"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Nieper onderstel onder Fahti600/Extase.
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Klaas B



Geregistreerd op: 14 Aug 2010
Berichten: 36
Woonplaats: Hoogkarspel

BerichtGeplaatst: Di 19 Okt 2010 18:33    Onderwerp: Nieper onderstel onder Fahti600/Extase. Reageren met citaat

Kent iemand de historie van de diverse merken onderstellen onder Fahti600-Extase.
Mijn Fahti600 -Biod met 2 voorramen inplaats van 3, heeft een origineel Nieper onderstel met oplooprem. Biod Hengelo heeft het Fahtinummer gecomplementeerd met er voor en achter een 2. Is in 1962 afgemonteerd.
De vragen.A heb ik een wiesel, geproduceerd door de Gebr. Maly
B. Heb ik een `Winkeldochter` uit de Maly boedel die bij Biod Hengelo op een toen gangbaar onderstel is gezet. Biod handelde ook in onderstellen.
C. Komt mijn Fahti600-Biod toch uit Beieren.
Klaas B
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Di 19 Okt 2010 18:53    Onderwerp: Re: Nieper onderstel onder Fahti600/Extase. Reageren met citaat

Klaas B schreef:
Kent iemand de historie van de diverse merken onderstellen onder Fahti600-Extase.
Mijn Fahti600 -Biod met 2 voorramen inplaats van 3, heeft een origineel Nieper onderstel met oplooprem. Biod Hengelo heeft het Fahtinummer gecomplementeerd met er voor en achter een 2. Is in 1962 afgemonteerd.
De vragen.A heb ik een wiesel, geproduceerd door de Gebr. Maly
B. Heb ik een `Winkeldochter` uit de Maly boedel die bij Biod Hengelo op een toen gangbaar onderstel is gezet. Biod handelde ook in onderstellen.
C. Komt mijn Fahti600-Biod toch uit Beieren.
Klaas B
Het meest waarschijnlijke Klaas lijkt me dat je een Biod Extase uit de beginfase hebt. De "twee ruiten-versie" toont dat al min of meer aan. De eerste naar mijn weten 1 a 2 exemplaren kwamen volledig afgebouwd uit Lindau. Later nog enkele onafgebouwde (kale) casco's, waarin de meubels etc. in Hengelo werden ingebouwd. Nadat de eerste polyesterbewerkers naar Lindau waren geweest om het vak te leren en de eerste mal naar Hengelo kwam, werd de Extase volledig in eigen beheer gemaakt. De onderstellen kwamen volgens mij van de fa. Weeghel uit Zwolle. Ik zal deze vraag binnenkort voorleggen aan mijn oudere broer, die de aanvang iets bewuster heeft meegemaakt.
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas B



Geregistreerd op: 14 Aug 2010
Berichten: 36
Woonplaats: Hoogkarspel

BerichtGeplaatst: Wo 20 Okt 2010 20:35    Onderwerp: Nieper onderstel Reageren met citaat

Hoi Jaques.
Bedankt voor je reactie. Leuk om in contact te komen met iemand die
deelgenomen heeft aan de Biod geschiedenis. Is Biod Hengelo misschien in het polyester begonnen met het zelf produceren van de in twee gedeelde deur? Afgekeken bij Suleica?
Klaas.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Wo 20 Okt 2010 22:55    Onderwerp: Re: Nieper onderstel Reageren met citaat

Klaas B schreef:
Hoi Jaques.
Bedankt voor je reactie. Leuk om in contact te komen met iemand die
deelgenomen heeft aan de Biod geschiedenis. Is Biod Hengelo misschien in het polyester begonnen met het zelf produceren van de in twee gedeelde deur? Afgekeken bij Suleica?
Klaas.
Mijn vader noemde het een "staldeur" ik weet dat er veel problemen waren met het afhangen (mooi sluiten) van deze deuren, Geen idee overigens wie het eerste kwam met het idee. In het in mijn bezit zijnde model van de Expert kwam ook een dubbele deur voor.
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Do 21 Okt 2010 19:55    Onderwerp: Re: Nieper onderstel onder Fahti600/Extase. Reageren met citaat

