"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Biod Excellent installeren stroom

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Detmar



Geregistreerd op: 05 Jun 2011
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Di 16 Aug 2011 14:48    Onderwerp: Biod Excellent installeren stroom Reageren met citaat

Beste Lezer,
Ik ben inmiddels ver gevorderd met het opnieuw inbouwen van de caravan Biod excellent welke ik van het voorjaar heb gekocht.
Alle interieur is uit de caravan geweest en heb nieuwe kastjes bed en keuken getimmerd. Het geheel komt er steeds mooier uit te zien en ik geniet dagelijks van het geklus.

Nu ben ik echter met de stroomvoorziening bezig. Ik heb alle kabels gewoon laten liggen zoals ze lagen (loopt in achter de isolatielangs tegen de caravanhuid) De westtool omvormer heb ik laten repareren. (een schuifweerstandje was doorgebrand en de tempzekering was kapot).

De vorige eigenaar heeft waarcshijnlijk meer apparaten op de westtool laten lopen dan eigenlijk kan. Ikzelf ben van plan slechts 3 a 4 lampjes, de radio en het kraantje erop aan te sluiten. De afzuigkap en schotel heb ik verwijderd. ook de koelkast krijgt geen 12 v voeding!

Mijn vraag is nu: doe ik er verstandig aan de oude leidingen (220 en 12 v) te gebruiken of is het raadzaam om compleet nieuwe snoeren aan te leggen?
Dat laatste is best kostbaar maar voor de veiligheid (slapen ook twee kinderen in) doe ik alles wat nodig is.

Wie kan mij een tip geven? Nogmaals ik heb zelf nooit aan de officiele bedrading gezeten en de extra aangelegde stopcontacten 220 V zijn in opdracht van de vorige eigenaar door een professioneel bedrijf geplaatst.

met groet,

Hoite Detmar
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 16 Aug 2011 17:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Meestal kun je gewoon de originele 12V leidingen blijven gebruiken.
Als er amateuristische vertakkingen op zitten, herken je die vanzelf.

Waarom krijgt de KK geen 12V meer? Het is toch best wel een redelijke onderhoudskoeling voor onderweg.. Zorg ook, dat de gaskoeling naar behoren werkt, die werkt meestal nog beter dan de 230V koeling.
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 16 Aug 2011 23:19    Onderwerp: Re: Biod Excellent installeren stroom Reageren met citaat

Detmar schreef:
Mijn vraag is nu: doe ik er verstandig aan de oude leidingen (220 en 12 v) te gebruiken of is het raadzaam om compleet nieuwe snoeren aan te leggen?
Dat laatste is best kostbaar maar voor de veiligheid (slapen ook twee kinderen in) doe ik alles wat nodig is.

Moeilijk probleem. De dradenboel is een chaos, alles ligt naast en door elkaar, 12V en 230V. De 12V kan nauwelijks kwaad. Met de 230V is dat anders.
Natuurlijk is het het beste voor 230V een geheel nieuwe installatie te doen met de draden door pijpen, maar dat is een hele klus.
Als de oorspronkelijke aanleg in tact is, zou ik het zo laten. Misschien kun je er een aardlekschakelaar bijzetten.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Detmar



Geregistreerd op: 05 Jun 2011
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Wo 17 Aug 2011 12:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank voor de tips.

als reactie waarom geen kk op 12 v: Ik kreeg te horen dat de westtool niet gemaakt is voor een koelkast 12 v aansluiting. Het werd me bij de winkel, die de westtool omvormer gemaakt heeft, sterk afgeraden.

Wat betreft gas. Ik ben niet van plan nog gas aan te leggen in de caravan. Ik maak slechts een klein aanrechtje voor het poetsen van tanden ed. We hebben een grote voortent waarin ik een kleine veldkeuken in wil plaatsen. De caravan zie ik vooral als een rijdend bed met een zitje (tevens bed voor de kinderen) en een wastafel. Ook de toiletruimte heb ik volledig verwijderd. Ik heb een nieuwe hoge kast gemaakt om weer verband en stevigheid in de caravan terug te brengen.

Heb ook even met Abel gebeld. Hij raadde me ook aan gewoon de kabels te gebruiken die erin zitten. Gezien jullie adviezen ga ik dat nu ook doen. Ik laat nog wel een aardlekschakelaar plaatsen.


groeten,

Hoite
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 17 Aug 2011 19:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Die KK aansluiting komt rechtstreeks van de auto, als het goed is aangelegd.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.