"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Van Jacques van Maaren
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Aangaande BIODs Historie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 26 Sep 2010 19:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Van de website van Lex:
1962: Een verlengde uitvoering van de Fahti 600 cq Extase wordt ontwikkeld en krijgt de naam Fahti Super 800 cq Expert. In hetzelfde jaar maken de mensen van B.I.O.D. een ontwerp voor een kleiner model dat uiteindelijk de Bambi zal worden. In Duitsland gaat deze Fahti Junior 400 heten. Dat maakt de Bambi cq Fahti 400 tot een oorspronkelijk Nederlands product, in tegenstelling tot de Fahti 600 cq Extase die van oorsprong Duits is.


JacquesM schreef:
Het album is zojuist uitgebreid met foto's van het door mijn vader gemaakte studiemodel van de Biod Expert. Dit is dus eigenlijk de oudste nog rijdende Expert Laughing


Jacques, betekent dat dat de Expert een ontwerp is van BIOD (in de persoon van jouw vader)? Is het ontwerp een afgeleide van de Duitse Fathi 600 of van de Fathi Super 800?

Vind je het goed indien ik een aantal afbeeldingen van jou gebruik om mijn website over de Expert uit te breiden? Klik!
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 26 Sep 2010 20:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
Citaat:
Van de website van Lex:
1962: Een verlengde uitvoering van de Fahti 600 cq Extase wordt ontwikkeld en krijgt de naam Fahti Super 800 cq Expert. In hetzelfde jaar maken de mensen van B.I.O.D. een ontwerp voor een kleiner model dat uiteindelijk de Bambi zal worden. In Duitsland gaat deze Fahti Junior 400 heten. Dat maakt de Bambi cq Fahti 400 tot een oorspronkelijk Nederlands product, in tegenstelling tot de Fahti 600 cq Extase die van oorsprong Duits is.


JacquesM schreef:
Het album is zojuist uitgebreid met foto's van het door mijn vader gemaakte studiemodel van de Biod Expert. Dit is dus eigenlijk de oudste nog rijdende Expert Laughing


Jacques, betekent dat dat de Expert een ontwerp is van BIOD (in de persoon van jouw vader)? Is het ontwerp een afgeleide van de Duitse Fathi 600 of van de Fathi Super 800?

Vind je het goed indien ik een aantal afbeeldingen van jou gebruik om mijn website over de Expert uit te breiden? Klik!


Volgens mijn geheugen is de Expert een ontwerp van mijn vader (uiteraard op basis van de Extase, deze werd verticaal doormidden gezaagd en er ongeveer een metertje tussengeplaatst. Vervolgens een mal van getrokken. Helaas is er veel geschiedenis door uiteenlopende redenen verloren gegaan en kan ik dat niet meer boven water krijgen.
Zelf was ik in die jaren een puberend wezen, maar ik zal mijn broer er binnenkort eens naar vragen.

Uiteraard mag je dit materiaal voor je site gebruiken Frank.
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...


Laatst aangepast door JacquesM op Zo 26 Sep 2010 20:34; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 26 Sep 2010 20:31    Onderwerp: Reageren met citaat

abel schreef:
Welkom Jaques,
prachtige foto's!

Dank je Abel Smile
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Thijs van der Harst



Geregistreerd op: 08 Mrt 2009
Berichten: 93
Woonplaats: Breda

BerichtGeplaatst: Zo 26 Sep 2010 20:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Jacques,

Ja, geweldig, die 'oude doos' verhalen en plaatjes. Gaat zo door en wij danken u eeuwig.
Volgens de Fahti brochure was 'der Super 400' geschikt voor 4 dwarsslapende personen. Nou, dat redden mij eega en ik echt niet. Maar geeft niet als je met 2-een bent.

