"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

aankoop van extase 4L
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 17 Nov 2004 23:06    Onderwerp: Reageren met citaat

freek schreef:
Alleen de orginele lampen bevatten 2 lampjes van 230V is dat normaal of moet er een met 12V in. (zit er een 12V circuit in de extase?)
een omvormer ben ik niet tegen gekomen.
Hoe oud is de Extase?
2x 230V lijkt me niet normaal.
In de exemplaren van eind jaren 70 zitten 3 langwerpige armaturen waarin een drukknop en een trektouwtje.
'Achter' de drukknop zit een 12V lampje, 'achter' het trektouwtje een 230V lampje.
Er is geen omvormer. De 12V komt via de 'constante stroomdraad' uit de auto.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
freek



Geregistreerd op: 09 Nov 2004
Berichten: 45
Woonplaats: uden

BerichtGeplaatst: Wo 17 Nov 2004 23:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
freek schreef:
Alleen de orginele lampen bevatten 2 lampjes van 230V is dat normaal of moet er een met 12V in. (zit er een 12V circuit in de extase?)
een omvormer ben ik niet tegen gekomen.
Hoe oud is de Extase?
2x 230V lijkt me niet normaal.
In de exemplaren van eind jaren 70 zitten 3 langwerpige armaturen waarin een drukknop en een trektouwtje.
'Achter' de drukknop zit een 12V lampje, 'achter' het trektouwtje een 230V lampje.
Er is geen omvormer. De 12V komt via de 'constante stroomdraad' uit de auto.

De extase stamt uit 1974, er zitten 2 langwerpige lampen in(een boven de kopkeuken en een boven de zithoek), met 2 dezelfde fittingen, waarvan er maar een brand(230V)
_________________
extase 2L bezitter
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Wo 17 Nov 2004 23:16    Onderwerp: Reageren met citaat

meestal zijn de lampjes dubbel uitgevoerd .
Aan de kant waar ook de wandcontactdoos in de lamp is ingebouwd bevindt zich het 220 Volt gedeelte (dmv trekkoortje) en aan de andere zijde het 12 Volt gedeelte (drukknop) .
In onze vroegere 2L zat de aansluiting voor een accu onder één van de bankjes, maar het kan ook zijn dat het alleen via de constante stroomdraad naar de auto gaat.
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 17 Nov 2004 23:26    Onderwerp: Reageren met citaat

freek schreef:
er zitten 2 langwerpige lampen in(een boven de kopkeuken en een boven de zithoek), met 2 dezelfde fittingen, waarvan er maar een brand(230V)

Zoals deze?

_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
freek



Geregistreerd op: 09 Nov 2004
Berichten: 45
Woonplaats: uden

BerichtGeplaatst: Wo 17 Nov 2004 23:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
freek schreef:
er zitten 2 langwerpige lampen in(een boven de kopkeuken en een boven de zithoek), met 2 dezelfde fittingen, waarvan er maar een brand(230V)

Zoals deze?

ja is dezelfde uitvoering, bij mij zitten er 2 230v lampen in.
Zal de vorige eigenaar wel de verkeerde lamp hebben ingedraaid
_________________
extase 2L bezitter
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
freek



Geregistreerd op: 09 Nov 2004
Berichten: 45
Woonplaats: uden

BerichtGeplaatst: Ma 22 Nov 2004 23:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb vandaag de lampen gedemonteerd en de bedrading na getrokken.
De 230 v waren verkeerd aangesloten (bleven branden). indewar
Het 12V systeem is verder goed, maar er zaten verkeerde lampen in(230V)
Alles is nu in de orginele staat. Razz
_________________
extase 2L bezitter
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
freek



Geregistreerd op: 09 Nov 2004
Berichten: 45
Woonplaats: uden

BerichtGeplaatst: Di 23 Nov 2004 21:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Een andere vraag, de gas pitten van de keuken zijn die 30 of 50 MBar.
Het is een extase 2L uit 1974.
Ik kan het nergens terug vinden.
_________________
extase 2L bezitter
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 23 Nov 2004 22:13    Onderwerp: Reageren met citaat

freek schreef:
Een andere vraag, de gas pitten van de keuken zijn die 30 of 50 MBar.
Het is een extase 2L uit 1974.
Ik kan het nergens terug vinden.
In het instructieboekje waarvan een kopie op de webstek staat (Brochures), staat de volgende tekst:
"GASAANSLUITING:
In disselbak gasfles met drukregelaar(30 of 50 gr. afhankelijk van gassoort, Butaan 30,Propaan 50) aansluiten op koperen gasleiding met flexibele rubberslang. Drukregelaar + hoofdkraan opendraaien. Uw kookbranders zijn thermisch beveiligd, hetgeen betekent, dat wanneer de vlam zou uitwaaien na enkele seconden automatisch de gastoevoer wordt afgesloten."

