"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

12V zekeringen.
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 28 Nov 2004 00:28    Onderwerp: 12V zekeringen. Reageren met citaat

Wie wil er mee denken.
Ga binnenkort de caravan met een paar lampjes t.b.v. het verkeer uitbreiden. En daarom rommelen aan de installatie in de caravan.
Is het zinvol om een zekeringenkastje erin op te nemen, die uiteraard lichter is afgezekerd dan overeenkomstig in de auto. Zie hier zelf alleen maar voordelen in.
Toch wel het vermelden waard, onder mijn dashboard, onder handbereik(kan er tijdens het autorijden zo bijkomen) zit de zweefzekering voor de constante stroomdraad. Hier zat een zekering in van 10 Amp., die is vorig jaar helemaal gesmolten. Begon een beetje te meuren. Vervangen door 30Amp, en geen probleem. Koelkast trekt toch aardig wat.
gegroet,joop brand
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 28 Nov 2004 00:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Allereerst die zweefzekering: De standaard voor een zwever in de constante stroomdraad is 20A., dicht bij de stroombron gemonteerd.

Dan over jouw extra zekeringenkastje: Als het je een beter gevoel geeft, moet je het sowieso doen. Je kan eventueel ook gewoon even uitrekenen hoeveel Ampere je nieuwe configuratie trekt en zo nodig zwaardere zekeringen in de auto plaatsen.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 28 Nov 2004 13:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarom een apart zekeringenkastje?
Omdat ik toch in die caravan bezig ben!
Het is nou eenmaal zo dat de verlichting van de achterkant van de auto flink wordt uitgebreid wanneer de caravan er achter hangt.
Als ik het vertrek ritueel op de camping zie, heeft men maar weinig vertrouwen in de electrische installatie.
Maar men is niet zo konsekwent dat men bij vertrek met de losse auto ook even deze controleert. Als er sluiting in je remlichten van de caravan zit, doen die van je auto het waarschijnlijk ook niet meer.
Nu doe ik geen van beiden, alleen bij aangehaakte caravan de alarmlichten, dan weet ik dat de richtingaanwijzers werken
Mocht er zich een probleem in de caravan voordoen dan hoop ik op deze manier dat het tot de caravan beperkt blijft.
Spijkers op laag water zoeken? Och, misschien (waarschijnlijk) wel.

groetjes, joop brand Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 28 Nov 2004 13:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoeveel Watt ga je er eigenlijk bijbouwen? Ga je misschien complete achterlichtblokken bovenaan zetten? (Denk het niet Wink, maar je zou wel de best zichtbare caravan ter wereld hebben.........)

Op mijn caravan zou ik voor die verlichtingsuitbreiding geen extra zekeringen inbouwen, maar wel die van mijn auto even narekenen om te zien of ze niet al te zeer tot aan hun randje belast worden. Meestal is er standaard al rekening gehouden met wat uitbreiding.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 28 Nov 2004 17:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat er aan Watts bijkomt is peanuts.
De voeding voor de achterlichten is zoals bekend gescheiden in links en rechts, die markeringslichtjes zijn 5W. Dus ongeveer 1/2 Amp.
Het derde remlicht is zo'n LED geval, nou die vraagt helemaal niks.
En de knipperlichten mogen ook geen naam hebben, waarschijnlijk
worden deze 5W. inplaats van 21W. (hangt af van resultaat)
De autozekeringen 10Amp. kunnen het wel hebben.
Maar als je kijkt naar de draaddiktes die tegenwoordig in de auto worden toegepast dan word je daar niet vrolijk van.
Om even terug te komen op mijn 10 Amp. zwever.
Het verwarmingselement van de koelkast is 100W., dus theoretisch moest 10Amp. voldoende zijn. Electrolux adviseert hier 16Amp.
Met andere tierelantijntjes bij, zal 20Amp. inderdaad de standaard zijn.
joop brand Very Happy
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 28 Nov 2004 19:46    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
Als ik het vertrekritueel op de camping zie, heeft men maar weinig vertrouwen in de electrische installatie.
Maar men is niet zo konsekwent dat men bij vertrek met de losse auto ook even deze controleert. Als er sluiting in je remlichten van de caravan zit, doen die van je auto het waarschijnlijk ook niet meer.
Nu doe ik geen van beide, alleen bij aangehaakte caravan de alarmlichten, dan weet ik dat de richtingaanwijzers werken
Groot gelijk Joop. Ik doe het ook zo. En dan is het goed opjagen
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Ben



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 33
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo 28 Nov 2004 21:59    Onderwerp: Re: 12V zekeringen. Reageren met citaat

joop brand schreef:
Wie wil er mee denken.
Is het zinvol om een zekeringenkastje erin op te nemen, die uiteraard lichter is afgezekerd dan overeenkomstig in de auto. Zie hier zelf alleen maar voordelen in.
Toch wel het vermelden waard, onder mijn dashboard, onder handbereik(kan er tijdens het autorijden zo bijkomen) zit de zweefzekering voor de constante stroomdraad. Hier zat een zekering in van 10 Amp., die is vorig jaar helemaal gesmolten. Begon een beetje te meuren. Vervangen door 30Amp, en geen probleem. Koelkast trekt toch aardig wat.
gegroet,joop brand


Een apart gezekerde caravan is nooit weg, mits zoals gezegd lichter afgezekerd. Het verplicht je wel ALTIJD de caravanverlichting te controleren. Zonder extra zekeringkastje merk je een mankement soms al aan de werking van de autoverlichting zelf (bijv richtingaanwijzers)
30 ampere ( 3,6kW ) onder je dashboard? Voordeel: gaat zelden kapot, nadeel de bekabeling in je auto kan bij problemen een aardig kacheltje Embarassed worden, tot smelten toe. Idea terug naar 15 of 20 amp
_________________
BIOD 300L bj 1981
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 28 Nov 2004 22:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Met andere tierelantijntjes bij, zal 20Amp. inderdaad de standaard zijn.


