"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

problemen met 12V via de auto
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jeroenhog



Geregistreerd op: 27 Mei 2009
Berichten: 30

BerichtGeplaatst: Do 23 Jul 2009 22:00    Onderwerp: problemen met 12V via de auto Reageren met citaat

Wie kan mij helpen? Onze biod, 1995 420 TL wanneer aangesloten op 230 V werkt alles prima. Wanneer deze echter via de autostekker, dus 12V wordt aangesloten werkt alleen de koelkast. De verlichting, kranen etc niet... De omvormer is een Schaudt KA 120. Wie heeft een idee?

Groeten Jeroen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
BdK



Geregistreerd op: 10 Jul 2009
Berichten: 17
Woonplaats: Culemborg

BerichtGeplaatst: Do 23 Jul 2009 22:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Jeroen,

Als de caravan op 230 Volt aangesloten is werkt de omvormer en die verzorgt de 12Vdc voor de diverse lampen/kranen e.d.. Koelkast werkt dan op 230 Volt. Op de auto aangesloten, is de omvormer werkeloos. De koelkast werkt hopelijk op een separate, geschakelde stroom aansluiting van de auto. Die is dus blijkbaar goed! De constante stroom aansluiting werkt blijkbaar niet. Of dit in de auto is, of in de caravan, is hiervandaan niet te bedenken. Succes!
_________________
Met vriendelijke groet,

Bert
Bambi 1968
Nomade 2009 / 2010 ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
jeroenhog



Geregistreerd op: 27 Mei 2009
Berichten: 30

BerichtGeplaatst: Do 23 Jul 2009 22:50    Onderwerp: Reageren met citaat

BdK schreef:
Dag Jeroen,

Als de caravan op 230 Volt aangesloten is werkt de omvormer en die verzorgt de 12Vdc voor de diverse lampen/kranen e.d.. Koelkast werkt dan op 230 Volt. Op de auto aangesloten, is de omvormer werkeloos. De koelkast werkt hopelijk op een separate, geschakelde stroom aansluiting van de auto. Die is dus blijkbaar goed! De constante stroom aansluiting werkt blijkbaar niet. Of dit in de auto is, of in de caravan, is hiervandaan niet te bedenken. Succes!


Dag Bert,

Dat is dus het vreemde, de kabelboom van de caravan voorziet enkel in een constante stroom draad (er is geen extra draad voor een geschakelde 12v) . Die heb ik dan ook aangesloten op de constante stroomdraad van de 13 polige Jaeger stekker. M.a.w. de constante stroomdraad van de auto is goed. De koelkast kan ik middels een schakelaar op de voorkant van de koelkast aan en uit zetten op de 12V van de auto. Dit is ook goed, er is immers in de kabelboom geen voorziening voor een 12V op contact van de auto geschakelde stroomdraad. Het vreemde is dus dat b.v. de kranen welke op 12V werken het via de auto niet doen maar wel via de omvormer.... Op een of andere manier is het 12V circuit van de kranen/verlichting niet gekoppeld met de 12V van de auto terwijl de koelkast dat wel is. Volgens het instructieboekje van de caravan zou de verlichting/kranen het moeten doen op de 12V van de auto.....

Groeten Jeroen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
BdK



Geregistreerd op: 10 Jul 2009
Berichten: 17
Woonplaats: Culemborg

BerichtGeplaatst: Do 23 Jul 2009 23:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Jeroen,
Nou 1tje nog dan vanavond Laughing
Heeft de auto/caravan combinatie het eerder wel (als gewenst) gedaan?
Of is de combinatie nieuw of gewijzigd en mist er nu mogelijk iets....

