"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Accu verwijderen en bandenspanning

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RobFemke



Geregistreerd op: 05 Jun 2011
Berichten: 18
Woonplaats: oosterhout

BerichtGeplaatst: Ma 04 Jul 2011 10:42    Onderwerp: Accu verwijderen en bandenspanning Reageren met citaat

We hebben onze bruine band dit weekend uitgeprobeerd in Zuid Limburg. Geweldige ervaring! Very Happy

Voor vertrek de bandjes opgepompt tot 3,5 bar. Voor ons gevoel iets te hard. Heeft iemand enig idee wat de ideale bandenspanning is voor de bruine band?

We zijn er inmiddels achter dat de vorige eigenaar vanalles van de accu heeft verwijderd, dus die doet t niet meer. Er zit een oude tramaccu in, maar wat je nodig hebt om hem op te laden enzo (acculader?) is verdwenen...
Daarom doen het waterpompje van de kraan en het kleine lampje boven de tafel het niet.
Is het mogelijk de boel zo om te bouwen dat die twee aansluitingen het op de gewone stroom doen? En vervolgens de accu er uit te halen?

Rob en Femke

PS jammer dat het klusweekend pas na de zomer is... Sad
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 04 Jul 2011 11:00    Onderwerp: Re: Accu verwijderen en bandenspanning Reageren met citaat

RobFemke schreef:
Voor vertrek de bandjes opgepompt tot 3,5 bar. Voor ons gevoel iets te hard. Heeft iemand enig idee wat de ideale bandenspanning is voor de bruine band?

We zijn er inmiddels achter dat de vorige eigenaar vanalles van de accu heeft verwijderd, dus die doet t niet meer. Er zit een oude tramaccu in, maar wat je nodig hebt om hem op te laden enzo (acculader?) is verdwenen...
Daarom doen het waterpompje van de kraan en het kleine lampje boven de tafel het niet.
Is het mogelijk de boel zo om te bouwen dat die twee aansluitingen het op de gewone stroom doen? En vervolgens de accu er uit te halen?

Werken de 12V lampjes wel? (Of zitten er niet meer in dan die ene?)
Ik krijg de indruk dat er geen transformator (240->12) in zit.
Als dat inderdaad zo is, kun je het beste zo'n ding installeren.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
RobFemke



Geregistreerd op: 05 Jun 2011
Berichten: 18
Woonplaats: oosterhout

BerichtGeplaatst: Ma 04 Jul 2011 11:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Er zit inderdaad maar één 12v lampje in. Verder werkt alleen de waterpomp op 12v en aangezien wij toch alleen kamperen op campings met stroom, leek het me handiger om de accu er dan maar helemaal uit te halen en alles over te zetten op 220.
Maar ja... kan dat? (en hoe?)
We zijn twee caravan-leken met 4 rechterhanden, behalve wanneer het om elektriciteit gaat, dan worden we spontaan linkshandig!
Femke
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 04 Jul 2011 11:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Voor vertrek de bandjes opgepompt tot 3,5 bar. Voor ons gevoel iets te hard. Heeft iemand enig idee wat de ideale bandenspanning is voor de bruine band?

Hangt af van gewicht (massa) beladen caravan en type band.
Is het een normale autoband of een zogenaamde c-band (commercieel), de laatste heeft een hoger draagvermogen.
Het draagvermogen staat op de band met de druk die er bij hoort.
Als voorbeeld caravan weegt 900 kg, en het draagvermogen van één band is 600 kg. bij 4,5 bar.
De band heeft 450 kg te dragen, dus ver onder de max. belasting.
De druk in de band hoeft onder deze omstandigheden natuurlijk niet tot max. toelaatbaar opgepompt te worden, maar bijv. 3,5-3,8 bar.
Hier verschillen de meningen over.
Na een uur rijden op de snelweg mogen de banden niet warm/heet worden
Je begrijpt wat de druk in jouw banden moet worden is nu geen zinnig woord over te zeggen.

Alles overzetten op 220V (verlichting) zou ik niet doen, je draden zijn er niet geschikt voor en je zal naar een waterpomp op batterijen over moeten gaan.
Waar je wel 220V voor nodig hebt is de koelkast.
Er staat genoeg op het forum.
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Ma 04 Jul 2011 11:47; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 04 Jul 2011 11:46    Onderwerp: Reageren met citaat

RobFemke schreef:
Er zit inderdaad maar één 12v lampje in. Verder werkt alleen de waterpomp op 12v en aangezien wij toch alleen kamperen op campings met stroom, leek het me handiger om de accu er dan maar helemaal uit te halen en alles over te zetten op 220.
Maar ja... kan dat? (en hoe?)
We zijn twee caravan-leken met 4 rechterhanden, behalve wanneer het om elektriciteit gaat, dan worden we spontaan linkshandig!
Femke

Er zijn trafootjes te koop die 240 wissel transformeren naar 12 gelijkstroom. Zoiets bijvoorbeeld: Klik
Je zou de 12V ook van de auto-accu kunnen halen.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Di 05 Jul 2011 00:46    Onderwerp: Reageren met citaat

hallo robfemke,

over de bandenspanning: maak je daar niet te druk over.
wat joop zegt klopt: als ze maar niet te warm worden.
ik weet het: echt een antwoord waar je op zit te wachten, maar het klopt wel.

ik heb een 3-kleur.
met alles aan boord, behalve onze kleren, boeken en etenswaren, weegt ie rond de 1100 kilo.
maar ik heb al het sandwich-hout vervangen door solide multiplex, dus een "normale" 3-kleur weegt 100 kg minder.
ondanks de opgave van de fabrikant.
ik denk dat je bij de opgave van de fabrikant altijd minimaal 100 kg mag optellen.

maar goed, de bandenspanning.
voor mijn banden is 4,5 bar opgegeven (koud).
van mijn auto's heb ik geleerd dat een lagere bandenspanning meer vering betekent.
ik heb inmiddels een auto met luchtvering, maar ik verlaag nog steeds de bandenspanning als ik meer comfort wil.

de afgelopen 3 weken heb ik een beetje gespeeld met de bandenspanning en het viel me op dat 0,5 atmosfeer minder spanning niet echt een hogere temperatuur in de banden gaf.
het scheelde hoogstens 2 graden celcius (22 of24)

over het 12 volt verhaal.

als je van je accu af wilt, wat ik niet snap.
koop een "muis".
dat is een omvormer die 230 omzet in 12 volt en die vaak gebruikt wordt door keukenboeren voor de halogeenverlichting in een keuken.

slimmer is, denk ik, een accu te houden met daarop een accu(druppel)lader en voor eventuele 230 volt "need" een omvormer te gebruiken.

als jullie problemen heben met bepaalde zaken die jullie graag in een kluswekend opgelost zouden zien terwijl het klusweekend voor jullie te laat is, stuur me dan een pb, tot 16 juli heb ik nog een beetje vrije tijd te vergeven.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.