"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

watergekoelde remmen
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Do 11 Nov 2010 19:55    Onderwerp: watergekoelde remmen Reageren met citaat

Ik keek op http://www.kck-online.nl/published/kck/content/paginas/2010/filmpje-remmentest.nl.html en vond het een principe waar je je voordeel mee kan doen Laughing, verglaasde remschoenen zijn ook niet goedkoop Embarassed als je deze laat vervangen.

Ik denk dat het een goed idee is voor de kampeerders die het hoger op zoeken en het kan best gemaakt worden voor weinig geld , alleen begrijp ik niet, waarom men niet op het idee komt om het pompje te starten op de aansluiting van de remlichten eventueel gescheiden door een 12 volt relais?
Wie weet er wat over te roepen? Question
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 12 Nov 2010 11:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Alleen al de verschrikkelijke muziek is een uitstekende reden om het geheel aan je voorbij te laten gaan. Sad
Ik ben blij dat ik mijn lidmaatschap van de Anwb opgezegd heb Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 12 Nov 2010 11:12    Onderwerp: Re: watergekoelde remmen Reageren met citaat

arie engels schreef:
Wie weet er wat over te roepen? Question

Ik heb niets te roepen over koelen.
Maar als je wilt koelen, doe je aan symptoombestrijding.
De oorzaak, het 'aanslaan' van de remmen, wordt niet aangepakt. En daar gaat het om.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 12 Nov 2010 16:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Kort (populair) verhaal over remmen.
http://www.autolouwes.nl/remmen.html
Wel een leuke (betaalbare) trekker in het filmpje.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 13 Nov 2010 10:56    Onderwerp: Reageren met citaat

peter brandwijk schreef:
Citaat:
Maar als je wilt koelen, doe je aan symptoombestrijding.

de oorzaak van de hoge temperaturen ligt in het remmen, dus maar niet meer remmen dan.

Alleen remmen als het nodig is.
Een oploopgeremde aanhanger in afdaling remt continu, dat is de oorzaak van deze problematiek.
Het is allemaal iets genuanceerder dan je denkt.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 13 Nov 2010 13:57    Onderwerp: Reageren met citaat

peter brandwijk schreef:
Citaat:
Een oploopgeremde aanhanger in afdaling remt continu

als dat zo zou zijn is het de hoogste tijd de oplooprem af te stellen denk ik.
Citaat:
dat is de oorzaak van deze problematiek.

ik zie het niet als problematiek hoor.

Ik vrees dan dat je het nog niet helemaal begrepen hebt Sad
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 13 Nov 2010 15:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Het voortdurend een beetje remmen heeft nauwelijks invloed op de remwerking, maar kan, als het heel erg lang duurt, leiden tot verglazing van de remvoering. Dat heeft dan wél tot gevolg dat de remwerking behoorlijk minder wordt.
Verglazing is te voorkomen door regelmatig stug te remmen, dan brandt de troep er af, die verantwoordelijk is voor die verglazing.
Dat voortdurend remmen is nauwelijks te voorkomen met stuggere dempers of andere kunstjes. symptoombestrijding als die waterkoeling is dan een heel redelijke oplossing.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 13 Nov 2010 16:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Alle snufjes die tot nu toe zijn ontwikkeld om die demper niet constant in te laten drukken, bij afdalingen, en daardoor het remmen van de caravan te voorkomen, werken nog niet optimaal, behalve misschien de uitvoering getest door "caravantrekker"
Zie: www.caravantrekker.nl
Of deze directe link.
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/adrem.php Embarassed

Even een zijsprong, we zitten toch in hogere sferen, zomer 2008 strandden een hoop caravanners bij het eerste de beste colletje.
Op autoblog.nl ging men nogal aardig te keer tegen de caravanner die in z'n 5, kan ook 6, naar boven probeerde te komen, om zo het zuinige rijden van de ANWB in praktijk te brengen.
Stukje van autoblog.

" De ANWB geeft maar HALVE advies! BergAFwaarts is nog belangrijker dan bergop. Een bekende regel is met de zelfde versnelling op en af. Afremmen op hoogste versnelling betekent stampen op rempedaal. Nooit gehoord over fading?