Als de caravan is uitgerust met de aansluitingen als bedoeld op een 13- polige connector, maar de auto voldoet er niet aan, dan werkt het dus echt niet. Vandaar bovenstaande vraag.
_________________
Met vriendelijke groet,

Bert
Bambi 1968
Nomade 2009 / 2010 ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
jeroenhog



Geregistreerd op: 27 Mei 2009
Berichten: 30

BerichtGeplaatst: Do 23 Jul 2009 23:21    Onderwerp: Reageren met citaat

BdK schreef:
Dag Jeroen,
Nou 1tje nog dan vanavond Laughing
Heeft de auto/caravan combinatie het eerder wel (als gewenst) gedaan?
Of is de combinatie nieuw of gewijzigd en mist er nu mogelijk iets....

Als de caravan is uitgerust met de aansluitingen als bedoeld op een 13- polige connector, maar de auto voldoet er niet aan, dan werkt het dus echt niet. Vandaar bovenstaande vraag.


Dag Bert,

En op de valreep dan het antwoord Wink De caravan was standaard uitgerust met een 7-polige stekker, aangezien de caravan van voor 1997 is, hoeft er geen mistalamp op en dus was fabrieksaf de bekabeling voorzien voor constante stroomdraad 12V waarop de koelkast/verlichting moest gaan draaien. Of dit ooit gewerkt heeft weet ik niet. Ik heb nu een 13 polige jaeger op de caravan gemonteerd en goed aangesloten, de koelkast draait immers op de enige beschikbare 12 V constante stroom draad....

groeten Jeroen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 23 Jul 2009 23:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is niet al te moeilijk de draden op te zoeken, waarschijnlijk bij het linker wiel in de hangkast, als je geluk hebt volgde Biod toen al draadnummers op de kabel volgens de 13 pool standaard, waardoor Jaeger of West verder niks uit maken..
De posten kruisen elkaar, 13 pool is dus overbodig, verder blijft bovenstaande wel van kracht. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 24 Jul 2009 00:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb één van de eerste 420-types en die was al voorbedraad voor 13-aderig. Het is inderdaad even zoeken naar de juiste draden op dat verzamelpunt. Ik heb dat daarom láten doen. Embarassed Embarassed Embarassed
Als ik in dat gat die warboel zie liggen, krijg ik nóg de zenuwen... Wink
Terug naar boven
jeroenhog



Geregistreerd op: 27 Mei 2009
Berichten: 30

BerichtGeplaatst: Vr 24 Jul 2009 08:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Peter,

En dat verzamelpunt waar jij het over hebt, is dat de plek waar Joop het over heeft, namelijk in de bodem van de hangkast?

Groeten Jeroen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 24 Jul 2009 09:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Als het inderdaad al 13-aderig is ben je waarschijnlijk spekkoper en zijn de aders genummerd, overeenkomend met die in de stekkers, kat in het bakkie.
Vergeet niet dat de 13 pool ook twee aparte aarddraden heeft.
Peter,
Citaat:
Als ik in dat gat die warboel zie liggen, krijg ik nóg de zenuwen...

Leuk projectje toch?
Onderweg op de parkeerplaats deed de waterpomp het niet meer.
Aangesloten op de camping weer wel.
Volgende camping helemaal niet meer, dan wordt het serieus.
Omdat ik dus alles heel netjes heb gemaakt rotfl, kwam ik er al gauw achter dat de oorspronkelijke aardedraad van het relais van de waterpomp los zat.
Verder deed de lader van de accu waar ik al aan twijfelde het niet, elke dag ging de spanning met 0,05V naar beneden, door gebruik van radio en 12V lampje.
Had voor het eerst een universeelmeter mee genomen. Smile
De mover deed het bij 12,1V nog prima om de caravan in de tuin te zetten.
C-TekXS3600 besteld, en nu in huis.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 24 Jul 2009 15:31    Onderwerp: Reageren met citaat

jeroenhog schreef:
Dag Peter,

En dat verzamelpunt waar jij het over hebt, is dat de plek waar Joop het over heeft, namelijk in de bodem van de hangkast?

