"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

plaats chassisnumer ed

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
EvHalsema



Geregistreerd op: 17 Jan 2013
Berichten: 15
Woonplaats: Deil

BerichtGeplaatst: Ma 04 Feb 2013 20:19    Onderwerp: plaats chassisnumer ed Reageren met citaat

Ik heb een BIOD extase gekocht met nieuw onderstel. Het is een model met kopkeuken en vlakke uitzetramen voor- en achter. Ik heb er geen papieren bij. Volgens de verkoper is de caravan uit 1976, maar ik heb nog nergens een plaatje gevonden met het type, bouwjaar en dergelijke. Kan iemand me zeggen waar ik dit zou kunnen vinden?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Di 05 Feb 2013 20:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Meestal zit het stickertje aan de binnenkant van de toegangsdeur, maar het kan inmiddels verdwenen zijn of later op een andere plaats gep[lakt zijn.
Door het chassisnummer boven op de dissel (voor de disselbak rechts of links) te vergelijken met andere extases is globaal ook te achterhalen wanneer jullie extase gebouwd.
De datum wanneer de extase uiteindelijk op de weg kan soms dan wat verder uiteenlopen daar sommige biods wat langer te koop bleven staan en daardoor soms pas een jaar later op de weg kwamen..
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
EvHalsema



Geregistreerd op: 17 Jan 2013
Berichten: 15
Woonplaats: Deil

BerichtGeplaatst: Vr 08 Feb 2013 08:01    Onderwerp: geen plaatje op de dissel Reageren met citaat

Omdat onder onze BIOD een nieuw frame zit kan ik daarop geen BIOD gegevens vinden. OOK in en op de caravan staan geen BIOD herkenningspunten. Inmiddels heb ik contact gehad met de RDW en overweeg ik de caravan op kenteken te laten zetten. Dan moet ie natuurlijk wel op kenteken als BIOD met een historisch verantwoord. bouwjaar (als dat ook door de RDW wordt toegestaan). Wie kan mij daarom helpen aan een identificatieplaatje van een extase met vlakke voor- en achterruit? liefst 2L.
Omdat het alleen voor de keuring RDW is, is lenen van een plaatje voor mij ook goed.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 08 Feb 2013 13:03    Onderwerp: Re: geen plaatje op de dissel Reageren met citaat

EvHalsema schreef:
Omdat onder onze BIOD een nieuw frame zit kan ik daarop geen BIOD gegevens vinden. OOK in en op de caravan staan geen BIOD herkenningspunten. Inmiddels heb ik contact gehad met de RDW en overweeg ik de caravan op kenteken te laten zetten. Dan moet ie natuurlijk wel op kenteken als BIOD met een historisch verantwoord. bouwjaar (als dat ook door de RDW wordt toegestaan). Wie kan mij daarom helpen aan een identificatieplaatje van een extase met vlakke voor- en achterruit? liefst 2L.
Omdat het alleen voor de keuring RDW is, is lenen van een plaatje voor mij ook goed.

Ik kan mij niet herinneren dat er zo'n plaatje in de Extase zat.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Za 09 Feb 2013 16:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Misschien heb dat nog wel thuis op een extase deur staan in het biodmagazijn.
Als je me wat foto's van de Extase (binnen en buiten ) kunt sturen kan ik daaraan ook veelal wel herleiden welk jaar de Extase bij benadering stamt.
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
VEENHUIZEN



Geregistreerd op: 30 Aug 2004
Berichten: 51
Woonplaats: APELDOORN

BerichtGeplaatst: Ma 18 Feb 2013 17:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarom wil je een kenteken op je Extase. indewar (mischien in de toekomst apk en verzekering andere keuringen)
De caravan is lichter dan 750 kg dus witte kenteken plaat van je auto zet er een oldtimer auto voor dan moet je een mooie blauwe plaat er op zetten. Laughing
_________________
GROETJES
FAM VEENHUIZEN
VOLVO/AMAZON BJ 69
BIOD EXTASE 2T
Intresse BIOD/SULEICA/LANDER
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
EvHalsema



Geregistreerd op: 17 Jan 2013
Berichten: 15
Woonplaats: Deil

BerichtGeplaatst: Ma 18 Feb 2013 19:37    Onderwerp: extase, wel of geen kenteken? Reageren met citaat

aangezien het onderstel van onze extase 1000kg mag hebben is volgens mij het laadvermogen > 750kg, dus ben ik volgens mij kentekenplichtig. Ik kan er natuurlijk gewoon een witte (of blauwe plaat, als de volvo 142 of 145 zover zijn) maar strikt formeel is onze extase vermoed ik toch kentekenplichtig. Als je een keer wordt aangehouden of een aanrijding krijgt heb je dan toch misschien een probleem, en op kenteken zetten is ook weer niet zo'n heel erg groot probleem, mits... het wel een klassieker kenteken is, zodat er een blauwe plaat op mag hangen. (Op het onderstel heb ik nergens een jaartal kunnen ontdekken, dus kan ik denk ik, bij een vermoeden tussen 1973 en 1975, gewoon aangeven dat ie uit 74 is? En ja, mogelijk loop je het risico van toekomstige belastingplicht of periodieke keuring...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Ma 18 Feb 2013 20:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mij wordt het maximale toelaatbare totaalgewicht bepaald door wat er op het kenteken staat. Dit is altijd maximaal het gewicht dat de as aankan maar is vaak minder.
Als de caravan geen kenteken heeft geldt een maximaal totaalgewicht van 750 kg.
Een caravan met kenteken is terug te keuren tot een kentekenloze caravan. Zie http://www.rdw.nl/nl/particulier/aanhangerofcaravan/aanpassenofrestaureren/Pages/Wijzigentoegestanemaximummassawelofnietkeuren.aspx
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
EvHalsema