De beroeps chauffeurs, de truckers, die weten hoe zuinig te rijden icm. zware vracht. Laat zij eens aan het woord wat er mis is met ” het nieuwe rijden” en wat zoveel beter kan ".
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Za 13 Nov 2010 20:25; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 17 Nov 2010 23:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
peter brandwijk schreef:
Citaat:
Een oploopgeremde aanhanger in afdaling remt continu

als dat zo zou zijn is het de hoogste tijd de oplooprem af te stellen denk ik.
Citaat:
dat is de oorzaak van deze problematiek.

ik zie het niet als problematiek hoor.

Ik vrees dan dat je het nog niet helemaal begrepen hebt Sad


Eigenlijk mis ik hier wat uitleg, een beginnend caravanner kan onmogelijk weten wat hierin niet begrepen wordt? Embarassed
Terug naar boven
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Ma 29 Nov 2010 15:59    Onderwerp: Re: watergekoelde remmen Reageren met citaat

Lex heeft gelijk. (Water-)koeling lost het aanslaan van de remmen niet op. Als het aanslaan echter geen schade door oververhitting meer tot gevolg heeft, is dit geen probleem meer en hoeft dus niet opgelost te worden.
Waterkoeling zie ik al jaren als een mogelijke oplossing (http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=1277&highlight=).
Nu het effect ervan gemeten is ga ik het doen, temeer omdat het een relatief eenvoudige klus is. Bovendien heb ik ervaring met totaal verglaasde remmen.

Mijn idee is een waterpomp, geschakeld door een remlichtschakelaaar, door een thermische schakelaar bij een wiel, of beide. Let wel: de caravan moet exclusief voor de remwaterpomp een remlichtschakelaar krijgen. In een lange afdaling, remmend op de motor, sleept de caravanrem terwijl de remlichtschakelaar van de auto open blijft. Er zou dan niet gekoeld worden.
De thermische schakelaar prioriteit geven is hiervoor geen oplossing. Stilstaan met warme remmen kost dan onnodig water terwijl de remmen aan slechts een kant gekoeld worden.
De hoeveelheid water die de ANWB over de remmen giet is in te schatten. Nu nog uitrekenen of er voor een tweede alpenpas water getankt moet worden.
Voor de remmenkoeler is een eigen waterpomp in de bestaande watertank een oplossing. Geen extra tank, geen (automatische) kranen of kleppen in de waterinstallatie.
Onderweg naar de wintersport zal de remmenkoeler bevriezen en dat is maar goed ook!

Op dit moment is het overigens bar koud onder de caravan, dus ik wacht nog even.
Het lawaai bij het filmpje was dus "Watermusic" (Niet van Händel). De remmen gaan dus niet fluiten door dat water, hoop ik.

Voor wie het ANWB-filmpje zat is een samenvatting:
Lengte afdaling 5,5km, 370m hoogteverschil, hellingpercentage 6 tot 10%.
Meetresultaten:
- Remafstelling normaal, 30 à 40km/h: 175°C;
- remafstelling normaal, 15 à 25km/h: 165°C;
- remafstelling extra teruggesteld, 30 à 40km/h: 180°C;
- remafstelling normaal, waterkoeler, 30 à 40km/h: 80°C;
- remafstelling normaal, extra zware oploopdemper, 30 à 40km/h:190°C.
Conclusie: Alleen waterkoeling geeft meetbaar resultaat.


(Bron foto en meetresultaten: ANWB)
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)


Laatst aangepast door Hans Plantinga op Ma 21 Feb 2011 13:11; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 03 Dec 2010 23:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zou dat pijpje anders op de trommel richten.
Die ankerplaat hoeft niet mee gekoeld te worden.
Op de foto is de rijrichting van de caravan van links naar rechts, het water komt nu net op de rand van de trommel terecht, (bij gemonteerd wiel en op de grond nog meer), en kan verwaaien door de ( toch aanwezige) rijwind.
Ietsjes meer naar buiten en een klein beetje naar voren, die ruimte is er wel in het wiel.
Heb je ook minder last van inveren van het wiel, waardoor het pijpje nog dichter tegen de trommel gemonteerd kan worden.
T' is maar een idee. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 04 Dec 2010 21:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Eigenlijk moet je dat pijpje uit één stuk loslaten.
Op de remankerplaat is best wel ruimte voor een boutje waarmee een kort stukje pijp aan de achterkant is te monteren, het uiteinde van dit omgebogen en afgesloten pijpje met kleine gaatjes, kan tot een halve cm.van de trommel gemonteerd worden, de andere kant wordt verbonden met een slangentje, (naar de rest van de installatie) waarmee de vering van het wiel wordt opgevangen.
Zo heeft al het verbruikte water een koelend effect
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Ma 06 Dec 2010 12:07    Onderwerp: Re: watergekoelde remmen Reageren met citaat