Groeten Jeroen


Waarschijnlijk zie je op een van de wielbakken een vierkant? triplex plaatje geschroefd zitten. Volg even je autokabel, dan weet je aan welke kant je moet zijn.
Onder dat plaatje zit een rond gat en als je daar veel draad in allerhande kleurstelling ziet krioelen, zit je goed.
Bij mij was vanaf die plek de 13-aderige kabel aan te sluiten.
De achterlichten waren al voorbedraad en de koelkastbedrading is daar volgens mij ook te vinden.
Terug naar boven
jeroenhog



Geregistreerd op: 27 Mei 2009
Berichten: 30

BerichtGeplaatst: Vr 24 Jul 2009 22:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Ben weer wat verder. De kabelboom opgesnort en wat gemeten: alles lijkt erop dat de omvormer wel degelijk wordt voorzien van de 12V afkomstig van de auto..... Dus, de omvormer schakelt niet goed, immers wanneer er geen 230V beschikbaar is, dan moet de omvormer gewoon de 12V van de auto gaan doorlaten en dat doet hij niet. Het lijkt er dus op dat het het relais van de omvormer waarover in een ander draadje gesproken wordt defect is.... Aangezien ik geen onboard caravan accu heb en het nooit zo zal zijn dat de caravan en aan de auto gekoppeld is en aan de paal (230V) hangt om de +12V welke afkomstig is van de auto accu gewoon bij te prikken aan de andere kant, d.w.z. de kant welke door de omvormer van 230V naar 12V is omgezet. Dit zou volgens mij gewoon goed moeten gaan of zijn er wellicht andere bezwaren waar ik niet aan gedacht heb?

Gr Jeroen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 24 Jul 2009 22:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is natuurlijk een vrij lu..... antwoord. Zekering omvormer? Sad
Dat laatste in je bericht kan wel, maar dan moet je wel je hoofd erbij houden en de 220V van de omvormer eruit halen bij directe aansluiting 12V aan de secundaire kant omvormer. Misschien niet nodig maar veiligheid vóór alles.
Waarschijnlijk heeft je omvormer naast een dubbele plus aansluiting, ingang 12V auto en uitgang 12V naar gebruikers, ook een caravanbatterij aansluiting probeer daar eens 12V op te zetten en kijk of dat doorgegeven wordt aan 12V verbruikers.
Vaak is de omvormer aangesloten op 12V auto en 12V caravanbatterij, bij auto aansluiting heeft dit automatisch de voorkeur. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Vr 24 Jul 2009 23:01; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
jeroenhog



Geregistreerd op: 27 Mei 2009
Berichten: 30

BerichtGeplaatst: Vr 24 Jul 2009 23:01    Onderwerp: Reageren met citaat

zekering is ok, alleen dat rode pinnetje, geen idee hoe dat werkt, ik kan hem in ieder geval een centimertje indrukken en dan veert hij zonder klik weer terug...
En stel nou dat dat relais echt stuk is en ik geen zin heb om hem te vervangen, wat denk je Joop, kan ik hem er gewoon ernaast opdrukken, dus daar waar de omvormer normaliter van 230V naar 12V gaat?

Gr Jeroen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 24 Jul 2009 23:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Misschien wel bekend bij je, dat rode pinnetje is de reset van de thermische beveiliging, omdat die het op 230V wel doet is dat OK.
Doe maar wat ik voorstelde haal de 220V stekker eruit en verbind die 12 V maar even door. door de 12V uitgang van de omvormer los te halen en te verbinden met 12V auto.
Heb je een zekering in de auto zitten?
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 24 Jul 2009 23:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Support & Hilfe der Schaudt GmbH

Sie wünschen Beratung oder Hilfe zu unseren bestehenden Geräten?



Schaudt GmbH

Elektrotechnik & Apparatebau

Planckstraße 8

D-88677 Markdorf

Tel. +49 (0) 7544 9577-16

Fax +49 (0) 7544 9577-29

E-Mail-Kontakt Kundendienst

www.schaudt-gmbh.de
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.