"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

biod te laag...of trekhaak te hoog?

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
henkvanwinkel



Geregistreerd op: 11 Jul 2012
Berichten: 12
Woonplaats: tilburg

BerichtGeplaatst: Di 24 Jul 2012 23:09    Onderwerp: biod te laag...of trekhaak te hoog? Reageren met citaat

Onze onlangs aangeschafte 400 TD driekleur hangt een beetje achterover achter de Volvo 940 waarvan de kogel (hart) bij lege auto ongeveer 43 cm hoog staat. Gaan we de Volvo vol beladen dan zal de Biod denk ik bijna horizontaal liggen.
De kogel van onze Mitsubishi 4WD staat bij lege auto op 51 cm (hart). Dat is dus echt te hoog en dat gaat een raar gezicht worden. We zijn om verschillende (ook esthetische ) redenen niet van plan om met een ver achterover hellende driekleur te gaan reizen, hoewel ik bij de KCK las dat het voor het weggedrag weinig uitmaakt.
Maar onze Biod 8 cm of meer ophogen, dat lijkt me geen reëel projekt, hoewel het misschien niet eens slecht zou 'ogen', zo'n offroad caravan.
Hier is dus geen sprake van een te lage Biod maar van een te hoge trekhaak.

Mijn monteur is het met mij eens dat de kogel anders moet.
Misschien vindt hij ergens een 'U' vormig kogeldeel waarvan de kogel vanzelf lager hangt. Zo niet, dan gaat hij het eigenhandig oplossen.
Hij gaat dan de verticale plaatdeeltjes onder de dwarsbalk, waartussen het kogeldeel met twee bouten is geklemd, wegslijpen en vervangen door iets groters waartussen het kogeldeel naar keuze 9 of 10 cm lager kan worden bevestigd. Waarschijnlijk last hij onder de grote balk dan nog driehoekige zijsteuntjes omdat de hele 'houder' wat verder omlaag gaat reiken en meer zijwaartse krachten zal moeten doorstaan.
Niet aan de RDW vertellen, want ik ga de trekhaak echt niet opnieuw laten keuren. Mijn monteur kan heel best lassen Wink
Wordt vervolgd.

edit 31 juli 2012:
de klus is geklaard, zie http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?p=16232#16232
_________________
groet,
Henk van Winkel
BIOD 400 TD '91
+ Volvo 940 estate aut. '93
+ Mitsubishi L300 4WD '95


Laatst aangepast door henkvanwinkel op Di 31 Jul 2012 21:53; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 25 Jul 2012 01:12    Onderwerp: Reageren met citaat

De twee dikke platen aan de zijkant doorslijpen en verlengen is waarschijnlijk eenvoudiger uit te voeren en beter bestand tegen wringen?
Terug naar boven
henkvanwinkel



Geregistreerd op: 11 Jul 2012
Berichten: 12
Woonplaats: tilburg

BerichtGeplaatst: Wo 25 Jul 2012 15:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Pieter schreef:
De twee dikke platen aan de zijkant doorslijpen en verlengen is waarschijnlijk eenvoudiger uit te voeren en beter bestand tegen wringen?


klopt waarschijnlijk, maar ik zou er toch lieven niet voor kiezen om de bodemvrijheid bij de trekhaak over die hele breedte te verlagen.
_________________
groet,
Henk van Winkel
BIOD 400 TD '91
+ Volvo 940 estate aut. '93
+ Mitsubishi L300 4WD '95
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Wo 25 Jul 2012 20:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Ha Henk,

kijk eens bij een trekhaak van een ford transit 3kleur
deze heeft drie hoogteverstellings-mogelijkheden
kijk maar op http://img.tweedehands.nl/f/normal/124998690_6-ford-transit-2-2-tdci-260s-ambiente-imperiaal-trekhaak.jpg
mogelijk heb je daar wat aan,

GRTN,
Arie
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
henkvanwinkel



Geregistreerd op: 11 Jul 2012
Berichten: 12
Woonplaats: tilburg

BerichtGeplaatst: Do 26 Jul 2012 23:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zal er naar kijken Arie, dankjewel!
_________________
groet,
Henk van Winkel
BIOD 400 TD '91
+ Volvo 940 estate aut. '93
+ Mitsubishi L300 4WD '95
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 26 Jul 2012 23:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Hetzelfde probleem, of de "dissel/demperverhoging" een aangepaste foto is weet ik natuurlijk niet.
http://www.modderpoel.nl/phpbb/viewtopic.php?f=17&t=18373
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Vr 27 Jul 2012 23:39    Onderwerp: Reageren met citaat

4 centimeter ophogen van de caravan met kokerprofiel en dan banden met 4 centimeter meer diameter geeft al 6 centimeter winst in de hoogte.
Vanmiddag heb ik even geschat en ik schat dat de kogel plm. 15 cm. te hoog hangt voor de dissel.

Als ik naar de wielkast in relatie tot de diameter van de band kijk, word bij verhogen door middel van een hogere band de maat voor-achter van de wielkast de beperkende factor.

Als je een mover hebt gaat dat misschien nog wel eerder spelen.

Mijn garagist, die ik blind vertrouw, zegt dat hij mijn trekhaak zonder problemen 8-10 centimeter kan laten zakken.
Ik schat dat ik 15 centimeter nodig heb, dat zou dus net moeten lukken.

Omdat ik door goede ervaring een, bijna blind, vertrouwen heb in ccMeerkerk.nl, ga ik het daar voorleggen.
In overleg met hen ga ik de caravan maximaal verhogen en de eventuele rest uit de trekker halen.
Aan de trekker wil ik niet teveel veranderen omdat ik vind dat ik zojuist de mooiste Landcruiser ooit gebouwd gekocht heb. (maar dat is iets voor een ander forum!).

Het gaat wel even duren want ik heb het op mijn manier druk maar het komt!
De caravan hoger vind ik prima omdat de trekker al bijna 210 cm is, dus ik ga eerst voor het verhogen van de caravan.

Rest mij nog te vragen of deze discussie wel "onder de streep" hoort????
Ik zou zeggen: dit bij "onderhoud, aanpassingen, tips etc" en het resultaat eventueel onder de streep.
Gelukkig ben ik geen webmaster!
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.