"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

aankoop van extase 4L
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
freek



Geregistreerd op: 09 Nov 2004
Berichten: 45
Woonplaats: uden

BerichtGeplaatst: Di 09 Nov 2004 23:26    Onderwerp: aankoop van extase 4L Reageren met citaat

hallo allemaal, ik ga ook een biod aanschaffen en wel een extase 4L
naar welke punten moet ik kijken bij de aankoop.
ik weet de zwakke punten van dit model niet. Embarassed
mvg freek
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 10 Nov 2004 11:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Freek,
Gefeliciteerd met je aanschaf.
Kijk even (misschien al gedaan ) bij "Waarom een Biod" links boven op de home page, gaat over de vloer. Verder zou ik het niet weten, hoop dat bezitters van de Extase je verder kunnen helpen.
gegroet, joop brand.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
freek



Geregistreerd op: 09 Nov 2004
Berichten: 45
Woonplaats: uden

BerichtGeplaatst: Wo 10 Nov 2004 12:31    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Freek,
Gefeliciteerd met je aanschaf.
Kijk even (misschien al gedaan ) bij "Waarom een Biod" links boven op de home page, gaat over de vloer. Verder zou ik het niet weten, hoop dat bezitters van de Extase je verder kunnen helpen.
gegroet, joop brand.

joop ik heb hem nog niet, ik ga deze week kijken naar een extase 4L Razz
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Dick Extase



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 103
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Vr 12 Nov 2004 12:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Freek,

Leuk om te lezen dat er nog iemand is die ook enthousiast is over een BIOD Extase. Ik hoop dat je veel plezier zal gaan beleven met je “nieuwe” klassieker.

Ik ben geen expert, maar misschien heb je iets aan mijn ervaring die ik heb opgedaan met het zoeken naar een Extase, zo’n anderhalf jaar geleden.

Voordat we naar een Extase op zoek gingen hebben we ons gerealiseerd dat een dertig jaar oude caravan niet vlekkeloos zal zijn en dat er dus wel wat aan zal moeten gebeuren. Door gebrek aan overdekte werkruimte hebben we de grens van acceptatie gelegd bij een exterieur die in orde moet zijn en een interieur die we wel willen opknappen.

De eerste caravan die wij bekeken, een Extase 4L uit 1969, was nog in originele staat. Dit vonden wij toen een groot pluspunt.
Dat de kasten wel een opfrisbeurtje kunnen gebruiken evenals de vloerbedekking, gordijnen en de kussens vonden we geen probleem. In tegendeel, daarmee zou het meer “Onze Extase” worden.
We hebben van de koop afgezien omdat de buitenkant lelijk was, de lak was op veel plaatsen afgebladerd, en omdat we geen zin hadden in o.a. vensters (de)monteren (risico op breuk, ondeskundigheid), schuren en (laten) spuiten.
Het regende die dag en binnen voelde ik al nattigheid, letterlijk op mijn hoofd.
Ik was op deze site al gewaarschuwd voor loszittende binnenwandbekleding, dat deze niet goed te repareren valt en vervangen niet meer mogelijk is door originele materiaal. Op veel plaatsen zat het witte skai niet strak tegen de wand maar hing het als een bierbuikje naar beneden. Vele BIOD-bezitters hebben dit probleem creatief opgelost, zie voorbeelden op deze site.

