Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
C.M. van der Mast
Geregistreerd op: 13 Aug 2004 Berichten: 130 Woonplaats: Utrecht
|
Geplaatst: Di 06 Jan 2015 16:31 Onderwerp: Doorgebogen draagbalken (lengterichting) |
|
|
Zomer vorig jaar werd door mijn caravanstallingbeheerder, annex BOVAG caravan reparatiebedrijf, aangegeven dat de BOVAG-keuring niet tot 100% kon worden uitgevoerd (dus geen sticker 2014) omdat vermoedelijk de as naar de vaantjes was (torsiebladen). Dus met de caravan naar TRIO-REP voor een nadere analyse. Een van de medewerkers belde terug met de verheugende mededeling dat er met de torsiebladen niets aan de hand was, maar... dat de in de lengte lopende balken iets doorbogen. Vermoedelijk een ouderdomsverschijnsel. Of het gevaarlijk was om mee te blijven rijden? Het antwoord was dat het geen direct gevaar was maar bij langere vakanties, zeker in het buitenland, was het toch wel raadzaam er wat aan te doen. Wat... er moet op de een of andere manier een I-balk of een U-balk worden aangebracht die zodanig past dat de vervorming (doorbuiging) een halt wordt toegeroepen. Heeft iemand een tekening hoe die lengte-balken precies lopen? WIE HEEFT ERVARING MET DIT PROBLEEM? Ik verneem het graag voor ik (te) grote uitgaven doe. _________________ BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944). |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Di 06 Jan 2015 17:43 Onderwerp: |
|
|
Wat merk je er van? _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
C.M. van der Mast
Geregistreerd op: 13 Aug 2004 Berichten: 130 Woonplaats: Utrecht
|
Geplaatst: Di 06 Jan 2015 19:01 Onderwerp: |
|
|
Niet veel, maar het geeft mij en zeker Jola een ongemakkelijk gevoel. Zeker als we toch nog proberen een lange reis naar Zuid-Frankrijk te gaan maken. Niet alleen D.V., maar S.V. Spaarpot Volente. _________________ BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944). |
|
Terug naar boven |
|
|
PeterB
Geregistreerd op: 02 Apr 2011 Berichten: 412 Woonplaats: Ottoland
|
Geplaatst: Di 06 Jan 2015 19:48 Onderwerp: |
|
|
Simpele oplossing?
Een strip van 6 mm. rechtop tegen de balken aan lassen.
Niet te veel extra gewicht, er zijn ongetwijfeld mensen die het extra gewicht exact uit kunnen rekenen, en het gaat zeker nooit meer doorbuigen.
Omtrent wettelijke regels kan ik alleen zeggen: als ik het veilig vind is het veilig. _________________ 3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter H
Geregistreerd op: 05 Sep 2012 Berichten: 161 Woonplaats: Lunteren
|
Geplaatst: Di 06 Jan 2015 19:53 Onderwerp: |
|
|
Conclusie van eigen caravanstallingbeheerder/reparatiebedrijf was 100% op de as na. Trio-rep zegt dat de as o.k. is. Dan is technisch gezien de Biod veilig en was die een sticker waard. Zou Trio-rep op basis van de doorbuiging de Biod afgekeurd hebben? _________________ BIOD 420 TLH 1999 |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Di 06 Jan 2015 19:57 Onderwerp: |
|
|
Ik zou een 2e-mening vragen. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Wo 07 Jan 2015 01:31 Onderwerp: |
|
|
Hoeveel is het verschil tussen het hoogste en laagste punt van de doorbuiging? |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Wo 07 Jan 2015 12:24 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad, hoe ver is die doorbuiging?
Eigenlijk kunnen we er op afstand helemaal niks mee.
Hoe ziet het materiaal, dus die lengtebalken er uit.
Gegalvaniseerd, of niet, roestplekken?
Hoe lang heb je de caravan? Is het de eerste controle? In het verleden verkeerd opgekrikt? Zodat de doorbuiging precies andersom is.
Je gaat van alles bedenken.
Niks aan de opbouw gemerkt? Deur, bevestiging, enz. Valt dus mee.
Als het geen verroeste balken zijn, opmeten en lekker op vakantie gaan als je gemoedstoestand dat aan kan.
En na de vakantie nogmaals opmeten.
Duidelijk dat ik helemaal niks met de BOVAG heb, blijkt ook hier weer, dus topic starter waarschijnlijk ook niet aan dit bericht.
Maar er is heus wel een bedrijf waar je die sticker kan halen.
Je gaat nu niet voor je lol onder de caravan een fotootje in lengterichting maken, maar je maakt me (ons) wel nieuwsgierig. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
arie engels
Geregistreerd op: 16 Feb 2006 Berichten: 170 Woonplaats: ridderkerk
|
Geplaatst: Do 08 Jan 2015 23:59 Onderwerp: |
|
|
Bij mijn verkochte 400td was dat ook een door Jeroen Bolks ontdekt probleem ,
namelijk de padden van de as (waar de as de balken dragen) zijn voor het mooi te kort,
het is op te lossen door tussen de padden en de balken een langer hoek profiel van minimaal 60x60 mm te leggen van ongeveer een meter ,
het zit dan vast door dat de bouten van de as-bevestiging ook door de gaten in het nieuw geplaatste hoekprofiel gaan .
Door het langere punt van ondersteuning van de balken zullen deze niet meer doorzakken
Ik hoop dat je er wat aan hebt en anders even met Jeroen bellen.
GRTN,
Arie _________________ een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|