"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

even voorstellen en een paar vragen............
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
peter brandwijk
Gast





BerichtGeplaatst: Za 13 Mrt 2010 01:33    Onderwerp: even voorstellen en een paar vragen............ Reageren met citaat

.....

Laatst aangepast door peter brandwijk op Wo 17 Nov 2010 20:50; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 13 Mrt 2010 14:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Peter,
Hartelijk welkom op ons forum, ik hoop dat we in de toekomst veel plezier van elkaar gaan hebben.
Bij oudere caravans is de elektriek vaak een warbende, ik heb op dat gebied al hulp gevraagd en gekregen. Met een beetje goede wil en beter weer ga ik daarmee aan de slag. Technisch gezien werkt alles, maar de installatie zou mooier kunnen.

Over die tl-verlichting: Op het gebied van 12V verlichting is niet veel zuinigs te koop en zijn die buisjes nog zo gek niet.
Kijk even naar de kleur: dat moet "warmwit" zijn.
Die kleur bevalt in de praktijk heel behoorlijk en hoeft aan enige romantiek geen afbreuk te doen.
Zelf ben ik langzaam aan het overstappen naar 12V led-verlichting van Ikea, zij hebben mooie lichtstrips, die qua kleur heel goed kunnen.
Voor sfeerverlichting gebruik ik waxinelichtjes...: heel romantisch! Laughing

De oorzaak van lekkages is altijd lastig te vinden, maar lekkende popnagels en brokkelige kit lijkt wel duidelijk. Wink

Over die isolatie gesproken: "Waanzinnig" is wat overdreven, maar het is goed dat er eens iemand met zijn volle verstand aandacht aan gaat besteden.

Lijm: Polymax is een redelijk moderne verlijmende kit. Het is blijvend elastisch, heeft een erg goede hechting en is heel goed overschilderbaar.
PU-lijm daarentegen is niet elastisch en breekt uiteindelijk los.

Schroeven: Parkers en zelftappers zijn dezelfde dingen.
Ze hebben de voorkeur boven zelfborende schroeven, omdat je kleiner kan voorboren en dat is dan weer gunstig voor de trekkracht op lange termijn. Meestal is ook de schroefdraad wat fijner, ook dat is gunstig voor het houvast.

Jargon: In caravans buigen omvormers 230V wissel om naar 12V gelijk.
vaak kan er ook nog mee geladen worden Wink
Eigenlijk zijn het stroomregelaars.
Inverters werken van 12V naar 230V...

Mijn caravan is onafhankelijk: Stroom via een zonnepaneel in de accu.
Alle inkomende en uitgaande stroom wordt beheerd door de solarstroomregelaar, behalve de 230V laadstroom voor langdurige regen- of sneeuwperiodes. Dat ding werkt rechtstreeks op de accu.

Vuur gerust je vragen af.
Even over fora en draden: Blijf "boven de streep".
Probeer ook zoveel mogelijk het juiste forum te pakken. Wink
Als we gezamenlijk iets ontdekken wat alleen voor BIOD geldt, verhuizen we het wel een keer naar beneden.

En je hand overspelen? Dat is hier nog niemand gelukt... Wink

Veel plezier hier! toppie

(Achteraf zie ik, dat ik alles een beetje kortaf heb neergezet.
Dat heeft alleen maar te maken met het feit dat ik niet al te omslachtig wou zijn in de beantwoording.) Embarassed Rolling Eyes Laughing
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 13 Mrt 2010 17:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Peter, ook ik heet je welkom bij de club die geen club is. Smile
Tis me wat, op stap gaan voor een Beyerland en thuis komen met een BIOD.

Een reactie op je vragen.

De elektriek van de 3kleur is mijns inziens vrij keurig aangelegd, maar het aantal lichtpunten af fabriek was nogal beperkt. Vandaar waarschijnlijk het geknutsel aan het 12V-spul. Het moet niet zo ingewikkeld zijn dat netjes te maken, tenzij je je daarbij op een voor jou vreemd terrein komt.

