Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
DuMa
Geregistreerd op: 06 Jul 2011 Berichten: 29 Woonplaats: Soest
|
Geplaatst: Wo 24 Jul 2013 10:02 Onderwerp: Bambi, stabiel of niet? |
|
|
Hallo mensen,
Ik kom er niet uit dus besloot het hier maar te vragen bij de experts!
Ik heb onze Bambi op het moment aan de overkant van de straat staan op de parkeerplaats en elke keer als er een auto met snelheid voorbij komt dan staat de hele caravan te wiebelen...
Gister een beetje aan dat ding staan trekken en volgens mij "danst" hij alleen op de banden.
Maar ja, straks moet ik er mee naar Zuid-Frankrijk en ik heb al eens eerder een caravan dansend achter mijn auto gehad. Dat is goed gegaan maar liever niet nog een keer...
Dus concreet: is de Bambi stabiel en is het een kwestie van lichtgewicht en stilstand t.o.v. luchtverplaatsing of moet ik naar de vering laten kijken?
Ik hoor het graag!
Duncan. |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Wo 24 Jul 2013 10:47 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Gister een beetje aan dat ding staan trekken en volgens mij "danst" hij alleen op de banden.
|
Als dat alles is zou ik me geen zorgen maken, ik neem aan dat het verkeer er met zo'n 50 km/uur vlak langs gaat, dat geeft altijd gewiebel.
Bandenspanning heeft wel invloed op de indrukking, maar ik neem aan dat die goed is.
De vering van de Bambi ken ik niet, misschien zonder schokdempers, zou het de vering zijn dan werkt het in ieder geval. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
arie engels
Geregistreerd op: 16 Feb 2006 Berichten: 170 Woonplaats: ridderkerk
|
Geplaatst: Wo 24 Jul 2013 17:05 Onderwerp: |
|
|
Beste Duncan,
de Bambi heeft een rubber geveerde as,
deze kan doorzakken (na jaren alleen al het Bambitje torsen!)
dan moeten de rubbers vervangen worden, dit is een kostbare zaak en beter is, denk ik, wat ik zelf heb gedaan een hele nieuwe as(maakt Alko op verzoek , ik heb de tekening)
Dan is alles helemaal nieuw , kan weer 30 jaar mee.
Over de weg stabiliteit: ik heb op de route de soleil met 110 kilometer gereden geen enkel probleem, instabiliteit kan alleen ontstaan bij verkeerde belading.
let maar op: andere blokkendozen op wielen zie je erg zoeken(heen en weer gaan)
kijk dan even in de achteruitkijkspiegel en je ziet dat de Biod kaarsrecht achter je aan komt!
Fijne vakantie!!
Arie _________________ een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Wo 24 Jul 2013 18:20 Onderwerp: |
|
|
Arie,
Hoe kan Duncan zien of de vering bij de Bambi doorgezakt is? _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
arie engels
Geregistreerd op: 16 Feb 2006 Berichten: 170 Woonplaats: ridderkerk
|
Geplaatst: Wo 24 Jul 2013 22:07 Onderwerp: |
|
|
Je hebt gelijk Joop was ik vergeten!
Je kan eenvoudig zien of de vering te ver is doorgezakt.
als je recht voor het wiel gaat zitten, dan moet de onderrand van de wielkast -rand boven de bovenkant van de band zitten.
wel met een zo leeg mogelijke caravan!!
