Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
PeterB
Geregistreerd op: 02 Apr 2011 Berichten: 412 Woonplaats: Ottoland
|
Geplaatst: Di 07 Jun 2011 16:25 Onderwerp: "Sterretjes" |
|
|
Tijdens het schoonmaken van de caravan kwam ik 4 "sterretjes" tegen ik het polyester.
Één ervan zit op het dak en is vrij groot.
Kans op rottend polyester?? _________________ 3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006) |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Di 07 Jun 2011 19:37 Onderwerp: |
|
|
Dat is craquelé, kan ontstaan door ouderdom van het polyester.
Meestal zijn het hele fijne "scheurtjes" waar je niets aan moet doen, behalve zorgen dat de caravan goed in de was staat.
Ziin de scheurtjes toch zorgwekkend, en op een plek van regenneerslag dan kan het behandeld worden. Waarbij uitslijpen en opvullen wel heel drastisch is.
Even van internet gepikt.
Er zijn meer polyester boten dan caravans, en die bootjes krijgen het veel zwaarder te verduren.
Craquelé op dekken/gangboorden van polyester schepen wordt veroorzaakt door weersinvloeden, ouderdom en/of het productieproces (kwaliteit van de gelcoat) van het schip. Sommige schepen krijgen het echter nooit! Goed onderhoud (in de was zetten, voor zon beschermen) kan het proces sterk vertragen. Dit levert wel een glad, dus gevaarlijke dek en opbouw op. Daarom kan e.v.t. gedacht worden aan een stroeve waterafstotende parketvloerwas. Indien er slechts een licht begin is, kan het vaak nog weggeschuurd/gepolijst worden. Indien het te ver is voortgeschreden, is er niets meer aan te doen, behalve in de was houden, en het vochtgehalte van het polyester in de gaten houden. Overschilderen is een twijfelachtige optie. De craquelé moet dan zeer goed geschuurd en gereinigd/ontvet worden, waarna een sterk penetrerende epoxycoating moet worden aangebracht, schuren/controleren, waarna uiteindelijk de aflaklaag kan worden aangebracht. Lastige operatie voor een amateur!
Een andere vorm van craquelé is scheurvorming rondom puttings, scepters en winches. Wanneer daar haarscheurtjes voorkomen is dat vrijwel zeker het gevolg van een montagefout. Dit wordt stress cracking genoemd omdat het dek terplekke kan bewegen. Er is geen tegenplaat (backing plate) gebruikt, of een te dunne plaat, of een plaat die zonder vulmateriaal tegen een ongelijk gedeelte van het laminaat is aangebracht en daardoor maar op enkele punten draagt. Een veel voorkomde fout (ook bij werven) is dat men onder de plaat weliswaar "putty" heeft gebruikt om uit te vlakken, maar de bouten direct heeft aangedraaid waardoor de nog natte kit er tussen uit is geperst. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Di 07 Jun 2011 20:51 Onderwerp: |
|
|
Sterren zitten niet in hetpolyester, maar in de gelcoat, de buitenlaag. In het algemeen kan het weinig kwaad. Voor eventuele 'reparatie' goegel eens met het woord gelcoat.
Bij http://youtube.com zoeken op gelcoat geeft ook interessante resultaten. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|