Maar, heb je nou zelf een Biod of niet?

grt,
_________________
Thijs vd Harst, Breda, Biod Bambi 1978
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 26 Sep 2010 21:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Thijs van der Harst schreef:
Dag Jacques,

Ja, geweldig, die 'oude doos' verhalen en plaatjes. Gaat zo door en wij danken u eeuwig.
Volgens de Fahti brochure was 'der Super 400' geschikt voor 4 dwarsslapende personen. Nou, dat redden mij eega en ik echt niet. Maar geeft niet als je met 2-een bent.

Maar, heb je nou zelf een Biod of niet?

grt,


Haha Thijs, misschien de "loffelchen-loffelchen" van van Gaal eens proberen Razz enne ja, ik heb een Biod (die Expert van 47 cm lang), het is behelpen, ik geef het toe.
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 26 Sep 2010 21:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Opnieuw een aanvulling in onderstaand album.

Het betreft prijslijsten uit 1965 en 1968 (Jeko-periode, dus na de Hengelo-periode)en de zwart-wit folder van de Extase en Excelsior uit de beginperiode in Hengelo.
edit:
Tevens een "noodfolder" die vlak na de verhuizing van Hengelo naar Oldenzaal werd gemaakt voor deelname aan een beurs.

http://www.mijnalbum.nl/Album=SSCB7EHA

Mijn excuses voor de niet geheel historische volgorde, maar dat hoop ik nog aan te kunnen passen.
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Ma 27 Sep 2010 11:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Doet me genoegen dat dit contact nu is ontstaan!

Jacques, groet van TenT toppie
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Ma 27 Sep 2010 19:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Even geexperimenteerd om een afbeelding rechtstreeks te plaatsen...
Dit is dus de ALLEREERSTE BIOD, nobel handwerk zo te zien, aan o.a de afspanning van de tent. De Opel Kaptein van mijn vader stamt uit 1957, dus het zal niet veel later geweest zijn waarschijnlijk.

_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Di 28 Sep 2010 21:03    Onderwerp: Reageren met citaat

nog een oproep via onderstaande link:

http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=1579
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Za 16 Okt 2010 20:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Soms komen er bij grijzer wordende mensen herinneringen uit de "grijze massa" naar buiten. Helaas zit er geen "zoekfunctie" op deze hersenpan, zoals deze voor harde schijven bestaat en zal ik me moeten behelpen met de door moeder natuur meegegeven middelen.

Hieronder dus een van die ingevingen....

Diefstal loont niet

In de "Hengelo-periode" van Biod werd er een Extase gestolen van het bedrijfsterrein. Naar mijn mening was deze van een een client, die zijn trotse bezit in onderhoud had afgegeven.

Uiteraard werd de plaatselijke Hermandad ingeschakeld en een signalement verspreid van het verdwenen object. De ontvreemders dachten slim te zijn en gaven hun prooi een nieuw kleurtje (ik meende groen) teneinde te ontkomen aan de speurende blikken van de opsporingsambtenaren.

Een beetje dom, zou Prinses Máxima hebben opgemerkt, want de Extase was op zich al een opvallende verschijning, maar met een kleurtje werd de opsporing een fluitje van een cent voor de dienders. Zo kon de de vreemdgetinte Extase al snel worden opgespoord.

Hoe het vergaan is met de stelende caravan-cultuurbarbaren, geeft mijn geheugen niet prijs, maar een dieprode schaamkleur zal hen toch wel ten deel zijn gevallen. Embarassed
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Wo 20 Okt 2010 18:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
Citaat:
Van de website van Lex:
1962: Een verlengde uitvoering van de Fahti 600 cq Extase wordt ontwikkeld en krijgt de naam Fahti Super 800 cq Expert. In hetzelfde jaar maken de mensen van B.I.O.D. een ontwerp voor een kleiner model dat uiteindelijk de Bambi zal worden. In Duitsland gaat deze Fahti Junior 400 heten. Dat maakt de Bambi cq Fahti 400 tot een oorspronkelijk Nederlands product, in tegenstelling tot de Fahti 600 cq Extase die van oorsprong Duits is.


