ga ervan uit dat de polyester schaal goed is. Kijk even in de wielkasten of je geen haarscheuren ziet; zeker rechts bij het stukje tussen wielkast en deur wil het door het in- en uitstappen wel eens fout gaan.

Als je weet hoe chassis, schaal en bodem zijn kan je niet veel grote verrassingen meer tegenkomen. Bekleding en interieur zijn de volgende items. En natuurlijk de techniek als kachel, kookpit en koelkast. Gewoon kijken en maar hopen op wat geluk. Zit het toch nog ergens tegen dan is dat gewoon pech. En er zijn ergere 'pechgen'.

Ik bied me niet aan om al die klussen te doen dus wens je veel sterkte in je beslissingen.

Overigens; je begint met 'wij hebben 2 linkerhanden'. Dat heb ik samen met mijn vrouw ook...

Groet, Thijs
_________________
Thijs vd Harst, Breda, Biod Bambi 1978
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
mous



Geregistreerd op: 13 Apr 2009
Berichten: 3
Woonplaats: eindhoven

BerichtGeplaatst: Zo 19 Apr 2009 08:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Frans en Thijs,

bedankt voor jullie info, we hebben ook lang getwijfeld!
kregen eergisteren de offerte voor het vakkundig restaureren van de expert.
schrik niet, de schatting was tussen de 12 en 14.000- euro.
dit is dus zonder de aanschaf van de expert.
Voor ons gaat dit een beetje boven ons budget.
Ons alternatief is een mostard yvonne 306 hd, misschien minder onverwoestbaar maar voor ons ook heel mooi.

groet, mous
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Zo 19 Apr 2009 09:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Maar dan wordt alles gedaan.
Er zijn veel dingen die je(zelfs met linkerhanden)
zelf kunt doen Laughing .
Met een beetje geluk kun je de helft uitsparen.
Een biod koop je voor het leven en is eigenlijk
onverwoestbaar en heeft minder onderhoud nodig dan een
mostard yvonne Wink .
Veel geluk met je beslissing. Wink
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 19 Apr 2009 09:35    Onderwerp: Reageren met citaat

mous schreef:
schrik niet, de schatting was tussen de 12 en 14.000- euro.


Dat is inderdaad wel heel veel geld, Mous! Maar ik kan me er wel iets bij voorstellen als je de foto's ziet van de restauratie van de Expert bij Marcar. Wat wordt er voor dat geld gedaan? Lakken, binnenbekleding en vloer? Nog meer? Je hebt dan wel een "nieuwe" Expert. Je kunt natuurlijk ook kopen en dan ergens neerzetten indien je plaats hebt en er later (zelf) iets aan doen. En je kunt natuurlijk nu gewoon een Yvonne kopen...
Succes met deze moeilijke keuze!
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 19 Apr 2009 10:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Zoveel geld uitgeven voor een restauratie, doe je in mijn ogen alleen als de caravan emotionele waarde heeft, is van ouders geweest bijv.
Het blijft een oude caravan, helemaal buiten het kleine kringetje van Biod liefhebbers. Helaas.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 19 Apr 2009 10:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Frans, heb je mijn bericht (laatste in de rij) in dit draadje gelezen?
Nr 6 heb ik nog niet in de lijst!!
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Zo 19 Apr 2009 15:48    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Zoveel geld uitgeven voor een restauratie, doe je in mijn ogen alleen als de caravan emotionele waarde heeft, is van ouders geweest bijv.
Het blijft een oude caravan, helemaal buiten het kleine kringetje van Biod liefhebbers. Helaas.


Maar je hebt dan wel een "nieuwe"Biod die in principe je leven
lang meegaat.
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
BigF



Geregistreerd op: 25 Mei 2008
Berichten: 47
Woonplaats: Roden

BerichtGeplaatst: Zo 19 Apr 2009 17:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag (blijkbaar) Allemaal.