Klaas B schreef:
Kent iemand de historie van de diverse merken onderstellen onder Fahti600-Extase.
Mijn Fahti600 -Biod met 2 voorramen inplaats van 3, heeft een origineel Nieper onderstel met oplooprem. Biod Hengelo heeft het Fahtinummer gecomplementeerd met er voor en achter een 2. Is in 1962 afgemonteerd.
De vragen.A heb ik een wiesel, geproduceerd door de Gebr. Maly
B. Heb ik een `Winkeldochter` uit de Maly boedel die bij Biod Hengelo op een toen gangbaar onderstel is gezet. Biod handelde ook in onderstellen.
C. Komt mijn Fahti600-Biod toch uit Beieren.
Klaas B
Klaas, ik kom nog een keer zoals beloofd terug op je vragen. Heb inmiddels navraag gedaan en er is slechts 1 exemplaar van de Fahti 600 in de Hengelose-tijd geimporteerd. Hiervan is de mal voor de productie getrokken. De kans dat je een Fahti hebt lijkt dus erg klein als er Biod-paieren bij zijn. Als je foto's hebt van het interieur, met name van de bekleding kan er wellicht iets meer duidelijkheid ontstaan. Heb je ook een idee wie de eerdere eigenaars zijn geweest?
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas B



Geregistreerd op: 14 Aug 2010
Berichten: 36
Woonplaats: Hoogkarspel

BerichtGeplaatst: Do 21 Okt 2010 20:56    Onderwerp: Nieper onderstel Reageren met citaat

Hoi Jaques.
Als op de site je kijkt onder documenten kom je mijn "Biod" tegen als waarschijnlijk oudst bekende. De daar getoonde documenten zijn er nog steeds bij.
Ik heb navraag gedaan bij Gert Schaaf van de Duitse Fahti site. Door de opgestuurde interieurfoto's herkende hij een Fahti 600 met vernederlandst serienummer. Op zijn site staat hij dan ook als oudst bekende Fahti 600. In 2007 is er een poging gedaan om een hyves te maken voor Biod vrienden. Daarin reageerde iemand die een biod met
2 voorruiten in de voortuin aan het restaureren was. Volgens hun uit 1963! volgens het typeplaatje.Die moet nu ook klaar zijn. We zijn nu ook weer aan het restaureren. De vorige restauratie was 29 jaar terug. Daarbij zijn alleen de originele afgeronde deur en de bovenkastjes over ge bleven. Kussens zijn dus een moeilijke zaak.
Heeft Biod Hengelo een tegenmal en weer een mal getrokken van een
caravan met 2 voorruiten of hebben ze er een verzaagd en een mal voor 3 ruits gemaakt? Je ziet , er zijn nog veel vragen. Bedankt voor je antwoorden.
Klaas.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do 21 Okt 2010 21:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb jaren terug ook een 2 raams versie van de Extase gehad .
Bob heeft de Extase destijds aan mensen uit Oosterwolde (fr)
Ik zal kijken of ik nog info van die Extase heb.
De deelbere deur is later in 1968 nog een keer herhaald voor een aantal extases.
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Do 21 Okt 2010 21:17    Onderwerp: Re: Nieper onderstel Reageren met citaat