De tweede caravan die wij bekeken, een Extase 2L uit 1972, hebben wij uiteindelijk gekocht.
Wat meehielp was het contact met de eigenaar. Deze was vriendelijk, behulpzaam, netjes en precies en had moeite om afstand te doen van zijn troetelkindje.
De buitenkant zag er mooi uit. Dat viel later andere Extase/Expert-bezitters ook op. Veel oude laklagen vertonen craquelé, dat is niet erg maar mooi is anders. De caravan zal tussentijds overgespoten zijn.
Ook hoorden we dat onze raamrubbers nog weinig barsten door uitdroging vertonen. Deze raamrubbers zijn sinds kort weer nieuw verkrijgbaar (zie elders in dit forum), maar wij hebben nog de originele witte.
De binnenwandbekleding zit er nog strak op. Onze Extase komt uit een goede tijd. De hechtingsproblematiek van de binnenwandbekleding was toen onder controle en het skai met klassieke wafeltjes patroon wordt door velen fraai gevonden.
De topkeuken was vervangen door een zeer degelijk (en helaas zwaar) exemplaar.
Waar we niet gecharmeerd van waren was dat alle kasten wit geverfd waren. Dat hebben we later opgelost met een eigen kleurtje.

Achteraf ben ik een paar dingen tegengekomen die me toen niet bewust waren.
Achter een sticker met een Bovaggoedkeuring zat een barst in een hoekraam.
Een andere hoekraam is niet helder meer maar evolueert naar wit melkglas. Dit valt vooral op bij zonlicht.
Gelukkig zit er een koelkast en verwarming in, maar ondanks de lofuitingen van de vorige eigenaar deed de koelkast het bij ons slecht. (Zie elders op dit forum hoe ik dit opgelost heb).
Het voor- en achterraam lekken via de scharnieren doordat de kit van de overkapping scheurtjes vertonen.
Behalve een Identiteitsbewijs waren er geen andere papieren. Dit leverde problemen op om noodzakelijk een eigen kenteken te krijgen voor de caravan. Er zou een keuring bij de RWD moeten plaatsvinden, kosten minimaal 250 euro. Opgemerkt moet worden dat in 1977 de Extase een ander onderstel heeft gekregen. Dit verbeterde de stabiliteit en stevigheid. Ook het maximum toelaatbaar gewicht nam met honderd kilo toe tot 850 kg, vandaar de plicht van een eigen kenteken voor de caravan. Na een anonieme tip van de RDW heb ik de typeplaatjes op de dissel verwijderd en als je zorgt dat je niet boven de 750 kg komt zal geen politieagent je bekeuren.

We zijn later nog flink in de weer geweest om de Extase naar onze zin te maken, maar dat was niet noodzakelijk.

Bob gaf je al een goede tip over de vloer. Kijk ook even naar de buitendeur of deze voldoende afsluit.
Een recente Bovagkeuring of onderhoudsrapport kan je wat meer vertellen over de mogelijke staat van het gas- en elektriciteitsnetwerk en het onderstel.

Een Extase koop je met emotie, je ziet jezelf er al mee kamperen en maakt de mooiste plannen. Daardoor neem je al snel enkele gebreken aan de Extase op de koop toe. Zorg dat je hier achteraf geen spijt van krijgt, neem desnoods iemand mee die er met wat meer afstand naar kijkt. Vergeet niet de eventuele aanwezigheid en staat van een eventuele luifel of voortent mee te nemen in je beslissing. Bij ons ontbraken enkele tentstokken. De ronde vormen van de Extase maken universele voortenten niet geschikt.

Tot slot wil ik er nog aan toevoegen dat het in mijn ogen heel belangrijk is dat je partner er ook achter staat en meedoet en het niet jouw (klus)hobby wordt waar heel veel tijd in gaat zitten. Je moet er samen de lol van (blijven) inzien.

Dan rest mij niets anders dan je veel succes te wensen en je te vragen of je ons je bevindingen in je zoektocht naar een geschikte Extase op dit forum zou willen delen zodat anderen, die misschien ook een BIOD/Extase willen aanschaffen, hier iets van kunnen opsteken?