Dan de lekkage. Dat heb ik ook meegemaakt. Vorige eigenaar had de sierstrip verwijderd en nauwelijks gekit weer gemonteerd. Mijn eerste reactie was: weg met al die strippen, gaatjes dichtmaken en afwerken, bijvoorbeeld met de plakstrip zoals op de Albino. Maar uiteindelijk is bij de strip weer gemonteerd goed in de kit. Lekkage is weg.
De polyester romp is echt waterdicht, maar als je er gaten in maakt, ... Sad
Raamrubbers moet je ook in de gaten houden.

Aan de binnenzijde van de romp is een laag 'piepschuim' van pakweg 2 cm dik aangebracht, onderbroken door latten waaraan het meubilair e.d. vastgeschroefd (of geniet) wordt. En dan de laag vinyl-op-schuimplastiek. Totaal een vrij redelijke isolatie dus.
Als je eens wat rondkijkt op de webpaginaas, vind je verwijzingen naar bijvoorbeeld fabrieksbezoeken. Daarop is wel wat te zien van de opbouw.

Een beschrijving van de omvormer is hier te vinden.
Van een afstand is er verder weinig van te zeggen. Het aloude gezegde "meten is weten" is ook hier van toepassing.

Veel succes. Vraag gerust, maar niet alles in het zelfde bericht.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
peter brandwijk
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 14 Mrt 2010 12:07    Onderwerp: Reageren met citaat

....

Laatst aangepast door peter brandwijk op Wo 17 Nov 2010 22:38; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 14 Mrt 2010 12:26    Onderwerp: Reageren met citaat

peter brandwijk schreef:
w.b.t. de electriciteit: ik ga in ieder geval het 230 gedeelte er zoveel mogelijk uittrekken.

Dit snap ik niet. De 230V zit er bij mij netjes in, met aardlekschakelaar.

peter brandwijk schreef:
ik ben erg geïnteresserd in zonnepanelen peter, want ik wil zo onafhankelijk mogelijk rondreizen.

Zit er een zonnepaneel op het dak?
Zo ja, controleer op lekkage. Ik heb regelmatig verhalen dienomtrent gelezen.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 14 Mrt 2010 15:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Even een oud bericht van me opgezocht.
Inmiddels heb ik uitgevonden dat voor een vierseizoenengebruik 120 Wpa handiger is, maar dat het ook nog wel met 85 Wpa zal lukken.
De accu voldoet nog steeds goed, evenals de stroomregelaar.
Zie verder dit bericht... Wink

Citaat:
Woonplaats: Hoe dichter bij Dordt, hoe groener het wordt! Wink

BerichtGeplaatst: Di 12 Sep 2006 21:36 Onderwerp: Zonnepanelen als standaard 12 V bron

Na heel veel vijven en zessen heb ik op mijn caravan een zonnepaneel geplaatst, dat uiteindelijk mijn enige stroombron is geworden.
Het verhaal over de brakke Aventolader is elders op dit forum te lezen en daar wijd ik verder geen letter meer aan.

Wat heb ik gemaakt?
De groepen van mijn caravan heb ik samengevoegd, óók de van oorsprong gestabiliseerde, en aangesloten aan de solarregelaar nadat ik er eerst de accu aangeknoopt had.

Vervolgens het paneel aan de regelaar en toen maar naar die display loeren....
Nou, dat viel aardig tegen! Het was pestweer en de accukwaliteit liep al snel terug naar een 50% en ik dacht het echt allemaal verkeerd gedaan te hebben...
Enig onderzoek leerde me, dat ik nog een paar stiekeme verbruikers in het systeem had zitten en nadat ik die een aparte hoofdschakelaar had gegeven, begon het allemaal weer langzaam aan op te lopen en sinds een paar weken is de kwaliteit niet onder de 90 % geweest.
Ook de (auto) radio doet het nu echt goed, dus die regelaar levert best iets stabiels...

Aan dit systeem heb ik een klein acculadertje toegevoegd om in de winter geen problemen te krijgen. Dit ladertje staat op een geschakeld stopcontact en de uitgaande plus loopt langs een hoofdschakelaar.

