"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

"watergekoelde remmen"
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Za 01 Okt 2011 00:26    Onderwerp: "watergekoelde remmen" Reageren met citaat

We hebben ooit geboomd over "watergekoelde remmen".
Tijdens onze reis door Noorwegen en Zweden heb ik (ook) te maken gehad met rokende remmen (van de caravan).

Uiteraard ten gevolge van onvoldoende kennis met betrekking tot het rijden met een caravan achter de auto.
De trekker is een automaat, maar omdat ik door langdurig verblijf in Zwitserland geleerd heb dat je een helling altijd afrijdt in dezelfde versnelling die je gebruikt bij het oprijden, rem ik bijna niet als ik een helling afrijdt, ik schakel "gewoon" terug, dat kan ook met een automaat.

Het gevolg is, heb ik geleerd, dat de caravan constant een beetje bijremt.
Het gevolg is/was rokende remmen.

Het remvermogen van de caravan wordt bepaald door de mate waarin "de dissel ingedrukt wordt" (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven).

Bij mijn combinatie is de trekker vrij zwaar: plm. 2000 kg.
De caravan is plm 1300 kg.

De vraag:
Is het mogelijk de "indrukbaarheid van de dissel" te verhogen zodat de caravan pas meeremt als je met de trekker ECHT afremt zodat de caravan niet altijd meeremt, en je dus rokende remmen voorkomt, of komt de caravan dan de trekker voorbij?
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 01 Okt 2011 00:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is mogelijk om dat te wijzigen, maar dan moet het gespan even naar Meerkerk Wink
Terug naar boven
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Za 01 Okt 2011 01:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Het is mogelijk om dat te wijzigen

Dat had ik al gezien vriend, daar kan ik voor naar "Meerkerk", of ik doe het zelf.

Maar dit is het verhaal: "ik durf alles als m'n wapens in orde zijn" c.q. "goed gewapend win ik altijd".

Wat ik vraag van de "krasse knarren", "jongens", "ervaren caravanners" en andere kenners op deze site is:
Citaat:
of komt de caravan dan de trekker voorbij?


Met andere woorden: hoe ver kun je gaan met het afremmen van de afremkracht?

Van jou had ik dan weer een scherper antwoord verwacht! Wink
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 01 Okt 2011 10:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Weegt de caravan echt 1300 kg?
Citaat:
De vraag:
Is het mogelijk de "indrukbaarheid van de dissel" te verhogen zodat de caravan pas meeremt als je met de trekker ECHT afremt zodat de caravan niet altijd meeremt, en je dus rokende remmen voorkomt, of komt de caravan dan de trekker voorbij?

Dat wil je dus niet!!!
Beetje flauw maar het is net andersom.
De indrukbaarheid verlagen, door de kracht die nodig is te verhogen.
Dat wordt zoals bekend allemaal gedaan door de demper.
Zwaardere demper erop zal wel helpen.
Hoe zwaar, geen idee, met zo'n trekauto denk ik heel zwaar.
Zwaar is de kracht nodig voor het indrukken van de demper.
Het uiterste is demper vervangen door een stuk ijzer, dan loopt de caravan nooit meer in de remmen, maar dat ijzer mag weer niet. Smile
Als je hard remt met de caravan recht achter de auto zal het wel meevallen, doe je het in een bocht dan weet ik niet welke weg de (ongeremde) caravan opgaat.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Zo 02 Okt 2011 13:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Weegt de caravan echt 1300 kg?

Leeg is het plm 1000 kg, dus het vakantiegewicht zal wel ergens rond die koers liggen verwacht ik.

Zal binnenkort weer eens wegen, want ik ben nog niet helemaal tevreden met de balans.
De kogeldruk is maar rond de 60 kilo, dus die moet nog wat omhoog.
Waarschijnlijk ga ik de accu wat naar voren brengen.

Citaat:
Zwaardere demper erop zal wel helpen.