Met vriendelijke groet,
_________________
Janine & Dick, BIOD Extase 2L 1972.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
freek



Geregistreerd op: 09 Nov 2004
Berichten: 45
Woonplaats: uden

BerichtGeplaatst: Zo 14 Nov 2004 18:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Dick,
we zijn gisteren naar 2 extases wezen kijken, een 4L en een 2L
de 4L is afgevallen omdat ie voor ons te ver weg was ,zowel binnen en buiten.
de 2L was van buiten redelijk tot goed voor ons.
interieur was niet geheel origineel en compleet maar we gaan hem toch zelf opnieuw inrichten, maar er was een probleem: het totaal gewicht.
op de dissel stond een maximum totaal gewicht van 900 kg ingeslagen.
volgens de eigenaar stond op het registratiebewijs maximum 750 kilo. hij zei dat op de torsieas een nummer stond was gelijk was aan het nummer op het registratiebewijs.
heb ik niet kunnen controleren ivm met de modder waar ie in stond.
de vraag is: zijn er in het verleden biods op de markt gekomen waar dat maximum gewicht op stond (900kg) en dat op het registratiebewijs toch 750 stond. (er zit geen kenteken bij)
eigenaar zoekt komende week registratiebewijs op,
dit is de foto van de 2L
met vriendelijke groet Freek


Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Dick Extase



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 103
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Zo 14 Nov 2004 22:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Freek,

Heb je iets kunnen terugvinden van een typeplaatje op de dissel waarop ook het bouwjaar terug te vinden is? Misschien verklaard dat het verschil tussen de waarden op het registratiebewijs en wat de dissel aangeeft.

Ook bij mij zijn, zoals vermeld, verschillen: het indentieteitsbewijs van de caravan geeft bouwjaar 1972 aan en een maximum totaalgewicht van 750 kg. Maar op de dissel zitten typeplaatjes met: bouwjaar 1977, een maximum asgewicht van 1000 kg en een maximum totaalgewicht van 850 kg. De as is dus steviger uitgevoerd dan noodzakelijk is voor het totaalgewicht.

Het maakt feitelijk niet uit wat er in het verleden is gebeurd. Het gaat erom wat de politie nu zal aantreffen als ze je aanhouden voor controle.
Heb je een document of typeplaatje waar max. 750 kg op staat en op je dissel (of waar dan ook) valt niet te lezen dat dit anders is dan zal men je met zo'n oudje en kleine caravan wel geloven. Het tegendeel bewijzen kunnen ze niet en de officiële fabrieksgegevens stellen het max. gewicht ook op 750 kg, voor het geval ze over een database beschikken.
Tip: Maak een afdruk van de fabrieksfolder van de Extase, zie op deze site bij "brochures", waarin bij specificaties een totaalgewicht van 750 kg vermeld staat. Volgens mij is dat heel overtuigend. Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat je het totaalgewicht niet boven de 750 kg moet laten uitkomen.

Blijft de vermelding op de dissel op 900 kg staan dan kan je problemen verwachten wanneer de caravan geen eigen kenteken heeft. Nu een eigen kenteken voor de Extase krijgen betekend een keuring en extra kosten.
Een eigen kenteken heeft het voordeel dat je meer bagage mag meenemen. En mag je misschien ook een blauwe kentekenplaat voeren, maar daar moet je nog even goed naar informeren. Staat natuurlijk wel leuk met die Volvo ervoor. (Ik heb ondertussen even op je site gekeken naar de foto's).

Overweeg goed wat je wil.
_________________
Janine & Dick, BIOD Extase 2L 1972.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 14 Nov 2004 23:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Dick Extase schreef:
Blijft de vermelding op de dissel op 900 kg staan dan kan je problemen verwachten wanneer de caravan geen eigen kenteken heeft. Nu een eigen kenteken voor de Extase krijgen betekend een keuring en extra kosten.
Vergeet dat eigen kenteken maar.
Die keuring is niet te doen, naar ik begrepen heb.
Je moet allerlei oorspronkelijke papieren overleggen die nergens meer voorhanden zijn.
Advies: verwijder alle aanduidingen waaruit de conclusie getrokken zou kunnen worden dat de max toegelaten massa meer dan 750 kg is.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
freek



Geregistreerd op: 09 Nov 2004
Berichten: 45
Woonplaats: uden

BerichtGeplaatst: Ma 15 Nov 2004 20:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Dick Extase schreef:
Dag Freek,

Heb je iets kunnen terugvinden van een typeplaatje op de dissel waarop ook het bouwjaar terug te vinden is?