JacquesM schreef:
Het album is zojuist uitgebreid met foto's van het door mijn vader gemaakte studiemodel van de Biod Expert. Dit is dus eigenlijk de oudste nog rijdende Expert Laughing


Jacques, betekent dat dat de Expert een ontwerp is van BIOD (in de persoon van jouw vader)? Is het ontwerp een afgeleide van de Duitse Fathi 600 of van de Fathi Super 800?

Vind je het goed indien ik een aantal afbeeldingen van jou gebruik om mijn website over de Expert uit te breiden? Klik!

Frank, ik heb m.b.t deze vraag voor alle zekerheid vanmiddag navraag gedaan bij een familielid, die overigens anoniem wil blijven. De eerste Expert is in Nederland gemaakt en geleverd (op verzoek) van Ir. de Lange uit Arnhem, directeur van AKU in Arnhem. Hiervoor is een extase gebruikt die doorgezaagd is en waar vervolgens een meter tussengeplaatst is. Voor het tussenstuk is een eenmalig gebruikte mal mal gemaakt. Het in mijn bezit zijnde schaalmodel is als studie/presentatiemodel gebruikt.

Bij Schneider in Lindau werd vervolgens de uiteindelijke mal gemaakt, waarna deze als een Fahti op de markt kwam. Er is dus uiteindelijk maar 1 ECHTE volledig Hollandse Expert gemaakt in de Hengelo- en Jeko-periode, de overige als Biod op de markt gebrachte Experts werden danwel volledig of als carcas met onderstel geimporteerd vanuit Duitsland en in Hengelo en bij Jeko afgebouwd in die periode. Over de Schakelperiode kan ik geen volledig beeld krijgen, maar na het beeindigen van de Fahti-produktie zijn dacht ik de mallen, onderdelen etc. door de Schakel overgenomen, waardoor de Expert weer een Nederlands product werd.
Edit: 21 okt 2010 is de onderstreepte tekst aangepast
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...


Laatst aangepast door JacquesM op Do 21 Okt 2010 17:56; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 20 Okt 2010 20:56    Onderwerp: Reageren met citaat

JacquesM schreef:
Er is dus uiteindelijk maar 1 ECHTE volledig Hollandse Expert gemaakt, de overige als Biod op de markt gebrachte Experts werden danwel volledig of als carcas met onderstel geimporteerd vanuit Duitsland en in Hengelo afgebouwd.

En de Experts van na 1969 ?????
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Wo 20 Okt 2010 22:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
JacquesM schreef:
Er is dus uiteindelijk maar 1 ECHTE volledig Hollandse Expert gemaakt, de overige als Biod op de markt gebrachte Experts werden danwel volledig of als carcas met onderstel geimporteerd vanuit Duitsland en in Hengelo afgebouwd.

En de Experts van na 1969 ?????
De vraag stellen is welhaast deze beantwoorden... Volgens de door aan mij versterkte info kwamen deze dus vanuit Duitsland en ondanks dat er enkele in nederland werden afgebouwd, is het moeilijk (twifjelachig)vast te stellen dat er sprake was van een volledig hollands product. Ik zal hier later op terugkomen.
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Wo 20 Okt 2010 23:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Nog even om misverstanden te voorkomen:

Ik meen niet de "wijsheid" omtrent de geschiedenis van Biod in pacht te hebben als jongste zoon van de oprichter. Probeer de te mijner beschikking staande grijze cellen te "vertalen: en ter beschikking te stellen aan een ieder die erin geinteresseerd is.

Chronolische volgorde van de diverse gebeurtenissen probeer ik op een integere manier ter beschikking te stellen met behulp met van de voor mij beschikbare bronnen.
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Do 21 Okt 2010 17:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
JacquesM schreef:
Er is dus uiteindelijk maar 1 ECHTE volledig Hollandse Expert gemaakt, de overige als Biod op de markt gebrachte Experts werden danwel volledig of als carcas met onderstel geimporteerd vanuit Duitsland en in Hengelo afgebouwd.

En de Experts van na 1969 ?????
Lex, ik heb de tekst inmiddels aangepast.
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Aangaande BIODs Historie Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 2 van 5

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.