Meten is weten
Ik ga in het voorjaar eens meten aan de relatie tussen ankerplaattemperatuur en remtrommeltemperatuur. Een oude contactthermometer moet ik ergens op de schap hebben.

Keep in control
Conrad heeft leuke bimetaalschakelaars voor een prikkie.

De ankerplaat is de beste plek om de bimetaalschakelaar te monteren. Met zo'n schakelaar, in combinatie met een remlichtschakelaar, kan de koelwaterpomp worden geschakeld. Een indicatie op het dashboard van remtemperatuur en pompstatus is voor de "control-freaks" natuurlijk het einde.

Water aan het werk
De waterkoeling werkt van twee kanten.
- Het water neemt warmte op van de remtrommel.
- Een deel van het water verdampt op de remtrommel.
Door dit verdampen wordt ook warmte aan de remtrommel onttrokken.
Om van het laatste optimaal gebruik te maken is het zaak het water fijn verdeeld op de remtrommel te brengen. Een buisje, gemonteerd op de ankerplaat, dat over de remtrommel gebogen door kleine boorgaatjes het water verdeelt, is een mogelijkheid.

Water over Alpen sjouwen
Voor het afdalen van een alpenpas heb je al gauw 10 à 20 liter (10 à 20kg) koelwater nodig (Van dik hout zaagt men planken berekening, waarin de "remtijd" en "sleeptijd" belangrijke parameters zijn). Fine-tunen om het waterverbruik te minimaliseren dus.
Heetgelopen remmen door overbelading met koelwater is wat we niet moeten hebben.

Voor de Willie Wortels
http://nl.wikipedia.org/wiki/Oplooprem
http://nl.wikipedia.org/wiki/Condensatiewarmte
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trommelrem
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rem
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schijfrem
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koeling
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtkoeling
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterkoeling
http://nl.wikipedia.org/wiki/Willie_Wortel
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)


Laatst aangepast door Hans Plantinga op Ma 21 Feb 2011 11:22; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 06 Dec 2010 21:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Met zo'n schakelaar, in combinatie met een remlichtschakelaar,

Probleem is juist dat de caravan tegen de auto staat te drukken terwijl je niet aan het remmen bent.
In plaats van de remlichtschakelaar zou ik een schakelaar nemen die aanspreekt bij ingedrukte oploopdemper, in samenwerking met de bi-metaalschakelaar, als de caravan staat te drukken en de temperatuur is nog redelijk hoef je niet te koelen, kan je misschien het koelproces stoppen met een handschakelaar bij het dashboard. Smile
Of alleen de bi-metaalschakelaar en de rest vergeten?
Ik heb hier zo'n infrarood thermometer, daar heb je in dit geval niets aan, gaat trouwens tot 260 graden Celcius, maar er zullen best wel apparaatjes zijn die op afstand de temperatuur van de trommels kunnen meten, en misschien ook wel schakelbaar, dan ben je helemaal het heertje.
http://www.ifm-electronic.com/ifmnl/web/home.htm
En vul bij zoekoptie ow5020 in.
Het is maar een idee. Uitvoerbaar? Betaalbaar?
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Di 07 Dec 2010 01:13    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:

In plaats van de remlichtschakelaar zou ik een schakelaar nemen die aanspreekt bij ingedrukte oploopdemper, in samenwerking met de bi-metaalschakelaar,

Precies wat ik bedoel Joop. De caravan een eigen remlichtschakelaar die dicht gaat als de rem aangrijpt. Dus water als de rem aanspreekt EN de temperatuur hoger is dan x.
De hele klus wil ik gefaseerd uitvoeren. Verfijningen als een bimetaalschakelaar komen pas kijken als het waterverbruik te hoog blijkt.
De temperatuur al rijdend volgen en handmatig ingrijpen lijkt me, net als telefoneren tussen de haarspelden, niet verstandig.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.