Nee er zat verder geen type plaatje op.
Alleen op de dissel was het een en ander ingeslagen (dus geen plaatje maar rechtstreeks in de dissel)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 15 Nov 2004 23:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Het hoeft niet noodzakelijk zo te zijn dat die gegevens de max massa bepalen, maar bijvoorbeeld wel het max draagvermogen van het onderstel (denk ik)
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 16 Nov 2004 00:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter,
Je hebt volkomen gelijk.
Op mijn caravannetje, maximaal toelaatbaar gewicht 900kg., staat op de dissel 1250 kg.
gegroet, joop
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Di 16 Nov 2004 17:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Is het niet mogelijk dat het plaatje op de dissel het max. gewicht van de koppeling aangeeft?
Meestal staat de merknaam van de koppeling op het plaatje!
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 16 Nov 2004 19:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Abel,
Ook daar kan ik in meegaan.
Komt eigenlijk allemaal op hetzelfde neer.
De onderstellen/ koppelingen fabrikanten maken hun producten voor verschillende doeleinden wat de te verplaatsen massa betreft.
Kan me eigen indenken dat ze voor caravans met een totaal gewicht tussen pak beet 850 kg en 1100 kg dezelfde onderdelen gebruiken. Mijn caravan als voorbeeld:
Eigen massa:630kg., te beladen tot 900kg. Zoals reeds gememoreerd op de
oploopkoppeling (is wat anders dan de dissel) 1250 kg.
Geloof trouwens dat op de dissel 1000kg. staat.
Belangrijk in dit verhaal is de oploopdemper.(doordouwen caravan bij remmen auto)
En dan zitten er nog c-banden onder die ieder goed is voor 625 kg.
Dus er wordt hier niets overbeladen zolang ik onder de 1000kg. blijf.
En op het wettelijke papiertje staat 900kg, en daar heb ik me aan te houden.
Val me aan als ik uit m'n nek klets.
gegroet,joop
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 16 Nov 2004 20:34    Onderwerp: Reageren met citaat

abel schreef:
Is het niet mogelijk dat het plaatje op de dissel het max. gewicht van de koppeling aangeeft?


Vaak zijn er twee plaatjes op het onderstel: één op de disselboom en de andere op de koppeling. Soms is van één van die dingen het max gewicht gewoon ingeslagen, soms staat de max massa vermeld op een plaatje dat aan de caravan is gepopnageld.
Terug naar boven
freek



Geregistreerd op: 09 Nov 2004
Berichten: 45
Woonplaats: uden

BerichtGeplaatst: Di 16 Nov 2004 22:47    Onderwerp: Reageren met citaat

We zijn nu bezitter van een Biod extase 2L. proost Vandaag opgehaald
Het is nu ook duidelijk wat betreft het max. gewicht.
Op de dissel staat 900kg, en op de as Max. 750kg
Bij nader inzien is het toch de orginele dissel met onderstel Embarassed
Zelfs het interieur is volledig orgineel (alleen de want bekleding ontbreekt)
Allemaal bedankt voor de reactie's en jullie zullen ons ongetwijfeld tegen komen op een of ander treffen. Very Happy
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
freek



Geregistreerd op: 09 Nov 2004
Berichten: 45
Woonplaats: uden

BerichtGeplaatst: Wo 17 Nov 2004 22:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Vandaag de biod eens goed geinspekteerd, en alle overbodige bouwsels er uit gesloopt.
De plaats voor de kachel en koelkast bepaald, en dat zal verder geen problemen opleveren.
Alleen de orginele lampen bevatten 2 lampjes van 230V is dat normaal of moet er een met 12V in. (zit er een 12V circuit in de extase?)
een omvormer ben ik niet tegen gekomen.
_________________
extase 2L bezitter
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.