Geregistreerd op: 17 Jan 2013
Berichten: 15
Woonplaats: Deil

BerichtGeplaatst: Di 19 Feb 2013 08:21    Onderwerp: antw RDW wel / geen kenteken Reageren met citaat

de link die je me stuurde geeft wat mij betreft voldoende duidelijkheid. Door je kenteken in te leveren kun je zonder keuring terug naar <750kg, dus, geen kenteken is < 750kg.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Di 19 Feb 2013 15:26    Onderwerp: Re: antw RDW wel / geen kenteken Reageren met citaat

EvHalsema schreef:
de link die je me stuurde geeft wat mij betreft voldoende duidelijkheid. Door je kenteken in te leveren kun je zonder keuring terug naar <750kg, dus, geen kenteken is < 750kg.

Wel het stickertje van het draagvermogen van de as verwijderen.
Anders ga je alsnog voor de bijl.
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
EvHalsema



Geregistreerd op: 17 Jan 2013
Berichten: 15
Woonplaats: Deil

BerichtGeplaatst: Di 19 Feb 2013 16:54    Onderwerp: stckertje verwijderen? Reageren met citaat

die snap ik weer niet, omdat Pieter schreef:

Volgens mij wordt het maximale toelaatbare totaalgewicht bepaald door wat er op het kenteken staat. Dit is altijd maximaal het gewicht dat de as aankan maar is vaak minder. Het toelaatbare totaalgewicht is dus vaak minder dan wat op de as staat. Onder een caravan van minder dan 750 incl laadvermogen kan dus wel een 1000kg as zitten. ik weet niet wat er bij mij op de as staat, maar op de dissel staat meen ik 1000kg (misschien toch maar gewoon laten keuren)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Di 19 Feb 2013 17:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Er zijn twee begrippen die de RDW hanteerd.
1. technische maximum massa en
2. toegestane maximum massa

De technische massa voor bijvoorbeeld een 420TL is vaak 1350 kg (dat staat op de as). De toegestane massa van een 420TL is meestal 1300kg of 1150kg. Beiden hebben dezelfde as!

Verlagen van de toegestane maximum massa kan altijd. Verhogen tot de oorspronkelijke toegestane massa kan ook altijd. Verhogen van de toegestane maximum massa tot boven de technische maximum massa kan alleen na RDW-keuring én met toestemming van de fabrikant.

En bij twijfel even bellen of een mailtje naar de RDW (http://www.rdw.nl/nl/over_de_rdw/contact/Pages/default.aspx)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
EvHalsema



Geregistreerd op: 17 Jan 2013
Berichten: 15
Woonplaats: Deil

BerichtGeplaatst: Di 19 Feb 2013 19:06    Onderwerp: antw van RDW Reageren met citaat

de RDW heeft mij eerder het volgende geantwoord:

Een kenteken is alleen verplicht voor aanhangwagens met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg. Uit uw verhaal kan ik niet duidelijk maken wat het toegestaande maximale massa van het gehele voertuig is. Deze informatie staat normaliter op het typeplaat van het voertuig (niet op de as). Aan de hand van de gegevens op de typelaat kunt u concluderen of uw caravan een kentekenplicht heeft.

Op de dissel (niet de as) staat 1000kg, dus kentekenplichtig ...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Wo 20 Feb 2013 16:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Op het typeplaatje van de aanhanger staat de technische maximum massa die bepaald is door de fabrikant. Meer gewicht laden betekent dus dat de aanhanger/caravan kapot kan gaan.
De toegestane maximum massa staat op het kenteken en is wat anders. Dit is o.a. bepalend voor of u die caravan achter de auto mag hebben (staat op kentekenbewijs van auto) en, in combinatie met het gewicht van de auto, of de bestuurder een B of BE rijbewijs nodig heeft. De caravan mag afgeladen ook niet meer wegen dan wat op het kentekenbewijs staat.
Bij veel caravans zijn technische maximum massa (typeplaatje) en toegestane massa (kenteken) gelijk. Vandaar waarschijnlijk de opmerking van de RDW dat u het gewicht op het typeplaatje kunt vinden.
Bij terugkeuren naar een lager gewicht of inleveren van kenteken zou wellicht het gewicht op het typeplaatje aangepast moeten worden hoewel dat niet uit de RDW-site blijkt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
BigF



Geregistreerd op: 25 Mei 2008
Berichten: 47
Woonplaats: Roden

BerichtGeplaatst: Wo 20 Feb 2013 20:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Eigenlijk is het tamelijk eenvoudig: ALLE aanhangwagens mogen inclusief lading niet zwaarder zijn dan 750 kg. Ongeacht wat er waar dan ook op de aanhanger staat.
Is'ie zwaarder is ben je strafbaar. Tenzij je een kenteken hebt waarop staat hoe zwaar hij dan wèl mag zijn. Ook weer ongeacht wat er op het chassis/de as staat.
Als er op de as 10 ton staat maar op je kenteken 1000 kg. mag je echt niet meer dan 1000 kg. wegen.
Hetgeen op je kenteken staat is dus bepalend, en de RDW zal nevernooit een kenteken afgeven dat boven de capaciteit van de as ligt.
Aan wanneer E achter B zitten zoveel mitsen en maar-en dat dat pas ècht ingewikkeld is.

Groeten,

Frans
_________________
Biod Expert 1973. Aan trekker wordt gewerkt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.