Je kan even bij een aanhangwagenbedrijf (goedkoper) of bij een caravanbedrijf of een ( duur) as specialist langs gaan zoals Triorep maar die zitten dan wel bij je in de buurt dacht ik. _________________ een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5 |
|
Terug naar boven |
|
|
pjotr
Geregistreerd op: 23 Jul 2005 Berichten: 113 Woonplaats: Den Haag
|
Geplaatst: Wo 24 Jul 2013 23:04 Onderwerp: |
|
|
Ook een manier is: kijk onder de caravan naar de arm tussen de caravanas en de wielas is het punt van de wielas lager dan caravanas dan is vervan ging van de rubber- of torsievering noodzakelijk. Aan beide zijden natuurlijk controleren. _________________ BIOD 300TL de luxe '86 (19 jaar)
BIOD 400TL Witte Band '86 met TOYOTA RAV 4
als trekpaard |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Wo 24 Jul 2013 23:23 Onderwerp: |
|
|
Bij onze Extase stonden de wielen uit het lood toen de rubberstrengen op waren. In de jaren 80 kostte nieuwe rubbers persen 400 guldens. Enig idee wat dat nu kost?
De rubbervering is prima als je de wagen niet overbelast. Is ook simpel in onderhoud: niks. En schokdempers zijn niet nodig.
De staaltorsievering is inderdaad duurzamer op voorwaarde dat de as op tijd gesmeerd wordt. En je niet per ongeluk een stoeprand een beetje fors raakt, want dan kans op breken torsiestaaf (is mij overkomen). Dat kost ook een lieve duit. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
DuMa
Geregistreerd op: 06 Jul 2011 Berichten: 29 Woonplaats: Soest
|
Geplaatst: Do 25 Jul 2013 14:20 Onderwerp: |
|
|
Dank jullie wel!
Ik wilde foto's plaatsen maar ik weet niet hoe
Als ik het echter zo lees ben ik bang dat ik nieuwe rubbers moet.
En we gaan volgende week met vakantie... Fantastisch
Duncan. |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Do 25 Jul 2013 14:23 Onderwerp: |
|
|
DuMa schreef: | Ik wilde foto's plaatsen maar ik weet niet hoe |
Klik! _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
DuMa
Geregistreerd op: 06 Jul 2011 Berichten: 29 Woonplaats: Soest
|
Geplaatst: Do 25 Jul 2013 14:30 Onderwerp: |
|
|
Ah... Merci.
Ik hoop dat dit het gewenste resultaat heeft
http://www.mijnalbum.nl/Album=SIVPNF6C
Nee, dus er maar een linkje van gemaakt...
Misschien dat jullie even mee willen kijken...
Duncan. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Do 25 Jul 2013 14:55 Onderwerp: |
|
|
DuMa schreef: | Ah... Merci.
Ik hoop dat dit het gewenste resultaat heeft
http://www.mijnalbum.nl/Album=SIVPNF6C
Nee, dus er maar een linkje van gemaakt...
Misschien dat jullie even mee willen kijken...
Duncan. |
Ik kan het niet zien zo.
Maar het wiel lijkt erg groot tov de wielkast. Toch is het een 13" velg blijkbaar. Vreemd. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
DuMa
Geregistreerd op: 06 Jul 2011 Berichten: 29 Woonplaats: Soest
|
Geplaatst: Do 25 Jul 2013 15:06 Onderwerp: |
|
|
Ja, het is de originele velg... Wel een nieuwe band, dat wel...
Ik vrees met grote vrezen |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Do 25 Jul 2013 15:19 Onderwerp: |
|
|
145/80 13, is dat niet een (te) hoge band?
De oorspronkelijke diagonaalmaat is 5.95 x 13. Wat is de overeenkomstige radiaalmaat?
Gevonden:
Omrekentabel van diagonaal naar radiaal
Diagonaal Diagonaal Radiaal Radiaal Radiaal
Voor1964..1965-1972..Serie80.......Serie75......Serie 70
590x13......600x13......165/80x13..165/75x13..175/70x13
Conclusie? Ik weet het niet. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Laatst aangepast door Lex M op Do 25 Jul 2013 15:35; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
DuMa
Geregistreerd op: 06 Jul 2011 Berichten: 29 Woonplaats: Soest
|
Geplaatst: Do 25 Jul 2013 15:30 Onderwerp: |
|
|
De band die er nu onder zit is:
145/80 R 13 75T |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Do 25 Jul 2013 15:35 Onderwerp: |
|
|
_________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
|