"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

antenne dvb-t
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 18 Jun 2010 15:55    Onderwerp: antenne dvb-t Reageren met citaat

Ik heb een dvb-t-stokje voor de laptop aangeschaft, een PCTV nanoStick DVB-T 73e.
Nu wil ik daar een antenne bij die mij in NL verzekert van ontvangst van de zenders van de NL-publieke omroep. Het bijgeleverde sprietje werkt alleen heel dicht bij de zender.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Zelf vond ik deze.
Iemand bekend met die antenne?
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
mennovdh



Geregistreerd op: 21 Mrt 2008
Berichten: 65
Woonplaats: Wageningen

BerichtGeplaatst: Za 19 Jun 2010 00:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb die antenne gekocht en ben er niet super enthousiast over. De ontvangst is wel net wat beter dan de standaard spriet, dus soms kan het net het verschil maken. Vaak moet je toch nog wat experimenteren met de plaats voor de beste ontvangst.

groetjes Menno
_________________
BIOD Nomade Menno (bj 2009)
Zie de bouw op: http://www.caravantrekker.nl/menno
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 19 Jun 2010 09:51    Onderwerp: Reageren met citaat

mennovdh schreef:
Ik heb die antenne gekocht en ben er niet super enthousiast over. De ontvangst is wel net wat beter dan de standaard spriet, dus soms kan het net het verschil maken. Vaak moet je toch nog wat experimenteren met de plaats voor de beste ontvangst.

groetjes Menno

Weet je een betere, met als randvoorwaarde dat ik niet wil slepen met grote en/of ingewikkelde buitendingen?
Gisteren heb ik toch zo'n ding besteld, na uitgebreide correspondentie met Klaas R (NCC).
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
mennovdh



Geregistreerd op: 21 Mrt 2008
Berichten: 65
Woonplaats: Wageningen

BerichtGeplaatst: Za 19 Jun 2010 11:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Nee...
Ik had graag een antenne ergens boven in de klerenkast 'vast' gemonteerd willen hebben maar daar vind ik deze dus niet geschikt voor. Dus nu maar los op tafel op zoek naar de beste ontvangst plek...
_________________
BIOD Nomade Menno (bj 2009)
Zie de bouw op: http://www.caravantrekker.nl/menno
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 19 Jun 2010 12:21    Onderwerp: Reageren met citaat

mennovdh schreef:
Nee...
Ik had graag een antenne ergens boven in de klerenkast 'vast' gemonteerd willen hebben maar daar vind ik deze dus niet geschikt voor. Dus nu maar los op tafel op zoek naar de beste ontvangst plek...

Dat was ook de conclusie van Klaas.
Een deel van zijn reactie (ik verwacht niet dat hij bezwaar heeft dat ik het hier plaats):

Bij TV-ontvangst is hoogte het toverwoord. Niet in het westen van het land, daat struikel je bij wijze van spreken over de DVB-T zenders. Maar in het noorden, oosten, zuiden is dat een stuk minder. Obstakels kunnen de ontvangst behoorlijk in de weg zitten. Daar zou je overheen moeten kunnen kijken. Als je helemaal ingebouwd zit tussen de metalen caravans moet je daar dus eigenlijk overheen kunnen kijken. Daarom is een binnenantenne, ook in een polyester Biod, een minder goed idee.

Maar het hangt helemaal af van de omstandigheden. Er is grote kans dat het in 8 van de 10 gevallen prima werkt. Voor die 2 andere gevallen zou je dan moeten bezien hoe je de antenne omhoog krijgt. Dan ook begint het tweekabelprobleem pas op te spelen.

De Conrad-antenne is zeker een stuk beter dan een vast sprietje. Je kunt er mee spelen zonder je kijkpositie te veranderen, c.q. je kunt je kijkpositie veranderen zonder de antennepositie mee te nemen. Ik zou zeker die antenne geen spijkervaste plaats geven, maar een paar mogelijkheden is al erg veel beter. Ter plaatse zoek je dan de meest optimale plaats op, zo dat al nodig is. Eén bij-verstekplaats is wel gemakkelijk, daar staat/hangt de antenne ook tijdens transport. Alleen wanneer hij het daar niet goed genoeg doet, zoek je een betere plaats op. Voor ramen is in jullie Biod niet nodig.

Dan kun je alsnog een buitenantenne met een mastje bij je hebben voor het geval de binnenantenne het nergens goed genoeg doet.

_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Za 19 Jun 2010 17:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Wij gebruiken ze op mijn school om TV te kunnen kijken op onze digitale schoolborden. Ik merk dat -net zo als met een radio- je erg moet zoeken en richten om de beste onvangst te krijgen. Bij een radio hoor je direct of je in de goede richting zit, bij een DVB-T stick is de "feedback" minder direct. Eerst richten, even kijken en weer opnieuw. Toch is het bij alle vier de Digiborden, met verschillende sticks en op verschillende locaties gelukt een goede ontvangst te krijgen!
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 20 Jun 2010 19:13    Onderwerp: Reageren met citaat

ik begrijp dat het wat ongelooflijk klinkt, maar google even naar de 'bierblikantenne'. Ook op Camperforum is dat recent even aan de orde.
Het kost je 2 blikjes en dus drie pilsjes om op te drinken en een uurtje knutselen om te constateren dat het werkt. Je maakt dan nl een professionele breedband UHF-antenne die binnen en buiten werkt en beter dan een sprietje.