Je hebt het helemaal goed! Als ik me niet vergis, staat dat ook in het caravanhandboek.
Terug naar boven
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Zo 28 Nov 2004 23:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zal ook nog even een duit in het zakje (Lees Biodje) doen!
Controleer in ieder geval of de dikte van de constante stroomdraad wel van voldoende dikte is (tenminste 2,5 mm2) tot de stekkerdoos!
Dit voorkomt een hoop spanningsverlies over de toch wel lange draad en daar de koelkast toch z'n 100 watt wil zal de stroom toenemen als de spanning zakt (P= U x I) (Watt = Spanning x srtoom)

12 Volt x 8,3 Ampere = 100 Watt

9,5 Volt x 10,5 Ampere = 100 Watt
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 28 Nov 2004 23:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Door de verschillende antwoorden, toch maar een beetje gaan nadenken.
Wat Abel vertelde over spanningsverlies en daardoor hogere Amperages, dat zal bij mij wel aan de hand zijn , in de caravan.
Die 30 AMP. zwever werd afgelopen jaar nog steeds handwarm, de draad is vrij dik dacht 4 kwadraat en daar voelde ik geen warmteontwikkeling.Vandaar maar lekker door getuft. Zal de komende maanden de koelkast eens van zijn plaats halen (nog nooit gebeurt) en de zaak even kritisch bekijken, doormeten, en schoonmaken.
Ben, de komma in 3,6kW moet een plaats naar voren.
Wat kan men toch ontzettend druk zijn met een caravan. Sad
groetjes, joop brand
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 29 Nov 2004 01:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Dit voorkomt een hoop spanningsverlies over de toch wel lange draad en daar de koelkast toch z'n 100 watt wil zal de stroom toenemen als de spanning zakt (P= U x I) (Watt = Spanning x stroom)


Voor de koelkast kun je heel goed 120 Watt bij 12 Volt aanhouden en 125 bij 230 Volt. In dit geval is een zekering van 10A al te zuinig in een 12 Voltssysteem...
Hoe je draaddiktes uitrekent, weet ik niet. Om die reden heb ik vanaf de accu een 6 mm2 aangelegd, dat paste precies in het stopcontact zonder de draad te verjongen Wink Zal wel goed genoeg zijn...
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 29 Nov 2004 07:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Hoe je draaddiktes uitrekent, weet ik niet.

Dat staat in http://www.caravanhandboek.nl
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Ma 29 Nov 2004 21:45    Onderwerp: extra zekeringen en externe caravanverlcichting Reageren met citaat

Je ziet nu steeds meer led-verlichting op auto's komen. Ik ben van plan achterop de 420 bovenaan links en rechts 3 rijen van 4 led's rood, rood en oranje te plaatsen. kan steeds in serie= ongeveer 12 v. Neemt bijna geen stroom. Tussen de 20 en 50mA per 4. Dan zijn extra zekeringen niet meer aan de orde. Conrad heeft sterke Led.s met lensjes die zo op de caravan geplakt kunnen worden met 2-componentenlijm. Ik heb de Led's al en ze geven veel licht.
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 29 Nov 2004 23:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Johan,
Een medestander die met dezelfde ideeen rond loopt, mooier kan niet.
En een fanaat BIOD bezitter zo te zien!
JIJ plakt ze op de caravan? Zijn dat die ledjes die op afstand aangestuurd worden?
Je praat ook over alles d'rop en d'ran.
Nu maak je waarschijnlijk een groot aantal mensen nieuwsgierig.
Ben benieuwd. Shocked
joop brand
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Di 30 Nov 2004 11:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Joop,
een redelijke Biod-fanaat ja.
Nee , de ledjes moeten gewoon van binnenuit worden gevoed, maar 3mm gaatjes zijn voldoende en dat betekent eerst de isolatie eraf, bedrading monteren en alles weer terug. De draden naar beneden laat ik achter de cassette wegvallen.
vwb d'rop en d'ran, onze caravan dient voor gemak en comfort en dan specifiek een Biod omdat je er zelf veel aan kunt verbeteren en aanpassen, z'n duurzaamheid en de fantastische rijeigenschappen, zeker bij hoge snelheden.
de gewone aanpassingen: mover , fietsenrek, hordeur en serviceluik.
En verder, vast gemonteerd uitklapbaar trapje, 2 160mm buizen voor tentframe en parasol,Schakelbaar 400/800w el. verwarming in de Truma (voor 28 euro), analoog/dig. sat. ontvanger met 17 "PC TFT scherm en vast Ufo Sat schotel op dak, extra penslot in de deur, spatlappen, rijplaten.......nou ja en nog zo wat.
"T lijkt me trouwens aardig als er een inventarisatie zou komen van wat iedereen bedacht en gefrutseld en dat in een soort database.
Zo denk ik nog na over een goede goedkope zelf maakbare leveler voor de zijwaartse waterpassing. Ik zag ergens een hydrolische krik met een metalen vork die in de velggaten pastte en de krik heb je toch bij je. Ik heb nog een houten banaan om weg te geven.
Is zo de nieuwsgierigheid wat bevredigd?
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.