@Frank: Ik heb een poging gedaan je foto's te sturen: volgens mij voor ongeveer een kwart gelukt. Of je er wat mee kunt hangt waarschijnlijk af van het deel dat niet gelukt is. (hoor/zie het wel)
@Mous: die prijsopgave is ronduit gemeen: trekken ze iemand met twee linkerhanden ook nog een poot uit!!!
Eigenlijk waren we helemaal niet op zoek naar een caravan maar we hadden wél eens een Biod zien rijden en toen tegen elkaar gezegd: een caravan lijkt me niks, maar als er dan toch één moet komen, dan zo één. We hoefden dan ook niet lang na te denken toen we dit hoopje ellende bij een autohandelaar onder die kastagne zagen staan.
Wij hebben besloten, dat het financiële plafond voor de Biod voorlopig bij € 2000,= ligt. inclusief aanschaf.
Na het opknappen gaan we eerst eens "proefkamperen" om te zien of we dat echt leuk vinden. Zoniet, (en daar reken ik eigenlijk niet op) dan kan ik hem hier op het Forum vast wel kwijt tegen onkosten en een redelijk uurloon. Zo ja, dan gaan we later voor inbouw van meer (verborgen) luxe.
Op dit moment hebben we dus een lege Expert, (nieuwe) kurk en (jawel Peter) drie platen betonplex plus glasvezeldoek en polyester voor de vloer, een set kussens en zes platen triplex (essen) voor het meubilair en een pot polyesterplamuur en 2 liter twee componentenverf voor de buitenkant.
Bovendien heb ik me een lamellofrees en lamello's aangeschaft om plaatmateriaal zijdelings te kunnen verlijmen. voor nog meer stijfheid in de vloer. Ook heb ik nog een plaat 6 mm trespa, die in stroken tussen het chassis en de schaal komt te liggen om het draagvlak te vergroten.
De teller staat nu op € 1473.68 dus nog ruim € 500 voor stoffering (ikea)en onvoorzien.
@Mous: Ik kan natuurlijk niet voor een bedrijf spreken, maar laat iemand er nou eens drie weken aan timmeren tegen € 30,= per uur (dan heb je een uitstekende Poolse meubelmaker), dan blijft jouw tellertje voor een "nieuwe" Expert (quote Cerbere) toch óók ruim beneden de € 6000,= steken? (in 1973 waren ze duurder!!)
Na een avondje googelen en een ochtendje haspelen met web space en foto's (volgens de objectieve mening van Google was hun eigen Picasa het makkelijkst) even wat foto's.

Promo voor Kärcher stoomcleaner:

Dit was na de kastagne.
Nu na nog een jaar (inmiddels geknotte) wilg.

Een Expert zonder meubilair (best wel ruim)


De vloer


En ter geruststelling van Mous: Zelfs als je in een bodemloze Expert geld gooit, blijft het gewoon liggen.


en mous, mocht je toch die Yvonne kopen: Waar staat die Expert en wat kost'ie???

Tot later

Frans.



Dat met die foto's houden jullie toch nog even tegoed: is voor mij nog even te moeilijk.

Ik heb hier even een kleinere foto geplaatst (Frank).


Laatst aangepast door BigF op Zo 19 Apr 2009 19:27; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 19 Apr 2009 18:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Frans,
Ik heb geen idee natuurlijk wat/hoe je het gaat doen ,maar...
Citaat:
drie platen betonplex plus glasvezeldoek en polyester voor de vloer,

betonplex kan een vette huid hebben en dat zou dan niet goed zijn voor de aanhechting.
Daar ben ik achter gekomen na wat schilderwerk stomstom
De schiller er overheen. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Zo 19 Apr 2009 21:29    Onderwerp: Reageren met citaat

BigF schreef:
Waar staat die Expert en wat kost'ie???


http://link.marktplaats.nl/242070322

[link naar foto verwijderd, foto te groot voor dit forum]
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
mous



Geregistreerd op: 13 Apr 2009
Berichten: 3
Woonplaats: eindhoven

BerichtGeplaatst: Zo 19 Apr 2009 22:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi BIGF

bedankt voor je verhaal, maar er waren voor ons teveel onzekerheden.
hebben ook geen ruimte waar we de expert langzaam zelf konden restaureren.
Hebben vandaag een Mostard Yvonne 306 HD gekocht , wordt van top tot teen gerestaureerd voor een heel schappelijk bedrag.
Heb meerdere andere restauratie projecten van deze man ter plaatse gezien, dit zag er erg goed uit.
Dus voorlopig geen biod, wie weet als er ooit een kant en klare versie te koop komt.

groeten mous vrolijk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 19 Apr 2009 22:15    Onderwerp: Reageren met citaat

BigF schreef:

@Frank: Ik heb een poging gedaan je foto's te sturen: volgens mij voor ongeveer een kwart gelukt.


Hoi Frans, ik zie negen foto's in je Picasa webalbum.
Hier staat jullie Expert nu tussen!
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.