"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Nomade : deur zwelt een beetje thv slot (water in deur)

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Ma 04 Feb 2013 19:18    Onderwerp: Nomade : deur zwelt een beetje thv slot (water in deur) Reageren met citaat

Beste biodters

Zonet heb ik vastgesteld dat er thv het deurslot bij onze nomade een 'zwelling' is. De hoogte van de zwelling komt overeen met ongeveer de maat van het houtje dat er in zit (een 15 cm hoog, meer onder dan boven de hoogte van het slot). De zwelling bevindt zich aan de buitenrand/beuitenkant van de deur. De buitenlaag komt ongeveer 1 mm los van de deur (ik vermoed een beetje een opening). De persnaad / sluitingsnaad zit dus aan de buitenkant van het deurpaneel. Ik heb snel even gecheckt en op het eerst zicht is de bovenrand van de deur (lasnaad) gesloten. Ik vermoed dus dat er thv het slot vocht is ingesijpeld (sneeuw waarschijnlijk) en dat het binnenste constructiehoutje daardoor gezwollen is. Onze caravan is een buitenslaper maar daar zou hij wel tegen moeten kunnen dacht ik.

Ik vermoed dat ik het slot er moet uithalen, de deur moet laten uitdrogen en dan opnieuw zal moeten kitten bij terugplaatsing? Ondertussen heb ik er veiligheidshalve tape over gehangen bij vermoedelijke oorzaak (slot) en bij de opening door de zwelling... Het kan dan wel niet meer verluchten en drogen maar ook niet verder zwellen....

Iemand ervaring hiermee? Is dit de juiste aanpak? Hoe lijm ik de deur weer aan elkaar (of doe ik er gewoon kit tussen) eens het houtje ontzwollen is....

Groeten uit België

Belgische toller
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Di 05 Feb 2013 11:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Ha Belgische toller,
Omdat het nog een nieuw type is,zou ik even met de fabriek in Ede kontact opnemen,ze zullen je best kunnen en willen helpen!Very Happy
Arie
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
corry



Geregistreerd op: 04 Aug 2009
Berichten: 22
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: Di 05 Feb 2013 19:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi,
Ik heb een Scout van 2004. En ik heb hetzelfde probleem. Niet alleen bij het deurslot maar ook bij de scharnieren van de bovendeur.
Ik heb het slot gedemonteerd, het hout laten drogen (kan ook met de föhn) en het hout in het slotgat in gesmeerd met watervaste kit. Daarna het slot gemonteerd met kit afgedicht. De naad die open staat moet ook worden afgedicht met watervaste kit. De dikte verandering van de deur is echter wel permanent.
Biod doet nu geen hout meer in de deuren, maar kunststof.

Gr. Tom
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 06 Feb 2013 01:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Dan kan ik als schapekop niet achterblijven.. Wink
Gebruik nooit siliconenkit, want als je ooit nog iets moet schilderen na een reparatie, zul je geen hechting hebben op alle plekken waar je met je siliconenvingers bent geweest.
MS Polymeer, zoals Polymax van Bison, is dan een veel betere keus.
Voor delen die los moeten kunnen, gebruik je het beste butylkit van een soort die draden trekt als je er van los probeert te komen Wink
Terug naar boven
corry



Geregistreerd op: 04 Aug 2009
Berichten: 22
Woonplaats: Dordrecht

BerichtGeplaatst: Wo 06 Feb 2013 08:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Schapekop? Pieter, woon je ook in dat 'dorp' met een scheve kerktoren?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Wo 06 Feb 2013 10:17    Onderwerp: Reageren met citaat

beste biodters (vooral die die geantwoord hebben)

hartelijk dank voor de bruikbare tips. Het dradentrekkend spul lag klaar voor een andere klus dus dat is eventjes geluk hebben.
Ik zoek nog een degelijk vullend kleefmiddel (geen silicone dus) dat nooit meer lost Smile ... Verder zorg ik dus best ook voor latex wegwerphandschoenen als ik met die kit begin....

Ik vroeg me nu concreet nog af : hoe lang moet zoiets staan drogen? De buitentemperatuur is niet hoog dus het zal traag gaan (mag anderzijds vermoedelijk ook niet te snel?). Anderzijds is het ook best dat het niet al te lang nat blijft in die deur vermoed ik. Of is het hol (eens het slot er uit is) redelijk groot? Hij kan hier helaas niet zomaar binnenstaan om uit te drogen.

Ik zou liefst niet aan de scharnieren komen (deur er afhalen zou ook optie zijn) gezien de verhalen van die (vochtinlatende) scharnieren... Of hebben jullie preventief het onderste deurtje ook verwijderd om de scharnieren te kitten? Dat zou dan een reden zijn om het wel binnen te doen natuurlijk.

Ik stuurde nog een mailtje naar BIOD zelf (tip Arie) en zal ook nog eentje sturen naar Dhr Bolks (stond naast deze Biod bij het produceren / een bekende Biod want hij stond ook een tijdje in de 'toonzaal') en na die antwoorden ga ik vermoedelijk aan de slag... Ik zag dat men overigens de deuren ook nog verkoopt dus als het helemaal zou mislukken is er nog een andere (zij het dan dure) weg...

Wat leuk dat er schapekoppen zitten bij biodliefhebbers... Smile ... Ik zal eens wat vaker rondrijden in Nl om dit uit te zoeken ....

Groeten uit België

Overigens: we hebben nu zelfs ook een Albert Heijn hier (10 minuten rijden) dus die Biod staat hier nooit meer alleen !
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Zo 24 Mrt 2013 17:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Deur heeft wekenlang buiten staan drogen (zonder slot er in) onder afdakje. Temperatuur is te laag om polysterpap te gebruiken dus nog geen reparatie van 'las'-naad. . Lasnaad zet niet meer uit, ook niet bij strenge vorst (postzegelband-truukje). Lasnaad tijdelijk afgesloten met witte electriciteitstape (temperatuur - zoveel tot + zoveel...). Slot terug geplaatst met een hoop butylkit en in mei zal het wel warmer zijn... De deur zal helaas visueel 'hekenbaar' blijven. Bobbel is wat 'dik' gebleven.
Deur is perfect bruikbaar dus vertrekken we er zo mee...

Overigens allemaal bedankt voor de tips (ook via PB)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.