Ik heb zelf vele jaren de grootste Camping Gaz-fles gebruikt met bijbehorende 30 MBar drukregelaar. Later op de grijze fles een 50 MBar.
Beide werkten goed.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 23 Nov 2004 23:21    Onderwerp: Reageren met citaat

freek schreef:
Een andere vraag, de gas pitten van de keuken zijn die 30 of 50 MBar.


Veel belangrijker is de druk voor de koelkast. De branders doen het altijd wel, evenals de kachel.Maar een 30 Mbar koelkast wil vaak niet starten op 50.
Terug naar boven
Dick Extase



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 103
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Do 25 Nov 2004 20:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Direct na aankoop van onze Extase heb ik de slang en drukregelaar vervangen. Achterop de koelkast staat 50 mbar dus een regelaar voor 50 mbar gekocht. Werkt prima voor koelkast, kooktoestel en kachel. Wel heb ik een type gekocht met veiligheidsventiel omdat de Bovag dat aanraad. Ventiel zou er voor zijn dat de gasfles niet ontploft wanneer de druk in de fles te hoog wordt door uitzetting van gas door warmte (zon).
_________________
Janine & Dick, BIOD Extase 2L 1972.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 25 Nov 2004 21:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Dick,
Je maakt me nieuwsgierig.
Je hebt het over een normale gasfles toch
Waarom kan een gasfles niet ontploffen! ( of je moet het in het vuur gooien)
De hele dag in de zon maakt niets uit.
Waarom dan toch een veiligheidsventiel?
Vroeger bij LPG toegepast omdat je die tanken, ik dacht tot ongeveer 1985, tegen de voorschriften in 100% kon vullen.
joop brand
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dick Extase



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 103
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Zo 28 Nov 2004 22:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop, ik heb eens opgezocht waar ik die wijsheid over een veiligheidsventiel op een gasdrukregelaar vandaan had. Na vele Kampeer- en Caravankampioenen doorgebladerd te hebben kom ik tot de conclusie dat ik twee dingen door elkaar gehaald heb.

Ik heb gasflessen van kunststof omdat ik als beginnende caravanner nieuwe gasflessen moest aanschaffen en flessen van kunststof drie voordelen hebben: ze zijn lichter dan staal (dus lagere kogeldruk, nooit weg bij een caravan met kopkeuken), door een deels doorzichtige behuizing kan je zien hoeveel gas er nog inzit (in de praktijk moeilijk te zien omdat de transparantie van de fles tegenvalt) en bij brand explodeert de fles niet als een bom maar gaat lekken.

Voor de zekerheid heb ik de oude gasslang en drukregelaar ook meteen vervangen. In de winkel sta je met twee drukregelaars in je handen, een met en een zonder een veiligheidsventiel. In mijn achterhoofd wist ik dat de Bovag een drukregelaar met ventiel adviseert. Dus die koop je dan. Die paar euro verschil kom je wel boven en veiligheid boven alles, nietwaar?

In KCK van februari en mei 2004 in de rubriek Gebruikt & Gekeurd staat dat de Bovag adviseert om bij vervanging van oude drukregelaars deze te vervangen door een exemplaar met een afblaasventiel.
Ik citeer: "Uit een defecte drukregelaar lekkend gas kan via het afblaasventiel al in de disselkast wegstromen en veroorzaakt geen problemen bij kachel of kookplaat".

Ik ben er niet overtuigd van dat een gasdrukregelaar met afblaasventiel zo belangrijk is, het lijkt mij wat overdreven, maar kwaad kan het volgens mij niet en als ik de keus heb dan neem ik liever het zekere voor het onzekere. Je kan tenslotte niet voorzichtig genoeg zijn met gas.

Misschien kan de Bovag of iemand anders (jij Joop?) het (nogeens) duidelijker uitleggen.
_________________
Janine & Dick, BIOD Extase 2L 1972.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 29 Nov 2004 00:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Dick,
Je hebt er wel werk van gemaakt.
De normale gasdrukregelaars hebben een gaatje in het dekseltje, anders kan het membraam niet goed bewegen. Komt er nu een scheurtje in het membraam dan spuit het gas uit dat gaatje.( Om nu heel theoretisch te zijn, dat gasspuiten hangt weer af van butaan, propaan en de temperatuur.)
Aan boord van schepen waren deze regelaars verboden, er moest op dat gaatje een afvoer zitten naar buiten.
Nu bestaan er ook gasdrukregelaars met een doorstroom beveiliging.( te vergelijken met een waterslot bij een wasmachine. )
Heb het meegemaakt met vrienden op vacantie dat de drukregelaar de volle tankdruk doorgaf, gelukkig stond er nog niets bij. Maar het siste door de hele caravan.
groetjes, joop brand
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.