"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Gewicht en Verbruik

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Za 02 Jun 2012 01:26    Onderwerp: Gewicht en Verbruik Reageren met citaat

Hallo allemaal!

Er is momenteel een draadje over verbruik.

Als ik het goed begrepen heb is dat ontstaan doordat er momenteel (nog) trekkers zijn met belastingvoordeel. Iets waar sommigen geërgerd de schouders bij ophalen omdat het theoretisch lage verbruik nooit gehaald wordt doordat er veel te snel gereden wordt met de zogenaamd zuinige automobielen.

Ik heb een naar trekje in dit verband (ik heb er meerdere, maar die vallen buiten de discussie die ik wil starten en daar ga ik dus verder niet op in): het gewicht van de woonwagen.

Mijn driekleur van 4 meter is "leeg", dus met bed en beddengoed, potten en pannen, borden, kop-en-schotels, bestek, kruiden, reservewiel, 2 gasflessen, zonneluifel, diverse zaklampen, barbeque, toiletspullen en wat dies meer zij, echter zonder kleding en boeken en de "tuinset" ongeveer 1080 kilo. Volgens oorspronkelijke opgave heeft de driekleur een maximale last van 1150 kilo maar volgens kenteken heeft die van mij 1300 kilo maximaal.
De kogeldruk is wat aan de lage kant: plusminus 60 kilo (om dit te verbeteren gaat de accu t.z.t. nog wat naar voren).

Mijn trekker, Landcruiser 120, verbruikt normaliter 10 liter op 100 kilometer. Ik rijd meestal binnen de bebouwde kom en veel korte afstanden. Met de caravan haalde ik de afgelopen 2 vakanties 10.3 liter per 100 kilometer.

Als het verbruik dus belangrijk schijnt te worden, laten we dan het gewicht van de caravan en de attributen die er aan de buitenkant opgebouwd of aangehangen zijn (zoals mijn zonneluifel), meenemen in de overwegingen.

Bovendien ben ik heel nieuwsgierig wat men zoal meeneemt in de caravan. Wat is het gewicht van de caravan, wat is het extra gewicht en waar komt het vandaan?
Is het echt zo dat Nederlanders eten meenemen, zoals ingeblikt vlees, en waarom doen ze dat dan? Geld of smaak?

En zou dat extra gewicht tot extra verbruik leiden?
Kan het zo zijn dat ingeblikt vlees, meegenomen om een goedkopere vakantie te hebben, er toe leidt dat de vakantie uiteindelijk duurder uitpakt? En is je caravan niet te zwaar voor het kentekengewicht als je alles meeneemt wat je wilt, terwijl je het misschien nooit gebruikt?

Hee! Kijk nog even naar het gewicht van je sleurhut voor je op reis gaat!
Ik denk dat wij die 1150 kilo met moeite gaan halen voor de 3 weken die we straks hebben, de 1300 gaan we in ieder geval niet halen.

Lekker belangrijk inderdaad, die kilo's van mij.
Maar als iedereen naar een zuinige, en dus lichte, auto gaat zijn de kilo's van de caravan wel erg belangrijk.

Zuinigheid inruilen voor veiligheid.....lijkt mij eng.

Wat ik wil zeggen: kunnen we naast de zuigheidspoll niet een gewichtspoll starten en die t.z.t. met elkaar vergelijken?
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 02 Jun 2012 10:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Stallingsgewicht is gewogen 1200 kg, het reisgewicht schat ik ook op 1200 kg. Misschien in werkelijkheid zelfs minder.
Veel (zware) meegewogen spullen gaan naar de auto. o.a.
Twee haspels 25 en 50 mtr. (zwaar)
Wringer (extra zwaar)
Twee tuinstoelen
Campingtafel.
En wat lichter spul, spiegels, emmer, gieter.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Za 02 Jun 2012 16:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Na de laatste schrik bij triorep is ons reisgewicht ongeveer 900 kg.
Een aantal dingen zit in de ibiza achter de voorstoelen om de auto niet
te ver te laten inveren. De kofferbak is zo goed als leeg.
Onze kogeldruk is vrij hoog ongeveer 75 kg.
Dit omdat anders de oplooprem teveel herrie maakt.
Hier is al zo vaak naar gekeken maar blijft een hekel punt.
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.