"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Deuk in dak en lekkage bij entree
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Trui



Geregistreerd op: 05 Nov 2009
Berichten: 14
Woonplaats: Epe

BerichtGeplaatst: Za 14 Nov 2009 18:47    Onderwerp: Deuk in dak en lekkage bij entree Reageren met citaat

Vandaag heb ik de 350tl opgehaald. Alles prima! Nu ben ik de caravan aan het opknappen. Het dak is een beetje slap en ter hoogte van de zonnencollector nogal gedeukt. Ik wilde het dakn van binnenuit verstevigen. Hoe pakken jullie dat aan. Tevens heb ik een beetje last van vocht bij de entree. Weten jullie hoe dit komt?

Met vrgr,

Jon
_________________
Bruin band 350tl 1984, mb 300d automaat 1991
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 15 Nov 2009 00:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Het dak is een beetje slap en ter hoogte van de zonnencollector nogal gedeukt

Foto?
Wat is slap?
Geschiedenis caravan natuurlijk niet meer te achterhalen.
Zit het plafond er nog netjes in?

Citaat:
Ik wilde het dakn van binnenuit verstevigen. Hoe pakken jullie dat aan.

Ik heb hier op het forum tot nu toe niet gelezen dat iemand dat heeft gedaan.
Citaat:
Tevens heb ik een beetje last van vocht bij de entree. Weten jullie hoe dit komt?

Waarschijnlijk regenwater, dat kruipt tussen de scharnieren en slot door, en misschien slechte rubber afdichting.
Hangt de deur er nog netjes in?
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Trui



Geregistreerd op: 05 Nov 2009
Berichten: 14
Woonplaats: Epe

BerichtGeplaatst: Zo 15 Nov 2009 13:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Joop,

Ik ben al weer wat verder. Ter plekke heb ik de bekleding van het plafond verwijderd. Het bleek dat het zonnepaneel ter plaatse lekte op de de bevesitgingsbouten en de doorvoer van de leiding. Het zat met een soort stopverf. Ik heb het zonnepaneel er maar afgehaald. Ik vind het toch te zwaar voor het dak. Bovendien krijg je er allemaal vuil onder. Het polyester en de spantjes zien er nog goed uit. Het dak luik lag er los op. De deuken kun je terugdrukken maar als je het los laat schiet de deuk er weer in. Mijn idee is om van onder de deuk uit te drukken met een paal en dan glasmatjes er op te zetten zodat die niet meer terugschiet.

Verder zit er nog een luifel rail op met heel veel popnagels. De rubber afdichting er onder is verteerd. Is het perse nodig om alle popnagels uit te boren of zou je er ook goed langs kunnen kitten?

Met vrgr,

Jon
_________________
Bruin band 350tl 1984, mb 300d automaat 1991
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 15 Nov 2009 20:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat dat dak betreft, is het de vraag, of je het op die manier gaat redden.
Ik zou aan de binnenkant eerst een paar in de vorm gezaagde hardhouten latjes plakken. (ter dikte van de isolatie)
Als daar dan latten onder zet om de zaak op te spannen, kun je aan de buitenkant beginnen.

De doorvoering voor het zonnepaneel kun je het beste maken met behulp van een gewone wartel en veel Polymax. Wedden, dat die waterdicht blijft?
Dat het er onder vuil wordt, is waar. Maar die paar schroeven zijn snel los, als je dat daar eens per jaar in de was wil zetten.

Ik zou niet meer zonder zonnepaneel kunnen, het geeft me erg veel vrijheid!
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 15 Nov 2009 20:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Hier lees je veel over bevestiging rail.
gepikt van Peter.
Langskitten zou ik niet doen, pak het goed aan.

http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=1290 Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Trui



Geregistreerd op: 05 Nov 2009
Berichten: 14
Woonplaats: Epe

BerichtGeplaatst: Ma 16 Nov 2009 19:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo,

Ik heb het dak reeds verstevigd met glasvezel matten en latten. Het is nu weer een stuk steviger. De gaten voor het zonnepaneel heb ik ook weer dicht met glasvezel. Het zonnepaneel is echt een ouderwets zwaar ding dat van onderaf is geschroefd. Joop bedoel met in vorm gezaagde planken. Gewoon planken die je met de platte kant onder het dak bevestigd of ribben? De rail voor de luifel laat ik zitten. De reden hiervoor is dat hij er van fabriek af op zit. Aan de achterkant zijn de popnagels in het polyester ingelamineerd. Dat krijg je nooit meer zou mooi dicht! Het vinyl van het dak was niet meer te redden daar heb ik dus een nieuw stuk voor nodig. Ook heb ik een paar van die plastic knopjes nodig waar mee het aan het dak bevestigd zit. Voor extra isolatie denk ik er nog over om een laag alkreflex over de spantjes te nieten. Het schuim platsic stelt qua isolatie weinig voor. Dat was het weer. Bedankt voor de reacties.

Groeten,

Jon
_________________
Bruin band 350tl 1984, mb 300d automaat 1991
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 17 Nov 2009 01:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
De reden hiervoor is dat hij er van fabriek af op zit. Aan de achterkant zijn de popnagels in het polyester ingelamineerd. Dat krijg je nooit meer zou mooi dicht!