Misschien is een verstelbare demper mogelijk?
Het zal inderdaad wel een kwestie van uitproberen worden.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 02 Okt 2011 13:57    Onderwerp: Reageren met citaat

En waarom moet je naar Meerkerk? Omdat geen mens weet welke demper momenteel in je koppeling is opgenomen en omdat er maar een paar mogelijkheden (toegestaan) zijn.
Dus moeten ze eerst even kijken (demonteren) en dan in het boek kijken naar de naastbetere mogelijkheid. Dat heeft niet alleen te maken met de indrukbaarheid, maar ook met hele gewone millimeters...

Verder blinken de caravanwerkplaatshouders niet uit in werkoverleg per mail, per telefoon gaat het vaak al beter, maar het beste blijft toch langsgaan met het voorbeeld...

Dat kon je toch ook zelf wel verzinnen? Laughing Laughing Laughing
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 02 Okt 2011 14:12    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Zwaardere demper erop zal wel helpen.

Triorep wilde bij mij geen 'zwaardere' demper monteren.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 02 Okt 2011 14:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb er wel een iets zwaardere op, maar het verschil is niet heel opvallend...
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 02 Okt 2011 19:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik kan me niet voorstellen dat er wettelijke bepalingen zijn bij welke vertraging van de trekauto, door te remmen, het remmechanisme van de caravan ook moet beginnen met remmen.
De demper zal wel bij het onderstel horen, en tijdens de eerste keuring (homoligatie) genoteerd.
Als het inderdaad erg oppervlakkig blijkt te zijn dan kan je met een demper alle kanten op.
Dan heb ik er in ieder geval liever eentje die alleen bij bruusk remmen in werking treedt.
Op de Bruine Band zat een "fietspomp", toch was dat ding moeilijk met de hand in te drukken Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Zo 02 Okt 2011 20:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat er eventueel toegestaan is weet ik niet en dat boeit me eigenlijk ook niet zo.
Citaat:
Ik kan me niet voorstellen dat er wettelijke bepalingen zijn

dat gevoel heb ik ook wel een beetje, alhoewel ik aan de andere kant soms helemaal simpel wordt van de bemoeizucht van de overheid..........

Maar het moet veilig zijn en voor mij prettig rijden.
Na elke vakantie nieuwe remschoenen monteren is ook niet helemaal mijn ding.
Het is theoretisch natuurlijk mogelijk de druk op de demper te berekenen uitgaande van het gewicht van de caravan en een hoek van zeg 10 graden.
Dan is het misschien te doen om een demper te zoeken met de gewenste drempelwaarde.
Theorie en praktijk zijn echter vaak moeilijk verenigbaar en zaken als rol- en luchtweerstand maken de berekening complex.

Citaat:
eentje die alleen bij bruusk remmen in werking treedt

Dat lijkt me ook niet fijn, want als je dan een keer echt in de ankers moet rukt de caravan je trekhaak half onder de auto uit.

Ik ga binnenkort wel een keer praten met Bas van CCMeerkerk.
Misschien hebben ze wel een paar mogelijkheden die ik uit kan proberen.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 02 Okt 2011 21:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarom weet ik niet meer.
Het blijkt bij m'n favorieten te staan Laughing
http://www.caravanendewet.nl/page17.php
Mooi artikel over Subaru Hill-Holder. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 03 Okt 2011 11:35    Onderwerp: Reageren met citaat

PeterB,
Als ik naar de gegevens van jouw caravan kijk, een 400 driekleur.
Dan is het toelaatbaar totaal gewicht 1150 kg, 715 kg (eigen gewicht) plus 440 kg (laadvermogen).
Zelf spreek je van ongeveer 1300 kg. totaal gewicht Smile
Ik weet niet of er een andere as onder zit met een aangepaste demper. Shocked
Zo niet dan krijgt de demper het in de bergen aardig benauwd lijkt me.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Ma 03 Okt 2011 23:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens kenteken is het max totaal gewicht 1300 kg.
Dan zit er waarschijnlijk een andere as onder en is misschien de demper niet aangepast?