N.B. Een antenne voor digitaal verzonden signalen doet het of doet het niet. Daar zit niks tussen, behalve wat blokjesbeelden .

Aansluiten met alleen een 75 ohm coax en dus geen externe voeding.
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 20 Jun 2010 19:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
ik begrijp dat het wat ongelooflijk klinkt, maar google even naar de 'bierblikantenne'. Ook op Camperforum is dat recent even aan de orde.
Het kost je 2 blikjes en dus drie pilsjes om op te drinken en een uurtje knutselen om te constateren dat het werkt. Je maakt dan nl een professionele breedband UHF-antenne die binnen en buiten werkt en beter dan een sprietje.

N.B. Een antenne voor digitaal verzonden signalen doet het of doet het niet. Daar zit niks tussen, behalve wat blokjesbeelden .

Aaansluiten met alleen een 75 ohm coax en dus geen externe voeding

Bedankt Johan.
Link
ik ga er mee aan de slag tzt.

PS. Voor vervolg mbt de bierblik-antenne zie http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=1546
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Di 24 Aug 2010 08:07; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Wim Hagemeijer



Geregistreerd op: 30 Jun 2009
Berichten: 7
Woonplaats: Zoetermeer

BerichtGeplaatst: Di 13 Jul 2010 21:55    Onderwerp: Re: antenne dvb-t Reageren met citaat

Lex M schreef:
Ik heb een dvb-t-stokje voor de laptop aangeschaft, een PCTV nanoStick DVB-T 73e.
Nu wil ik daar een antenne bij die mij in NL verzekert van ontvangst van de zenders van de NL-publieke omroep. Het bijgeleverde sprietje werkt alleen heel dicht bij de zender.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Zelf vond ik deze.
Iemand bekend met die antenne?


Het antennetje is magnetisch aan de onderzijde. Plaats het antennetje op een ferromagnetische ondergrond, bv. de deksel van een koektrommel en de kwaliteit van je antenne is giga opgetut.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 14 Jul 2010 00:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik gebruik de standaard binnenantenne van kpn op een vaste plek en heb zeker meer dan 90% van de zenderzoekpogingen geen tweede run nodig.
Slechts in zeer zeldzame gevallen is het beeld te beroerd om naar te kijken en ik heb eigenlijk het idee dat dat binnen Nederland steeds verbetert.
Terug naar boven
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Wo 14 Jul 2010 07:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Wij stonden in Heemskerk toen de finale championsleage werd gespeeld. Ik heb de skottel van de buren aan de stok van de voortent gehangen, en daar het sprietje opgezet. Daarna had ik geweldig beeld op de laptop.

Verder in Italië geprobeerd, maar helaas, op de meeste campings helemaal geen signaal, alleen bij Florence een beetje, maar geen beelden om naar te kijken.
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Markparket



Geregistreerd op: 22 Dec 2007
Berichten: 144
Woonplaats: Meppel

BerichtGeplaatst: Di 24 Aug 2010 03:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor het nieuws en weer hebben we een breedbeeld DVD speler met DVB-T.
De standaard antenne voldeed niet in NL, wel in DLD.

Ik heb volgende antenne (free to air zenders, dus geen maandelijks abonnement) gekocht en die op een uitschuifbare mast gemonteerd.

http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?ctn=SDV2940/10&scy=nl&slg=nl

Resultaat: perfect beeld en in bv. de Eifel wel 12 zenders Laughing
Echt een aanrader!
_________________
Driekleur 400 TL 1989 + Mercedes-Benz 230GE aut. 1986 of Mercedes-Benz 200 aut. 1981, Daarnaast 2011 Peugeot 107, 1990 Citroën 2CV6, 1985 Peugeot 205 GRD en 1970 Mercedes-Benz W114 Bähr Cabriolet

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Markparket



Geregistreerd op: 22 Dec 2007
Berichten: 144
Woonplaats: Meppel

BerichtGeplaatst: Di 24 Aug 2010 03:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Alles bij elkaar denk ik € 50,00
_________________
Driekleur 400 TL 1989 + Mercedes-Benz 230GE aut. 1986 of Mercedes-Benz 200 aut. 1981, Daarnaast 2011 Peugeot 107, 1990 Citroën 2CV6, 1985 Peugeot 205 GRD en 1970 Mercedes-Benz W114 Bähr Cabriolet

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Markparket



Geregistreerd op: 22 Dec 2007
Berichten: 144
Woonplaats: Meppel

BerichtGeplaatst: Di 24 Aug 2010 03:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Nadeel:

Voor ik het in de gaten had, zat ik elke avond wel een 'Krimi' te bekijken Smile
_________________
Driekleur 400 TL 1989 + Mercedes-Benz 230GE aut. 1986 of Mercedes-Benz 200 aut. 1981, Daarnaast 2011 Peugeot 107, 1990 Citroën 2CV6, 1985 Peugeot 205 GRD en 1970 Mercedes-Benz W114 Bähr Cabriolet

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 24 Aug 2010 12:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb er hier, vlakbij Kopenhagen, wel 8 te pakken; dat is een hele luxe, want een paar jaar geleden waren het er nog maar twee Wink
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.