"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Grotere banden?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DuMa



Geregistreerd op: 06 Jul 2011
Berichten: 29
Woonplaats: Soest

BerichtGeplaatst: Ma 23 Jul 2012 19:55    Onderwerp: Grotere banden? Reageren met citaat

Hallo,

Ik ga met de Bambi op vakantie maar nu ligt er een Golfje voor. De trekhaak zit eigenlijk net te hoog, of de caravan uiteraard net te laag, waardoor hij een beetje achterover hangt.

Is een grotere band een oplossing?
Theoretisch zou dat de caravan wat vlakker moeten maken maar...

Ik hoor graag hoe jullie er over denken,
Groeten,
Duncan.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 23 Jul 2012 20:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Is een grotere band een oplossing?

Dat lukt je waarschijnlijk niet met een groter wiel/band.
Als je al ruimte in de wielkast zou hebben.
De helft van het verschil ben je al kwijt.
Wat wel wordt gedaan is opvulstukjes tussen aspad en caravan, zet de caravan achter de auto en opvulhout van ongeveer 5cm dik onder de banden, en kijk wat de verbetering is geworden.
Er is ergens een draadje. Smile
"Hoger op de benen" bij "Onderstel".
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
DuMa



Geregistreerd op: 06 Jul 2011
Berichten: 29
Woonplaats: Soest

BerichtGeplaatst: Ma 23 Jul 2012 21:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Kijk, daar kunnen we wat mee... misschien niet meer voor ik met vakantie ga, maar toch... Wink

Joop, dank je wel,
Duncan.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Di 24 Jul 2012 00:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij mijn combinatie heb ik hetzelfde probleem, de caravan hangt altijd achterover.
Volgens mij maakt het voor de rijeigenschappen niet uit, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal omdat dit mijn eerste caravan is.

Ik heb alleen een probleem met de koelkast.
Dat is geen caravankoelkast, maar een koelkast die van een boot afkomstig is.
Waarschijnlijk moet de koelkast waterpas staan om goed te werken(?).
Omdat wij soms "overbruggingsetappes" hebben van 10 uur of meer ontdooit de boel dan.
Als oplossing hebben we een koelbox in de auto die het altijd doet.

Een bijkomend probleem vind ik het feit dat de caravan soms met de achterste uitdraaipoten over de weg sleept als de weg/het pad met een knik omhoog gaat of bij extreme verkeersdrempels.

Een grotere band lijkt me geen oplossing.
Het "koppelstuk", hoe noem je het ding dat over de kogel past???, zou omhoog moeten.
Je zou dus een aanpassing in de vorm van een "Z" moeten hebben op de dissel.

Landrover heeft een trekhaak in een U-profiel met gaten zodat je de hoogte van de kogel zelf kunt bepalen, maar dat is niet voor elke trekker toe te passen.

Dit kan een leuke discussie worden!!!
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 24 Jul 2012 12:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Dit kan een leuke discussie worden!!!

natuurlijk. Smile
Maar het antwoord om de caravan op een simpele manier zo strak mogelijk achter de auto te krijgen is al gegeven.
Maar we gaan toch verder.
Ik denk dat je door veranderingen aan de dissel, bij caravans met totale massa (deftig, maximum massa) boven de 750 kg, de wetgever/verzekering kan tegenkomen. I.v.m. type-goedkeuring.
Blijf je onder de 750 kg totaal, dan mag "alles", weet ik uit ervaring, zolang je maar aan de wet voldoet. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Wo 25 Jul 2012 22:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zie dat er onder de streep bij "onderstel" al het een en ander staat.
Morgen ga ik de nieuwe trekker ophalen, als de caravan daarachter ook achterover hangt ga ik maar eens aan het knutselen slaan. Recht is toch wel mooier in dit geval.
De caravan in zijn geheel verhogen is misschien ook wel mooi achter zo'n pchoofttrekker Very Happy
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Do 26 Jul 2012 00:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Maar je hebt trouwens (weer) gelijk Joop, het KAN een leuke discussie worden, maar dat gaat het niet worden.
Er zijn maar een paar leden met dit "probleem".

Bovendien is het "probleem" voornamelijk optisch.
Het komt niet vaak voor dat de weg ineens een knik heeft en een veerboot rijd je ook niet elke dag op. Bovendien trek je in in die gevallen de achterkant wel over de hindernis heen.

Onder de streep wordt gesteld dat je de caraven maximaal 4 centimeter kunt liften en dat misschien de schokbrekers de beperkende factor zijn.
ALS-INDIEN mijn volgende trekker wederom te hoog blijkt te zijn, ga ik toch kijken of en hoever de caravan gelift kan worden, omdat ik de uitloophoek van de trekker niet te veel wil beperken.
Schokbrekers zijn er te kust en te keur in allerlei lengtes denk ik?