Ik moet eerlijk toegeven dat de pas waar de remmen gingen stinken wel erg steil en erg lang was.
We hebben ook geen andere caravans gezien, dus misschien mocht ik daar wel helemaal niet zijn. Cool

Over een paar weken zit ik wat ruimer in mn tijd, dan ga ik bij mn buurman even de caravan wegen (hij heeft een weegbrug).
De caravan is nog in vakantiestaat, zelfs de boeken en een deel van de kleding liggen er nog in, dus dat wordt een eerlijke weging als ik er 50 kilo kleding en eten bij optel.

Ik zal ook even naar Meerkerk rijden met de caravan (jawel Pieter!) om ze naar de demper te laten kijken.
Kunnen ze gelijk even een keuring doen, want dat is er nooit echt van gekomen, en naar de remmen kijken.
Vorig jaar hebben ze de caravan een paar dagen gehad omdat ik in tijdnood zat, maar toen was ik bijvoorbeeld nog niet klaar met de gasinstallatie.
Ze hebben toen zoveel mogelijk nagekeken, maar konden geen echte BOVAG-keuring doen.

En voor wat betreft 715 kg (eigen gewicht) rotfl rotfl rotfl
Daar geloof ik helemaal niks van!
Dat is echt zonder koelkast, kussens, gasflessen en wat er nog meer uit kan zonder dat het al te veel opvalt.
Als ik me goed herinner zat ik met alleen de kasten, de koelkast en de rolluifel al op plusminus 850
Toen had ik nog geen bed en geen zithoek..........
Okee, ik had de kasten van ecolight gemaakt en dat was plm. 100 kilo zwaarder dan de originele materialen.
Helemaal klaar inclusief 2 gasflessen, accu en airco zat ik op 1005 kg.
Maar toen was de kachel eruit, dus de rolluifel kun je dan misschien weer wegstrepen.

Nee, dat opgegeven gewicht, tel daar maar minstens 150 kg bij op!
Nou zijn wij gelukkig mensen die "licht reizen" (als we vliegen komen we zelden aan 12 kilo per persoon) en hebben we een zware trekker waar 3500 kilo achter mag.
Maar je hebt altijd boodschappen aan boord, toch al gauw 20-25 kilo.
Sommige mensen hebben fietsen, misschien met trapondersteuning, op de caravan, 50 kilo is niks.
Praat je al over 70-75 kilo extra gewicht.

Als een 3-kleur dan maar max 1150 kilo mag wegen als het basisgewicht al 850-900 kilo is.......?

Misschien een leuk idee voor een moment van zelfreflectie?
Maak je caravan klaar voor vakantie en laat hem/haar dan wegen.
Ik zeg: SCHRIKKEN!!

Welterusten allemaal. Cool
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 04 Okt 2011 00:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Op het koppelingdeel zit een plaatje met gegevens betreffende die koppeling.
Dat kun je natuurlijk zo nalezen. Maar verder zegt het niets over de aanwezige demper, maar wel over waar die koppeling aan voldoet.
Terug naar boven
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Di 04 Okt 2011 19:51    Onderwerp: Reageren met citaat

PeterB schreef:


Als een 3-kleur dan maar max 1150 kilo mag wegen als het basisgewicht al 850-900 kilo is.......?

Misschien een leuk idee voor een moment van zelfreflectie?
Maak je caravan klaar voor vakantie en laat hem/haar dan wegen.
Ik zeg: SCHRIKKEN!!


Onze 400 T driekleur mag 1050 wegen (1000 kg op de as, 50 kg op de kogel)
Voor onze grote reis naar Finland dit jaar de caravan even naar Triorep
gebracht voor een "controle" beurt.
Blijkt dat wij de laatste jaren de caravan stelselmatig hebben overbalast.
Het gewicht van de caravan een beetje te laag ingeschat.
Helemaal leeg ZONDER gasflessen, accu en water 873 kg!
Geladen met alles voor de vakantie ruim 1250 kg!
Dat was schrikken.
Nu is hij weer normaal beladen en gaat alles goed (hoop ik).
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.