"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Nieper onderstel onder Fahti600/Extase.
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do 21 Okt 2010 22:43    Onderwerp: Reageren met citaat

De dubbele deur kwam uit het zuiden des lands en de toenmalige eigenaars waren op een leeftijd gekomen dat ze niet meer kampeerden.
Wij moesten plechtig beloven dat de caravan wel naar een liefhebber ging.

Ik dacht dat de toenmalige eigenaars bij Eindhoven woonden
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Do 21 Okt 2010 23:01    Onderwerp: Reageren met citaat

abel schreef:
De dubbele deur kwam uit het zuiden des lands en de toenmalige eigenaars waren op een leeftijd gekomen dat ze niet meer kampeerden.
Wij moesten plechtig beloven dat de caravan wel naar een liefhebber ging.

Ik dacht dat de toenmalige eigenaars bij Eindhoven woonden


Het anti-inregengootje boven de deur komt mij zo bekend voor namelijk. Weet nog dat mijn vader die handmatig maakte van aluminiumplaat.
De scharnieren waren ook van gegoten aluminium en ik heb er zelf nog diverse van opgepimpt (ontbramen / schuren /polijsten). Tja, jeugsentiment. De deuren waren erg moeilijk om af te hangen en erg kwetsbaar omdat mensen er op leunden, gingen zitten. Onze lieve Heer werd regelmatig "te hulp" geroepen.
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do 21 Okt 2010 23:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb de dubbele deuren zelfs "in voorraad"(2 stuks)
de foto van het typeplaatje van de Maly Fahti 600 is te klein om hem te uploaden naar Mijn Album.
Het oude typeplaatje van de Extase van 1961 heb ik bewaard
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Do 21 Okt 2010 23:13    Onderwerp: Reageren met citaat

abel schreef:
Ik heb de dubbele deuren zelfs "in voorraad"(2 stuks)
de foto van het typeplaatje van de Maly Fahti 600 is te klein om hem te uploaden naar Mijn Album.
Het oude typeplaatje van de Extase van 1961 heb ik bewaard


Leuk als entree voor het Biod-miuseum Laughing
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do 21 Okt 2010 23:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Jacques volgend jaar organiseert Gert Schaaf weer een Fahti treffen bij de Bodensee.
Wij proberen daar volgend jaar naar toe te gaan.(met Expert)
Kom ons vergezellen om daar naar toe te gaan (Ook met Expert natuurlijk)
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Klaas B



Geregistreerd op: 14 Aug 2010
Berichten: 36
Woonplaats: Hoogkarspel

BerichtGeplaatst: Vr 22 Okt 2010 12:52    Onderwerp: Nieper onderstel Reageren met citaat

Hoi Jaques,welkom Abel.
Ik heb resten gevonden van het oorspronkelijke bekledings materiaal'Een soort "zoutelappen skai" kleur wit op dun schuimplastic. Het nummer van het het nieper onderstel is 280152 en wordt door Gert Schaaf ge interpreteerd als 8015. De betimmering van U Maly KG lijkt me zwaar als ik het fragment zie. Mijn ij is erg dun gelamineerd en heeft gezorgd voor
veel kuilen in de romp.In verband met de ondersteunig is het onderstel zwaar. Hebben het ijtje van binnenuit met vormbaar multiplex en polyester weer in vorm gebracht en gelijk geisoleerd. Raamlijsten zijn vervangen. Omdat we dat in voorraad hebben proberen we een interieur na te bouwen in triplex met een teak bovenlaag.Als voorbeeld hebben we een paar Fahti interieurs die Gert heeft gemaild. We houden de bovenkastjes waarschijnlijk over. Als ik het goed heb ben ik de gietaluminium scharnieren aan het polijsten die jij ook onderhanden heb gehad Jques?Heb je diverse inzendingen over de ramen gelezen Abel
maar we durven er niet aan te komen omdat het er zo broos uit ziet en nieuw materiaal niet zomaar leverbaar is. We hebben ook plannen om naar Lindau te gaan als de klus geklaard en gelukt is.
Klaas
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Vr 22 Okt 2010 22:49    Onderwerp: Reageren met citaat

abel schreef:
Jacques volgend jaar organiseert Gert Schaaf weer een Fahti treffen bij de Bodensee.
Wij proberen daar volgend jaar naar toe te gaan.(met Expert)
Kom ons vergezellen om daar naar toe te gaan (Ook met Expert natuurlijk)
Abel, ik zag de aankondiging zojuist ook van Gert Schaaf. Ik denk dat mijn Expertje van ca 47 cm veel opzien zal baren op de Autobahn Surprised
Helaas heb ik zelf geen echte beslaapbare Biod in mijn bezit. Ik hoop er ooit nog een te kunnen bemachtigen als ik wat beter in de "slappe was" zit, maar vrees dat het bij die wens zal blijven.
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Vr 22 Okt 2010 23:01    Onderwerp: Re: Nieper onderstel Reageren met citaat

