Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Ramon
Geregistreerd op: 31 Aug 2010 Berichten: 24 Woonplaats: Winsum
|
Geplaatst: Zo 14 Nov 2010 20:37 Onderwerp: |
|
|
In dezelfde 'Caravan Kampeer Sport' stond ook nog onderstaande advertentie.
De trekkende auto is de auto van de toenmalige 'baas', dhr. Swedes.
(De exacte schrijfwijze van de naam kan afwijken)
http://i235.photobucket.com/albums/ee103/RJAV1992/Biod/Expert.jpg
Wat zou het mooi zijn als de huidige producent van Biod een model of modellen op de markt zou brengen die geďnspireerd zijn op de Biods uit de jaren 60 en 70. Zoiets als bij de Mini, maar dan bij Biod. Een Extase bijvoorbeeld.
Groeten,
Ramon |
|
Terug naar boven |
|
 |
JacquesM

Geregistreerd op: 25 Sep 2010 Berichten: 178 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Ma 15 Nov 2010 00:48 Onderwerp: |
|
|
Dus de Expert van Ir. de Lange wordt niet meegerekend als een Expert Deze is toch echt in Hengelo gemaakt voor 1965.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-YSV77QCX-D.jpg
Op de achterkant van bovenstaande ansichtkaart staat onderaan ook duidelijk de vermelding van de verhuizing per 1 januari 1965 naar Oldenzaal. _________________ Een spiegel helpt je ook vooruit ... |
|
Terug naar boven |
|
 |
Frank Selen

Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Ma 15 Nov 2010 08:39 Onderwerp: |
|
|
JacquesM schreef: | Dus de Expert van Ir. de Lange wordt niet meegerekend als een Expert... |
Waarom denk je dat, Jacques? _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
 |
JacquesM

Geregistreerd op: 25 Sep 2010 Berichten: 178 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Ma 15 Nov 2010 10:11 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | JacquesM schreef: | Dus de Expert van Ir. de Lange wordt niet meegerekend als een Expert... |
Waarom denk je dat, Jacques? |
Dit was een reactie op het bericht van Lex, dat ik te lang vond om te citeren (daarom nu geplakt):
citaat:
Voor zover mij bekend is het lantaarndak geintroduceerd in model 1970. Vandaar dat het voor het eerst verschijnt in de brochure van 1969. Maar ik ben bereid mijn kennis bij te werken als daar aanleiding toe is. _________________ Een spiegel helpt je ook vooruit ... |
|
Terug naar boven |
|
 |
JacquesM

Geregistreerd op: 25 Sep 2010 Berichten: 178 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Wo 17 Nov 2010 21:16 Onderwerp: |
|
|
Ik vraag vraag me intussentijd af wat de definitie van een lantaarndak is eigenlijk...
De eerste Biod-Extases met lantaarndaken werden namelijk al in Hengelo gemaakt, althans zo noemde mijn vader ze toen al.
Het was meer een soort spoiier voor en achter de dakluchter. Later werden deze verbreed en wellicht zit daar het misverstand?
Dook zojuist weer in de folders/brochures en vond er een met een geintegreerde prijslijst van 1968, met foto's die het "lantaarndak" al hadden.
Ook zijn in het familiearchief super 8-films die dat "lantaarndak?" laten zien. Deze zijn in slechte staat en moeten geplakt en vervolgens gedigitaliseerd worden. Probleem blijft dat dat er ondanks handgeschreven van mijn vader briefjes bij zitten met het jaartal, er geen tastbare (aantoonbaar bewijsbare) door notarissen e.d bij zitten. Sponsoren die wetenschappelijk en/of chemisch labaratorium onderzoek willen financieren, kunnen zich bij mij melden  _________________ Een spiegel helpt je ook vooruit ... |
|
Terug naar boven |
|
 |
mennovdh

Geregistreerd op: 21 Mrt 2008 Berichten: 65 Woonplaats: Wageningen
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010 00:07 Onderwerp: |
|
|
Ramon schreef: |
Wat zou het mooi zijn als de huidige producent van Biod een model of modellen op de markt zou brengen die geďnspireerd zijn op de Biods uit de jaren 60 en 70. Zoiets als bij de Mini, maar dan bij Biod. Een Extase bijvoorbeeld.
|
Ik weet dat Huub aan het onderzoeken is of er er een voldoende markt is om de bambi weer in productie te nemen. De bambi omdat die veel eenvoudiger en dus goedkoper te maken is dan de Extase. Dus als er meer belangstellende zijn laat het dan Huub weten.... wie weet wat er dan nog komt. _________________ BIOD Nomade Menno (bj 2009)
Zie de bouw op: http://www.caravantrekker.nl/menno |
|
Terug naar boven |
|
 |
Lex M

Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2313
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010 08:47 Onderwerp: |
|
|
JacquesM schreef: | Ik vraag vraag me intussentijd af wat de definitie van een lantaarndak is eigenlijk...
De eerste Biod-Extases met lantaarndaken werden namelijk al in Hengelo gemaakt, althans zo noemde mijn vader ze toen al.
Het was meer een soort spoiler voor en achter de dakluchter. Later werden deze verbreed en wellicht zit daar het misverstand?
|
Volgens mij heeft het lantaarndak z'n oorsprong in Engeland.
Het 'lantern roof' is een dakverhoging met 'roof lights', ventilatie-luikjes die een vervanging voor het dakluik zijn.
Het 'lantaarndak van je vader' heeft geen daklichten, maar een dakluik. In de gebruikelijke betekenis geen lantaarndak dus.
Daarom hebben nmbm de Extases vanaf model 1970 (ik hou het daar maar op) een lantaarndak, de eerdere modellen niet. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
 |
Frank Selen

Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010 09:06 Onderwerp: |
|
|
JacquesM schreef: | Frank Selen schreef: | JacquesM schreef: | Dus de Expert van Ir. de Lange wordt niet meegerekend als een Expert... |
Waarom denk je dat, Jacques? |
Dit was een reactie op het bericht van Lex, dat ik te lang vond om te citeren (daarom nu geplakt):
citaat:
Voor zover mij bekend is het lantaarndak geintroduceerd in model 1970. Vandaar dat het voor het eerst verschijnt in de brochure van 1969. Maar ik ben bereid mijn kennis bij te werken als daar aanleiding toe is. |
Een Expert (of Extase) zonder lantaarndak is toch ook een Expert (of Extase)??
Dan moet deze Extase dus een lantaarndak van Teunis van Maaren hebben, wel een verhoging met daar tussen een dakluik, maar geen echt lantaarndak:
Trouwens leuke auto ervoor, weet jij wat dat is, Peter?  _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
 |
JacquesM

Geregistreerd op: 25 Sep 2010 Berichten: 178 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010 09:26 Onderwerp: |
|
|
Heerlijk, zo'n verfrissende, vermakelijke en "forall" leerzame discussie op de vrijdagmorgen  _________________ Een spiegel helpt je ook vooruit ... |
|
Terug naar boven |
|
 |
Frank Selen

Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010 10:10 Onderwerp: |
|
|
 _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
 |
Ramon
Geregistreerd op: 31 Aug 2010 Berichten: 24 Woonplaats: Winsum
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010 17:58 Onderwerp: |
|
|
mennovdh schreef: |
Ik weet dat Huub aan het onderzoeken is of er er een voldoende markt is om de bambi weer in productie te nemen. De bambi omdat die veel eenvoudiger en dus goedkoper te maken is dan de Extase. Dus als er meer belangstellende zijn laat het dan Huub weten.... wie weet wat er dan nog komt. |
Interessant….... Op basis van dezelfde vormgeving als de laatst geproduceerde Bambi's? Afhankelijk van prijs en uitvoering ben ik daar zeker voor te porren, al zie ik liever een nieuwe (retro)Extase verschijnen. Ik veronderstel dat de Biod- of polyesterliefhebber bereid is wat 'meer' te betalen voor een bijzondere caravan. Biod's, Graziella's en MKP's waren ook in de jaren 70 wat duurder dan traditioneel gebouwde caravans, al moet het niet de spuigaten uitlopen om een polyester model een succes te laten worden.....
De Bambi vormgeving is m.i. 'tijdloos' en dat lijkt me geen beletsel voor een succesvolle heruitgave. De Eriba Puck bestaat per slot van rekening, in min of meer dezelfde vormgeving, ook al meer dan 50 jaar.
Als de BIOD producent met dergelijke plannen rondloopt, dan zou ik zeggen: publiceer het (her)ontwerp van binnen- en buitenzijde eens, ideeën over de uitvoeringen, ed. Dan kunnen we onze op- en aanmerkingen er over maken en wordt (gratis) de nodige feedback gegeven.
De huidige BIOD modellen zijn helaas aan mij niet besteed. De opbouw is weliswaar van polyester maar daarmee ben je er nog niet. De vormgeving is wat mij betreft teveel '13 in een dozijn' en de modellen zijn veel te groot en te zwaar….. Daar zijn er al genoeg van in de markt. Ook zit ik niet te wachten op een caravan die luxer is uitgevoerd dan mijn huis.
mvgr,
Ramon |
|
Terug naar boven |
|
 |
JacquesM

Geregistreerd op: 25 Sep 2010 Berichten: 178 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010 19:54 Onderwerp: |
|
|
mennovdh schreef: | Ramon schreef: |
Wat zou het mooi zijn als de huidige producent van Biod een model of modellen op de markt zou brengen die geďnspireerd zijn op de Biods uit de jaren 60 en 70. Zoiets als bij de Mini, maar dan bij Biod. Een Extase bijvoorbeeld.
|
Ik weet dat Huub aan het onderzoeken is of er er een voldoende markt is om de bambi weer in productie te nemen. De bambi omdat die veel eenvoudiger en dus goedkoper te maken is dan de Extase. Dus als er meer belangstellende zijn laat het dan Huub weten.... wie weet wat er dan nog komt. |
Retro-producten zijn erg populair op dit moment, wat dat betreft zijn er kansen en zoals Ramon hierboven meldt is de Bambi tijdloos, ook de Extase lijkt me. Of Huub de productie rendabel kan maken is een tweede. De opmerking " laat Huub het weten" zal echter bij menigeen de wenkbrauwen doen fronsen. _________________ Een spiegel helpt je ook vooruit ... |
|
Terug naar boven |
|
 |
Lex M

Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2313
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010 20:10 Onderwerp: |
|
|
Ramon schreef: | Ik veronderstel dat de Biod- of polyesterliefhebber bereid is wat 'meer' te betalen voor een bijzondere caravan. Biod's, Graziella's en MKP's waren ook in de jaren 70 wat duurder dan traditioneel gebouwde caravans, al moet het niet de spuigaten uitlopen om een polyester model een succes te laten worden..... |
Tja, hoeveel is 'wat'?
Een voorbeeld: wij kochten een Extase in 1978 voor 12000 guldens.
Een Kip van vergelijkbare grootte kostte toen rond de 8000 guldens.
Een kleine Adria kostte ruim minder dan 7000 gulden.
Dus wat is 'wat'?
BIOD kon het niet bolwerken en kwam in 1980 met meer traditionele modellen.
De BIOD-doelgroep is altijd niet zo groot geweest en ik heb weinig hoop dat dat nu anders is.
De bulk van NL-caravankopers gaat voor zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
 |
Ramon
Geregistreerd op: 31 Aug 2010 Berichten: 24 Woonplaats: Winsum
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010 21:59 Onderwerp: |
|
|
Een ‘goed’ en/of‘ ‘interessant’ product zal de weg naar de koper weten te vinden. De markt in NL is wellicht niet zo groot, maar er is meer dan Nederland.
Ik doe even een slag in de lucht, maar ik veronderstel dat een ‘New Bambi’ voor 10000 euro verkoopbaar moet zijn. Of de aanbieder ‘em voor dit bedrag kan aanbieden met een productieproces in Nederland is een tweede. En om vast te stellen welke productie aantallen gehaald moeten worden, is onderdeel van het vooronderzoek en voorcalculatie.
Ter vergelijking:
De Eriba Puck (tijdloos, kleiner, degelijk) kost nieuw meer dan 10000 euro.
De goedkoopste T@b (ook bijzonder) is net wat goedkoper. Nadeel van de T@B vind ik het wel zeer hagelgevoelige dak, terwijl dat toch eenvoudig is op te lossen. Hieronder een filmpje van o.a. het productieproces.
http://www.youtube.com/watch?v=rbDq5S_9NKk&translated=1
Een Extase heeft een meer karakteristieke vormgeving, meer charisma, dan een Bambi. Vanuit dat oogpunt zou m.i. een retro Extase model dan ook meer potten (kunnen) breken. Ook zou het gewicht goed in de gaten gehouden moeten worden. Wat mij betreft zo licht mogelijk en zeker niet boven de max 1000kg.
Overigens, de Mini is een verkoopsucces, de Fiat 500 ook, de New Beetle wat minder… Het kan beide kanten op, wil ik er maar mee zeggen. Gedegen marktonderzoek, gedegen kostenplaatjes en niet te vergeten: lef !
Maar goed, ik heb makkelijk praten. Ik loop niet het financiële risico.
Mvrgr,
Ramon
Laatst aangepast door Ramon op Vr 19 Nov 2010 22:03; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
 |
Thijs van der Harst

Geregistreerd op: 08 Mrt 2009 Berichten: 93 Woonplaats: Breda
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010 22:03 Onderwerp: |
|
|
Helemaal mee eens Lex.
Maar als je het nou eens omkeert. Niet de maximaal aanvaardbare prijs de maat laten bepalen maar het ontwerp en de kwaliteit. Daar vraag je dan een reële prijs voor die misschien wel het dubbele is van een Kip van dezelfde grootte. Dat schrikt klanten af maar trekt anderen aan (de Mini of Beetle rijders bv.) Als je dan idd aan een kompakt model denkt kan dat meteen achter die Mini...
Maar alle gekheid op een stokje. Er is ongetwijfeld wel een groep kopers die bereid is te betalen voor, sterker nog zoekt naar, een caravan met stijl en kwaliteit.
Probleem is hoe die groep te vinden een aan te spreken en hoe het geheel voor te financieren. Misschien is het een idee om het ontwerp in de tekenfase aan te bieden en bij een minimum aantal inschrijvingen en aanbetalingen de produktie te starten.
Let wel, dit is natuurlijk iets waar je een hoop idealisme bij nodig hebt en dat je maag snel tevreden is. Zeker in de beginfase.
Maar aangezien de bulkproduktie van caravans voor de meute al geheel voorzien is moet je als creatieveling juist die andere kant op. Kleinschalig en maatwerk. Dat kan ook heel leuk zijn om te doen. Want dat is toch wel een eerste vereiste bij zo'n project.
En gaat over tot de orde van de dag... _________________ Thijs vd Harst, Breda, Biod Bambi 1978 |
|
Terug naar boven |
|
 |
|