Leuk, een nieuw project!
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Do 26 Jul 2012 18:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb in mijn Volvo uit 1981 gewoon een paar monroe ride leveler schokbrekers heel eenvoudig met een autoventiel in de kofferbak ,
als de auto niet goed staat, een beetje lucht er bij of er af en alles staat mooi recht.Very Happy
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Vr 27 Jul 2012 23:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja, dat zijn handige schokbrekers, maar 15 cm. verschil lossen ze niet op denk ik.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Vr 27 Jul 2012 23:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja Peter,
Dat is wel waar, ik denk dat het verschil in hoog en lage stand ongeveer 6 tot 8 cm maximaal is, het is voor mij genoeg maar inderdaad voor een stoere 4x4 is er mogelijk wel een andere oplossing .
Ooit eens een artikel gelezen van caravans die door een 4x4 werden getrokken en zo ongeveer uit elkaar getrokken waren door het schokken van de auto. er was toen een verende balk met daarop de trekhaak die je dan ik hoogte kon verstellen op die balk Ik heb gezocht naar het artikel maar kan het niet vinden
GRTN,
Arie
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Za 28 Jul 2012 00:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij dat artikel kan ik me wel wat voorstellen.
Toen ik in 1987 (waar blijft de tijd....) mijn eerste 4 bij 4 kocht, een Landcruiser BJ 42, was dat een auto met plm. 90 pk, korte wielbasis en bladveren. Inderdaad een verschrikkelijke hobbelbak. Daarna ging het motorvermogen redelijk rap omhoog, maar de bladveren bleven nog vrij lang.

De auto die ik gisteren gekocht heb is uit 1996 en een 4,5 liter 6 cylinder lijnmotor "executive", dus destijds de meest luxe versie. Schroefveren rondom en ABS. Maar wel ruin 200 pk.
Omdat de vering en de schokbrekers nog origineel waren, heb ik beide vervangen door een eigentijdse versie met als extra luchtbalgen rond de vering die ik naar believen op kan pompen van 1 tot 8 bar.
De auto is daardoor iets hoger geworden, ook omdat ik hogere banden gekozen heb, waardoor de auto ook op de banden veert.
Verlagen door minder druk gaat niet meer werken.......

Maar de caravan is nu dus ook op de dissel goed afgeveerd.

Omdat ik de caravan hier en daar al wat aangepast heb, wil ik het accent van de aanpassing nu ook weer op de caravan leggen.
Daarbij komt dat ik de grondspeling van de caravan altijd al aan de lage kant gevonden heb.
Een hogere caravan vind ik gewoon mooier en ook praktischer.
En het oog wil ook wat tenslotte.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Za 04 Aug 2012 11:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Zonet ben ik even onder de caravan gekropen.
Haaks op de as zit aan weerszijden een 50 mm. u-profiel gelast dat de verbinding vormt met het onderstel.
Het profiel is 400 mm. lang en per kant zitten 3 bouten.
De kop van de schokbrekers valt in het profiel.

Het koppelstuk zit op een plaat gelast en deze plaat is door middel van 4 bouten aan de dissel bevestigd.
Hand-/oplooprem en neuswiel zitten aan deze plaat en het koppelstuk gelast.

Als het een beetje droog wil blijven ga ik kijken of de 6 bouten waarmee de as aan het onderstel zit los willen.
Als dat lukt verhoog ik de caravan bij de as 4 cm., en kijk dan hoeveel extra bandruimte ik krijg. Er zitten nu 13 inch velgen onder, 15 kan vrij zeker en misschien wel 16. Met 15 inch win ik weer 2,5 cm.
Bij het kiezen van de velgmaat ga ik zeker kijken naar de beschikbaarheid van banden, zowel hier als in het buitenland.
De plaat vooraan verhoog ik met 5 cm.
Totaal dus al ruim 11 cm. als ik bij de as 4 cm. verhoog.

De trekhaak hoeft dan nog maar plm. 4-5 cm. te zakken schat ik.

Opmerkingen / tips???
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 04 Aug 2012 11:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
De kop van de schokbrekers valt in het profiel.

Er hoeven dus geen andere (langere) schokbrekers onder.

Citaat:
Er zitten nu 13 inch velgen onder, 15 kan vrij zeker en misschien wel 16. Met 15 inch win ik weer 2,5 cm.

Persoonlijk zou ik daar mee uitkijken, het draagvermogen van de banden neemt (volgens mij) toe. Je raakt misschien de invering van de banden kwijt waardoor het geheel een beetje gaat stuiteren.
Hoe dat op te vangen is met de bandenspanning weet ik niet.
Verder moet je bij andere velgen uitkijken met de ET-waarde, wat boutgaten betreft kan het wel passen, maar de ET-waarde ( de afstand tussen de verticale lijn door het midden van het wiellager en de lijn door het midden van het draagvlak van de band), zou deze véél groter worden dan krijg je dat er een moment op je wiellager gaat werken.
ET-waarde staat op de velg.
Misschien is het allemaal al bekend. Toch bedankt voor het lezen. Laughing
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Za 04 Aug 2012 12:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Er hoeven dus geen andere (langere) schokbrekers onder.

Inderdaad. ik vraag me dan ook af waarom ik niet meer dan 4 cm. kan verhogen bij de as??? [/quote]

Citaat:
Je raakt misschien de invering van de banden kwijt waardoor het geheel een beetje gaat stuiteren.

Ik kan ook iets hogere banden proberen te vinden. dan veert de caravan een beetje op de band, dat heb ik bij de trekker ook gedaan.

Van ET-waarde had ik nog nooit gehoord Joop. Die zoeken we op!
Dagge bedankt zijt.....
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 04 Aug 2012 16:48    Onderwerp: Reageren met citaat

ET = 33 voor deze BIOD
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.