"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Caravanaccu laden vanuit de auto.

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 20 Apr 2009 22:52    Onderwerp: Caravanaccu laden vanuit de auto. Reageren met citaat

Ik ga niet overnieuw beginnen Sad
Maar één vraag.
Wordt dit veel toegepast, bij het gebruik van een mover.
Ik kan me indenken dat als je s'morgens aan het moveren bent, en je in de namiddag aan de paal staat en dus de caravanaccu weer geladen wordt, dat al die uren dat de accu niet geladen is niet goed kan zijn.
Zonnecollector kost wel wat, daar gaat m'n interesse dus niet zo naar uit.
Gebruik altijd de paal.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 20 Apr 2009 23:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mij is dat geen punt, maar waarom zou je onder het rijden niet bijladen via de auto?
Zeskwadraat plus en min naar het stopcontact en je weet alles...
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 20 Apr 2009 23:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Volgens mij is dat geen punt, maar waarom zou je onder het rijden niet bijladen via de auto?

Dat is het probleem niet, misschien ben ik te voorzichtig met die accu. Als het in de regel niet gedaan wordt laat ik het ook zitten. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Di 21 Apr 2009 00:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Goeie vraag. Ik weet eigenlijk niet of mijn accu mee opgeladen wordt tijdens het rijden. De Constante Stroomdraad voedt de centrale caravanvoeding/omvormer/spanningsregelaar etc. etc. waarop ook de koelkast 12 V is aangesloten en ook de caravanaccu. De koelkast functioneert bij draaiende motor, dus er wordt 12 V geleverd. Waarschijnlijk wordt ook de accu geladen. Morgen eens meten of er spanning staat op de afgekoppelde accuklemmen bij draaiende motor.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
pjotr



Geregistreerd op: 23 Jul 2005
Berichten: 113
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Di 21 Apr 2009 13:08    Onderwerp: Reageren met citaat

In onze caravan zit het nog anders, heb ik zelf veranderd.(het is nu veel overzichtelijker ook voor mijn vrouw,n.l. de schakelaars op de koelkast kunnen gewoon blijven staan).
Alleen de koelkast wordt gevoed door de auto via een scheidingsrelais. Al het andere wordt gevoed door een zware accu, die bijgeladen wordt door het net op de camping, ook de mover zit hier via een dubbelpolige schakelaar aan vast.
Over het leegraken van de accu maak ik me niet zo'n zorgen, zelfs na een paar honderd meter moveren, was hij nog steeds in goede conditie, een uurtje opladen en het was weer oké
_________________
BIOD 300TL de luxe '86 (19 jaar)
BIOD 400TL Witte Band '86 met TOYOTA RAV 4
als trekpaard
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 24 Apr 2009 10:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Op het ogenblik zit het hier in de caravan ook erg simpel en overzichtelijk.
Er is één constante stroomdraad, gaat naar de omvormer en via battery -guard naar de koelkast. Ik heb één keer met een lege accu gestaan vandaar die beveiliging. Caravanaccu is alleen voor de mover en de radio.
Met nieuwe draden trekken naar de movermotoren zijn ook direct draden mee getrokken richting omvormer (12V installatie), zodat in geval van nood de accu alles over kan nemen. Ik moet de aansluiting op de auto nog veranderen , het mistachterlicht is op deze caravan verplicht. Sad
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.