De gebruikte spullen op een rijtje:
Kyocera KC 60 zonnepaneel
Steca PR 1515 solarregelaar
Centurion accu 90 Ah
Schaudt lader LA1210

Mogelijk ga ik in de toekomst nog wat LED verlichting toepassen, maar ik kan nog geen sierlijke armaturen vinden.

Uiteraard wordt de accu onder het rijden ook nog gevoed door de auto...
En bij stalling in het donker kan de solarregelaar omgezet worden voor samenwerking met de Schaudt lader, die ook een onderhoudsfunctie heeft.

Over deze installatie ben ik echt heel tevreden, het werkt heel vertrouwenwekkend!

De inbouw was eigenlijk een makkie: Het onderframe van het dakluik verwijderd en de nieten uit de bekleding getrokken, een sneetje in het hemeltje van de hangkast en de aanleg van wat buisjes tussen regelaar en hemeltje en tussen regelaar en kastbodem. Het dakluik moest los om achter de bekleding te kunnen werken.

Om de bocht in het dak te compenseren heb ik vierkante buis onder het paneel geschroefd, zodat het wat meer vrij kwam. Toen een wartel in het dak aangebracht met lijm en moer en de draden doorgevoerd.
Het paneel aan de voeten geschroefd en toen binnen verder gegaan.
Boven de kast heb ik een geultje in het piepschuim moeten maken om de draad bij het sneetje te krijgen en dat was dan de aanleg van een zonnepaneel... De rest van de bedrading ging natuurlijk nóg makkelijker!

Er is voor die Steca regelaar trouwens een voorgeschreven volgorde:
1 de regelaar op een brandvrije ondergrond schroeven
2 de accu aansluiten en op de regelaar het type van de accu instellen.
3 het zonnepaneel aansluiten
4 de gebruikers aansluiten

demontage moet in omgekeerde volgorde!

Terug naar boven
peter brandwijk
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 17 Mrt 2010 13:44    Onderwerp: Reageren met citaat

....

Laatst aangepast door peter brandwijk op Wo 17 Nov 2010 20:51; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 18 Mrt 2010 01:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
een "lijm en afdichtingskit op basis van ms polymeer.


Polymax dus. Laughing Laughing Laughing
(het is werkelijk ongelooflijk hoe ingewikkeld mensen kunnen doen.) geintje
Terug naar boven
peter brandwijk
Gast





BerichtGeplaatst: Za 20 Mrt 2010 01:16    Onderwerp: POLYMAX Reageren met citaat

.....

Laatst aangepast door peter brandwijk op Wo 17 Nov 2010 20:51; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 20 Mrt 2010 01:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Wauw! Kan jij niet beter boeken gaan schrijven? Laughing Laughing Laughing

Kort en goed: Maak het zootje waterdicht en ga er dan eens een paar keer goed mee kamperen en liefst zoals je dat met de tent ook zou doen:
Je leeft zoveel mogelijk buiten en de tent is vooral om in te schuilen en te slapen, ja toch?

Je moet over dat gebruik en de inrichting helemaal je eigen mening vormen, maar dat kan niet, zonder dat je kampeerervaring met de caravan hebt opgebouwd. Als ik jou was, zou ik pas volgend jaar gaan verbouwen...

Zelf heb ik nog jaren gecaravanned met mijn rugzak-uitrusting, sterker nog: In de winter lig ik lekker in mijn lichtgewicht min-twintig-slaapzak en gebruik ik gewoon nog steeds Odlo ondergoed Wink En als ik alleen kampeer gebruik ik altijd maar één brander van de drie. Helaas is de waterzak gaan lekken, maar gelukkig was ik toen al een beetje gewend aan die watertank in de disselkast...

Kortom: parkeer die wilde ideeën en kijk een jaar lang of en hoe je ze gaat toepassen.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 20 Mrt 2010 09:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
wat is de perfecte woonwagen?

Zal voor iedereen verschillend zijn, maar waarschijnlijk bestaat die niet.

Citaat:
heb je echt een toilet nodig of een douche?

Ik kan me indenken hoe de tentkampeerder de kleine boodschap doet, vooral als het donker is. Een toilet, welke uitvoering dan ook, maakt het een stuk comfortabeler.
Een douche in de caravan is , volgens mij, behelpen.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Za 20 Mrt 2010 09:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je met de caravan gaat kamperen alsof het een tent is, waarom neem je dan geen tent mee, dat is veel goedkoper....