Kennelijk heb jij mijn verhaal over mijn peesrail niet gelezen via de link die Joop hierboven neerzette?
Ik heb die rail opnieuw gepopt en gelijmd. Het zit verschrikkelijk vast en is waterdicht. Het is zelfs (voor een rail) mooi.
Terug naar boven
Trui



Geregistreerd op: 05 Nov 2009
Berichten: 14
Woonplaats: Epe

BerichtGeplaatst: Di 17 Nov 2009 08:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Jawel Peter ik heb je verhaal zeker gelezen Laughing en heb bewondering voor je klusvaardigheid! Op dit moment heb ik echter nog geen tent of luifel bij mijn 950 euro caravan. Ik was van plan om het ook zo te doen maar heb gezien dat de rail er nu nog zeer watervast opzit. Zou IK gaan boren dan boor ik vast door die polyester mat heen. Voorlopig ben ik nog bezig om het dak weer netjes te krijgen Wink

Groet,

Jon
_________________
Bruin band 350tl 1984, mb 300d automaat 1991
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 17 Nov 2009 16:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je persé niet te diep wil boren:
boor dan in de lengte door een stokje en zaag het op de gewenste boorlengte af.
Uiteindelijk zal het een millimetertje gaan slijten...
Terug naar boven
Trui



Geregistreerd op: 05 Nov 2009
Berichten: 14
Woonplaats: Epe

BerichtGeplaatst: Di 17 Nov 2009 22:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Peter,

Ik ben weer even verder. Plafond verstevigd met plankje zoals Joop zei. Gaat wel goed denk ik. Straks verder met de popnagels. Vreemd genoeg blijkt dat de popnagels voor de sierstrip van staal zijn en dus aardig verroest. Die moet ik dus zeker vervangen. De strip zit er nog wel heel strak op geen beweging in te krijgen.enhelft van de romp. Daarachter zit een houten lat. Je zou dus ook rvs schroeven kunnen gebruiken. Hij loopt over de scheiding tussen onder en bov Het zijn wel 60 verroeste popnagels! Als je de kop er af boort kun je dan de nagel er uit halen? Wat bedoel je met een half stokje? Dan kun je ook het zelfde gat gebruiken.Als ik al die stalen nagels moet geheel moet uit boren dan heb je heel veel boortjes nodig. Kun je op dit forum ook foto's bijplaatsen dat zou leuk zijn!

Met vrgr,

Jon
_________________
Bruin band 350tl 1984, mb 300d automaat 1991
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Trui



Geregistreerd op: 05 Nov 2009
Berichten: 14
Woonplaats: Epe

BerichtGeplaatst: Di 17 Nov 2009 22:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Je ver haal van het stokje is me nu wel helder goed idee! Smile Als ik het goed begrijp kan het ook een plankje zijn.

Groet,

Jon
_________________
Bruin band 350tl 1984, mb 300d automaat 1991
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 17 Nov 2009 22:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Een latje van 2x2 cm?
Een plankje is niet goed te hanteren, een klein latje blijft wel uit zichzelf op het boortje zitten.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 17 Nov 2009 22:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Kun je op dit forum ook foto's bijplaatsen dat zou leuk zijn!

Heb je nog geen foto gezien?
Kort door de bocht.
Zet een foto op een website, bijv. "Mijn album"
Ga naar eigenschappen van die foto, markeer het adres van die foto, door er met de muis overheen te slepen, alles wordt blauw, selecteer "kopiëren".
Ga hier naar het forum, selecteer in het nieuwe bericht Img (staat boven in het te maken bericht) Foto "Plakken" weer Img , en klaar is Jon.
Kijk uit dat de foto niet te groot is
En anders hier even kijken
http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=387
Ik begreep er toen duidelijk niets van. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Trui



Geregistreerd op: 05 Nov 2009
Berichten: 14
Woonplaats: Epe

BerichtGeplaatst: Wo 18 Nov 2009 08:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt. Als ik wat meer tijd heb zal ik de jongens vragen om er eens naar te kijken.

Met vrgr,

Jon
_________________
Bruin band 350tl 1984, mb 300d automaat 1991
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Do 03 Dec 2009 16:38    Onderwerp: Vocht bij entree Reageren met citaat

Als jouw 350TL dezelfde entree heeft als mijn 420TL:

Op mijn vloer zit een hellende aluminium tranenplaat om het dorpeltje bij de deur (veilig) weg te moffelen en stof naar buiten vegen mogelijk te maken. Het driehoekige stukje vurenhout onder de tranenplaat dat doorzakken moet voorkomen heb ik onlangs verwijderd. Het ding was geheel verrot!

Het vocht onder de tranenplaat kan er komen door lekkage door onvolledig aansluiten van het deurrubber.
Waarschijnlijker lijkt mij dat het vocht er komt door inregenen, vocht aan je schoenen, vloer nat afnemen e.d.
Het vocht blijft onder de tranenplaat door gebrek aan ventilatie en de relatief lage temperatuur aldaar.

Ik heb de tranenplaat wat afgevijld zodat hij mooi kiert aan de uiteinden.
Wat inkepingen aan de lange zijden is een optie.
Regelmatig (jaarlijks) de tranenplaat er uit nemen is het belangrijkst.

Het driehoekige vuren latje heb ik weggelaten. Bij ons gaat dat goed.
Zal komen doordat wij volslank (proberen te) zijn.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)


Laatst aangepast door Hans Plantinga op Ma 21 Feb 2011 12:49; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.