Klaas B schreef:
Hoi Jaques,welkom Abel.
Ik heb resten gevonden van het oorspronkelijke bekledings materiaal'Een soort "zoutelappen skai" kleur wit op dun schuimplastic. Het nummer van het het nieper onderstel is 280152 en wordt door Gert Schaaf ge interpreteerd als 8015. De betimmering van U Maly KG lijkt me zwaar als ik het fragment zie. Mijn ij is erg dun gelamineerd en heeft gezorgd voor
veel kuilen in de romp.In verband met de ondersteunig is het onderstel zwaar. Hebben het ijtje van binnenuit met vormbaar multiplex en polyester weer in vorm gebracht en gelijk geisoleerd. Raamlijsten zijn vervangen. Omdat we dat in voorraad hebben proberen we een interieur na te bouwen in triplex met een teak bovenlaag.Als voorbeeld hebben we een paar Fahti interieurs die Gert heeft gemaild. We houden de bovenkastjes waarschijnlijk over. Als ik het goed heb ben ik de gietaluminium scharnieren aan het polijsten die jij ook onderhanden heb gehad Jques?Heb je diverse inzendingen over de ramen gelezen Abel
maar we durven er niet aan te komen omdat het er zo broos uit ziet en nieuw materiaal niet zomaar leverbaar is. We hebben ook plannen om naar Lindau te gaan als de klus geklaard en gelukt is.
Klaas
De eerste in Hengelo beklede Extases waren naar mijn herinnering beige / licht (mintachtig) groen en in een soort lichte wafeltjesvorm gecapitoneerd. De bekleding die jij beschrijft lijkt op de bekleding die ik in mijn geschaalde Expert hebt en was iets rustiger en neutraler om te zien. Bewaar het afvalstukje goed, ik ben er nieuwsgierig naar. Overigens ken ik het houten interieur van de Fahti's niet goed omdat ik er niet veel heb gezien, om eerlijk te zijn. Je hebt het over nabouwen met teak-bovenlaag .... Bedenk je goed Klaas het totaalplaatje zou wel eens erg donker kunnen uitvallen. Of bedoel je alleen het lijstwerk? Haha het polijsten van die alu-scharnieren: daar krijg je pikzwarte handen van Surprised
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 22 Okt 2010 23:11    Onderwerp: Reageren met citaat

JacquesM schreef:
Helaas heb ik zelf geen echte beslaapbare Biod in mijn bezit. Ik hoop er ooit nog een te kunnen bemachtigen als ik wat beter in de "slappe was" zit, maar vrees dat het bij die wens zal blijven.

Jacques, ik kan en wil ook niet in je portemonnee kijken, maar voor een 1000 eurtjes is er wel een beslaapbare te verkrijgen, denk ik.
Misschien niet een die je het liefste zou hebben, maar toch BIOD Smile
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Vr 22 Okt 2010 23:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
JacquesM schreef:
Helaas heb ik zelf geen echte beslaapbare Biod in mijn bezit. Ik hoop er ooit nog een te kunnen bemachtigen als ik wat beter in de "slappe was" zit, maar vrees dat het bij die wens zal blijven.

Jacques, ik kan en wil ook niet in je portemonnee kijken, maar voor een 1000 eurtjes is er wel een beslaapbare te verkrijgen, denk ik.
Misschien niet een die je het liefste zou hebben, maar toch BIOD Smile
Mijn eisenpakket kennende zal daar nog wel een veelvoud aan renovatiekosten bijkomen Lex. Maar wie weet komt er ooit nog eens een meevallertje Laughing
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
peter brandwijk
Gast





BerichtGeplaatst: Za 23 Okt 2010 00:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
geheel gave orginele BIOD EXTASE 2L te Koop
heeft 9 jaar in de opslag gestaan
-ramen en rubbers erg gaaf en geen krassen
-polyester helemaal gaaf

moet wel gepoetst worden!
meeneemprijs is 1750 euro


is dit misschien een idee?
Terug naar boven
peter brandwijk
Gast





BerichtGeplaatst: Za 23 Okt 2010 00:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Verkoop in opdracht.
Mooie Biod Extase "68 !
- met z.g. wafeltjes wandbekleding
- voorzien van nieuwe raamrubbers
- nieuwe stoffering (gobelin stof)
- nieuwe banden

Citaat:
Vraagprijs € 1650,-


of dit.................
Terug naar boven
Klaas B



Geregistreerd op: 14 Aug 2010
Berichten: 36
Woonplaats: Hoogkarspel

BerichtGeplaatst: Za 23 Okt 2010 18:31    Onderwerp: Nieper onderstel Reageren met citaat

