"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Trapleuning

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Do 18 Mrt 2010 00:05    Onderwerp: Trapleuning Reageren met citaat

Niet caravan-gerelateerd
Eind oktober brak mijn Annemarie tijdens het stofzuigen een enkel. Het is een lelijke breuk, de revalidatie zal minimaal een jaar in beslag nemen.
Geen caravangerelateerd ongeval dus. Het leidde wel tot het "senior-proof" maken van ons huis. Beugels op toilet, badkamer en trap.

Wel caravan-gerelateerd
Wijlen mijn vader brak ooit een been toen hij met een dienblad vol lekkers het labiele caravanopstapje afklom.

Klus-inspiratie
De beide ongevallen inspireerden ons een trapleuning aan onze Biod te monteren.
Een lelijk ding, maar wat functioneel is ga ik in de regel mooi vinden.

In de rubriek "Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d." zal ik de Biod-bijzonderheden voor deze klus, onder dezelfde titel, beschrijven: http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=1442
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)


Laatst aangepast door Hans Plantinga op Ma 14 Okt 2013 22:41; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 18 Mrt 2010 09:42    Onderwerp: Re: Trapleuning Reageren met citaat

Hans Plantinga schreef:
Wijlen mijn vader brak ooit een been toen hij met een dienblad vol lekkers het labiele caravanopstapje afklom.

Sterkte met alle ongemakken en beterschap.

Er bestaan behoorlijk stabiele opstapjes.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Caroline



Geregistreerd op: 05 Mei 2004
Berichten: 170
Woonplaats: Nijverdal

BerichtGeplaatst: Do 18 Mrt 2010 16:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Een stabiel opstapje zou ik je zeker aanraden, let ook op anti-slip op de tredes.
In verband met mijn handicap hebben wij in plaats van een leuning buiten, een handgreep binnen. Gewoon gekocht bij de thuiszorg. Voor mij gelukkig voldoende, alleen de greep zit wat hoog.
Waar ik ook achter kwam, was de benaming van een "gewoon" toilet in Frankrijk (à l'Anglaise). Is er sprake van een toilet à la Turque, dan heb je te maken met een hurktoilet. Het zijn van die weetjes die handig zijn als je wat minder mobiel bent.
_________________
Groet, Caroline

2006 - nu: Biod 400 TD Exclusief - Nuance 1991, wordt getrokken door Renault Kadjar EDC 2017

2004 - 2006: Biod 400 TD De Luxe- Nuance 1989 (gecrasht)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Vr 19 Mrt 2010 12:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Caroline schreef:
Een stabiel opstapje zou ik je zeker aanraden, let ook op anti-slip op de tredes.
In verband met mijn handicap hebben wij in plaats van een leuning buiten, een handgreep binnen. Gewoon gekocht bij de thuiszorg. Voor mij gelukkig voldoende, alleen de greep zit wat hoog.
Waar ik ook achter kwam, was de benaming van een "gewoon" toilet in Frankrijk (à l'Anglaise). Is er sprake van een toilet à la Turque, dan heb je te maken met een hurktoilet. Het zijn van die weetjes die handig zijn als je wat minder mobiel bent.


Een binnengreep gaat er zeker komen.
We moeten nog nadenken over welke, links/rechts, hoogte, hoe en waaraan bevestigen, enz.
Bij ons moet het ook nog (zo) mooi (mogelijk) zijn.
In huis hebben we aan de spil van de trap verticaal een stuk rondhout aangebracht.
Bezoekers zien het ding niet eens.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Caroline



Geregistreerd op: 05 Mei 2004
Berichten: 170
Woonplaats: Nijverdal

BerichtGeplaatst: Vr 19 Mrt 2010 13:05    Onderwerp: Reageren met citaat

In verband met het gewicht van een houten handgreep hebben wij gekozen voor deze: http://assortiment.premis.nl/images/wa6257_.jpg. De binnenwanden zijn vrij dun, en deze greep is goed te bevestigen. Ook de kleur paste bij de kleur "Nuance" van het interieur van de caravan.
_________________
Groet, Caroline

2006 - nu: Biod 400 TD Exclusief - Nuance 1991, wordt getrokken door Renault Kadjar EDC 2017

2004 - 2006: Biod 400 TD De Luxe- Nuance 1989 (gecrasht)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 19 Mrt 2010 13:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarschijnlijk heb ik nog ergens een RVS leuning van een meter liggen.
Hoewel ik me in moeilijke gevallen redelijk naar binnen kan trekken aan de deuropening, is dat misschien een mooie aanvulling.
Ik heb alleen geen idee van het gewicht van dat ding.

In ieder geval bestaan er ook hele lichte alu leuningen...


Ook wij hebben thuis bij de spiltrappen robuuste leuningen op de spil geschroefd! Wink
Terug naar boven
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Ma 22 Mrt 2010 11:20    Onderwerp: Leuning Reageren met citaat

Ik ben iets aan het ontwikkelen van rondhout 28mm.
Als het klaar is zal ik een constructieschets en een foto plaatsen.
Geen zorgen: ik let op de sterkte en stabiliteit van het ding.

Iedereen bedankt voor de ideeën.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)


Laatst aangepast door Hans Plantinga op Za 19 Feb 2011 14:46; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 22 Mrt 2010 20:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Wát een dunnetje, Hans!
Ik wil wel iets in mijn handen voelen hoor!
Terug naar boven
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Di 23 Mrt 2010 16:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Wát een dunnetje, Hans!
Ik wil wel iets in mijn handen voelen hoor!


Rond 28mm is niet zo dun.
De FIAMMA SECURITY 46 PRO heeft een diameter van 30mm.

Het ding is in ruwbouw gereed. Prachtig!
Later deze week even de hoeken afronden, schuren enz.
Ik ga een designprijs binnenhalen.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.