Een caravan heeft dus wel degelijk voordelen tov een tent. Denk aan verwarming, ruimte, beter bed, binnen koken bij slecht weer, snel staan bij slecht weer.
Mijn biod (excellent) heeft gelukkig geen aparte wasruimte. Die heb ik ook (nog) niet nodig, 's nachts naar toilet is gelukkig nog een uitzondering. Ik hoef ook niet buiten de camping of zonder elektra te staan, maar dat kan wel, een paar dagen (accu).

Vastwatertank bezit onze caravan niet, gewoon een jerrycan en dompelpompje. Wel een driepitter, maar ook die wordt nauwelijks gebruikt, koken doe ik grotendeels op de skottel buiten. Maar bij slecht weer is het wel gemakkelijk.

Mijn ideale caravan heeft:
- ruimte om de uitrusting blijvend op te bergen, zodat we als we gaan, niet uitgebreid hoeven in te pakken;
- een goed bed;
- zitruimte voor twee.
- kleine kookmogelijkheid.

Als ik casco zou kopen, zou ik zorgen voor een vast bed met lattenbodem, gasveer en ruimte onder het bed voor de spullen, een mogelijkheid om de fietsen mee te nemen, een tafeltje met twee zitplekken, een mini-keukentje met kraan, koelkast en twee-pitter, waarbij de gasaansluiting voor de tweepitter een snelkoppeling is en de twee-pitter verplaatsbaar, zodat ik die mee kan nemen naar buiten (waar dan ook een snelkoppeling zit). Verder zou ik (nogmaals: ideale caravan?) er een mover onder willen hebben, en een systeem om de pootjes snel en gemakkelijk uit te draaien. Misschien zelfs automatisch waterpas laten zetten...
Kortom: voor reis en neerzetten gemakszucht, voor verblijf wel het kampeergevoel handhaven.
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
peter brandwijk
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 21 Mrt 2010 00:59    Onderwerp: Reageren met citaat

....

Laatst aangepast door peter brandwijk op Wo 17 Nov 2010 20:52; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 21 Mrt 2010 08:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter, wij zijn heel tevreden met de indeling van onze 400TL.
Hoewel dat tegenwoordig een van de minst gewenste indelingen is.
Gezien de beperkte oppervlakte zul je altijd concessies moeten doen en het type concessie is blijkbaar voor iedereen anders.
Misschien heb je wel een te grote stap in een keer genomen.
Je zult wel gelezen hebben dat wij begonnen zijn in een Extase zonder toevoegingen. Hij was onze 'tent-op-wielen'. Geen 220V, wat stroom uit de auto-accu voor licht en water. Ideaal, want van weinig afhankelijk. Ook geen wc, laat staan toiletruimte. Wat dat laatste betreft ben ik geheel om: ik vind het eigen toilet een van de belangrijkste attributen in een BIOD. Voor mij geen openbare poepdozen meer Smile
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Zo 21 Mrt 2010 09:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Tsja Peter, gelukkig is iedereen anders, daarom bestaat de ideale indeling ook niet. Ik kocht onze caravan voor 600 euro, en heb er een en ander aan gewijzigd, maar voordat ik 'een kapitaal' heb uitgegeven, kan ik nog wel even voort. Dat ben ik dan ook niet van plan, dat kapitaal uitgeven. Koken binnen is een noodoplossing, maar afhankelijk zijn van de plaatselijke horeca bij slecht weer vind ik ook niet alles, om maar niet te spreken over de kosten die dat met zich meebrengt.

Ik heb denkelijk vrij duidelijk aangegeven wat de wensen van een ideale caravan voor mij zijn. Voor iemand die nooit zelf kookt zullen die wensen anders zijn. Voor iemand die niet binnen wil zitten, weer anders. Voor iemand die graag 'vrij' wil staan, weer anders. Voor iemand die van de toiletgang geen sociaal gebeuren wil maken, weer anders. En zo kan ik nog wel even doorgaan...
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.