Klaas B schreef:
Hoi Jaques.
Als op de site je kijkt onder documenten kom je mijn "Biod" tegen als waarschijnlijk oudst bekende. De daar getoonde documenten zijn er nog steeds bij.
Ik heb navraag gedaan bij Gert Schaaf van de Duitse Fahti site. Door de opgestuurde interieurfoto's herkende hij een Fahti 600 met vernederlandst serienummer. Op zijn site staat hij dan ook als oudst bekende Fahti 600. In 2007 is er een poging gedaan om een hyves te maken voor Biod vrienden. Daarin reageerde iemand die een biod met
2 voorruiten in de voortuin aan het restaureren was. Volgens hun uit 1963! volgens het typeplaatje.Die moet nu ook klaar zijn. We zijn nu ook weer aan het restaureren. De vorige restauratie was 29 jaar terug. Daarbij zijn alleen de originele afgeronde deur en de bovenkastjes over ge bleven. Kussens zijn dus een moeilijke zaak.
Heeft Biod Hengelo een tegenmal en weer een mal getrokken van een
caravan met 2 voorruiten of hebben ze er een verzaagd en een mal voor 3 ruits gemaakt? Je ziet , er zijn nog veel vragen. Bedankt voor je antwoorden.
Klaas.
De eerste geproduceerde en afgeleverde Extase is geleverd aan de heer Wendrich (of Wendrig) en was de directeur van de firma Fabritius en Schutte (naar ik meen uit Delden). De eerste modellen waren ook ongeremd (vnl om redenen van gewichtsbesparing en prijscaluculatie). Dat alles neemt niet weg dat jouw explemplaar de oudste nog bekend zijnde Extase kan zijn. Dat het een Fahti is lijkt me toch wel twijfelachtig, gezien het aankoop/afleverdocument. De oosrspronkelijk getrokken mal was van een twee-ruiter. Hoe het nu zat me de overgang naar de drie-ruiter, weet ik niet exact Klaas. Foto's van de originele wandbekleding zou overigens ook een houvast kunnen geven.
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do 21 Okt 2010 21:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb ook een aantal jaren geleden Extase van 1961 gedemonteerd
met fahrgestell nr. 8068 met een Hahn onderstel. (3 voorramen overigens!)
Ook heb ik nog een paar foto's van een Fahti 600 uit 1959 gemaakt door Maly zelf (gezien het typeplaatje). Deze stond toen te koop op een Duitse site.
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do 21 Okt 2010 21:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit is een maly:


_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do 21 Okt 2010 21:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit is een extase uit 1961:


door mij gedemonteerd.
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do 21 Okt 2010 22:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Door Bob en mij ingekocht en doorverkocht naar Oosterwolde

Extase 1961 2 ramen:


_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Do 21 Okt 2010 22:09    Onderwerp: Reageren met citaat

abel schreef:
Dit is een extase uit 1961:


door mij gedemonteerd.

Wat is er mee gebeurd Abel? Je hebt het over gedemonteerd, betekent dat sloop, of renovatie nadien? Heb je nog een link naar de mijn albumpagina?
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do 21 Okt 2010 22:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben jaren geleden met Bob Hissink en ondergetekende begonnen gestrande restauratie projecten te behoeden voor definitieve sloop.
Zodoende hebben we veelal Extases door heel Nederland opgehaald .
Enkele zijn doorverkocht naar een liefhebber met benodigde onderdelen en adviezen .Er waren ook enkele niet meer te redden en van deze heb ik de bruikbare onderdelen bewaard.
Het onderstel van deze Extase (1961) is door mijn schoonzoon opgebouwd tot aanhangwagen en wordt dus nog steeds gebruikt.
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Do 21 Okt 2010 22:35    Onderwerp: Reageren met citaat

abel schreef:
Ik ben jaren geleden met Bob Hissink en ondergetekende begonnen gestrande restauratie projecten te behoeden voor definitieve sloop.
Zodoende hebben we veelal Extases door heel Nederland opgehaald .
Enkele zijn doorverkocht naar een liefhebber met benodigde onderdelen en adviezen .Er waren ook enkele niet meer te redden en van deze heb ik de bruikbare onderdelen bewaard.
Het onderstel van deze Extase (1961) is door mijn schoonzoon opgebouwd tot aanhangwagen en wordt dus nog steeds gebruikt.

Goed zaak Abel, was het carcas dus ook niet meer te redden. De (horizontale naad tussen boven- en onderschaal ziet er wel wat vreemd uit) Die met de dubbele deur komt mij trouwens erg bekend voor. Iets bekend over de afkomst?
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.