Hoi Jaques.
Wat betreft de donkere kleur van teak neem ik een risico, maar het plafond wordt van helderwit Skai en de raam oppervlakte is groot.
Wat betreft de originele bekleding moet ik je teleurstellen. In een hoekje van de afgeronde kast was nog een stukje niet verwijderd bij de restauratie van 29 jaar terug. Viel van beroerdigheid uit elkaar en is met de rest van de bende die loskomt als je een Extase uitsloopt,afgevoerd.
Je had het ook over regenkapjes die je vader uit plaat aluminium maakte.
Die waren moeilijk zonder schade te demonteren.Sta er voor om ze uit Polyester te laten namaken. Ben ik ook van die leijke schroefjes af. Is de disselbak die recht naar beneden loopt en niet met de vorm van de carvan meeloopt ook van de hand van jouw vader? Boven en onderkant van hout, klep verbonden met een piano scharnier. Bij het uislopen hebben we tevergeefs gezocht naar de "lasnaad"van boven en onderdeel. overal even veel en dikte fijne en grove geweven roving!
Heb je nog onthouden hoe de onder en bovenkant aan elkaar werden gezet bij vroege Fahti-Extases? Wij kregen de indruk dat er in een volledig ei werd ge lamineerd en na uitharding de onder en bovenmal werden gescheiden. Als het op een andere manier is gedaan dan heb ik bewondering voor het vakmanschap; het is niet te zien. Ik heb nog niet goed door hoe ik foto's van de beschreven dingen op het net moet zetten.
Nog eens de site naspitten.
Klaas.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JacquesM



Geregistreerd op: 25 Sep 2010
Berichten: 178
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Za 23 Okt 2010 18:59    Onderwerp: Re: Nieper onderstel Reageren met citaat

Klaas B schreef:
Hoi Jaques.
Wat betreft de donkere kleur van teak neem ik een risico, maar het plafond wordt van helderwit Skai en de raam oppervlakte is groot.
Wat betreft de originele bekleding moet ik je teleurstellen. In een hoekje van de afgeronde kast was nog een stukje niet verwijderd bij de restauratie van 29 jaar terug. Viel van beroerdigheid uit elkaar en is met de rest van de bende die loskomt als je een Extase uitsloopt,afgevoerd.
Je had het ook over regenkapjes die je vader uit plaat aluminium maakte.
Die waren moeilijk zonder schade te demonteren.Sta er voor om ze uit Polyester te laten namaken. Ben ik ook van die leijke schroefjes af. Is de disselbak die recht naar beneden loopt en niet met de vorm van de carvan meeloopt ook van de hand van jouw vader? Boven en onderkant van hout, klep verbonden met een piano scharnier. Bij het uislopen hebben we tevergeefs gezocht naar de "lasnaad"van boven en onderdeel. overal even veel en dikte fijne en grove geweven roving!
Heb je nog onthouden hoe de onder en bovenkant aan elkaar werden gezet bij vroege Fahti-Extases? Wij kregen de indruk dat er in een volledig ei werd ge lamineerd en na uitharding de onder en bovenmal werden gescheiden. Als het op een andere manier is gedaan dan heb ik bewondering voor het vakmanschap; het is niet te zien. Ik heb nog niet goed door hoe ik foto's van de beschreven dingen op het net moet zetten.
Nog eens de site naspitten.
Klaas.

Klaas, ik hoop dat de lichte bekleding het donkere effekt zal compenseren, maar je hebt er over nagedacht, zo blijkt. Ja, jammer dat er geen minuscuul lapje van de oude bekleding is overgebleven. Wat betreft die alu-kapjes: het kan best zijn dat die met kunsthars werden verlijmd. Er werden soms ad-hoc oplossingen gezocht en vaak hadden klanten ook nog inspraak voor en tijdens de afbouw. De meeste disselbakken werden ook handmatig vervaardigd, maar een houten bovenklep lijkt mij duidelijk een geval van vervanging.

Wat betreft de polyester verwerking van het carcas: Er waren twee mallen. Eeen bovenmal en een ondermal. Deze werden afzonderlijk zoals jij het noemt gelamineerd met achtereenvolgens gelcoat, fijne glasvezelmat, doordrenkt met de kunsthars met behulp van kwasten en rollers en vervolgens de grove glasvezelmat en wedererom doordrenkt met hars. Dit alles tot ca 15 tot 20 cm van de horizontale naad. Vervolgens werd de bovenmal op de ondermal geplaatst en gefixeerd, waarna de onbehandelde plekken ter hoogte van de horizontale naad werden bewerkt op dezelfde wijze.

Na het uitharden van de hars werd de bovenmal verwijderd (getakeld) van de ondermal. Eventuele oneffenheden ter hoogte van de naad werden handmatig bijgewerkt.

Wat betreft die foto's dat lukt mij ook niet altijd, maar je kunt zelf kostenloos een pagina maken op mijn album en de link ernaar vermelden hier.

Veel succes Klaas!
_________________
Een spiegel helpt je ook vooruit ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas B



Geregistreerd op: 14 Aug 2010
Berichten: 36
Woonplaats: Hoogkarspel

BerichtGeplaatst: Di 26 Okt 2010 11:48    Onderwerp: onderstel Reageren met citaat

Hierbij een foto van het onderstel

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/jDGZfvT2nJ72pAsP9gtS7IMvobBY0nf6JNFmJ2hEteA?feat=directlink

PS dit is een eerste poging om hier een foto te plaatsen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.